1,5 viikkoa sitten tajusin akvaariota tuijotellessani, missä puuhissa urospartikseni oli viimeiset kaksi viikkoa viettänyt kivenkolossaan. Akvaario vilisi pikkupartiksia.
Aluksi ajattelin (onnesta soikeana yllättävän perhetapahtuman johdosta) "pelastaa" poikaset rihmojen + muiden isosuisten tieltä pienempän purkkiin, mutta laskeskellessani poikasia ja todetessani niitä olevan kovin useita, ajattelin luontoäidin laskeneen jo todennäköisyydet puolestani ja rohkenin jättää pienokaiset syntymäkotiinsa (350L).
Nyt urospartikseni kyhjöttää taas/edelleen kivenkolossa ja heiluttelee eviään samaan malliin kuin edelliselläkin kerralla. Voiko kyseessä olla TAAS kudun vahtiminen, vaikka edellisten poikasten esiinmarssista on kulunut vasta reilu viikko??
Tietysti kyseessä voi olla myös toisen parin lemmenpuuhat (altaassa uiskentelee) 2 naarasta ja 2 urosta). Tai vielä yksi mahdollisuus on, että altaassa uiskentelee melkoinen parta-casanova, joka on houkutellut molemmat tyttöset samoihin puuhiin peräjälkeen?
Kuinka usein partikset kutevat? Olin täältä lukevinani, että kun ne siihen puuhaan kerran ryhtyvät, niin loppua ei näy...
Vielä kiinnostaisi tietä, kuinka nopeasti pikku-eväkkäät kasvavat siihen mittaan, että niitä uskaltaa lähiympäristölleen jakaa?
Mahtaakohan muuten niitä olla marmorirapumaiseen tapaan suodatinkin täynnä (Proffa2)...?
Partiksen kutemisesta
Valvoja: Moderaattorit
Huj. Anna pois äkkiä joko ne 2 ukkoa tai akkaa, ellet halua hukkua niihin kaloihin. Ostin juuri toisen altaan (kaloineen), ja sielä oli ollut aluksi 2 pikku partista, ja kun allas tuli minulle, partiksia oli varmaan yli 50. (ja sieltä olivat edellisetkin omistajat lahjoittaneet jo vaikka millä mitalla niitä pois) Poikasia voi alkaa jaella kun ovat noin 4cm pituisia. 

Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Jep, minäkin suosittelen toisesta partis-sukupuolesta luopumista, mahdollisimman pian! Niitä poikasia tulee hillitöntä tahtia, ja edes akvaarioliikkeet eivät tahdo ottaa niitä edes ilmaiseksi vastaan. Jonkin aikaa saat kasvatella että saat ne kaikki kasvamaan luovutuskokoon, ja huolehtia että kaikki saa ruokaa että äkkiä kasvaisivat.
Altaasi on kuitenkin sen kokoinen (350L?), että luulen sinne parin ukonkin reviirin sopivan. Molemmille oma kanto tai muu jemma, niin eiköhän onnistune.ehkä viisainta olisi antaa ne ukkopartikset pois - akkojen kesken sopu säilyisi ehkä paremmin?

Life is just a big illusion, and we all believe in it...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Kannatan myös naaraiden hävittämistä, koiraiden naamavärkki on todella komea!dth kirjoitti:Altaasi on kuitenkin sen kokoinen (350L?), että luulen sinne parin ukonkin reviirin sopivan. Molemmille oma kanto tai muu jemma, niin eiköhän onnistune.ehkä viisainta olisi antaa ne ukkopartikset pois - akkojen kesken sopu säilyisi ehkä paremmin?
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.