Kääpiörihmakalojen viljely?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fiu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Kääpiörihmakalojen viljely?

Viesti Kirjoittaja Fiu »

Onko jollain kokemusta kääpiörihmojen viljelystä? Kuinka helppoa/vaativaa? Kiinnostaisi tietää, kun itselläni on kolme "kääpiötä" (1koiras, 2naarasta). Millainen vedenlämpö olisi hyvä, jne.?
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Hei!
Kääpiörihmakalakoiras rakentaa kuplapesän pintakasvien varaan, joten virtausta hidastavaa kasvillisuutta pinnalla kannattaa olla (tai suvantokohtia), jos haluaa kääppärien kutevan. Itselläni kalat kutevat kerran, kaksi viikossa ja yhden (joskin pienen poikueen) olen saanut jo kasvatettua aikuiseksi. Veden lämpötila on 26 astetta, koiraita yksi ja naaraita kolme, kaikki naaraat kutevat meillä samaan aikaan.

Koiras vahtii mätiä siihen asti kun poikaset alkavat uimaan. Kuplapesä kannattaa siirtää varovasti poikasaltaaseen, kun hedelmöitys on tapahtunut. Poikasaltaaseen tietenkin vettä siitä varsinaisesta akvaariosta ja hapetin sekä vaahtomuovisuodatin pörräämään.

Jos hedelmöitys on onnistunut, poikaset kuoriutuvat muutaman päivän sisällä ja niitä aletaan ruokkia noin kahden-kolmen päivän päästä kuoriutumisesta. Poikaset ovat niin pieniä, että niille kannattaa antaa nestemäistä poikasruokaa aluksi (itse olen antanut etupäässä sitä sekä noin kuukauden päästä kuoriutumisesta myös eläviä artemian toukkia, murskattua hiutaletta kuitenkin paljon myöhemmin). Poikasruoka on sottaavaa ja vettä tulisikin vaihtaa jopa joka päivä vähän. Ruoka kittaantuu pohjaan, joten pohjaa pitää välillä kaapia jollain (esim. leväraapalla) varovasti, jotta se lähtisi pohjasta irti. Vaahtomuovisuodatin on hyvä olla, koska poikaset löytävät ruokaa myös sen pinnalta. Vedenvaihto on hankalaa, jos poikasia on paljon ja niitä yleensä on. Yksi kääpiörihmakalanaaras pyöräyttää max 200 munaa ja minulla kun noita naaraita on kolme jotka kutevat aina samaan aikaan, niin mätimunien ja kuoriutuneiden poikasten määrä on alussa valtava (tällä omalla kokoonpanollani n. 600 poikasta alussa!). Vettä vaihdettaessa pitäisi tietenkin pyrkiä siihen, ettei poikasia joudu letkuun ja ämpäriin, mutta tämän olen kokenut mahdottomaksi, kun toisaalta pohja pitäisi saada samalla aika siistiin kuntoon. Poikaset ovat lisäksi aluksi niin pieniä, että niitä tuskin näkee. Olenkin itse yrittänyt olla lappoamatta poikasia, mutta niitä aina letkuun kuitenkin muutama joutuu, joten olen läpinäkyvän pakasterasian kanssa "haravoinut" likaveden toiseen ämpäriin ja poikaset toiseen ja siitä eteenpäin palauttanut poikasaltaaseen. Työlästä puuhaa! Jos laittaa sukkahousun tms. letkuun kiinni, poikaset jäävät siihen kiinni ja murskautuvat. Ja vettä pitäisi siis vaihtaa usein, eli helppoa ei ole tuo siivoaminen.

Poikasia voi kuolla alkuvaiheessa paljon, ne ovat hyvin herkkiä vesiarvojen heilahduksille ym. tekijöille. Kuolleet poikaset on hyvä poistaa altaasta heti (niin ja myös kuoriutumattomat mätimunat aikaisemmin). Nämä minun, jo vihoviimein aikuiseksi kasvaneet kalat ovat aluperin 500-600 poikasen poikueesta. Ja näillä ohjeilla olen saanut 5 (!) poikasta aikuiseksi asti. Kuolleisuus on siis voimakasta tai sitten en vain ole osannut hoitaa poikasia oikein. Poikaset kasvavat tuskastuttavan hitaasti. Kuoriutumisesta menee ainakin neljä-viisi kuukautta, ennen kun ne ovat myyntikokoisia. Suosittelisin artemian antamista joka päivä (lisää työtä :mrgreen: ), itse olen ruokkinut ehkä liikaa tuolla nestemäisellä.

Tulipas nyt pitkä viesti... Sanoisin lopuksi, että kääpiörihmakalojen viljely on mielestäni suhteellisen vaativaa. Poikaset kasvavat hitaasti, allasta on hankala siivota nestemäisen ruoan ja poikasten suuren määrän takia ja ainakin muutaman ensimmäisen kuukauden ajan jonkun pitäisi tulla ruokkimaan poikasiasi, kun olet poissa.
-Satu
Fiu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiu »

Eli siis hommaa riittää :mrgreen:

Kuplapesää ei meillä ole vielä näkynyt, mutta kalojen käyttäytyminen on muuttunut viime päivinä aikalailla: koiras pörrää eukkojen ympärillä minkä kerkeää ja naaraat ovat mielestäni hieman pullukamman näköisiä kuin ennen... Tai sitten omat simmut tekee tepposia :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”