Valoputken ostin itse juuri toissaviikolla uuden, mutta en minä mistään sytyttimistä mitään tiedä...
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Valvoja: Moderaattorit
Oh-hoh!!!Aphrodite kirjoitti:Saat uuden loisteputken kestämään pidempään kun uusit samalla myös sytyttimen. Kovin vanha sytkä tuppaa kuluttamaan uuden putken pian huonoksi.
Ihan sähköalan liikkeissä kertovat näin. Soita johonkin paikalliseen "lamppukauppaan" ja tarkista asia. Käsittääkseni jo loisteputkivalmistajat suosittelevat sytyttimien vaihtoa putken vaihdon yhteydessä em. syystä.ismo kirjoitti:Oh-hoh!!!Aphrodite kirjoitti:Saat uuden loisteputken kestämään pidempään kun uusit samalla myös sytyttimen. Kovin vanha sytkä tuppaa kuluttamaan uuden putken pian huonoksi.
Nyt kyllä jäi kaivelemaan että oleknohan nukkunut kriittisellä hetkellä. No ainahan sitä oppii jotain uutta. Toisaalta väite on kyllä sitä luokkaa että se vaatii vähän perusteluja taakseen.
Eli ihan noin yleisesti ottaen kiinnostaisi tietää mistä tuollainen maailmaa mullistava tieto on tullut esille?
Oman puolisolta olen tuonkin oppinut, mutta monesti käytetyissä akvaariovalaisimissa on vanhat sytyttäjät koska akvaariovalaisia käytetään päivittäin 10-12h kuin verrattuna kotikäytössä olevia loisteputkivalaisimia.ismo kirjoitti:
Eli ihan noin yleisesti ottaen kiinnostaisi tietää mistä tuollainen maailmaa mullistava tieto on tullut esille?
Mitään teknistä perustetta sytyttimen vaihdolle ei ole, jos se on ehjä ja toimiva. Sytyttimen elinikä on kuitenkin huomattavasti pidempi kuin yksi vuosi. Toki poikkeuksiakin on mutta niinhan on kaikissa ihmisen tekemissä laitteissa.Aphrodite kirjoitti:Ihan sähköalan liikkeissä kertovat näin. Soita johonkin paikalliseen "lamppukauppaan" ja tarkista asia. Käsittääkseni jo loisteputkivalmistajat suosittelevat sytyttimien vaihtoa putken vaihdon yhteydessä em. syystä.
Kun laitat herätyskelloon uuden herätysajan niin vaihdat samalla siihen pariston? just in case...Anna-Marjatta kirjoitti:Oman puolisolta olen tuonkin oppinut, mutta monesti käytetyissä akvaariovalaisimissa on vanhat sytyttäjät koska akvaariovalaisia käytetään päivittäin 10-12h kuin verrattuna kotikäytössä olevia loisteputkivalaisimia.
Akvaariovalaisimissa olevat sytyttäjät olisi vaihtaa kerran vuodessa kun samalla vaihtaa loisteputken uuteen. Loisteputket vaihdetaan 6-12kk välein, mutta vanha sytyttäjä voi rikkoa uuden loisteputken pian tai heikentää tehoa/kuluttaa uutta loisteputkea.
Aphrodite kirjoitti:Käsittääkseni jo loisteputkivalmistajat suosittelevat sytyttimien vaihtoa putken vaihdon yhteydessä em. syystä.
Näin sitä 'musta tuntuu'-teidosta väännetään faktaa. Hiukan sovinistisesti sanon, että naisten olisi parasta pysyä keittiössä eikä puuttua näihin teknisiin asioihin.Anna-Marjatta kirjoitti:...mutta vanha sytyttäjä voi rikkoa uuden loisteputken pian tai heikentää tehoa/kuluttaa uutta loisteputkea.
Minä otan kuvan koska aika moni harrastaja ei tiedä sytyttäjistä, joten taidampa kirjoittaa siitäkin Aloittelijan tietopaketiin mutaman tekstin.
Tämähän on yksi tyypillisimmistä aiheista akvaariomaailmassa. Useampikin akvaarioasia on tullut suomeen väärän käännöksen tai väärinymmärryksen johdosta ja "mutusta" on tullut absoluuttinen totuus.Mikael kirjoitti:Näin sitä 'musta tuntuu'-teidosta väännetään faktaa.
Hiukan sovinistisesti sanon, että naisten olisi parasta pysyä keittiössä eikä puuttua näihin teknisiin asioihin. [;)]
Tuo on hyvä päätös (niin luonnon kuin rahapussisikin kannalta) ja sitä voin teknisestikkin hyvin suositella.Anii kirjoitti:Ekologisesti ajatellen taidan pitäytyä edelleen tuossa vanhassa sytyttimessä niin kauan kuin se toimii. Mutta hyvä tietää että senkin voi vaihtaa, eli jos se hajoaa, ei tarvitse vielä heittää koko lamppua pois :D