Puropleko (ent. leveäsuumonni)

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fiu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Puropleko (ent. leveäsuumonni)

Viesti Kirjoittaja Fiu »

Millainenkohan kyseinen kala olisi... eli sopiiko tavalliseen seura-akvaan?
Olen lukenut, että soveltuisi yli 100-litran altaisiin? Pitääkö paikkansa? Jos pitää, niin varmaan tuo meitin 128-litranen kävisi sille.

Millaiset vesiarvot? Entä vedenlämpö?

Altaassa on reipas virtaus (600litraa tunnissa), mikä tietääkseni on tuolle plekolle hyväksi.

Kaikki tieto tästä plekosta tervetullutta!
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Puropleko pitää viileästä vedestä n. 20-24. Koska se ei kasva kuin noin 10 cm 128 litraa on riittävä. Puropleko pitää virtaavasta vedestä, joten suodatuksen pitää olla hyvä. Pehmeän veden kala. Itselläni on sellainen. Oikein veikeä pieni otus. Suosittelen.
Saara
Member
Member
Viesti:

Re: puropleko (ent. leveäsuumonni)

Viesti Kirjoittaja Saara »

Korostaisin kahta asiaa tämän suvun suhteen: matalaa lämpöä ja - kuten tiesit - virtausta. Etsi lisätietoa Chaestostoma-suvun imumonneista Fish Basesta tai Planet Catfishistä.
Fiu kirjoitti:Millainenkohan kyseinen kala olisi... eli sopiiko tavalliseen seura-akvaan? Olen lukenut, että soveltuisi yli 100-litran altaisiin? Pitääkö paikkansa? Jos pitää, niin varmaan tuo meitin 128-litranen kävisi sille.
Noin näppituntumalta: kyllä yksi yksilö juuri juuri voisi mennä 128-litraiseen. Sopivuus seura-akvaarioon riippuu asukeista ja niille sopivista vesiarvoista. Isompi akvaario olisi kyllä parempi. Valitse pieni laji, jos mahdollista. Pitäisi olla ihan kiltti monni: voi toki vähän ärhennellä lajitovereille, kuten monet plekot.
Millaiset vesiarvot? Entä vedenlämpö?
Lämpötila ja happitaso lienevät kriittisimmät: lämpö (PC:n mukaan) noin 20 - 23 C ja korkea happitaso. Mieti tarkaan, miten pidät lämmön riittävän matalana kesähelteillä! Voit tarvita tuulettimia tai kalliin "chillerin". PH neutraalin puolin ja toisin. Syö niin kasvi- kuin eläinravintoa.
Altaassa on reipas virtaus (600litraa tunnissa), mikä tietääkseni on tuolle plekolle hyväksi.
Saisi olla kaksi kertaa enemmänkin. Suuntaa virtaus niin, että eritoten pintavesi liikkuu villisti, jotta happea liukenee riittävästi.
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

voi toki vähän ärhennellä lajitovereille
Joo, sitä todellakin tekee. Mulla niitä oli alunperin 4, nyt vain 2 (allas 630L).
Tämä, joka otti "kingin" paikan, kiusasi ne 2 muuta siihen kuntoon että kupsahtivat lopulta. Eivät päässeet syömään ym. Vaikka ruokaa oli pitkin allasta, tämä valtias piti (ja pitää edelleen) huolen että sitä pienemmät ei kyllä samaan aikaan ruokaile. Myös partis ja monniset saa kyytiä.
Eli oma suositus on että otat vain yhden.

Isommat kalat saa sitten kyllä tulla samalle kurkulle, kuten punasilmäpleko ja krokotiilipleko. :mrgreen:
Mutta muuten todella hieno tuttavuus siis. Ehdottomasti yksi lempikaloistani.

(lisäsin vielä kuvan minun kingistä)
http://www.planetcatfish.com/catelog/lo ... /308_f.htm
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Fiu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiu »

Yhden ajattelin hankkia, ainakin näin alkuun. Tulevaisuudessa isompaan altaaseen (vähintään 600litraa) voisi sitten myöhemmin harkita mahdollisia kavereita... Oli niin veikeän näköinen otus, kun myyjä sitä minulle kaupassa esitteli , ei voinut olla ihastumatta siihen :mrgreen:

Oman pääni mukaan tuo allas täyttää vaatimukset, joten ajattelin että kävisin kaverin hakemassa huomenna tai ylihuomenna...

Syököhän kyseinen otus muuten kasveja? Ajattelin vaan, että pitäisikö jotkut kasvit ottaa evakkoon (altaassa on anubiasta, jaavansaniaista, jaavansammalta, melalehteä, punamelalehteä, kääpiömelalehteä, vallisneriaa, cyperus helferiä, argenttiinan vesiruttoa, vedensuosikkia, jokin pieni miekkakasvi sekä pintakasveja) *vedenalainen viidakko*...
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Syököhän kyseinen otus muuten kasveja?
Ei ainakaan täälä. Ja tääläkin melkoinen viidakko. :mrgreen:
Mutta kasvit on saaneet olla rauhassa kaikilta kaloilta. (myös partikselta)
Fiu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiu »

Joo, on partikset meilläkin *luojan kiitos :mrgreen:* jättänyt tuon viidakon rauhaan. Toivottavasti uusi tulokas ei meilläkään alkaisi kasviterroristiksi!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Meillä muut kasvit saivat olla rauhassa, mutta miekkikset otus kelpuutti ruokalistalleen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Fiu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiu »

ai miekkikset kelpasivat otukselle :roll: Noh, eipä kannata siis laittaa miekkiksiä samaan altaaseen...
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

ai miekkikset kelpasivat otukselle
Mulla taas ei. Eli saattaa olla yksilökohtaista. Ja onhan puroplekojakin erilaisia. Mulla on molemmat eri L-numeroisia.
Jaani
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jaani »

dth kirjoitti:
ai miekkikset kelpasivat otukselle
Mulla taas ei. Eli saattaa olla yksilökohtaista. Ja onhan puroplekojakin erilaisia. Mulla on molemmat eri L-numeroisia.
Minun otukselle kelpaavat miekat myös. Pieni ja pippurinen otus, varsin tehokas syömään miekkojen lehdet pilalle.

-Jaani-
Fiu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiu »

Noh, eilen nyt sitten tuli pistepuropleko meille kotiin! Hienosti on tähän asti kotiutunut :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”