Puropleko (ent. leveäsuumonni)
Valvoja: Moderaattorit
-
Fiu
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Puropleko (ent. leveäsuumonni)
Millainenkohan kyseinen kala olisi... eli sopiiko tavalliseen seura-akvaan?
Olen lukenut, että soveltuisi yli 100-litran altaisiin? Pitääkö paikkansa? Jos pitää, niin varmaan tuo meitin 128-litranen kävisi sille.
Millaiset vesiarvot? Entä vedenlämpö?
Altaassa on reipas virtaus (600litraa tunnissa), mikä tietääkseni on tuolle plekolle hyväksi.
Kaikki tieto tästä plekosta tervetullutta!
Olen lukenut, että soveltuisi yli 100-litran altaisiin? Pitääkö paikkansa? Jos pitää, niin varmaan tuo meitin 128-litranen kävisi sille.
Millaiset vesiarvot? Entä vedenlämpö?
Altaassa on reipas virtaus (600litraa tunnissa), mikä tietääkseni on tuolle plekolle hyväksi.
Kaikki tieto tästä plekosta tervetullutta!
Re: puropleko (ent. leveäsuumonni)
Korostaisin kahta asiaa tämän suvun suhteen: matalaa lämpöä ja - kuten tiesit - virtausta. Etsi lisätietoa Chaestostoma-suvun imumonneista Fish Basesta tai Planet Catfishistä.
Noin näppituntumalta: kyllä yksi yksilö juuri juuri voisi mennä 128-litraiseen. Sopivuus seura-akvaarioon riippuu asukeista ja niille sopivista vesiarvoista. Isompi akvaario olisi kyllä parempi. Valitse pieni laji, jos mahdollista. Pitäisi olla ihan kiltti monni: voi toki vähän ärhennellä lajitovereille, kuten monet plekot.Fiu kirjoitti:Millainenkohan kyseinen kala olisi... eli sopiiko tavalliseen seura-akvaan? Olen lukenut, että soveltuisi yli 100-litran altaisiin? Pitääkö paikkansa? Jos pitää, niin varmaan tuo meitin 128-litranen kävisi sille.
Lämpötila ja happitaso lienevät kriittisimmät: lämpö (PC:n mukaan) noin 20 - 23 C ja korkea happitaso. Mieti tarkaan, miten pidät lämmön riittävän matalana kesähelteillä! Voit tarvita tuulettimia tai kalliin "chillerin". PH neutraalin puolin ja toisin. Syö niin kasvi- kuin eläinravintoa.Millaiset vesiarvot? Entä vedenlämpö?
Saisi olla kaksi kertaa enemmänkin. Suuntaa virtaus niin, että eritoten pintavesi liikkuu villisti, jotta happea liukenee riittävästi.Altaassa on reipas virtaus (600litraa tunnissa), mikä tietääkseni on tuolle plekolle hyväksi.
Joo, sitä todellakin tekee. Mulla niitä oli alunperin 4, nyt vain 2 (allas 630L).voi toki vähän ärhennellä lajitovereille
Tämä, joka otti "kingin" paikan, kiusasi ne 2 muuta siihen kuntoon että kupsahtivat lopulta. Eivät päässeet syömään ym. Vaikka ruokaa oli pitkin allasta, tämä valtias piti (ja pitää edelleen) huolen että sitä pienemmät ei kyllä samaan aikaan ruokaile. Myös partis ja monniset saa kyytiä.
Eli oma suositus on että otat vain yhden.
Isommat kalat saa sitten kyllä tulla samalle kurkulle, kuten punasilmäpleko ja krokotiilipleko.
Mutta muuten todella hieno tuttavuus siis. Ehdottomasti yksi lempikaloistani.
(lisäsin vielä kuvan minun kingistä)
http://www.planetcatfish.com/catelog/lo ... /308_f.htm
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
-
Fiu
- Junior Member

- Viesti:
Yhden ajattelin hankkia, ainakin näin alkuun. Tulevaisuudessa isompaan altaaseen (vähintään 600litraa) voisi sitten myöhemmin harkita mahdollisia kavereita... Oli niin veikeän näköinen otus, kun myyjä sitä minulle kaupassa esitteli , ei voinut olla ihastumatta siihen
Oman pääni mukaan tuo allas täyttää vaatimukset, joten ajattelin että kävisin kaverin hakemassa huomenna tai ylihuomenna...
Syököhän kyseinen otus muuten kasveja? Ajattelin vaan, että pitäisikö jotkut kasvit ottaa evakkoon (altaassa on anubiasta, jaavansaniaista, jaavansammalta, melalehteä, punamelalehteä, kääpiömelalehteä, vallisneriaa, cyperus helferiä, argenttiinan vesiruttoa, vedensuosikkia, jokin pieni miekkakasvi sekä pintakasveja) *vedenalainen viidakko*...
Oman pääni mukaan tuo allas täyttää vaatimukset, joten ajattelin että kävisin kaverin hakemassa huomenna tai ylihuomenna...
Syököhän kyseinen otus muuten kasveja? Ajattelin vaan, että pitäisikö jotkut kasvit ottaa evakkoon (altaassa on anubiasta, jaavansaniaista, jaavansammalta, melalehteä, punamelalehteä, kääpiömelalehteä, vallisneriaa, cyperus helferiä, argenttiinan vesiruttoa, vedensuosikkia, jokin pieni miekkakasvi sekä pintakasveja) *vedenalainen viidakko*...
-
Mari Kurki
- Elite Member

Meillä muut kasvit saivat olla rauhassa, mutta miekkikset otus kelpuutti ruokalistalleen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.