Akvaariosta hyppivät kardinaalitetrat

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mimmi
Starting Member
Starting Member

Akvaariosta hyppivät kardinaalitetrat

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kuuluuko kardinaalitetran tapoihin hyppiä akvaariosta? Meillä on viimeisen puolen vuoden sisällä 3 kardinaalia hypännyt pois akvaariosta, eikä niistä ole yhtäkään saatu pelastettua. Viimeisin hyppäsi pois, vaikka akvassa oli kansilasitkin paikallaan :(

Osaako kukaan sanoa, että mistä tämä voisi johtua? Vesiarvot on testattu, ja ne ovat ok. Ensimmäisen kardinaalin hypätessä altaasta tetroilla oli hirveä "rähinä" päällä koko päivän (ajoivat toisiaan takaa pitkin allasta), ja kauppias arveli, että kyseessä olisi ollut jonkinsortin "soidinmenot". Seuraavien kohdalla en tällaista käytöstäkään havainnut.

Onko tämä vain huonoa tuuria vai missä on vika?
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Didi »

Sanoisinpa vain, että huonoa tuuria. Minulla on ollut neljännesvuoden ajan reilu 50 kappaletta kardinaalitetroja eikä niistä ole yksikään ehtinyt pomppaamalla käymään lattialla. Sitä vastoin leväbarbit ovat harrastaneet uimahyppyjä, mutta nekin on onneksi aina saatu pelastettua takaisin altaaseen. Akvaariossani ei ole kansilaseja.
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Re: Akvaariosta hyppivät kardinaalitetrat

Viesti Kirjoittaja dsl »

Mimmi kirjoitti:Vesiarvot on testattu, ja ne ovat ok.
Mitä vesiarvot ovat, kun ne ovat ok?
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Mimmi
Starting Member
Starting Member

Vesiarvot testataan säännöllisesti, ja ne ovat olleet joka kerta niiden rajojen sisällä, joita esim. netissä ja kirjoissa akvaariossani oleville lajeille suositellaan.

En ole tällä hetkellä kotona, enkä arvoja ulkoakaan muista-> siksi ilmaus "vesiarvot ovat ok".
Kheira
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kheira »

Itselläni on ollut jo melkein 20 vuotta kardinaalitetroja eivätkä ne koskaan ole edes yrittäneet hypätä ulos akvaariosta. Myöskään minun altaassani ei ole kansilaseja.

Minua jäi kiinnostamaan ok-vesiarvoistasi lähinnä pH, nitriitti ja nitraatti. Toiset kardinaalitetrat tuntuvat olevan herkkiä noiden suhteen. Mielestäni kalojen pakoreaktio akvaariosta saattaa kertoa, että altaasi vedessä on jossakin joku pielessä.
Viimeksi muokannut Kheira, 18:18, 10.11.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Piazza
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Piazza »

Olen tässä kyllä samaa mieltä muitten kanssa että jotain kyllä on pielessä.
Minulla viihtyvät kardinaalist suht koht keskivedessä eli tapparakalat ovat niitten yläpuolella. Eikä ne ole ikinä yrittänyt ulos akvaariosta hypätä toisin kun tapparat.

Tosin minulla on ollut kardinaaleja vaan 5 vuottta. [;)]
Mimmi
Starting Member
Starting Member

Varsinaisesta "joukkopaosta" ei liene kyse, koska tapaukset ovat olleet noin kahden kuukauden välein.

Mutta niihin vesiarvoihin: pH 6,4, dH° 3 ja nitriitti sekä nitraatti ovat nollassa. Lämpötila on 27 astetta. Esimerkiksi Sannan ja Tomin vedenalainen maailma määrittelee kardinaaleille sopiviksi arvoiksi pH 5.5-7, dH 0-8 ja lämpö 23-28 astetta.

Akvaario on 98-litrainen, siellä on nyt 8 kardinaalia, 3 taistoa (1+2) ja yksi pienehkö partamonni.
Kheira
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kheira »

Jos kerran vesiarvot todella ovat kohdallaan olisiko kyseessä sitten taistelukalojen taistelusessiot? Oletko huomannut taistojen jahtaavan kardinaaleja? Toiset kalat pakenevat myös saalistajia pinnan yläpuolelle ja näin hämäävät saalistajaa. En kyllä tiedä onko kardinaaleilla taipumusta tällaiseen. Itselläni oli joitakin vuosia sitten taistelukaloja ja kardinaaleja samassa altaassa. Toisinaan kyllä taistot tekivät äkkisyöksyjä niitä kohti, varsinkin uros. Tarkkaile tilannetta. Jos näin on niin eipä siihen sitten auta kuin tiiviimmät kansilasit ja ruokinta-aukon päälle myös este.
Mimmi
Starting Member
Starting Member

Kheira kirjoitti:Jos kerran vesiarvot todella ovat kohdallaan olisiko kyseessä sitten taistelukalojen taistelusessiot?
Mittasin nuo vesiarvot eilen kotiin päästyäni. Olen luullut, että ne sopisivat kardinaaleille, mutta jos olen väärässä, niin kertokaa ihmeessä!

Taistopoju on kyllä niin nössö ja rauhallinen, että se tuskin on syyllinen. Tytöistä en sitten enää menekään takuuseen, ne rähinöivät usein keskenään: kenties tetra on säihkähtänyt sitä? Tosin kaksi ensimmäistä kardinaalien "itsemurhahyppyä" tapahtui ennen kuin taistotytöt hankittiin, mutta täytyypä seurailla asiaa. Partamonnin olen huomannut aina joskus hätyyttelevän taistelukaloja, kardinaaleja kohtaan en ole samanlaista käytöstä havainnut.
Kris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kris »

Nitraatti nollassa? Onpa kumma akvaario. Millä testillä sitä mittaat?
The plural of anecdote is not data.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Kris kirjoitti:Nitraatti nollassa? Onpa kumma akvaario. Millä testillä sitä mittaat?
Niin, kalojahan se ei haittaa, mutta ei se kyllä normaalia ole. Nitraatin suositusarvo (kasvien takia lähinnä) on 5-15 mg/l, haitallinen taso kalojen kannalta yli 20 mg/l noin about.

Siis kiinnostaa minuakin, miten on mahdollista..?
PaulaP
Junior Member
Junior Member

Taistot + tetrat

Viesti Kirjoittaja PaulaP »

Mulle kerrottiin tänään tapauksesta, jossa taistouros oli syönyt nuoria neontetroja: Kun tetrat nukkuvat, ne ovat hiljaa paikallaan, ja taisto vaan tulee takaa ja imaisee. Tosin tämä oli koitunut myöhemmin ahmatin tuhoksi, kun tukehtui neontetraan... :mrgreen:

Siis voi hyvinkin hyökkäillä kardinaalitetroja kohti => pakoreaktio tetroissa.
Tiinanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

Ebes kirjoitti:
Kris kirjoitti:Nitraatti nollassa? Onpa kumma akvaario. Millä testillä sitä mittaat?
Siis kiinnostaa minuakin, miten on mahdollista..?
Varmaankin niin, että nitraattitesti on vanhentunut.
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”