Perhoskirjoahventen kutu/poikaset

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nekkis
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Perhoskirjoahventen kutu/poikaset

Viesti Kirjoittaja nekkis »

Altaaseeni tuli perhoskirjoahvenpariskunta kaksi päivää sitten, eli maanantaina. Nyt jo molemmilla on värit vahvistuneet hurjasti ja vatsa kasvanut kaksinkertaiseksi. Onko tämä merkki kutuhalukkuudesta siis, voivatko perhot näin nopeasti 'kotiutua' altaaseeni? Jonkinlaista 'häätanssia' on myös ollut havaittavissa, mutta nämä ovat ensimmäiset kirjoahveneni, joten en sitten tiedä, onko kyse siitä mistä luulen... Miten nopeasti nämä myöskään tulevat sukukypsiksi, meinaan luulen että nuo ovat aika nuoria yksilöitä (vasta n. 3cm pitkiä), voivatko ne näin nuorina jo kutea?
Ja jos, niin toki olen innokas kudettamaan heitä, niin että onkos vinkkejä, miten kutuhalukkuutta voidaan vielä lisätä? Kirjoahventietämykseni ei meinaan tosiaan ole suuri, tämä oli aikalailla heräteostos. Olen lukenut aiemmista viesteistä, että ne kutevat esim sileälle kivelle, kannattaisiko sellainen siis lisätä akvaarioon, vai kutevatko ne sorallekin?
Kiitoksia :)

Lisäilen 19.9:
Niin, viimeksi perhoset kutivat, mutta tokana päivänä munat menivät parempiin suihin. Nyt maanantaina tuli kuitenkin uusi kutu ja keskiviikkoiltana kuoriutui: altaan nurkassa on nyt iso kasa pienenpieniä palloja jotka säntäilevät sentin säteellä ympäriinsä isäkalan vahtiessa ja tuomassa harhailijoita takaisin muiden luokse :> Onnittelujakin otetaan vastaan, elämäni ensimmäinen kutevien kalojen poikaskatras! :D Ennen on meinaan ollut vain milleja ja platyja niin että poikasia on jäänyt henkiinkin...
No, tässäkin jutussa on pointti. Vanhemmat ovat siis yhä kolmepäiväisten poikasten kanssa samassa altaassa, pitäisikö vanhukset jossain vaiheessa ottaa pois? Vaikka ne nyt näyttävät hoitavan lapsia innokkaasti, alkavatko ne kenties jossain välissä yhtäkkiä oman jälkikasvunsa syöjiksi? Ja kuinkas kauan nämä elelevätkään sillä ruskuaispussillaan, eikö se viikon tai jotain ole? Niin ja sitten vielä se, että milläs prosentilla teillä on perhosten poikasia kasvanut aikuisiksi asti ihan luonnonmukaisin menetelmin, eli niin että kaikkien on annettu olla, ihan tavallisin akvaarionhoitosysteemein? :)

Kiitoksia oikein paljon avusta ja anteeksi tekstin sekavuus&jäsentelemättömyys...
Viimeksi muokannut nekkis, 14:47, 20.09.2003. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ahvenisti
Starting Member
Starting Member

Kudetuksesta

Viesti Kirjoittaja ahvenisti »

Olen itsekin harrastellut kirjoahvenia vasta muutaman kuukauden ensimmäisenä pariskuntana sinikirjot, joita seurasi muutaman kuukauden jälkeen kauppiaan vakuuttelun jälkeen pari punakirjoja.
Sinikirjot ovat ainakin kuteneet heti akvaani päästyään säännöllisesti 1-2 vkon välein ja punakirjotkin ehtivät kutemaan muutaman kerran kunnes jouduin poistamaan herran tyrannimaisen käytöksensä vuoksi autuaammille kutupaikoille. En liene väärässä otaksuessani kirjoahventen olevan suhteellisen helppoja kudetettavia.. Joo pöntössä on tosiaan tasaisia, laakeita liuskekiviä. Molemmat affenparit kutevat ensin puhdistetulle kivelle(huolellisen kasvien karsinnan jälkeen), minkä jälkeen vartioiduttuaan kutuaan kuoriutumisvaiheeseen seuraa kuoriutuvien poikasten siirto kaivettuun pesäkuoppaan. Hauskaa katseltavaa :)
nekkis
Junior Member
Junior Member

ihanaa, eilen ilmestyi ensimmäiset munat kivelle :) puuhasivat koko yön ja nyt niitä on jo aika kasa :) kiitos sille tuntemattomalle aqua-webissa liikkuvalle miehelle, jonka pojan kautta sain eilen illalla yhdentoista aikaan tietää, kuinka kauan poikasten kuoriutumisessa kestää ^^ olisi muuten hauska tietää kuka olet *nauru*
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Veikkaan että osoitat sormella minua?
Poikani kysyi, miten kauan kestää ennenkuin noiden munat kuoriutuvat?
2 - 4 päivää siihen keskimäärin kuluu.
Riippuu hieman lämpötilasta, kuten vaihtolämpöisillä yleensä.
Sitten jälkikasvua hoidellaan noin viikko lisää, ennenkuin poikaset alkavat uida itse. Tuolloin ne alkavat myös syödä.

Osuiko veikkaukseni? :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
nekkis
Junior Member
Junior Member

Juu, sinun se täytyi olla :) Tarkoitus oli alunperin kysyä täällä, mutta sitten tuli mieleen että moozin isähän on 'joku akvaariotyyppi' niin ehkä hän tietäisi :D Nopeampaa ja tehokkaampaa *nauru* Kun olen niin kovin kärsimätön.
Saa nyt nähdä että tuleeko tuosta mitään, toistaiseksi ainakin näkyy munat olevan tallella. Akvaariokeskus lupasi ottaa tarpeeksi isoja poikasia ja hyvittääkin niistä jotain, loistavaa. Mulla ei valitettavasti ole kovin hyviä tiloja noille, toivottavasti ne mahtuvat kasvamaan meidän 60- ja 40-litrasissa...
nekkis
Junior Member
Junior Member

Hmph tiedän että nostelu on ärsyttävää ja muistaakseni kiellettyäkin, mutta kun tajusin, ettei viesti editoimalla nouse :/ Pahoitteluni ^^;
laivajarru
Starting Member
Starting Member

Perhoskirjo ahvenet

Viesti Kirjoittaja laivajarru »

Moi
Kiinnostaa miten kudun/ poikasten on käynyt? Mulla on kova perhos kuume, on aikaisempaakin kokemusta muutaman vuoden takaa mutta ne olivat silloin aloittelijan "kalasopassa" eli eivät pystyneet säilyttään kutua poikasiksi asti.
Nyt on 250l allas odottamassa perhosia, vain lippukirjo ahven pari asukkaana, eihän ne vielä ole luovutuskokoisia loppukuusta? tulen helsinkiin ristäisiin 30.11.

T Riitta
Lilliputti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lilliputti »

Minuakin kiinnostaisi miten kudun ja poikaset saa todella kasvatetuksi?
Itselläni pariskunta kutee noin joka toinen viikko. Välillä pidin niitä muutaman kudun ajan 45l erillisessä purkissa jottei muut kalat ja omppukotilo (joka yleensä ehti ensin) syö kutua mutta kertaalleen kutu homehtui (ei kai kalaset ollut vielä perillä itsekään mitä tuli tehtyä ja siivous ja muu huolenpito unohtui) toisella kertaa muutaman päivän jälkeen ne päätti itse pistellä kutunsa parempiin suihin ja kolmannella kerralla (luulen) että ne pienet "pisteet" hiekassa olivat tulleet rikkinäisiltä näyttävistä kuduista mutta nuokin katosivat päivän tai kahden jälkeen, joten mitään ei ole jäänyt eli päätin hetkeksi luovuttaa ja siirsin parin takaisin oikeaan kotiin. Nyt taas mieli tekisi kokeilla uudelleen ja lisä tietous ei olisi pahitteeksi. Mitä tehdä tuolle ukolle kun päivän kuluttua kutemisesta se tulee erittäin agressiiviseksi tyttöselle. Peiliä kokeilin mutta se kyllästyi muutaman tunnin jälkeen ja jatkoi vaimonsa jahtaamista.Pikkasen liian "isällinen" kaveri.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Mä haluaisin tietää myös. Itse harkitsen vakavasti oman pariskuntani kudettamista. Mietin vain, syövätkö perhoset kutuakvaariossaan helposti oman jälkikasvunsa.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”