Kirjoittelua nimimerkin suojassa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Mitä jos minusta tehdyt nettisivut olisi julkaistu (itseasiassa en tiedä onko näin käynyt )? Sivuille oli yrittänyt satoja ihmisiä ja jos niissä oli esitelty ties mitä kuvia, niin olisiko silloin ollut mahdollista, että joku ihminen olisi päätynyt häiriköimään?
Minusta tämä olisi häiriköintiä. Olisihan tällaisessa tapauksessa levitelty asioitasi ilman lupaasi.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Saara
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saara »

Toivon, että en ole liian kaukana alkuperäisaiheesta, kun jatkan. Tämä liittyy aiempaan siten, että perustelen, miksi omalla nimellä esiintyminen ei toisi ratkaisua varsinaiseen ongelmaan, joka liittyy faktojen ja höpötiedon erottamiseen sekä korkeatasoisen suomenkielisen akvaariokeskustelun vähäisyyteen.
prboy kirjoitti:Keskustelu mm. taksonomiasta on todella korkeatasoista. Vilkaisepa vaikkapa otsikkoa Panaqolus. Siinä ei intetä mutu-periaatteella, vaan tuodaan esiin asiaan liittyviä erilaisia näkökantoja.
Olen samaa mieltä: hyvää keskustelua. En silti usko, että sama onnistuisi suomenkielisenä edellä mainitsemistani syistä. Planet Catfishin valtti on suuri määrä korkeatasoisia asiantuntijoita ja pitkälle edenneitä harrastajia, jotka kirjottavat lähestulkoon päivittäin. Aqua-Webissä heitä on ehkä puoli tusinaa tai tusina riippuen kriteereistä.

Nettikirjoittelusta kiinnostuneiden asiantuntijoiden ja pitkälle edenneiden akvaristien määrä on liian vähäinen Suomessa. Harrastajat ovat keskimäärin kiinnostuneita erilaisesta tiedosta kuin siitä, mitä asiantuntijoilla on keskimäärin tarjota: joko esitysmuotonsa tai sisältönsä puolesta. Luonnollisesti asiantuntijoita ei huvita "luennoida tyhjille saleille" ja "kuuroille korville". Ei ihme, jos pännii.

PS. Muuten: Jos AW:hen perustettaisiin Tiede ja taksonomia -osio, arvaan, että siihen tulisi noin ketju kuukaudessa, ja kirjoittajat säilyisivät samoina. Sopii kokeilla kyllä. Mistä sitä tietää, mikä toimii ja mikä ei...
kristiina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kristiina »

Esittelen itseni jos kasvokkain tavataan.

Jokunen vuosi sitten sain myöskin liian innokkaan ihailijan, sen jälkeen olen varonut pistämättä oikeaa nimeäni esille. En usko että A-W:ssä siitä sinänsä olisi haittaa, mutta tämä helpottaa tunnistamistani jos muualla, esimerkiksi irkissä törmää.

Tarkoitukseni ei ole höpötellä huuhaata, vaan ennemminkin etsiä tietoa, ideoita ja vinkkejä. Uskon, että A-W:hen pätee se sama mikä kaikkeen muuhunkin, kaikkea (kirjoitettuakaan) tietoa ei kannata uskoa. Peräänkuulutan samalla tervettä järkeä. Ymmärrän toki, että esimerkiksi aloittelijan on vaikea erottaa kaikki valheet totuudesta ja on asioita joilla on useita totuuksia. Mutta silti, jos oma järki sanoo, että asia ei voi olla näin, kuin väitetään, kannattaa etsiä lisää tietoa, eikä sokeasti luottaa muihin.

-kris
Kawai
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kawai »

Lienee perisuomalaista olla esittelemättä itseään liian "julkeasti". Sama pätee ainakin minuun itseeni. Vain pakolliset tiedot löytyy kaikkien tarjolle, loput sitten ilmoitan kyllä heti tarpeen vaatiessa, niitä piilottelematta. Täällä palstalla (ja myös #aquaweb -chatissa) on paljon tuttuja, jotka ovat kanssani samalla viivalla. Käytännössä koen "suojautuvani" hieman turhilta yhteydenotoilta, koetaan että oman nimen julkisuuteen päästäminen on "vaarallista" tms. (Vrt. kysymys yhteydenotoista/sähköpostien tasosta prboylle aiemmin. Käsittääkseni sekin liippaa asiaa läheltäkin.) Kaipa tällainen ajattelu/pelko heijastuu webissä olevilla keskustelupalstoilla sitten siten, että jokin osa omasta identiteetistä jätetään piiloon.

Itse olen tällä palstalla opiskelija - jopa mielelläni. Haen tietota, kriittisin silmin lukemalla ja maalaisjärkeä käyttämällä. Kovin harvoin käyn haastamaan kanssafoorumilaisia missään asiassa, oli peittonani sitten nimimerkki tai ei. Käytännössä pyrin käyttäytymään täällä kuten käyttäytyisin ihmistä kohtaan kasvokkain. Typerään käytökseen olen pyrkinyt olemaan puuttumatta, vaikka joidenkin keskustelujen kohdalla on joutunut todella pidättelemään tunteitaan. Tämä sääntö ei tunnu pätevän kaikkiin keskustelijoihin, vaan täällä annetaan tulla sellaisia asioita, joita ei kuuna päivänä tohtisi/kehtaisi kasvokkain sanoa. Pikaisen psykologisen pohdinnan jälkeen löytyy useita vaihtoehtoja moiselle käyttäytymiselle, mutta tavalla tai toisella säälittäväähän se on.

Perisuomalainen tapa selvittää asioita on mennä "talon taakse" katsomaan kuka viimeksi seisoo tolpillaan. Täällä moderaattorit antavat varoituksia ja lopulta bannaavat. Pitkän matkaa olemme tulleet, mutta molemmassa tapauksessa ovat keinot loppuneet - yleensä jo keskusteluvaiheessa. Jälleen kerran eräs tyypillinen piirre meissä Pohjolan asukeissa.

Minusta nämä asiat - nimimerkkien käyttö ja nk. möläyttely - liittyvät selkeästi toisiinsa. (Miksi muuten ottaisin asian tässä threadissa esille?) Lähtökohtana on se, että kenties toivotaan tai uskotaan siihen, ettei koskaan tule vastapuolta kasvokkain tapaamaan. Se antaa vapautta tutkiskella toisten reaktioita, tunteita, mielipiteitä jne. Olen tavannut useita, jotka todella nauttivat tästä mahdollisuudesta.

Maailma muuttuu ja me sen mukana. Halusimme tai emme.

-K-
"Paikallisia sadekuuroja... ja v***t!!" - Nooa, 4341 eKr
Kajsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kajsa »

Itselläni on käyttiksessä henk.koht. tietoja, mutta en odota, että jokaisen pitäisi esiintyä omalla nimellään ja jakaa henk. kohtaisia tietoja kaikkien kesken. Muutenkin netissä esiintyvään keskusteluun pitää suhtautua varauksella ja tarkastaa lukemansa asiat useammasta tietolähteestä, jos vähänkin epäilee niiden totuudenmukaisuutta.

Mielestäni aqua-web on loistava alan harrastajien keskustelu- ja tietojenvaihtokanava, josta jokainen voi poimia ideoita, oppia ja kokemuksia käyttäen tervettä maalaisjärkeä!
Uskon, että ystävät ovat kuin hiljaisia enkeleitä, jotka nostavat meidät jaloilleen silloin, kun siipemme unohtavat, miten lennetään.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Turhaa jauhattamista. Mikäli palstalle reksteröityminen edellyttäisi oman henkilöllisyyden todistamista, olisi juttu toinen. Mutta koska tänne on mahdollisuus rekisteröityä ilman nimensä kertomista, en sitä kyllä näkyville pane. Sitäpaitsi voihan joku valehdella nimensä ja julistaa täällä olevansa prinssi urhea. En muista rekisteröitymisvaiheessa olleen toimintoa "syötä henkilöllisyystodistuksesi asemaan a:"

Jos jotakuta tuo korpeaa, osta pmdd:tä, saat tietää pankkiitilin numeronkin :mrgreen:

Ja tuosta tiedon luotettavuudesta, kyllä täällä oikeat asiantuntijat ja viimeistään moteraattoit/separaattorit oikovat trollaukset ja laittavat vielä mokomat tarvittaessa jäähylle [;)]
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

kalanna kirjoitti:Olen Sateenkaari02:n tapaan hiukan vainoharhainen nettiin levitettävien tietojen suhteen ja (piti tarkistaa) käyttäjätiedoista tuli täytettyä vain pakolliset kentät.
Näin olen itsekin toiminut. En ole katsonut tarpeelliseksi laittaa koko nimeäni näkyville mihinkään. Jos se heikentää uskottavuuttani, no can do. Huonoja kokemuksia on aiheesta tarpeeksi. Turvallisempi näin.

Muutamien Akvaveppiläisten kanssa ollaan toki tavattu kasvotustenkin, että ei nyt niin salaisia olla... [;)]
Viimeksi muokannut Tinski, 10:57, 21.10.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
~Tinski~
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Mitenkäs muuten kun olette laittaneet puhelinnumeronne tuolla Myydäänplastalla tai muissa siellä, niin onko tullut häirikkösoittoja?

Itse en mielelläni laita numeroani sinne juuri häirikkösoittojen takia. Samaten sen kautta saa osoitetietoni myös. Mieluummin annan numeroni sitten yksityisviestillä täällä.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Kris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kris »

Minun mielestäni tämä on ihan hyvä periaatteellinen keskustelu. Mutta ei ainakaan minua ole vakuuttanut siitä, että nimen vaatimisen tuomat edut jotenkin ylivoimaisesti ylittäisivät sen haitat. Tuossa on jo edellä monet todenneet hyviä syitä olla kirjoittamatta omalla nimellään ja osa niistä on minullekin hyvin tärkeitä. Enkä oikein usko, että nimen ilmoittaminen automaattisesti parantaisi keskustelun tasoa. Pahimmassa tapauksesa saattaa olla niinkin, että silloin arimmat persoonallisuudet vain vaikenevat ja vetäytyvät ja samalla härskeimmät ja äänekkäimmät ovat kyynärpäätaktiikalla äänessä koko ajan. Nimimerkinkin takaa voi osallistua keskusteluun, kunhan osaa perustella ajatuksenkulkunsa ja tarvittaessa panna lähdetiedot näkyviin. Jos välttämättä haluaa esiintyä asiantuntijana, voi toki sen tehdä selväksi (niin kuin täällä moni on jo erityisosaamisensa paljastanutkin).
Kokonaan eri asia on sitten kun mennään sellaisiin juttuihin, jotka ovat hölynpölyä, laittomia tai muuten "sopimattomia". Eiköhän täällä kuitenkin nuo modet ole aika hyvin järjestystä pitäneet. Käsittääkseni sillä on jollakin tavalla suojaavakin vaikutus. En ainakaan minä ole nimimerkkihipiästäni ihan niin arka kuin jos käyttäisin nimeäni.
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

Risto Vormala, ex-HKL:n liikenneammattilainen, mutta nykyaan, vast'ikaan avioitunut, vapaa-akvaristi Kiinassa. Ei ole mitaan peiteltavaa, nimessani ("ei nimi miesta pahenna") nykyisyydessani, eika menneisyydessani. En ole saanut biologista tms. koulutusta, kuin viimeksi lukiossa, onpahan vaan loputon mielenkiinto ja tiedonjano luontoa seka ymparistoa kohtaa. Aquaristo nimimerkkini kuvastaa tata. Muuten nimeni ja muut tiedot loytyvat tarvittaessa profiilistani. Erittain utelias kaikkea uutta ja kiinnostavaa kohtaan.
Saa lahestya vapaasti.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

tikkuhirviö kirjoitti:Poistin vähän aikaa sitten hyvin tunnistettavissa olevan nimeni käyttäjätiedoistani. Ajatus lähti lemmikkipalstoilla käydystä keskustelusta ja omista kokemuksista. Hulluja on.
Juu minäkin luin sen keskustelun ja alkoi todella etoa koko juttu. Siinä oli taas yksi syy lisää miksi en nimeäni jakele netissä.
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

maketzu kirjoitti:Minusta tämä olisi häiriköintiä. Olisihan tällaisessa tapauksessa levitelty asioitasi ilman lupaasi.
Kaksoishäiriköintiä! Häirikkö, joka pyrkii aiheuttamaan lisää häirikköjä.. :mrgreen:

Tällainen akvaariopalsta on varmaan joka tapauksessa niitä turvallisimpia sivustoja netissä, vaikka ilmottaisikin nimensä. Veikkaisinkin, että häiriköitä löytyy huomattavasti enemmän deitti- ja chattipalstoilla.

Ja jos joku oikein välttämättä tahtoo häirikkösoittoja, niin yksi varma tapa on laittaa Hesariin ilmoitus halutaan vuokrata -palstalle. Kokemusta löytyy.. "Siisti savuton opiskelijatyttö etsii..." Tietynlaiset ihmiset soittelee kuin 0800-linjoille. Aamu seitsemältä. Ja yöllä kahdentoista jälkeen. 8O
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Minä olen kirjoittanut koko ajan ristimänimeäni käyttäen ja olen myös varsin avoimesti jaellut puhelinnumeroani ja osoitetietojani myynti-ilmoitusten yhteydessä. Roskapostia pukkaa koneelle, mutta muuten ei yhtään häiriköintitapausta ole koko aikana ollut. Muutamia henkilökohtaisia yhteydenottoja on tullut, mutta ne ovat poikkeuksetta käsitelleet akvaarioasioita ja ovat tapahtuneet yleensä sähköpostin välityksellä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Keskusteluaihetta sivuaa hieman tämänpäiväinen ilta-sanomien lööppi :cry:
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Sillipurkki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sillipurkki »

Mielestäni on erikoista kuvitella nimimerkillä kirjoitettu viesti automaattisesti nimellä kirjoitettua viestiä "huonommaksi" ja vaatia sitä kautta ihmisiä kirjoittelemaan oikealla nimellään.
Ehkä hulluja häiriköitä on vähemmistö netin käyttäjistä, mutta niin on myös niitä, jotka tällaiselle palstalle kirjoittelisivat puuta heinää vain nimimerkin taakse piiloutumisen ilosta. Varsinkaan niitä, jotka tekevät sen niin hyvin, että ovat uskottavia.

Todennäköisestihän aloitusviestin jutussa viitattiin valvomattomiin keskustelufoorumeihin, mutta silloin ei pitäisi kyllä käyttää kokonaisuudessaan käsitettä internet-keskustelut (tjsp).

Itse en henk. koht tietojani kaikille levittelisi, vaikka ne saakin kyllä tarvittaessa. Enhän kulje kadullakaan osoite ja puhelinnumero otsaani teipattuna, ja harva muukaan varmaan haluaisi itsensä, vaimonsa, tyttärensä.. tekevän niin?
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
greippi
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja greippi »

Minulla ei ole sellaista CV:tä, joka nimeeni liitettynä antaisi uuden ulottuvuuden akvaariotietämykselleni, joten sillä olenko täällä greippi vai Matti Mattila ei pitäisi olla merkitystä uskottavuuteeni tai selkärankaani.

Minulle tämä on vähän kuin tori. En koe tarvetta hulluna huutaa nimeäni ja sitä kautta myös muita tietoja itsestäni, mutta jos kanssani istuu torikahvilaan kahville, saattaa ne tiedot jo saadakin. [;)]
Citrus paradisi
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

On aivan samantekevää, kirjoittaako joku nimimerkillä vai koko nimellä. Kas kun verkossa ei voi koskaan olla kuitenkaan varma, että kirjoittaja on se kuka tai mikä hän väittää olevansa. On aivan liian helppoa luoda itselleen haluamansa lainen identiteetti tai vaikka useampikin ja käyttää niitä haluamiinsa tarkoitusperiin.

Niin kauan kuin käytössä ei ole sähköistä henkilötunnusta tai muuta pätevää varmennetta, ei verkossa olevaan henkilöön voi koskaan suhtautua 100% varmuudella. Eli koko tämä keskustelu on mielenkiintoinen mutta turha... 8O

-Juissi
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Re: Kirjoittelua nimimerkin suojassa

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

prboy kirjoitti: Niinpä, olen aika pitkälti samaa mieltä. Miksi ihmeessä akvaariokeskustelupalstalla, jonka tärkein tavoite on tiedonvälitys, ei voi esiintyä omalla nimellään? Onko sinun käyttäjätiedoissasi oikea nimesi? Jos ei, niin miksi?
Omalla nimellään esiintyminen internetissä ei välttämättä ole fiksua, koska kukaan ei ensinnäkään voi tietää missä tilassa viestiä kirjoitat (esim. kännissä, vihaisena, tms.). Toiseksi, kirjoittamasi viestit taltioituvat vuosiksi eteenpäin internetin syövereihin, etkä välttämättä voi niitä mitenkään poistaa, varsinkaan jos joku on ehtinyt lainaamaan sitä.
Tämän vuoksi on mielestäni suorastaan tyhmää viljellä omaa nimeänsä netissä. Toiset toki onnistuvat kirjoittelemaan siististi vuodesta toiseen. Ehkä olen itse niin helposti provosoituva, etten siihen kykene.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Saara
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saara »

NesteHukka kirjoitti:Omalla nimellään esiintyminen internetissä ei välttämättä ole fiksua, koska kukaan ei ensinnäkään voi tietää missä tilassa viestiä kirjoitat (esim. kännissä, vihaisena, tms.).
En kannata sitä, että ihmisiä painostetaan luopumaan nimimerkeistä, mutta toki kukin vastaa omista teoistaan ja teksteistään, oli sitten kännissä tai ei. Eihän sekään vähennä kolaroijan vastuuta, jos hän on ollut kännissä, tai pahoinpitelijän vastuuta, jos hän on ollut vihainen. Poikkeus tähän on se, jos joku toinen pakottaa tekemään teon tai kirjoittamaan tekstin - mutta niin ei toki ole tässä tapauksessa, eihän? Nimimerkkin tarkoitus on suojata yksityisyyttä ja kannustaa keskustelua sellaisista tärkeistä aiheista, joista ei voida kirjoittaa omalla nimellä tekemättä ammatillista itsemurhaa tai leimautumatta, koska yleiset asenteet ovat jäykkiä, höhliä tai muuta sellaista. Tarkoitus ei ole edistää vastuun välttelyä. Toki kaikilta - paitsi prboyn mainitsemilta vammaisilta ja sylilapsilta - voidaan odottaa vastuullista ja järkevää käyttäytymistä niin netissä kuin muualla.
Viimeksi muokannut Saara, 19:39, 21.10.2003. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
tinuli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tinuli »

Tämän internetissä keskustelun viehätys on mielestäni juuri siinä, että saa olla tuntematon. Akvaarioaiheista keskustelua omalla nimellä voi sitten käydä vaikka seuran kokouksissa. On myös helpompi olla typerys nimettömänä.

Minä en vainoajia pelkää internetissä. Realistisempi ajatus mulle on, että joku asiakas ottaisi asuinpaikan selville ja tappaisi. Työn kautta on tutuksi tullut noin puolet Helsingin hulluista ja narkomaaneista.

Minä haluan siis olla nimetön täällä. Haluan myös naamioitua mielenosoituksiin, jos siltä tuntuu.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Pari henkilöä on pystynyt perustelemaan hyvin nimimerkin takana pysymisen. Suon sen heille. Kaikki muut ovat esittäneet lapsellisia pelkoja erilaisista nettihäiriköistä et cetera. Minkäpäs sille mahtaa, jos kantti ei kestä seistä sanojensa takana. Kukin taaplaa tyylillään.

Minulla ei ole tapana keskustella puhelimitsekaan henkilöiden kanssa, jotka eivät kerro nimeään, vaan lyön luurin korvaan. Huppupäistenkin kanssa puhuminen on tylsää. Sinä näet minut, mutta minä en sinua. Taidanpa kommentoida täälläkin tästä lähin vain sellaisten henkilöiden kirjoituksia, joiden nimi löytyy käyttäjätiedoista.

Eikö akvaariokeskustelun ja tietojen vaihdon pitäisi olla lähentämässä harrastajia toisiinsa? Itse olen kiitollinen, että olen tutustunut netin avulla mm. Hans-Georg Eversiin, Ingo Seideliin, Lee Finleyin ja olen ylpeä siitä, että he tietävät, kuka olen. En ole heille vain Prboy.
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Käyttäjätiedoissani ei ole oikeaa nimeäni. Syyni nimimerkin takana olemiseen on yksityisyyden suoja, jonka koen Internetin nykytilanteessa tärkeäksi varjella. Kymmenen-parikymmentä vuotta sitten netissä vielä oli vähemmän porukkaa ja mm. spammia tuskin nimeksi. Suurin osa ihmisistäkin oli "aitoja". Muistan itsekin antaneeni spostiosoitteeni aika helpolla chattituttaville, myös normaalin postiosoitteenikin (vaikka erään nettituttavani tuttava olikin tällä tavalla saanut itselleen kutsumattoman yövieraan sohvalleen - kämppis oli päästänyt sisälle, koska oli tuntematon vieras oli uskottavasti osoittanut "tuntevansa" henkilön).

Vaan ajat ovat muuttuneet. Netti ei ole enää pienten ryhmien "omaa kivaa", jossa satunnaisharrastelijat pysyttelevät oman maansa piirissä ja globaalisti ovat liikkeellä vai vakavasti otettava väki. Spammia tulee laatikkoon minkä kerkiää ja netissä on hörhöjä, häiriköitä ja muuten vaan kummallisia ihmisia. Ihmisiä, joihin en välitä tutustua edes sen ensimmäisen viestin verran.

Se, että rupattelemme täällä suomeksi, suomalaisten keskuudessa, ei tarkoita sitä, ettei tämä saitti näkyisi muuallakin maailmassa. On myös mahdollista, jopa todennäköistä, että tätä skannaillaan tavalla jos toisella. Netti on globaali, saitit ovat globaaleja, oli kielenä mikä tahansa. Siksi mielestäni myös tällä saitilla pätee globaali nettitodellisuus. Ja se nykytilanteessa tarkoittaa, että varovaisuuteen on aihetta.

Päättelen aikaisemmasta kommentistasi, koskien roskapostin tuhoamista, että spammia tulee sinullekin, prboy. Hyvä, että pysyy sinulle siedettävissä rajoissa ja jaksat siivota sitä pois. Nuo rajat ovat kuitenkin yksilölliset. Itse en koe spammia edes sen arvoiseksi, että viitsisin käsin sitä ruveta tuhoamaan. Lähettäjät eivät ansaitse edes sitä muutaman sekunnin huomiota, minkä tuolla tavalla toimiessani joutuisin viestille antamaan. Ei, en halua spammia. Piste.

En tiedä lasketko nämä perustelunikin luokkaan "lapsellisia pelkoja nettihäiriköistä". Itse lähden kuitenkin siitä, että sinä monnisexperttinä tiedät kaloista minua enemmän, ja minä atk-ammattilaisena tiedän nettiriskeista sinua enemmän (kunnes toisin todistetaan). Suonet siis, että luotan omaan ja alalla olevien kollegoideni tietotaitoon tässä asiassa sinua enemmän. Ei millään pahalla.
greippi
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja greippi »

prboy kirjoitti:Kaikki muut ovat esittäneet lapsellisia pelkoja erilaisista nettihäiriköistä et cetera.
Minusta jo tässäkin keskustelussa, saati sitten monissa muissa, on tullut esille se, että nettihäiriköiden pelkääminen ei välttämättä ole kovin lapsellista vaan varuillaan olo ihan paikallaankin. Hysteeriseksi ei toki kannata ryhtyä. Netti vaan on tuonut sen muutoksen, että enemmän tietoa on helposti muutamissa minuuteissa saatavissa ihmisistä. Monesta löytyy nimellä etsimällä kotiosoite, puhelinnumero, valokuvia. Toki häiriintynyt ihminen nämä tiedot saa muutenkin selville, mutta netti on vain tehnyt etsimisen nopeammaksi ja kynnyksen paaaljon matalammaksi.
prboy kirjoitti:Minulla ei ole tapana keskustella puhelimitsekaan henkilöiden kanssa, jotka eivät kerro nimeään, vaan lyön luurin korvaan.
Minusta John D sanoi tähän mainiosti: "osta pmdd:tä, saat tietää pankkiitilin numeronkin". Juuri noin itsekin ajattelen, ja sitä yritin torivertauksellanikin kertoa. Eli hankkidu kahdenkeskiseen kanssakäymiseen kanssani, niin saat kyllä vaikka kengännumeroni ja pullakahvit keittiössäni, mutta näin yleisesti en näe oikean nimen ja "lempinimen" välillä olevaa hyötyä. Kaikkihan me "oikeassakin elämässä" tunnemme niitä Jakkeja ja Virtasia ja Jukkiksia, eikä heidän kokonaisista nimistään ja titteleistään ole mitään tietoa. Sitten kun tuttavuus muuttuu kaveruudeksi, ystävyydeksi tai mitälie, paljastuu tietoakin enemmän.

Uskon sitä paitsi, että paljon paremmin täältä jää kirjoittajia mieleen, kun esiintyvät persoonallisina nickkeinä, kuin että kaikki olisivat tavallisilla nimillä. Kuinka monta Mikaa, Maria ja Samia täällä olisikaan, kaikki iloisesti sekaisin.
prboy kirjoitti:Itse olen kiitollinen, että olen tutustunut netin avulla mm. Hans-Georg Eversiin, Ingo Seideliin, Lee Finleyin ja olen ylpeä siitä, että he tietävät, kuka olen. En ole heille vain Prboy.
Jep, ja sinulla on nimesi tueksi esittää vakuuttava CV. Meillä muilla sellaista ei useimmilla ole. Näin ollen myöskään isoa eroa nickin ja oikean nimen välillä ei ole.
prboy kirjoitti:Keskustelu mm. taksonomiasta on todella korkeatasoista. Vilkaisepa vaikkapa otsikkoa Panaqolus. Siinä ei intetä mutu-periaatteella, vaan tuodaan esiin asiaan liittyviä erilaisia näkökantoja.
Ihan uteliaisuudesta katsoin, ja saldosi on PC:llä nollalla. Et siis ole itse osallistunut keskusteluihin ollenkaan. Jos pidät niitä korkeatasoisempina kuin täällä (mitä ne esimerkiksi taksonomian osalta tietysti ovatkin), miksi et ole itse osallistunut? (<-positiivisessa sävyssä kysytty kysymys)
Citrus paradisi
Kris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kris »

Minusta se edellämainittu torivertaus oli vallan mainio. Kyllähän sitä tulee erinäisissä tilanteissa keskusteltua erilaisten ihmisten kanssa. Joskus hyvinkin vakavasti. Ei se edellytä nimen ja cv:n tuntemusta. Jos juttu kulkee ja henkilö miellyttää, sitä antaa tietonsa ihan mielellään. Mutta ei kenelle tahansa.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

NesteHukka kirjoitti:...kirjoittamasi viestit taltioituvat vuosiksi eteenpäin internetin syövereihin, etkä välttämättä voi niitä mitenkään poistaa, varsinkaan jos joku on ehtinyt lainaamaan sitä.
Tästä tuli mieleen että uutisissa kerrottiin jokunen kuukausi sitten että ihmisille ei oikein ole valjennut, että kaikki nettisivut tallennetaan ja varastoidaan. Haastattelussa olimuistaakseni valtionkirjaston tms. henkilö joka kertoi että nyt aletaan ensimmäistä kertaa avaamaan tätä kirjastoa tutkijoille sun muille. Totesi haastateltu myös, että jos näitä ei kukaan arkistoisi niin häviäisi äärimmäisen suuri osa kirjoitetusta tiedosta bittiavaruuteen. Painetuista materiaaleista pitää ymmärtääkseni vielä lähettää kopiot valtiolle joka ne arkistoi tulevaisuutta varten. En haluaisi olla kirjastonhoitajana siellä [;)]

Mitä muuhun keskusteluun tulee, niin itsekään en ole peitellyt henkilöllisyyttäni kun hekilökohtaisista yhteydenotoista on ollut kyse, ja joihinkin yleisiin viesteihin on puhelinnumerokin lipsahtanut. Tosin varovaisuuttani on ehkä höllentänyt se, että tunnen jonkun verran kanssakeskustelijoita jo naamalta, eli en tunne itseäni vieraaksi kuten esim. lemmikkipalstoilla missä kuitenkin käyn myös päivittäisesti. Siellä keskustelevista tunnen naamavärkiltään vain muutaman henkilön. Ja kunhan saan nettisivut pystyyn niin kyllä sieltä moni muukin tieto tullee löytymään kuin se niin haettu sukunimi :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”