Vinkkejä taiston hoitoon
Valvoja: Moderaattorit
Anzku kirjoitti:Sattuipa tuossa silmiini joku reilun vuoden vanha kommentti taistoista, ukko oli kuulemma jahdannut pari monnista hengiltä! Hui kamala, uskaltaako tuommoista petoa sittenkään ottaa
? Olen kyllä senverran monnisiini tykästynyt etten raaskisi millään niistä luopua
Monnisista en tiedä, mutta tetrat saivat kyytiä. Kirjoitin jo toisaalle samasta asiasta.
Taistelukalani jahtasi tetrat hengiltä. Ensin en tajunnut mitä tapahtuu, mutta kolmen kummallisen tetran kuoleman jälkeen seurasin taiston toimintaa. Se väsytti säikyt tetrat uimalla edestakaisin. Kiinni se ei niitä saanut, koska on huomattavasti hitaampi. Sitten vain sopivaan paikkaan kyttäämään. Kasvin tai kiven taakse tai suodattimen alle ja onnettoman tetran uidessa paikalle se syöksyi sitä päin. Kunnon tömäys ja tetra oli tainnoksissa. Sen jälkeen pyrstöstä kiinni ja ympäri akvaariota.
En siis suosittele testaamaan taiston luonnetta muilla kaloilla.
-
Mammaliini
- Starting Member

voi sentään, meillä taas kävi aivan päinvastoin. Rubiinitetrat ja intiaaninsulat (ynnä kardinaalitetrat), hyökkäsivät taistelukalauroksemme kimppuun, ja söivät sen eviä, niin että ukko parka piti lopulta lopettaa. Samaa tekivät seuraavalle taisto-ukolle jonka jälkeen ostin kääpiörihma-ukkelin, koska sillä ei ole tuommoisia heiluviä eviä, ja lisäksi on sen verran äksy, että sitä eivät tetrat kohtele kaltoin. Rubiineista luovuinkin jo aikaa sitten, kun ne tuntuivat ihan vintti-pimeiltä yksilöiltä.
-
Anzku
- Senior Member

- Akvaarioseurat: OAS
- Sukupuoli: Nainen
Hui mitä hirviöitä
! Onneksi omallani ei (vielä) ole muita mielenvikaisuuden piirteitä kuin kynsien "tappaminen"
. Aina kun käden/sormen joutuu syystä tai toisesta laittamaan akvaan, ukko alkaa raivoisasti pörhistellä kynsille... Sekaisin siis.
Toinen juttu on ruuan kerjääminen. Jos herraa ei kukaan katsele, se vetäytyy johonkin koloon nyhjäämään tyyliin "nyt ne minut hylkäsivät, elämälläni ei ole tarkoitusta, minua ei kukaan huomaa, NYYH!" Ja kun joku tulee akvan eteen tiirailemaan, taisto syöksähtää heti pörhistelemään itseään ja esittää jos jonkinlaista rituaalitanssia ja sitten menee ruokinta-aukon alle tuijottamaan, että josko sitä ruokaa taas alkaisi sadella
. Jos ei tule, tanssi alkaa alusta. Hullu kala
...
Muuten, herralle ei kelvanneet toukat (Tetra FreshDelica, Bloodworms) joita olen tarjonnut. Ekan palan nappaa suuhun, mutta sylkäisee pian ulos (sillä on muuten epäterveellinen tapa yrittää niellä liian isoja paloja, sitä hyytelöjuttua ainakin näyttää pölähtävän kiduksista ulos
. Samoin jos haukkaa liian monta/isoja hiutaleita kerralla, tulee kiduksien kautta pienenä silppuna pois. Syytä huoleen?). No ei se mitään, monniset ja partis tonkii pudonneet palat innoissaan pohjalta
!
Toinen juttu on ruuan kerjääminen. Jos herraa ei kukaan katsele, se vetäytyy johonkin koloon nyhjäämään tyyliin "nyt ne minut hylkäsivät, elämälläni ei ole tarkoitusta, minua ei kukaan huomaa, NYYH!" Ja kun joku tulee akvan eteen tiirailemaan, taisto syöksähtää heti pörhistelemään itseään ja esittää jos jonkinlaista rituaalitanssia ja sitten menee ruokinta-aukon alle tuijottamaan, että josko sitä ruokaa taas alkaisi sadella
Muuten, herralle ei kelvanneet toukat (Tetra FreshDelica, Bloodworms) joita olen tarjonnut. Ekan palan nappaa suuhun, mutta sylkäisee pian ulos (sillä on muuten epäterveellinen tapa yrittää niellä liian isoja paloja, sitä hyytelöjuttua ainakin näyttää pölähtävän kiduksista ulos
Anzku kirjoitti:
Muuten, herralle ei kelvanneet toukat (Tetra FreshDelica, Bloodworms) joita olen tarjonnut. Ekan palan nappaa suuhun, mutta sylkäisee pian ulos (sillä on muuten epäterveellinen tapa yrittää niellä liian isoja paloja, sitä hyytelöjuttua ainakin näyttää pölähtävän kiduksista ulos. Samoin jos haukkaa liian monta/isoja hiutaleita kerralla, tulee kiduksien kautta pienenä silppuna pois. Syytä huoleen?). No ei se mitään, monniset ja partis tonkii pudonneet palat innoissaan pohjalta
!
Samaa olen huomannut omassa taistossani. Sille ei kelpaa mikään hiutaleruoka. Sylkee kaikein ulos. Vain kuivatut kataravut tuntuvat kelpaavan. Ja kuten Anzkun kala, tämäkin herra tuntuu usein tukehtuvan ruokaansa. Palasia pölähtelee kiduksista ulos. En tiedä, onko se vaarallista?
Tämä ahmiminen rauhoittui toistaiseksi, kun vähensin veden virtausta. Se pystyi syömään rauhassa, eikä ruoka "uinut" karkuun.
-
Anzku
- Senior Member

Kyllä meillä hiutaleet kelpaa, hyytelö ei. Mutta eipä tuo haittaa, monnisille kelpaa toukkahyytelö enemmän kuin hyvinSamaa olen huomannut omassa taistossani. Sille ei kelpaa mikään hiutaleruoka. Sylkee kaikein ulos.
-
Anzku
- Senior Member

En toki, vaikka joskus tekisi mieli pistää mokoma ahmatti kunnon dieetilleKris kirjoitti:(Oletan nyt tässä, että et pidä sitä kalaa nälänhädän partaalla).
Ole vain tyytyväinen jos ruoka maittaa. Meikäläinen sai yhden taistoherran kanssa vuosi sitten harmaita hiuksia kun sille ei tuntunut kelpaavan niin mikään valmisruoka. Erilaisia hiutaleita, rakeita, tabletteja ja pakasteruokia (surviaista yms.) kokeiltiin, mutta mitään ei syönyt. Saattaa toki olla, että se sitten omaan tahtiinsa etsiskeli pikku paloja, mutta koskaan ei sen nähty sitäkään tekevän. Ainoa ruoka, joka tälle italiaanoksi ristitylle sitten kelpasi oli kinkku ja pasta. Pienet keittokinkun ja keitetyn spagetin palaset se napsi suuhunsa hurjalla innolla. Niitä sitten sille annettiin kun ei oikein muuta voinut... Tiedän, että punaista lihaa ei olisi hyvä kaloille antaa, mutta yritettiin tässä ainakin välttää rasvaisia juttuja. Se eli noin vuoden päivät kaikkiaan, eli ei niin kovin vanhaksi, muttei taistoksi kuollut ihan nuorenakaan. Että tällainen tapausAnzku kirjoitti:On siinä mulla kala.