Kris kirjoitti:Sen jälkeen aika monessa viestissä asia kuitattiin siten, että "onhan tuo ollut jo tiedossa, eikä minulla ainakaan ole ollut ongelmaa". Mukana kokeneitakin harrastajia ja sinä heidän joukossaan. Mutta silti kaaliini ei mene, miksi öljyllä puhdistettu hiekka tai siltä haiseva hiekka kuuluisi akvaarioon.
Ja jos jollakin konstilla onnistut minut siinä vakuuttamaan, niin silloin saisi lehden päätoimittaja katsoa peiliin: miksi lehteen on hyväksytty juttu, joka on merkitykseltään yhtä tyhjän kanssa ja miksi tämä varoitus ylipäätään tänne oli tänään syytä kirjoittaa?
Huokaus. Emmehän me edelleenkään tiedä, mitä jutussa sanotaan. Et kai sinäkin halua kritisoida artikkelia, jota kukaan ei ole nähnyt? Olisin odottanut sulta enemmän
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
.
_Jos_ on kyse tuosta "öljykuivausasiasta", se on tosiaan vanha juttu. Sen julkitulon jälkeen hiekkaa on tosiaan käytetty paljon.
Ja kuten sanoin, Kalalehden "organisaatio" on hyvin pieni, ja se elää täysin seura-aktiivien varassa. Ei Kalalehdellä ole varaa maksaa laatujutuista. Jos joku haluaa kirjoittaa jonkun jutun, siihen yleensä suostutaan. Ja ellei juttu ole ihan täyttä potaskaa, se julkaistaan ilman sen kummempia ihmettelyjä.
Kati kirjoitti:Juu, en minä riitele. Ihmetyttää vain, kun viesteissäsi pomppii jatkuvasti jo useamman kerran esiintulleita asioita.
Ai, etkö? Jälkimmäisen lauseen perusteella voisin ihan luulla, että haluat haastaa riitaa. Valitettavasti näin on. Viesteissäni on pomppinut esiintulleita asioita siksi, että en ole ollut ihan tyytyväinen siihen tapaan miten ne on kuitattu henkilökohtaisiin kokemuksiin vedoten.
En, usko nyt. Muutaman viimeisimmän viestin perusteella minusta todella tuntui siltä, että olet sivuuttanut mm. minun ja Maisun kirjoitukset kokonaan. Ainakin sivuutit ne kirjoituksissasi, ts. et quotannut ja kritisoinut suoraan. Sehän on ikuinen fakta, että moni ärsyyntyy vastustuksesta, mutta vielä useampi siitä, ettei edes huomata
.
Mistä sinä ja TiHe esim. tiedätte, että jo vuosia on sadat akvaristit käyttäneet tuota hiekkaa ongelmitta ja että uutinen on siten ankka?
Minä en ole puhunut sadoista, se oli TiHe. Kuitenkin lähes kaikki akvaristit, joiden kanssa olen ollut yhtään enemmän puheissa, käyttävät tai ovat käyttäneet tuota hiekkaa ongelmitta (lue: eivät ole havainneet ongelmia).
Jos näin on, mitä tarvetta oli aloittaa tuo polli hiekan autuudesta?
Mm. sinä kritisoit tätä "pari gurua sanoo täällä jotain ja kaikki uskoo" -mentaliteettia. Halusin pollilla vain hakea vähän taustatukea, ts. osoittaa ainakin sen, miten laajasti hiekkaa on oikeasti käytetty ihan harrastajan guruuteen katsomatta. Toisaalta itseänikin kiinnosti, millaiset ne "kentän" kokemukset ovat olleet.
Kati kirjoitti:Polli tulee näyttämään, miten hiekka on käyttäytynyt AW:n käyttäjien keskuudessa, myös muiden kuin "gurujen".
Ehkä tulee, ehkä ei. Riippuu siitä, kuinka edustavan otoksen saat aikaiseksi sekä siitä, kuinka hyvin harrastajat osaavat arvioida nuo "ongelmat", joita et tuossa pollissa mitenkään sen kummemmin määrittele.
Niin no, milläs minä ne määrittelisin, kun itselläni ei tuon hiekan kanssa ole ongelmia ollut. Aikoinaan "akvaariosoran" kanssa oli
. Toivon, että pollin vastaajat yksilöivät kohtaamiaan ongelmia (tai epäilyjä).
Onko se pieni ongelma, jos vesi haisee tai jos pinnalla on öljyinen kalvo? Jonkun mielestä on, jonkun ei (ml. sinun, sehän näkyi jo tämän ketjun viesteistä).
Mielestäni on, verrattuna siihen, että kalat eivät viihdy tai pysy terveinä.
Tein pollin niin hyvin kuin siihen hätään ehdin. Jos se on mielestäsi syvältä, olen pahoillani. Olisikohan pitänyt ensin pollata sitä, mitä itse kunkin mielestä pitäisi pollata?
Entä onko se suuri vai pieni ongelma, jos silloin tällöin kuolee kala?
Minusta on, mutta en halunnut hirveän tarkasti rajoittaa tuota pollia. Eihän sillä missään tapauksessa täydellistä informaatiota saa, mikä pätee melkein kaikkeen tässä harrastuksessa.
Entäs jos on samaan aikaan nitraatit korkealla ja menee kuolema sen syyksi?
Ei minulla ole kaikkeen vastausta, en minä ole guru.
Entä mitä ihmettä teet tämän pollin tuloksilla?
Julkaisen ne Ilta-Lehdessä, ja julistan sinut kerettiläiseksi kysymyksinesi

! Ei kun joo, vaikkei varmasta tiedosta ole tietoakaan, minusta tuolla pollilla saa sentään jotain suuntaviittaa.
Jos saat tulokseksi että enemmistöllä ei ole ollut ongelmia, onko hiekka silloin hyvää? Jos esim. 10%:lla on ollut ongelmia, onko se hyvä tulos? Oletetaan nyt vaikka niin, että joka kymmenennellä olisi "ongelmia" mitä sitten lienevätkään... jos mikä hyvänsä ihmisten sisäilmaan tuotava huonekalu aiheuttaisi terveysongelmia 10% kodeista, se olisi kielletty alta aikayksikön. Ja tässähän ei edes kysytä niiltä, joita tuo ongelma koskettaa (l. kaloilta).
En minä aio tulosten perusteella mitään suuria johtopäätöksiä tehdä. Jokainen saa tulkita ne kuten parhaaksi näkee. Kai siitä jotain keskusteluakin syntyy.
Kati