Lippulehtikalat ja kiekot
Valvoja: Moderaattorit
Lippulehtikalat ja kiekot
Sopivatko otsikossa mainitut kalat samaan altaaseen? Minulla on 5 aikuista lippulehtikalaa 650 litraisessa altaassa kaverinaan 4 leväbarbia ja puropleko. Mahtuisiko kiekkoja mukaan?
-
maketzu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
No mitä olen saanut tietooni, niin lehtikaloja ja kiekkoja ei yleensä suositella samaan akvaarioon. Kuulemma ruokailujuttuja jne.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
Pienellä varauksella onnistunee. Kannattaa varautua ruokkimaan todella paljon, sillä oman kokemukseni mukaan lippulehtikalat ovat nopsempia ruokailijoita kuin kiekot.
Mutta voi, se puropleko parka paistuu siellä altaassa! Sille olisi hyvä löytää uusi koti jostain viileämmästä.
Mutta voi, se puropleko parka paistuu siellä altaassa! Sille olisi hyvä löytää uusi koti jostain viileämmästä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
No onneksi minulla on tuossa vieressä 330 litrainen "viileämpi" koti tuolle plekolle
Se saakin vaihtaa majaa jo huomenna.
Nuo lippulehtaritkin ovat meillä vielä kovin nirsoja ruuan suhteen. Ne ovat muuttaneet meille kesäkuussa. Nyt vasta ovat alkaneet syömään ihan kiitettävästi tavallisiakin ruokia.
Montakohan kiekkoa mahtuisi/kannattaisi ottaa? En ole vielä päättänyt, haluanko edes varmasti ottaa kiekkoja vai en, mutta suunnitelmissa olis joskus tulevaisuudessa. Hyviä neuvoja tässä haeskellaan!
Nuo lippulehtaritkin ovat meillä vielä kovin nirsoja ruuan suhteen. Ne ovat muuttaneet meille kesäkuussa. Nyt vasta ovat alkaneet syömään ihan kiitettävästi tavallisiakin ruokia.
Montakohan kiekkoa mahtuisi/kannattaisi ottaa? En ole vielä päättänyt, haluanko edes varmasti ottaa kiekkoja vai en, mutta suunnitelmissa olis joskus tulevaisuudessa. Hyviä neuvoja tässä haeskellaan!
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
Jos sen perinteisen 6 kpl ottaisit? Kunhan kutuparit muodostuvat, niin lienee tuolla altaassa ainakin kahdelle pariskunnalle tilaa ja tuurilla kolmaskin mahtuu olemaan jolleivat kaikki yhtä aikaa kude. Eri asia vain sitten on se, kuinka todennäköistä on että 6 kiekosta tulee yhteensä 3 kutuparia... 
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Re: Lippulehtikalat ja kiekot
Minunmielestäni sopivat erinomaisesti yhteen, ei minkäännäköistä hankaluutta ollut paitsi sitten kun kalat tulivat sukukypsään ikään (lippulehtikalat altum orinoco) huomasin että yhdelle pariskunnalle riitti hyvin 900 litran akvaario, kaikki muut kalat saivat sellaista kyytiä että ne oli pakko poistaa. Onneksi silloin oli sellainen tilanne että akvaarion toiset kalat sai sijoitettua helposti viljelypaikkaamme. Linkin kuva on huono mutta näkee siitä jotakin.sokeri kirjoitti:Sopivatko otsikossa mainitut kalat samaan altaaseen? Minulla on 5 aikuista lippulehtikalaa 650 litraisessa altaassa kaverinaan 4 leväbarbia ja puropleko. Mahtuisiko kiekkoja mukaan?
http://koti.mbnet.fi/diskus/timppa6.jpg
-
Jani
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Kiekot vs lehtikalat
Mulla ja monilla muilla on ollut negatiivisia kokemuksia kiekkojen ja lehtikalojen yhteiselämästä. Ruokinta ei missään vaiheessa ollut ongelmana vaan kutuhommat. Lehtikalat ovat kovia kutemaan ja puolustavat kutupaikkaansa ja reviiriänsä paljon voimakkaammin kuin kiekot.
Eli lehtikalojen kutiessa kiekot ajetaan nurkkaan ja häviävät 6-0. Mieti siis tarkkaan haluatko niitä kiekkoja. No minä aikoinaan halusin ja sitten lehtikalat saivatkin kyytiä altaasta kun hakkasivat kiekkoja. Vaihdoin siis lehtarit kiekkoihin vaikka alunperin oli tarkoitus että molemmat ois yhtäaikaa altaassa
Eli lehtikalojen kutiessa kiekot ajetaan nurkkaan ja häviävät 6-0. Mieti siis tarkkaan haluatko niitä kiekkoja. No minä aikoinaan halusin ja sitten lehtikalat saivatkin kyytiä altaasta kun hakkasivat kiekkoja. Vaihdoin siis lehtarit kiekkoihin vaikka alunperin oli tarkoitus että molemmat ois yhtäaikaa altaassa
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
-
Jani
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Liput+kiekot
Tuo onkin hyvä pointti että liput kutevat vaikeammin. Siinä tapauksessa homma voikin onnistua. Tavallinen lehtikala ei kyllä ole hyvä kiekon kaveri mutta lippulehtari onnistunee ihan OK.
Oulun Akvaarioseura