Lippulehtikalat ja kiekot

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sokeri
Junior Member
Junior Member

Lippulehtikalat ja kiekot

Viesti Kirjoittaja sokeri »

Sopivatko otsikossa mainitut kalat samaan altaaseen? Minulla on 5 aikuista lippulehtikalaa 650 litraisessa altaassa kaverinaan 4 leväbarbia ja puropleko. Mahtuisiko kiekkoja mukaan?
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

No mitä olen saanut tietooni, niin lehtikaloja ja kiekkoja ei yleensä suositella samaan akvaarioon. Kuulemma ruokailujuttuja jne.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Jami
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jami »

Lippulehtikalat ja kiekot sopii hyvin yhteen, jos tilaa riittää ja muuten olosuhteet sopii. Tavalliset lehtikalat ja kiekot pärjää jos ne totutetaan yhteen.

PS. Kokemusta on.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Pienellä varauksella onnistunee. Kannattaa varautua ruokkimaan todella paljon, sillä oman kokemukseni mukaan lippulehtikalat ovat nopsempia ruokailijoita kuin kiekot.

Mutta voi, se puropleko parka paistuu siellä altaassa! Sille olisi hyvä löytää uusi koti jostain viileämmästä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
sokeri
Junior Member
Junior Member

No onneksi minulla on tuossa vieressä 330 litrainen "viileämpi" koti tuolle plekolle [;)] Se saakin vaihtaa majaa jo huomenna.
Nuo lippulehtaritkin ovat meillä vielä kovin nirsoja ruuan suhteen. Ne ovat muuttaneet meille kesäkuussa. Nyt vasta ovat alkaneet syömään ihan kiitettävästi tavallisiakin ruokia.
Montakohan kiekkoa mahtuisi/kannattaisi ottaa? En ole vielä päättänyt, haluanko edes varmasti ottaa kiekkoja vai en, mutta suunnitelmissa olis joskus tulevaisuudessa. Hyviä neuvoja tässä haeskellaan!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Jos sen perinteisen 6 kpl ottaisit? Kunhan kutuparit muodostuvat, niin lienee tuolla altaassa ainakin kahdelle pariskunnalle tilaa ja tuurilla kolmaskin mahtuu olemaan jolleivat kaikki yhtä aikaa kude. Eri asia vain sitten on se, kuinka todennäköistä on että 6 kiekosta tulee yhteensä 3 kutuparia... :roll:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
cabl804s
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cabl804s »

Meillä kiekot ja lehtikalat ovat sulassa sovussa eikä mitään ongelmia niiden väleissä ole ollut.

Pientä kisailua on ollut oman lajin kesken muttei koskaan "toisen" kanssa vaikka ovat ruokaakin ruinaamassa kylki kyljessä :mrgreen:

Ota vaan kiekkoja, ovat IHANIA !!! :D
Olen blondi...
...kirjoita hitaasti
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Re: Lippulehtikalat ja kiekot

Viesti Kirjoittaja TiHe »

sokeri kirjoitti:Sopivatko otsikossa mainitut kalat samaan altaaseen? Minulla on 5 aikuista lippulehtikalaa 650 litraisessa altaassa kaverinaan 4 leväbarbia ja puropleko. Mahtuisiko kiekkoja mukaan?
Minunmielestäni sopivat erinomaisesti yhteen, ei minkäännäköistä hankaluutta ollut paitsi sitten kun kalat tulivat sukukypsään ikään (lippulehtikalat altum orinoco) huomasin että yhdelle pariskunnalle riitti hyvin 900 litran akvaario, kaikki muut kalat saivat sellaista kyytiä että ne oli pakko poistaa. Onneksi silloin oli sellainen tilanne että akvaarion toiset kalat sai sijoitettua helposti viljelypaikkaamme. Linkin kuva on huono mutta näkee siitä jotakin.

http://koti.mbnet.fi/diskus/timppa6.jpg
sokeri
Junior Member
Junior Member

Kiitos neuvoista! Nyt on tainnut iskeä se kiekkokuume [;)] Niitä on varmaankin pakko saada, kunhan löytyisi passelit yksilöt meidän makuumme. Täytyypi toivoa, että nuo altum orinocot eivät käy liian kiivaiksi varttuessaan. Silloin voi olla melkoinen mietintä minne muut laitetaan...
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Kiekot vs lehtikalat

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mulla ja monilla muilla on ollut negatiivisia kokemuksia kiekkojen ja lehtikalojen yhteiselämästä. Ruokinta ei missään vaiheessa ollut ongelmana vaan kutuhommat. Lehtikalat ovat kovia kutemaan ja puolustavat kutupaikkaansa ja reviiriänsä paljon voimakkaammin kuin kiekot.

Eli lehtikalojen kutiessa kiekot ajetaan nurkkaan ja häviävät 6-0. Mieti siis tarkkaan haluatko niitä kiekkoja. No minä aikoinaan halusin ja sitten lehtikalat saivatkin kyytiä altaasta kun hakkasivat kiekkoja. Vaihdoin siis lehtarit kiekkoihin vaikka alunperin oli tarkoitus että molemmat ois yhtäaikaa altaassa :mrgreen:
sokeri
Junior Member
Junior Member

Pitänee alkaa katselemaan sitten jälleen uutta allasta (ihan niinkuin niitä ei olisi jo tarpeeksi) [;)]
pehis
Imperaattori
Imperaattori

Viesti Kirjoittaja pehis »

Minulla nuo samat lippulehtikalat tuli toimeen kiekkojen kanssa loistavasti ja ei siinä ongelmia pitäisi tullakaan. Paitsi jos innostuvat kutemaan, mitä lippulehtikalat harvemmin tekevät akvaario-oloissa. Ovat muutenkin jonkin verran rauhallisempaa sorttia kuin tavan lehtikalat.
sokeri
Junior Member
Junior Member

No niin minäkin olen ymmärtänyt näistä lippulehtikaloista (altum orinoco), että ovat melko tarkkoja kutuolosuhteista, eivätkä ole jatkuvasti kylvämässä "siemeniään" niinkuin tavalliset... Mutta tiedä sitten, jos innostuvat :)
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Liput+kiekot

Viesti Kirjoittaja Jani »

Tuo onkin hyvä pointti että liput kutevat vaikeammin. Siinä tapauksessa homma voikin onnistua. Tavallinen lehtikala ei kyllä ole hyvä kiekon kaveri mutta lippulehtari onnistunee ihan OK.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”