Kesän kuumin päiväkö? Lämpöennätys kotioloissa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jokeri
Member
Member

Kesän kuumin päiväkö? Lämpöennätys kotioloissa

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Eteläisessä Suomessa, Helsingin ja Hangon välillä, "paikkakunnan parhaalla terassilla" on tänään todistetusti mitattu lämpöasteita +54!

Kyseessä oleva terassi sijaitsee omakotitalomme takapihalla, jonne paistaa kesäaikaan aurinko noin 12 tuntia/vrk. Pystyykö kukaan parempaan :mrgreen:? Pohjoisen puolella eli varjossa asteita +30,9, keittiössä samalla puolella + 26,5 astetta. Onneksi on ilmastointilaite. Ilman sitä kärventyisivät kalojen lisäksi myös muut asukkaat.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Asunnossa yli kylmekymmentä... Ei oo ainakaan kylmä :mrgreen: Yöllä on kyllä hirveä nukkua...
Viimeksi muokannut VilleJ, 20:43, 31.07.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Akvaario vieressä oleva mittari näyttää tällä hetkellä lämpötilaksi 31,3 astetta asunnossa ja akvaarion lämpötilaksi 27,5 astetta...
Merri
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Merri »

Työpaikan keittiössä oli vaivaset 43 raatia kuumaa 8O Kotiterassilla illansuussa oli hikisenkuuma tunnelma kuin saunassa. Sisälle pelastuksen tuo iso tuuletin, joka vatkaa ilmaa yötäpäivää.
herttis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja herttis »

Akvaarion lämmöt makkarissa: 29.0 ja eteisessä 31.0 astetta. Samoin sisälämmöt tällä hetkellä makkari 28.0 ja olkkarissa 28.0 astetta. En oo viikkoon nukkunu kunnon unia... 8O Hapetan makkarin akvaa päivät etten saa lisää harmaita surressani :( kalojen "kylmäsavustusta". :roll:

Ai niin, töissä 32 astetta, tuuletus onnetonta ja asusteena umpihaalari. Repikääs siittä :mrgreen:
H.E.R.T.T.I.S
Huomaamaton Etukuponkienkerääjä Rautainen Torikauppias ja Tahattoman Intohimoinen Salapoliisi
rantatim
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rantatim »

moi,

32 sisällä. Parvekkeella yli 36. Aamulla sisälämpötila on laskenut noin 28 asteeseen. Tätä on jo kestänyt ihan tarpeeksi.
Kaloille vaihdan vettä päivittäin että saan laskettua lämpötilan 25 asteeseen. Tuntuu että kalat pärjää kyllä mutta oma pinna alkaa vähän kiristyä....

t. Timo
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Akvaarioiden lämmöt ovat pysyneet suhteellisen aisoissa, kiitos ilmastoinnin, kansilasien poiston ja valaistuksen säännöstelyn. Onneksi!

On se hassua. Töissä, konttorissa joudun käyttämään villatakkia ilmastoinnin vuoksi ja ulkona on +30 asteen helle. *odotellen ensimmäistä flunssaa*
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
sera1
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sera1 »

31 sisällä. Kaikki ovet ja ikkunat selällään ja tuuletin pörisee katossa tauotta.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

n.28-30 sisällä..akvan mittari on koko ajan 29-30 asteessa.
Ulkomittari on näyttänyt kuuminpana hetkenä 44,9 asteen verran.
Meillä onneksi makuuhuoneen saa suht inhimilliseksi, kun aurinko ei paista sinne enää aamu 10 jälkeen...

Töissä on aika hankalaa olla kun ulkona auringon paisteessa on pakko olla ja pyörittää ihmisiä laitteissa (huvipuisto)
ne pienet kopit ovat aika tukalia..lämpöä en uskalla edes arvuutella ja tuuletin (7") on vain muutamissa.

Kyllä tämä tästä...nautin joka asteesta, huomenna vapaata ja eikun rannalle..
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Tapsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

herttis kirjoitti:
Ai niin, töissä 32 astetta, tuuletus onnetonta ja asusteena umpihaalari. Repikääs siittä :mrgreen:
Pistetäänpäs paremmaksi : töissä lämmintä 39 astetta, tuuletus onneton, tosin haalarit vaihtuivat jo shortseihin.
Vanhan kansan sanonta: "Ei lämmin luita riko" ei oikein ilahduta näissä oloissa.

Vaikka on kiva kun kesällä tarkenee, niin rajansa kaikella!
Heidi_80
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Heidi_80 »

Kotona ollut lämpötila jo ties kuinka monta viikkoa tasaista 30 astetta....aurinko paistaa koko päivän asuntoon päin. Öitä nukutaan vaihtelevalla menestyksellä yltäpäältä hiessä, vaikka kaikki luukut on auki kämpässä. Töissä lämpötila on samaa luokkaa ja ilmastointi puuttuu eikä ikkunoita saa auki....päätä särkee päivittäin. :(

Minä olen oikeasti jo kyllästynyt tähän helteeseen...... :x
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Ei pysty parempaan.

Talossa sisällä lämpö on jotain +28 C, akvaarioissa
+25 C, tuulettimen ansiosta. Olen nukkunut yöni
mainiosti tähän saakka :mrgreen:
Nautin helteestä, koska sitä ei kauaa kestä.
~Tinski~
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Huh hellettä! Taas on joka-aamuinen operaatio tehty eli akvaarion vedestä poistettu kolmasosa ja hitaasti pitkin päivää sinne lisäilen kylmää vettä. Eipä ole ainakaan huonolaatuinen vesi, kun joka päivä saa vaihtaa [;)] Ensi kesäksi vasta valmistuvat tuuletinviritelmät. Niin ja ensi kesänä olen jossain aivan muualla kuin pienessä hikisessä yksiössä jonne paahtaa aurinko!
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Hirveetä nillittämistä... Kuinka moni teistä on edes kerran matkustanut etelän lomakohteeseen ja maksanut itsensä kipeäksi siitä että saa löhötä päivät pitkät vielä kauheammassa kuumuudessa jossain rannalla? Toivottavasti ei monikaan. Nimittäin minun mielestäni on naurettavaa että suomalaiset parkuvat hellettä vaikka sitten loput 11 kuukautta vietetään valittaen kylmyyttä ja aina on pakko lähteä etelänlomalle.

Minä inhoan kylmää. Minä olen ihan tyytyväinen näihin ilmoihin vaikka tuleekin hiki ja pyörryttää heti kun on auringossa, sillä suihkut on keksitty ja Suomi on tuhansien järvien maa.

Minulla ei ole kämpässä lämpöä kuin ehkä 21 astetta, kun talvella saa olla patterit täysillä että lämpöä olisi edes 18 c. Vanha talo, kiviseinät, veto ja varjoisa paikka takaavat kylmyyden.Sähkökatkoksen tultua oli vähän päälle 10 ja se ei ole kivaa. Mutta en ole koko helteiden aikana nauttinut kämppäni viileydestä kuin muutaman yön koska olin matkoilla ja nyt hikoilen täällä todella huonosti ilmastoidussa huoneessa poikaystävän luona.

Mutta miettikää seuraavan kerran kun sanotte talvella että olisi kiva asua jossain lämpimässä maassa kaukana Suomesta että minkälaista siellä on kesällä. Minulle se olisi paratiisi. 8)
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Tulikettu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tulikettu »

Miettikää tällaista ongelmaa: koulussani on niin hyvä ilmastointi, että oppitunneilla on kylmä. Vilustuin yhtenä aamuna, kun menin suihkusta suoraan tunnille... Kun tulee aika lähteä töihin, ulkona on trooppinen ilmasto. Pidän siis kahta vaatekertaa mukanani.

Kotona meillä on 30+ astetta. Yöllä nukkuminen on vaihtoehto ainoastaan jos nukkuu talouden ainoan tuulettimen alla! Mutta en valita, kesä on ihanaa aikaa ja helteet tervetulleita. Kunhan yöksi edes viilenisi...
marppa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marppa »

Meillä pukkaa myös semmoista +30 astetta. Yöllä nukkumista helpottaa kun laitamme makuuhuoneen oven kiinni ja parvekkeen oven auki ja parvekkeen ikkunat myös auki, sitten tornituuletin päälle ja peittona pelkät lakanat. Makuuhuoneen oven kiinnipitämisessä on se hyvä ettei muualta huoneistosta tule se lämmin ilma kiusaksi. Eli makuuhuoneessa on yöllä semmoinen n. +23-24 astetta (luulisin) ja muualla (keittiössä, olohuoneessa) +29-30 astetta. Hyvin on yömme nukuttu. :mrgreen:
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

En tiedä, paljonko meillä on sisällä, mutta ulkolämpömittarimme johon aurinko paistaa koko iltapäivän, näytti eräänä päivänä 45 astetta parvekkeella...ja siellä myös tuntui sille. Töissä meillä on "vaan" 33-34 astetta, ilmastointi kun on alimitoitettu eikä tuulettimetkaan paljon auta. Sitten ollaan tauolla...
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Pallokala kirjoitti:Hirveetä nillittämistä... Nimittäin minun mielestäni on naurettavaa että suomalaiset parkuvat hellettä vaikka sitten loput 11 kuukautta vietetään valittaen kylmyyttä ja aina on pakko lähteä etelänlomalle.

Minä inhoan kylmää. Minä olen ihan tyytyväinen näihin ilmoihin vaikka tuleekin hiki ja pyörryttää heti kun on auringossa, sillä suihkut on keksitty ja Suomi on tuhansien järvien maa.

Mutta miettikää seuraavan kerran kun sanotte talvella että olisi kiva asua jossain lämpimässä maassa kaukana Suomesta että minkälaista siellä on kesällä. Minulle se olisi paratiisi. 8)
Tismalleen samaa mieltä. Kylmää aikaa Suomessa on niin pirun paljon, että tämä helle on murto-osa yhdestä kesästäkin. Nauttikaa ihmiset lämpimästä vielä kun ehditte. Jos on hiki, painukaa järveen tai suihkuun.
~Tinski~
Heidi_80
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Heidi_80 »

Minä olen ehkä hieman jo turtunut siihen kuumuuteen mitä meillä kotona on. Kaverit, jotka kävivät eilen kylässä kiemurtelivat tuskissaan kuumuutta.

Töissä alkaa olla jo vakavamman puoleista, kun joku oli täällä meillä saanut eilen lämpöhalvauksen, toimistossa. Sääliksi käy niitä jotka joutuvat olemaan 40 asteen lämmössä muissa maissa. Omasta puolestani olen kärsinyt vain ajatuksen huonosta kulusta ja väsymyksestä omalla työpaikallani.

Minä odotan innolla lokakuun pimeitä syysiltoja.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Tämän talon sisälämpömittari näyttää viileimmässä paikassa 28½ astetta ja keittiön ikkunan puitteissa nököttävä ulkomittari heittää hitusen alle 28 astetta. Yläkerrassa on kyllä ihan varmasti palttiarallaa 40 astetta :)

On juu tosi helppoa nukkua eikä hikikään valu yhtään ei ;)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
tessa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tessa »

Viikon Vinkki :D

Kastele pyyhe lämpöisellä, jopa kuumalla vedellä ja sillä sitten "kuivailet" niskan, selän ymym. Egyptissä testattu ja auttoi....ainakin hetkeksi kuumuuden kanssa. Ja kaikki nyt vain testaamaan [;)]
Tapsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Pallokala kirjoitti:Hirveetä nillittämistä... Kuinka moni teistä on edes kerran matkustanut etelän lomakohteeseen ja maksanut itsensä kipeäksi siitä että saa löhötä päivät pitkät vielä kauheammassa kuumuudessa jossain rannalla? Toivottavasti ei monikaan. Nimittäin minun mielestäni on naurettavaa että suomalaiset parkuvat hellettä vaikka sitten loput 11 kuukautta vietetään valittaen kylmyyttä ja aina on pakko lähteä etelänlomalle.
Johtuiskohan tosiaan siitä, että sitten lomalla löhöillään, eikä ole pakko liikahtaakkaan, jos ei halua.

Toista on kun joutuu tekemään tosissaan työtä tuossa 40 asteen lämmössä!
Päivästä toiseen, niin kyllä mehut on vähissä.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Pallokala kirjoitti:Hirveetä nillittämistä... Kuinka moni teistä on edes kerran matkustanut etelän lomakohteeseen ja maksanut itsensä kipeäksi siitä että saa löhötä päivät pitkät vielä kauheammassa kuumuudessa jossain rannalla? Toivottavasti ei monikaan. Nimittäin minun mielestäni on naurettavaa että suomalaiset parkuvat hellettä vaikka sitten loput 11 kuukautta vietetään valittaen kylmyyttä ja aina on pakko lähteä etelänlomalle.
Täytyy sanoa, että minä ainakin inhoan hellettä ja nyt rupeaa olemaan mitta jo aivan täysi.

Se on semmoinen juttu, että mielummin sitä helteestä voi valittaa, kun sitä et pääse pakoon. Kylmyyttä pääset aina, pistämällä vaatetta päälle tai menemällä sisälle...

Ja ikinä en ole ymmärtänyt etelänlomia taikka auringonottoa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”