Sopiva valo?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sargijeevits
Starting Member
Starting Member

Sopiva valo?

Viesti Kirjoittaja Sargijeevits »

Heippa!
Osaisikohan joku auttaa? Mulla tuli ton käytetyn akvaarion mukana loisteputket joissa lukee:Philips TLD 30w/33, oisikohan moiset sopivat?
Edellinen omistaja puhui jotain että altaassa on ollut joskus kilpikonniakin ja on käyttänyt lämpölamppuja jne.
Siis, saako tosta kirjain-/numeroyhdistelmästä jotain selkoa ettei kait noi vaan ole jotain lämpölamppuja?
Kyselee Sargijeevits
Jos kysyy kirjailijalta mitä mieltä hän on kriitikoista, on kuin kysyisi katulampulta mitä mieltä se on koirista.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Ovatten 3300K putkia, joita en altaaseeni laittaisi. En tykkää ihan noin keltaisesta sävystä :)

Sitäpaitsi ne putket pitää vaihtaa joka tapauksessa (milloin ne on viimeksi vaihdettu?). Laittaisin Philipsin TLD putket värilämmön ollessa 4-6500K, mitä alempi sen kellertävämpi 6500 on "valkoinen".
Sargijeevits
Starting Member
Starting Member

Jepulis, putket vaihdettu. Ostin Sylvania aquastar ja gro-lux pötkylät.(ei ollu paikallisessa muita tarjolla).
Aika vinkeen värinen allas nyt! No, ainakin näköjään oranssit värit korostuu, mut muuten aikas punakka yleisilme.
Jos kysyy kirjailijalta mitä mieltä hän on kriitikoista, on kuin kysyisi katulampulta mitä mieltä se on koirista.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Akvaariokaupat tietysti myyvät pääasiassa "oikeita akvaarioputkia". Osa harrastajista on sitä mieltä, että ne ovat oikeasti hyviä tai jopa parempia kuin tavalliset päivänvaloputket. Osa taas on sitä mieltä, että mahdollisimman luonnollinen valo olisi kasveillekin paras mahdollinen apu hyvään kasvuun. Joka tapauksessa luonnollinen valo näyttää luonnolliselta ja erikoisputket yleensä erikoisilta.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

En voisi katsoa allasta, jossa on pelkästään Aquastareja. Omassa altaassani on aquastar +philips 865 molempia 2 kipaletta.

Groluxin kanssa kannattaa olla varovainen, saa levät helposti kasvamaan - etenkin uudessa altaassa. Groluxeja en itse käytä (enää).
Sargijeevits
Starting Member
Starting Member

Jaa että grolux saa levät kukoistamaan, onhan se sit aikamoinen kasvilamppu tosiaan=O) Hyvä tietää josko levää alkaa ilmaantumaan, että se voipi johtua "vääränlaisesta" loisteputkesta.
Oikeestaan mä tykkään katsella tollasta keinotekoisen väristä allasta, tossa mun ekassa kipossa oli vaan "tavallinen" kirkas valaistus.
Soon tietty makuasia mitä kukakin tykkää katsella, kiva kun lamppuja on niin moneksi :-D
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Sargijeevits kirjoitti:Jaa että grolux saa levät kukoistamaan, onhan se sit aikamoinen kasvilamppu tosiaan=O) Hyvä tietää josko levää alkaa
Eikös sitä markkinoidakin kasvilamppuna? Mulla on Groluxit sängynalla :)
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

aqua2002 kirjoitti:Mulla on Groluxit sängynalla
Mitäs kasveja kasvatat siellä? ;-)
Sargijeevits
Starting Member
Starting Member

Joopati aqua, sängyn alla :-D
Mä en kyl sinne uskalla laittaa, toinen koirista yöpyy siellä. Se ois ikävää ku koirakin ois levää täys, vaikka lintukoira onkin :)
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Tapio Martimo kirjoitti:
aqua2002 kirjoitti:Mulla on Groluxit sängynalla
Mitäs kasveja kasvatat siellä? ;-)
Ei siellä kasveja oo, pölykoiria - pitäähän niille yöllä valoa tarjota, jotteivat pelkää pimiää :mrgreen: Ei vaan, ovat styroksilaatikossa. Joskus hommasin noita (kun halvalla sai), mutta otin ne aikas äkkiä akvaariosta pois. Kyseessä oli vastaperustettu akva ja leväkukinto uhkasi tulla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”