Miten te hävitätte etanoita akvaarioistanne? Kiitos!
Etanat pois akvaariosta?
Valvoja: Moderaattorit
-
Jerryliini
- Starting Member

Etanat pois akvaariosta?
Miten saan etanat pois akvaariosta? Tuohon 73litran akvaariooni on tullut niitä yhden kasvin mukana (katoin kyllä ettei akvaarioissa ole etanoita mistä kasvin otin, mutta kuitenkin pääsi pari akvaariooni..
)! Olen nyppinyt niitä sellaiseen pieneen lasipurkkiin siivuoksen yhteydessä, mutta mihin hävitän nämä tuholaiset? Vessanpöntöstä alas elävinä ei kuulosta kauhean hyvältä, mutten keksi muutakaan.
-
Kaizu
- Imperaattori

- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Etanat pois akvaariosta?
Kotiloita hävitän yleensä litistämällä ne kalojen ruoaksi, tai sitten joutuvat tylysti roskiin kasvijätteiden mukana.Jerryliini kirjoitti:Miten te hävitätte etanoita akvaarioistanne?
Tietysti joku pallokalaharrastaja voisi haluta kotilosi kalojensa ruoaksi ihan elävänä
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-
Esa
- Junior Member

- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Itselläni sama ongelma. Olen niitä joka aamu liiskannun 5 - 10kpl ja aina löytyy uusia. Kotiloita on kahta eri lajia, tavallisen etanan näköisiä ja sitten semmosia pieniä vaaleita spiraaleita. Sopisiko tuohon mun 180l akvaarioon joku kala joka hoitaisi homman ? Nyt asukkeina:
2 Keltarihmaa
2 Partisukkoa
23 Neontetraa
lämpö 24C, PH7
2 Keltarihmaa
2 Partisukkoa
23 Neontetraa
lämpö 24C, PH7
-
Jerryliini
- Starting Member

Mikäs "kotilonsyöjä kala" mulle sopis tohon akvaarioon?
Siellä on nyt
3 neontetraa (tulossa lisää kohta, kunhan ensin saan nuo parannettua noista kidumadoista..)
2 partaimumonnia (lähdossä pois, koska eivät enään mahdu noin pieneen akvaarioon (olivat kaverillani 40 litran akvaariossa, niin pelastin ne tuohon mun akvaarioon väliaikaisesti, nyt ne ovat lähdössä tätini akvaarioon.) )
Lämpötila 27C
Ph 7 ja puoli.
Kh tms. mittaan tänään.
Siellä on nyt
3 neontetraa (tulossa lisää kohta, kunhan ensin saan nuo parannettua noista kidumadoista..)
2 partaimumonnia (lähdossä pois, koska eivät enään mahdu noin pieneen akvaarioon (olivat kaverillani 40 litran akvaariossa, niin pelastin ne tuohon mun akvaarioon väliaikaisesti, nyt ne ovat lähdössä tätini akvaarioon.) )
Lämpötila 27C
Ph 7 ja puoli.
Kh tms. mittaan tänään.
73-litraiseen ehkä kimalaispallo on vähän niukoilla. Se uiskentelee vilkkaasti ympäriinsä. Satasesta alkaen se on taatusti tehokas, ehkä tuollakin pärjäisi jos vaan sisustus on vaihteleva ja mielenkiintoinen mutta kun en tiedä miten isoiksi ne parhaimmillaan voivat kasvaa, en uskalla ihan suositella.
Kääpiöpallot (sinipallot) mahtuvat takuulla, mutta niiden yhteensopivuudesta muiden kalojen kanssa en menisi takuuseen. Ovat häijympiä kuin kimalaiset. Nuoliaispuolelta en uskalla sanoa sitä tai tätä, mutta ne tehokkaimmat kotilontuhoojat taitavat olla parempia tuonne puolen kuution altaisiin...
Kääpiöahvenet popsivat kuulemma kotiloita ja pandakääpiön olen nähnyt itsekin sitä tekevän. Niiden sopivuudesta erilaisiin altaisiin ja muista ominaisuuksista varmaan kannattaa kysyä kirjoahvenväeltä.
Mutta miten olisi muut konstit heikentää kotiloiden oloja? Vähemmän ruokaa, ehkä kierteissarvikotiloita jos on hiekkapohja johon ne voivat piiloutua kotilovastaisen akvaristin arvostelevalta katseelta päivän ajaksi mutta josta ne voivat yöksi tulla siivoamaan ruuanmurut ja muut jätökset pois muiden kotiloiden ruokapöydästä? pH alas, kalat tykkäävät ja kotilot eivät.
Esan satakasikymppiseen uskaltaa jo hyvin ehdottaa paria-kolmea kimalaispallokalaa. Neontetroja saattavat ajankuluksi vähän hätistellä, mutta tuskinpa niitä kiinni saavat. Pahempi onglema niissä on se, että ne ovat kovin addiktiivisia kaloja. Meille "Pallokala" täältä alkuun järjesti yhden kimalaispallon kotilonhävitykseen, nyt meillä on erilaisia pallokaloja jo neljässä altaassa...
Mika
Kääpiöpallot (sinipallot) mahtuvat takuulla, mutta niiden yhteensopivuudesta muiden kalojen kanssa en menisi takuuseen. Ovat häijympiä kuin kimalaiset. Nuoliaispuolelta en uskalla sanoa sitä tai tätä, mutta ne tehokkaimmat kotilontuhoojat taitavat olla parempia tuonne puolen kuution altaisiin...
Kääpiöahvenet popsivat kuulemma kotiloita ja pandakääpiön olen nähnyt itsekin sitä tekevän. Niiden sopivuudesta erilaisiin altaisiin ja muista ominaisuuksista varmaan kannattaa kysyä kirjoahvenväeltä.
Mutta miten olisi muut konstit heikentää kotiloiden oloja? Vähemmän ruokaa, ehkä kierteissarvikotiloita jos on hiekkapohja johon ne voivat piiloutua kotilovastaisen akvaristin arvostelevalta katseelta päivän ajaksi mutta josta ne voivat yöksi tulla siivoamaan ruuanmurut ja muut jätökset pois muiden kotiloiden ruokapöydästä? pH alas, kalat tykkäävät ja kotilot eivät.
Esan satakasikymppiseen uskaltaa jo hyvin ehdottaa paria-kolmea kimalaispallokalaa. Neontetroja saattavat ajankuluksi vähän hätistellä, mutta tuskinpa niitä kiinni saavat. Pahempi onglema niissä on se, että ne ovat kovin addiktiivisia kaloja. Meille "Pallokala" täältä alkuun järjesti yhden kimalaispallon kotilonhävitykseen, nyt meillä on erilaisia pallokaloja jo neljässä altaassa...
Mika
sinipallo ja kimalaiset
Sini- ja kimalaispallokalat saattavat aikaa myöten napsia neontetrojen pyrstöt. Muutaman kuukauden jälkeen ovat puolipyrstöiset enemmistönä ja edessä siirto toiseen akvaarioon. Näin kävi meillä.
-
Mudskipper
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Tehokas kotilonsyöjä isoon akvaarioon!
Poikaystävän akvaarioon tuli myös kotiloita kasvien mukana, mutta hankittuaan kolme tiikerinuoliaista, ne hävis heti! Valitettavasti ne tarvitsee kuulemma vähintään 200 l akvaarion, hänellä ne on 160 litraisessa, mut pian muuttamassa 400 litraiseen. 
hyödyllisiä kotiloita
Mutta hiekkaa möyrivät kotilot ovat hyödyllisiä! Niiden poistaminen on vähän sama asia, kuin poistaisi kastemadot kasvimaalta.
Massoittain lisääntyessään syövät tosin kasvitkin.
Tietääkseni turvallisia hävityskonsteja ei ole, kuin nyppiä ja nyppiä.
Ruokatabletti illalla valojen sammuttua pohjalle, odottele kotiloiden kerääntymistä syömään ja kaapaise haavilla kasa pois.
Surutta olen kotilot laittanut vain roskiin. Viemäreissä saattavat vain jatkaa eloaan.
Tietääkseni turvallisia hävityskonsteja ei ole, kuin nyppiä ja nyppiä.
Ruokatabletti illalla valojen sammuttua pohjalle, odottele kotiloiden kerääntymistä syömään ja kaapaise haavilla kasa pois.
Surutta olen kotilot laittanut vain roskiin. Viemäreissä saattavat vain jatkaa eloaan.
Re: Tehokas kotilonsyöjä isoon akvaarioon!
Kyllä tikru on sen verran iso, vilkas ja sosiaalinen (lue: parvisellainen) kala, että tenavia lukuunottamatta niille kannattaisi järkätä aika paljon tilaa. Minusta jotenkin parikin metriä tuntuu niille vähän lyhyeltä uimamatkalta. Jos tosin täytyy myöntää, että en oikein osaa muutenkaan ajatella kovinkaan suuria kaloja altaaseen ellei tilavuutta mitata kuutiometreinä.Mudskipper kirjoitti:Poikaystävän akvaarioon tuli myös kotiloita kasvien mukana, mutta hankittuaan kolme tiikerinuoliaista, ne hävis heti! Valitettavasti ne tarvitsee kuulemma vähintään 200 l akvaarion, hänellä ne on 160 litraisessa, mut pian muuttamassa 400 litraiseen.
Satalitrainen riittää kolmesenttisille.
Viisisenttisille puolitoista metriä pituutta alkaa olla sopiva.
10-15 senttiä pitkille vähintään tuhat litraa.