Valaistus ja suodatus 600 litraiseen
Valvoja: Moderaattorit
Valaistus ja suodatus 600 litraiseen
Olen vaihtamassa 250 litraisen pyttyni vajaa 600 litraiseen (pituus 180 cm/ leveys 55 cm/ (veden)syvyys 60 cm). Ajattelin valoiksi BreBleinin 80 wattisia HQL (elohopeapurkaus?)lamppuja 3 kappaletta. Tarkoitukseni ei ole pitää kasveja ko. pytyssä, vaan pääasiassa kirjoahvenia.
Miltä valaistussuunnitelmani kokeneemmista vaikuttaa?
Riittääkö tankin suodatukseksi Eheim Professionel II 2028 ulkosuodatin (1050 l/h) ja Eheim 2048 sisäsuodatin (600 l/h)? Asukkeina 4 lehtikalaa, 2 vannekirjoahventa, juovaokamonni, pari panssarimonnia ja 2 pientä plekoa.
Miltä valaistussuunnitelmani kokeneemmista vaikuttaa?
Riittääkö tankin suodatukseksi Eheim Professionel II 2028 ulkosuodatin (1050 l/h) ja Eheim 2048 sisäsuodatin (600 l/h)? Asukkeina 4 lehtikalaa, 2 vannekirjoahventa, juovaokamonni, pari panssarimonnia ja 2 pientä plekoa.
Noi lamput on varmasti OK,mutta miksi hankit ne jos et kasvata kasveja?Loisteputkilla saisit kalojen värit paremmin esille kun taas elohopeapurkauslamppujen värisävyä on moitittu usein liian keltaiseksi.Jos pointtisi on se että haluat valot roikkumaan katosta niin esim Big boy loisteputkivalaisimessa on reiät vaijeria varten.
Suodatustehoa on mielestäni liian vähän.Laittaisin toisen ulköpönikän kaveriksi.
Aarni
Suodatustehoa on mielestäni liian vähän.Laittaisin toisen ulköpönikän kaveriksi.
Aarni
Itselläni on samankokoisessa akvaariossa Eheim 2217 ( 1000 l/h), Eheim 2048 (se sama 600 l/h) ja Hdorin Crystal Duo (lupailee 600 l/h, muttei kyllä pidä paikkaansa) ja hyvin riittää. Toinen 2048 voisi mielestäni olla altaaseesi ihan hyvä. Tietenkin riippuu paljon kaloista, joita aiot tuonne laittaa...
-Satu
-Satu
En löytänyt sopivan hintaisia loisteputkia Saksanmaan webbikaupoista. Nykyisessä akvaariossa nyppii se, että loisteputket on akvaarion päällä, jolloin ne pitää nostaa pois aina kun aikoo paketille jotain tehdä. Painavien loisteputkikoteloiden ripustaminen kattoon ei puolestaan houkuttele. Yhtenä vaihtoehtona olen ajatellut Arcadia Overtank Luminaire- loisteputkivalaisimia, jotka seisovat tankin päällä omilla jaloillaan. Noita vaan täytyisi hankkia kaksi, sillä mitoitukset eivät riitä 180 senttiseen.. tulisi ehkä hankkia siis kaksi 80 senttistä ja viritellä jotakin millä ne saa kiinni muualle kuin akvaarion reunoihin.
Vähän tuntuu, että niin valoa kuin suodatustakin on aika alakanttiin. Toki tuo suodatus riitää, jos allas alikansoitetaan reilusti - yleensä vain akvaariossa ei niin käy. Käytännössä noiden kaupallisten suodatinten kokosuositukset kannattaa ottaa ennemminkin niin, että ehdottoman maksimissaan se aparaatti riittää siihen minimitilavuuteen. Eli jos suodattimelle luvataan, että se "sopii" vaikka 400-700ltr altaaseen niin se ehkä juuri ja juuri pärjää siinä nelisatasessa. Eri asia on sitten, kuinka tehokas se siinäkään välttämättä on.
Kannattaa tutkia mattosuodattimista kirjoitettuja ketjuja. Niistä löytyy oikeaa infoa ja sen ympäriltä paljon vouhotusta molempiin suuntiin. Itse kuulun akvaristeihin, jotka ovat siirtyneet puhtaaseen mattosuodatukseen, mutta moni on aiheen toimivuudesta erittäin epäilevä. Koita kaivella tietoa - älä mutua ja vaahtoamista - vaan tietoa, ja päätä sitten oma kantasi.
Valaistuksesta sen verran, että 3x80W elohopealamppuja on todella vähän valoa altaaseesi. 2x150W monimetalleja tai reilu määrä loisteputkia olisi järkevämpi väritoiston kannalta. Elohopeat ovat aina kellanvihertäviä ja toistavat siksi niin kalojen kuin kasvienkin sävyt valitettavan vaisusti.
Ehkä valon määrä riittää, jos valitset vain melko vaatimattomissakin olosuhteissa viihtyviä kasveja. Ei sinun tarvitse ihan anubiaksiin ja jaavansaniaiseen tyytyä, mutta älä koita mitään kamalan kronkelia.
Kannattaa tutkia mattosuodattimista kirjoitettuja ketjuja. Niistä löytyy oikeaa infoa ja sen ympäriltä paljon vouhotusta molempiin suuntiin. Itse kuulun akvaristeihin, jotka ovat siirtyneet puhtaaseen mattosuodatukseen, mutta moni on aiheen toimivuudesta erittäin epäilevä. Koita kaivella tietoa - älä mutua ja vaahtoamista - vaan tietoa, ja päätä sitten oma kantasi.
Valaistuksesta sen verran, että 3x80W elohopealamppuja on todella vähän valoa altaaseesi. 2x150W monimetalleja tai reilu määrä loisteputkia olisi järkevämpi väritoiston kannalta. Elohopeat ovat aina kellanvihertäviä ja toistavat siksi niin kalojen kuin kasvienkin sävyt valitettavan vaisusti.
Ehkä valon määrä riittää, jos valitset vain melko vaatimattomissakin olosuhteissa viihtyviä kasveja. Ei sinun tarvitse ihan anubiaksiin ja jaavansaniaiseen tyytyä, mutta älä koita mitään kamalan kronkelia.
Huomentapäivää taas. Eilenillalla erilaisia valaistus-sivuja pläräiltyäni jäivät päällimmäisenä vaihtoehtona mieleen 3 kappaletta Lival Powereita 70 wattisina. Riittäkö tuo jos tarkoitus ei ole pitää kasveja tankissa?
Tuo mattosuodatus ei mua oikein innosta, olen kyllä aiheeseen vähän perehtynytkin. Eikö Eheim 2028 ja esim. 2252 (1200 l/h) piisaa suodatukseen? Kannattaisiko sittenkin tuon 2028:n tilalle valita vastaava märkä/kuiva-suodatin 2229?
Tuo mattosuodatus ei mua oikein innosta, olen kyllä aiheeseen vähän perehtynytkin. Eikö Eheim 2028 ja esim. 2252 (1200 l/h) piisaa suodatukseen? Kannattaisiko sittenkin tuon 2028:n tilalle valita vastaava märkä/kuiva-suodatin 2229?
Jos kasveja tulee vähän tai ei ollenkaan, sitten voisi suodatus olla kyllä voimakaampi. Eheimin Wet/Dry on kasviakvaarioihin. Idea se, että vähäisella virtauksella ei häiritsee kasveja. Muuten vaikka Classic sarjan Eheim olisi ihan OK. Itse olen nyt nähnyt että semmoiseen Eheimin 2260 on aika hyvä. Voi vähän harvemmin vaihtaa vettä ja aika harvoin pitää puhdistaa. Virtauksen "tappaminen" oli vähän liiankin vaikea, jos laitoin sisäsuodattimen lisäksi, joten luopuin siitä. Onkin vähän parempaa, kun ei pitää akvaarion sisällä puuhailla niin usein. Mutta kun tulee kirjoahvenakvaario, niin ehkä enemmän virtausta ei olisi paha idea, joten laitapas vaan. Ja kun pleko kasva isoksi, sitten se kyllä kuormittaa aikalailla.
Tuota noin. Itse asiassa 2229 märkä/kuiva ei ole kovinkaan hyvä vaihtoehto kasvitankkiin, se kun huuhtoo hiilidioksidia vedestä tehokkaasti pois. Märkä/kuiva on kyllä biologisena suodattimen keskivertoa tehokkaampi valinta ulkosuodattimissa. Liiallinen virtaus on helpompaa hoitaa virran suunnan säätelyllä. Esimerkiksi jos virtausta on rajusti liikaa, voi suihkuputkea joko jatkaa tai sitten kääntää suihkun kohti lasia.
Jos ulkosuodattimissa haluat pysyä niin kaksi 2028-pönttöä tai 2229 ja 2028 yhdessä olisi turvallisempi kuin yksi ulkosuodatin ja yksi sisäsuodatin.
Valaistukseksi kolme 70W monimetallia on oikein hyvä valinta. Kunhan käytät väritoistoltaan hyviä polttimoita, saat kalojen värit esille erinomaisesti. Hyviä vaihtoehtoja polttimoiksi ovat esimerkiksi Philips Mastercolour 942 ja Osramilta HCI-TS NDL/D. NDL on värilämpötilaltaan samaa 4200K luokkaa kuin Philips ja D reilun 5000K. Vielä kun pidät pintaveden hyvin liikkeessä, pistemäiset valonlähteet tuovat veteen kauniin eloisan väreilyn. Loisteputkilla tuota ei saa koskaan aikaiseksi.
Jos ulkosuodattimissa haluat pysyä niin kaksi 2028-pönttöä tai 2229 ja 2028 yhdessä olisi turvallisempi kuin yksi ulkosuodatin ja yksi sisäsuodatin.
Valaistukseksi kolme 70W monimetallia on oikein hyvä valinta. Kunhan käytät väritoistoltaan hyviä polttimoita, saat kalojen värit esille erinomaisesti. Hyviä vaihtoehtoja polttimoiksi ovat esimerkiksi Philips Mastercolour 942 ja Osramilta HCI-TS NDL/D. NDL on värilämpötilaltaan samaa 4200K luokkaa kuin Philips ja D reilun 5000K. Vielä kun pidät pintaveden hyvin liikkeessä, pistemäiset valonlähteet tuovat veteen kauniin eloisan väreilyn. Loisteputkilla tuota ei saa koskaan aikaiseksi.
-
Juissi
Minulla on malawialtaassani (200x60x60) vain vaatimattomat 2x58W loisteputket. Kalat eivät enempää kaipaa, kasveja ei juuri ole (vain pari Vallisneriaa mutta nekin saavat kohta lähteä).
Minun ongelmani on, että huolimatta taatusti kypsyneestä altaasta kiviin ja taustaan kertyy tylsä ruskea kerros piilevää. Se lähtee harjaamalla pois, mutta tulee takaisin viikossa. Olen sitä mieltä, että ongelma johtuu liian vähäisestä valosta ja olen tässä ryhtynyt kehittelemään ajatusta monimetallivalaisimen (3x70W) hankinnasta. Ovat vaan niin kalliita, luokkaa 1 kEUR.
-Juissi
Minun ongelmani on, että huolimatta taatusti kypsyneestä altaasta kiviin ja taustaan kertyy tylsä ruskea kerros piilevää. Se lähtee harjaamalla pois, mutta tulee takaisin viikossa. Olen sitä mieltä, että ongelma johtuu liian vähäisestä valosta ja olen tässä ryhtynyt kehittelemään ajatusta monimetallivalaisimen (3x70W) hankinnasta. Ovat vaan niin kalliita, luokkaa 1 kEUR.
-Juissi
saurama-saurama..saurama kirjoitti:Tuota noin. Itse asiassa 2229 märkä/kuiva ei ole kovinkaan hyvä vaihtoehto kasvitankkiin..
Hän kun ei niitä kasveja halunnut
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Juu, eihän Tuukkah kasveja halunnutkaan, mutta märkä/kuivaa sanottiin kasviakvaarioihin suunnitelluksi - jota se ei ole. Siksi kommentoin. Monella kasviakvaristilla on huonoja kokemuksia juuri tuosta mallista siksi koska se huuhtoo hiilidioksidia valitettavan tehokkaasti vedestä.
Piilevä kypsässä akvaariossa on selvä merkki liian vähäisestä valosta. Mutta totta, 2x150W on aika rajusti ellei halua heinää. Tuollaiseen 600-litraiseen kasvittomaan (tai muutamalla vallisneriatukolla sisustettuun) purnukkaan pari 70W monimetallia olisi riittävä. Ja Juissi, eihän niistä tonnia tarvitse maksaa
Tai toki, mikäli Giesemannin digisäätöinen on ainoa, joka kelpaa. Tuirellahan on ollut myynnissä noita 70W monimetalleja ja hintapyyntö on 50e/kpl. Siihen väritoistoltaan kunnollinen päivänvalosävyinen polttimo päälle ja kokonaislasku on maksimissaan kolmasosa pelkäämästäsi (kolmesta kappaleesta).
Loisteputket ovat vain niin hirveän tylsiä, että minä en osaa suositella niitä enää kenellekään. Kun monimetalleja saa kohtuuhinnalla käytettynä, ei niiden hinta edes ole sellainen hirvitys, mitä jengi on tottunut kauhistelemaan. HQI ei ole enää raharikkaiden akvaristien valaistusvaihtoehto vaan sellaisen voi hankkia melkein kuka hyvänsä.
Piilevä kypsässä akvaariossa on selvä merkki liian vähäisestä valosta. Mutta totta, 2x150W on aika rajusti ellei halua heinää. Tuollaiseen 600-litraiseen kasvittomaan (tai muutamalla vallisneriatukolla sisustettuun) purnukkaan pari 70W monimetallia olisi riittävä. Ja Juissi, eihän niistä tonnia tarvitse maksaa
Loisteputket ovat vain niin hirveän tylsiä, että minä en osaa suositella niitä enää kenellekään. Kun monimetalleja saa kohtuuhinnalla käytettynä, ei niiden hinta edes ole sellainen hirvitys, mitä jengi on tottunut kauhistelemaan. HQI ei ole enää raharikkaiden akvaristien valaistusvaihtoehto vaan sellaisen voi hankkia melkein kuka hyvänsä.
Kyllä sinä elohopeapurkauslampuilla saat kasvit viihtymään. Niiden huono puoli on vain onneton väritoisto. Kaikki näyttää kellanvihreältä, niin oikeasti punaiset kuin sinisetkin sävyt. Hyötysuhteeltaan ne ovat puolta heikompia kuin monimetallit ja loisteputket. Toisinsanoen, voit korvata 125W elohopealampun 70W monimetallilampulla - noin suurinpiirtein.tessa kirjoitti:ja nyt menin ihan sekaisin kaikestaSiis sopivatko elohopeapurkauslamput akvaarioon , missä on kasveja runsaasti? Mikä niiden hinta arviolta on ja mitä huonoa/ hyvää teidän mielestä niissä on? Kiitoksia etukäteen.
Halvin vaihtoehto on ostaa käytettyjä Osramin Flora-Settejä, niitä on välillä tarjolal muutamalla kympillä per kappale. Uutena maksavat esim. pääkaupunkiseudun K-Raudoissa muistaakseni 80e. Näissä heijastin on itse polttimossa ja vaihtopolttimot eivät ole halpoja (itse ostin joskus kamalassa hädässä ja hosussa Stockalta kaksi 36e/kpl).
Heijastimellisissa valaisimissa on useita eri ulkonäkövaihtoehtoja. Niiden hinnat taitavat heilua uutena noin parinsadan euron kieppeillä. Jos mietit tuhlaavasti niinkin paljon uuteen elohopealamppuun, suosittelisin miettimään käytettyä elohopeaa. Tuirella saattaa olla vielä jäljellä noita 70W malleja.
Itsellänikin on vain kaksi 58 w lamppua valaisimessani. Piilevää esiintyy jonkin verran, mutta toisaalta akvaario on vasta kolmisen kuukautta vanha. Kasveja on suht. paljon, enimmäkseen vallisneriaa, mutta myös jaavansaniaista ja melalehteä sekä vesiruttoa. Kasvit rehottavat heikosta valaistuksesta ja siitä huolimatta, että akvaario on vielä aika syvä: vallisneriaa joutuu karsimaan/katkaisemaan ainakin parin viikon välein. Myös keihäslehdet menestyvät. Olenkin hankkinut kasveja, jotka pärjäävät huonommallakin valaistuksella, eihän tuolla mitkään vaativammat lajit selviäisi.
-Satu
-Satu