Koitin kyllä hakua ja löytyikin jotain, mutta mieltäni jäi vielä vaivaamaan:
monta akvaariota taiston poikasille kannattaisi varata?
Pitääkö kaloja "vahtia" koko ajan nenä kiinni lasissa kun ne kutevat?
Miten poikasten hoito, olen kuullut että olisivat herkkiä tapauksia kun alkavat harjoitella ottamaan pinnalta ilmaa... tottako?
Taistelukalan kudettaminen
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Montako akvaariota poikasille...hmm...tasan niin monta kuin ajattelit kasvattaa aikuiseksi. Sellaisessa 40-litraisessa voi kasvattaa yhden koiraan ja about 6-10 naarasta. Tappeluintoiset pikkupojat voi eristää 5 litran ilvestölkkeihin...mutta vettä pitää niihin vaihtaa usein ja kämpän lämpötila sais olla aika kuuma ettei pojat hyydy. Muutaman ipanan voi laittaa kasvamaan vanhempiensa akvaarioon. Olen huomannut että pojat eivät niin innokkaasti tappele kun samassa akvaariossa asustaa iso ja uhkaava aikuinen koiras, mutta eivät niiden evätkään kasva niin vauhdikkaasti kuin omassa yksiössä. Minulla on tällä hetkellä kehittymässä 11 poikaa ja ehkä 9 naarasta. Käytössä on 63-litrainen jossa asuu 2 koirasta ja noin 5 naarasta, 48-litrainen asukkainaan 1 koiras ja 3 naarasta, 22-litrainen missä on 1 koiras ja 1 naaras, 97-litrainen missä on taistelukalojen sotavammasairaala tällä hetkellä asukkaina 1 koiras poikanen (rapu tai joku tosi vihainen pikkutaisto vei selkäevän ja suurimman osan pyrstöä) ja 1 aikuinen naaras (joku vei selästä ison palan pois) sitten loput poijjaat on sijoitettu 3-10 litraisiin purnukoihin.
Ei tarvitse kutuparia koko aikaa kytätä jos naaraalle on paljon piiloja, minne se pääsee jemmaan sitten kun kutu on ohi.
Kyllä, poikaset ovat tosi herkkiä vedolle sanotaanko ekan kuukauden ajan tai ainakin ensimmäiset pari viikoa. Kansilasit on hyvä idea. Jos akvan vieressä on ikkuna, niin sitä ei kannata viileällä ilmalla pitää apposen auki ettei pienokaiset vilustu.
Ei tarvitse kutuparia koko aikaa kytätä jos naaraalle on paljon piiloja, minne se pääsee jemmaan sitten kun kutu on ohi.
Kyllä, poikaset ovat tosi herkkiä vedolle sanotaanko ekan kuukauden ajan tai ainakin ensimmäiset pari viikoa. Kansilasit on hyvä idea. Jos akvan vieressä on ikkuna, niin sitä ei kannata viileällä ilmalla pitää apposen auki ettei pienokaiset vilustu.
-
- Starting Member
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Valitse sille sininen, turkoosi, vihreä tai marmorivärinen naaras. Missään nimessä ei mitään punaisen sävyistä naarasta (punainen, keltainen, cambodian...tai no ehkä se kokeilumielessä). Naaraan pitää olla terve, vilkas ja tukevassa kunnossa.TippuTippu kirjoitti:Miten valitsen kutu parin? Mulla on nyt sininen taistopoju.
Miten valitsen mitkä haluan kasvattaa aikuisikisi?
Onnistuuko kasvatus yleensä?
Kyllä ne sieltä karsiutuvat itsekseen. Isot, äkäiset, vahvat ja kauniin väriset säästetään. Epämuodostuneet, huonon väriset ja hidaskasvuiset karsitaan.
Onnistuu helposti kunhan penskoille on kunnon sapuskaa. Tuo meidän nykyinen poikue on kasvanut aivan ennen näkemätöntä vauhtia ja epämuodostumia ollut vähän kun ovat saaneet syödäkseen masun täydeltä mikromatoja ja artemiasta, sitten isompana räkmixiä. Suodatusta heillä ei ole ollut missään vaiheessa BTW. Vettäkään en niiden 40-litraiseen vauva-aikojen asuntoon vaihtanut mitenkään älyttömän usein. Tuosta voidaan päätellä, että eivät todellakaan ole hankalia kasvatettavia.
-
- Starting Member
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Artemian kasvatus onnistuu kyllä pakkauksen ohjeen mukaan ja tuosta aiheesta kyllä AW:sta keskusteluja on käyty. Kokeile hakutoimintoa.
Poikasille ei käy tavallinen ruoka. Ne on kauhian pieniä, eivätkä saa sellaista syötyä vaikka haluaisivat...ei ne halua. Vasta kuukauden ikäiset ovat riittävän ahneita koskeakseen kuivamuonaan.
Iskä siirretään poikasten luota 3. päivänä kudun jälkeen jos lämpötila kasvatuslaitoksessa on yli 27 astetta.
Käy hei lukemassa noi mun www-sivut ja sitten mun toiset www-sivut www.sunpoint.net/~bettaristic ja sitten kyllä kannattaa käydä nämä AW:n asiaa sivuavat keskustelut läpi.
Poikasille ei käy tavallinen ruoka. Ne on kauhian pieniä, eivätkä saa sellaista syötyä vaikka haluaisivat...ei ne halua. Vasta kuukauden ikäiset ovat riittävän ahneita koskeakseen kuivamuonaan.
Iskä siirretään poikasten luota 3. päivänä kudun jälkeen jos lämpötila kasvatuslaitoksessa on yli 27 astetta.
Käy hei lukemassa noi mun www-sivut ja sitten mun toiset www-sivut www.sunpoint.net/~bettaristic ja sitten kyllä kannattaa käydä nämä AW:n asiaa sivuavat keskustelut läpi.