Sopiiko yhteen?
Valvoja: Moderaattorit
Sopiiko yhteen?
4* verkkonuoliainen
4* sinirihma
10* tiikeribarbi
3* leväbarbi
1* partis
1* piikkisilmä
Altaan koko on 250 litraa, dGH ~8, pH 7 ja lämpötila 24'c.
4* sinirihma
10* tiikeribarbi
3* leväbarbi
1* partis
1* piikkisilmä
Altaan koko on 250 litraa, dGH ~8, pH 7 ja lämpötila 24'c.
Tuon kokoisessa tulee neljälle sinirihmalle todennäköisesti ahdasta, sinirihmaukot kun ovat erittäin tempperamenttisiä. Voisit kokeilla yhtä ukkoa ja kahta naarasta (tila on kyllä tälle kokoonpanolle edelleen aika rajallinen) tai sitten paria tytteliä. Tai tilalle huulirihmahaaremi, joka on sopuisampi vaihtoehto.
Sinirihmaa ja tiikeribarbeja en yhdistäisi, ovat kuitenkin sen verran kiusanhenkisiä nuo barbit, joten sinirihman rihmat todennäköisesti joutuvat näykkimisen kohteeksi. Viisiraitabarbeista olen kuullut positiivista ja eivät ilmeisesti ole kovin näykkijätyyppiä, ja näyttävätkin jokseenkin samanlaisilta kuin tikrut, ehkä niitä voisi harkita tikrujen sijaan?
En uskaltaisi verkkonuoliaisiakaan sinirihman kanssa samaan altaaseen laittaa, sillä olen lukenut että hitaat ja lätyskän malliset kalat saattavat joutua nuoliaisten imutusten kohteeksi.
Ja leväbarbille itse antaisin isomman asunnon kuin 250 litraa täältä lukemani perusteella. Piikkisilmälle tuonne pohjalle mahtuisi muutama kaverikin, vaikka onkin eriäviä mielipiteitä siitä, tarvitseeko loppujen lopuksi parvea vai ei. Parvikalana sitä on kuitenkin yleisesti pidetty.
Minun ehdotukseni olisi tämännäköinen:
2 sinirihmatyttöä
10 viisiraitabarbia (varauksella, mikäli jollakulla on ilmennyt näykkimiskokemuksia)
3-4 piikkisilmää
1 partis
Sinirihmaa ja tiikeribarbeja en yhdistäisi, ovat kuitenkin sen verran kiusanhenkisiä nuo barbit, joten sinirihman rihmat todennäköisesti joutuvat näykkimisen kohteeksi. Viisiraitabarbeista olen kuullut positiivista ja eivät ilmeisesti ole kovin näykkijätyyppiä, ja näyttävätkin jokseenkin samanlaisilta kuin tikrut, ehkä niitä voisi harkita tikrujen sijaan?
En uskaltaisi verkkonuoliaisiakaan sinirihman kanssa samaan altaaseen laittaa, sillä olen lukenut että hitaat ja lätyskän malliset kalat saattavat joutua nuoliaisten imutusten kohteeksi.
Ja leväbarbille itse antaisin isomman asunnon kuin 250 litraa täältä lukemani perusteella. Piikkisilmälle tuonne pohjalle mahtuisi muutama kaverikin, vaikka onkin eriäviä mielipiteitä siitä, tarvitseeko loppujen lopuksi parvea vai ei. Parvikalana sitä on kuitenkin yleisesti pidetty.
Minun ehdotukseni olisi tämännäköinen:
2 sinirihmatyttöä
10 viisiraitabarbia (varauksella, mikäli jollakulla on ilmennyt näykkimiskokemuksia)
3-4 piikkisilmää
1 partis
Kaikki nuoliaiset eivät suinkaan ole mitään kylkiensyöjiä. Itselläni on neljä lehtikalaa >10 nuoliaisen kanssa eikä ole mitään ongelmia. Kuin ei ollut myöskään monnisten silmien kanssa. Tuo käyttäytyminen on hyvin paljon kiinni kalayksilöistä. Ja luulisin että myös nuoliaisten ruokavaliolla on merkitystä asiassa. Sinuna kokeilisin mieluummin kuitenkin 10 raitanuoliaisen parvea.
Mother nature is a bitch !
Minulla on kokemusta molemmista em. nuoliaisista ja tiikerinuoliaisesta sekä lehtikalojen ja monnisten kanssa eikä ole ollut mitään ongelmia. Ainoastaan lehtikalojen kutu tahtoo hävitä parempiin suihin silloin tällöin. Mutta kuten sanottu, asia on paljolti kiinni yksilöistä.aqua2002 kirjoitti:Verkkonuoliainen taitaa olla noista säysein, eritoten raitanuoliainen taitaa taas olla pahamaineisin.
Tiikeribarbilla taas on myös taipumus nyppiä pitkiä eviä.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Isoiksi kasvavia kaloja ja osa vaatii hyvin reippaasti myös uimatilaa - 250 litraa ei riitä millään. Tiikeribarbit ja rihmakalat eivät kuulu yhteen - tiikereillä on taipumusta iskeä rihmoihin kiinni ja ovat sitä paitsi aivan liian vilkasta seuraa myöskin. Sinirihmoja taasen en laittaisi noin montaa tuohon litramäärään, joten jätä nämä kokonaan pois (jos et tahdo karsia) tai ota pari naarasta esim. (eikä tämäkään vielä takaa, että sopu säilyisi tuvassa). Oikeastaan yksi rihmuli olisi paras vaihtoehto. Jotta tilaa riittäisi kaikille, voisi verkkojen sijaan ottaa vaikkapa mustatäplänuoliaisia.SmS kirjoitti:4* verkkonuoliainen
4* sinirihma
10* tiikeribarbi
3* leväbarbi
1* partis
1* piikkisilmä
Ehdotukseni:
6 x mustatäplänuoliainen
1 x sinirihmakala
12 x kirsikkabarbi
3 x leväbarbi
1 x partis
Ei mielellään raitanuoliaisia. Kiukkuista porukkaa tuppaavat olemaan (pahimpia silmävarkaita myös) eikä tällainen parvi mahdu kovinkaan hyvin 250 litraiseen tankkiin imho.ReimaR kirjoitti:Sinuna kokeilisin mieluummin kuitenkin 10 raitanuoliaisen parvea.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Onko tästä nuoliaisten silmähimosta mitään selvää näyttöä (silminnäkijähavaintoja)? Vai onko vain niin että joltakin kalalta häviää silmä ja on päätelty että nuoliaiset sen ovat syöneet. Itselläni eli 3 v parvi kuparimonnisia eri nuoliaislajien seurassa. Eikä yhtään silmää hävinnyt. Ei edes pitkillä 2 viikon lomareissuilla kun kalat olivat ilman ruokaa. Jos raitanuoliaisia on tarpeeksi, ne purkavat "kiukkunsa" oman lajinsa keskuutten. Ja koska kala jää kooltaan pieneksi kyllä ne mielestäni tuonne sopivat jos siellä ei ole muita pohjakaloja kuin tuo partis.Lisa kirjoitti:Ei mielellään raitanuoliaisia. Kiukkuista porukkaa tuppaavat olemaan (pahimpia silmävarkaita myös) eikä tällainen parvi mahdu kovinkaan hyvin 250 litraiseen tankkiin imho.
Entäs, jos vaihtaisin tikrut kiilakylkiin tai viisraitaberbeihin?
Leviksistä voin kyllä tinkiä, ne oli ajateltu vain purkin työläisiksi...
Mahtuuko 4*verkko- tai n*raitanuoliainen edes periaatteessa altaaseeni? Mustatäplänuoliaisesta ei ainakaan googlettamalla löytynyt yhtään havaintoa, miltähän kaveri näyttää?
Eikö nuoliaisten kanssa voi olla mitään suurempaa kalaa?
Piikkisilmä matkaa mukana vaan siksi, että se löytyy jo, lisää en niitä ajatellut hankkia...
siis jos porukka näyttäisi tältä:
4*verkko- tai n*raitanuoliainen
10*viisraitabarbi tai kiilakylki
1*sinirihma
1*partis
vanha piikkisilmä
Leviksistä voin kyllä tinkiä, ne oli ajateltu vain purkin työläisiksi...
Mahtuuko 4*verkko- tai n*raitanuoliainen edes periaatteessa altaaseeni? Mustatäplänuoliaisesta ei ainakaan googlettamalla löytynyt yhtään havaintoa, miltähän kaveri näyttää?
Eikö nuoliaisten kanssa voi olla mitään suurempaa kalaa?
Piikkisilmä matkaa mukana vaan siksi, että se löytyy jo, lisää en niitä ajatellut hankkia...
siis jos porukka näyttäisi tältä:
1*sinirihma
1*partis
vanha piikkisilmä
Prboy aikoinaan kirjoitti Lemmikkipalstoille muistaakseni kysyessäni raitanuoliaisista, että saksalainen guru G. Ott erityisesti varoittaa raitanuoliaisten käyttäytymistä ja niitä pitäisi mieluummin pitää vain lajiakvassa.ReimaR kirjoitti:Onko tästä nuoliaisten silmähimosta mitään selvää näyttöä (silminnäkijähavaintoja)?
Ja Heimosen Timppa (TiHe) on myös maininnut samasta tiikerinuoliaisten kohdalla.
Kyllä verkkojen kanssa voi pitää suurempiakin kaloja: minulla seurana mm. sateenkaarikirjoahvenet ja pitkään oli myös sinirihmoja ongelmitta, mutta jälkimmäisen yhdistäminen verkkojen kanssa loppui kun allaskokoonpanoihin tuli muutoksia. Kyse on siitä että keksiiko verkot mehukkaat kyljet vai ei: välttämättä eivät keksi.
Kyllä verkkojen kanssa voi pitää suurempiakin kaloja: minulla seurana mm. sateenkaarikirjoahvenet ja pitkään oli myös sinirihmoja ongelmitta, mutta jälkimmäisen yhdistäminen verkkojen kanssa loppui kun allaskokoonpanoihin tuli muutoksia. Kyse on siitä että keksiiko verkot mehukkaat kyljet vai ei: välttämättä eivät keksi.
Minä nyt hainkin täältä sellaisia ihmisiä joilla olisi omakohtaista varmaa kokemusta tällaisesta. En mitään tyyliin mummon kaiman serkun anopin mies kertoi.aqua2002 kirjoitti:Prboy aikoinaan kirjoitti Lemmikkipalstoille muistaakseni kysyessäni raitanuoliaisista, että saksalainen guru G. Ott erityisesti varoittaa raitanuoliaisten käyttäytymistä ja niitä pitäisi mieluummin pitää vain lajiakvassa.ReimaR kirjoitti:Onko tästä nuoliaisten silmähimosta mitään selvää näyttöä (silminnäkijähavaintoja)?
Aqua-webistä poimittua (linkki):
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
TiHe voi tietysti itse kirjoittaa saman uudelleen, jos ei lainattua tekstiä uskotaTimppa kirjoitti: Yksi tiikerinuoliainen 6 kappaleesta oppi syömään corydoras suvun monneilta silmiä, näin kerran tapahtuman itse noin metrin päästä kun tikru "hyökkäsi" corydoras parveen ja yhdeltä corydoras rabautilta hävisi silmä. Sitä ennen jo kiinnitin huomiota kun corydorasten toinen silmä meni joltakin aika ajoin harmaaksi ja altaasta rupesi löytymään corydoraksia joilta puuttui toinen silmä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Viimeksi muokannut Skroik, 13:05, 06.06.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No, onko kala-asiantuntija "mummon kaiman serkun anopin mies"? Kyllä aika paljon luotan siihen, mitä Rassi kirjoittaa tänne tai Lemmikkipalstoille.ReimaR kirjoitti:Minä nyt hainkin täältä sellaisia ihmisiä joilla olisi omakohtaista varmaa kokemusta tällaisesta. En mitään tyyliin mummon kaiman serkun anopin mies kertoi.aqua2002 kirjoitti:.. saksalainen guru G. Ott erityisesti varoittaa raitanuoliaisten käyttäytymistä ja niitä pitäisi mieluummin pitää vain lajiakvassa.
Mutta, anyway.. On yleisesti tiedossa, että verkko-, raita- ja tiikerinuoliainen eivät ole niitä parhaimpia seura-akvaarion asukkaita. Tuo TiHe:n kirjoitus löytyy AW:stä, kun etsii hakusanalla "tiikerinuoliai*".
Voisiko tuo nuoliaisten ruokavalio vaikuttaa asiaan? Aikoinaan kotona oli paljon kanoja jotka elivät sellaista kananelämää jota kutsuttaisiin nykyään onnellisten kanojen eloksi. Eli iso lattiatila navetan toisessa päässä ja kesät ulkona irtaallaan kukon vartioimana. Talvisin kanoilla oli tapana ruveta jossain vaiheessa syömään toisiltaan (ja kukolta, mikä nöyryytys isännälle
) pyrstösulkia. Äitini selitti sen johtuvan jonkin ravintoaineen puutteesta ja kun sitä lisäsi ruokaan pyrstöjen syöminen jos nyt ei kokonaan loppunut niin väheni radikaalisti. Itse käytän suhteellisen runsasproteiinista ruokaa. Mutta mikäli kyse on "luonnevikaisista" yksilöistä niin siihen ei ole kuin yksi apu. 

-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Neljä verkkoa, sinirihma, partis, piikkari ja 10-15 kpl kiilakylkiä olisi nöyrä ehdotukseni kalastoksiSmS kirjoitti:siis jos porukka näyttäisi tältä:
1*sinirihma
1*partis
vanha piikkisilmä

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.