Eli "perin" noin 170 litrasen akvaarion yhdellä kultakalalla. Olen lueskellut "kaikki" kultakalat jutut tällä keskustelupalstalla ja melkoista juttua kultakaloista riittääkin. Asiani on ainakin toistaiseksi hyvin eli löytyy tilaa ja uusi tehokas suodatinkin löytyy ja ruokaa on annettu. Veden lämpötila toivottavasti nyt vähän laskee niin olisi ilmeisesti vielä parempi (on nyt 22 astetta).
Ensimmäisenä olisinkin ihmetellyt mikäköhän kultakalalaji minulla on. Eli kalalla on suhteellisen valtava ja komea huntumainen pyrstö (huntupyrstö ?). Mittaa taitaa olla 8-10 cm ja pyrstö vie siitä suurimman osan.
Toiseksi kun kultakala ei tykkää muista kaloista (tai muut ei siitä) niin ainoa vaihtoehto olisi hankkia toinen, koska enempäähän ei tuohon akvaarioon paranisi laittaa. Epäselväksi on vain jäänyt, että viihtyykö kultakala yksin vai "tarviiko" se lajitoverin. Joku monni olisi tietysti kiva myös saada akvaa puhdistamaa, mutta tiiä sitten tuleeko riita (tästä löytyikin monta juttua).
Tärkein kysymykseni olisi se, että mistä tiedän, että kultakala on kunnossa. Ainakin minun kalani on hurjan vilkas ja kova tonkimaan pohjaa ja "nakkelemaan" kiviä. Mitäköhän ne normaalisti tekisivät, toivottavasti tuota edellä mainittua.