Pari kiperää kysymystä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
plekofani
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 16:22, 01.05.2003
Paikkakunta: uusimaa

Pari kiperää kysymystä

Viesti Kirjoittaja plekofani »

Tässä muutamia mietteitäni:

- Miksi akvaariomyyjät ovat niin tietämättömiä?
- Miksi eläinkaupassa ei voisi olla juliste, jossa lukee muutamia kalastovaihtoehtoja?
- Miksi tiikeribarbilla on niin huono maine?

-plekofani-
akvaariot eivät ole koko elämä, mutta ne tekevät elämän kokonaiseksi
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Tässä ainakin minun kommentteja:

Eli ekaan.
Tämä kiinnostaa kyllä minuakin. Itse arvioisin että kaikki eivät ole lukeneet kirjoja. Ja joillakin on vain että "Rahat pois, kaloista viis." Eli raha on mielessä. Mutta kyllä niitä kunnollisiakin myyjiä löytyy.

Tokaan.
Jaa-a, tätä voisi kysyä liikkeestä.

Kolmas.
Koska tiikeribarbi repii muiden kalojen eviä, varsinkin pienessä akvaariossa ja pienessä parvessa.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
iisa
Member
Member
Viestit: 320
Liittynyt: 15:23, 29.09.2002

Re: miksi?

Viesti Kirjoittaja iisa »

plekofani kirjoitti:-Miksi akvaariomyyjät ovat niin tietämättömiä?
-plekofani-
Usein akvaarioita myydään lemmikkieläinliikkeissä joissa pääasiassa voivat olla jyrsijät, linnut, koira- ja kissatarvikkeet tms. Akvaariot ovat sivubisnes, ylimääräistä rahaa :roll: . Valitettavan usein se on näin, ja myyjät keskittyvät muihin kuin akvaarioihin.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Minusta ei välttämättä olisi mikään hyvä idea pitää seinillä julistetta missä on joku valmis kalasto. Myyjä voisi kyllä hankkia itselleen kansion yhteensopivista kalastoista ja allasvaatimuksista, ja tarkistaa siitä sitten mitä asiakkaille neuvoo.

Jos liikkeen seinillä olisi vain kalasto jossa suositellaan neontetraparvea, jotain tiettyjä barbeja, tiettyjä monnisia ym. niin helposti aloittelija saa sellaisen kuvan että koko harrastus on sellaista sisustamista, että napataan vaan ne tietyt kivannäköiset kalat mitä on sositeltu ja sitten pistetään ne siihen akvaarioon honeen nurkassa ja siinä koko juttu. Missä on kaikki ilo ja hauskuus kalojen persoonallisuuksien ja luonteen perusteella valitsemisessa, tuntuuko kalasto tippaakaan samalaiselta kuin jos on itse löytänyt mielenkiintoisia lajeja ja nähnyt vaivaa niiden hankkimisessa? Entä kalavalikoiman supistuminen kysynnän mukaa, sittenhän "leipäkaloja" ostetaan aina vaan enemmän, ne alkavat pian valloittaa kasvattamot ja vaikeammin viljeltävät hupenevat luonnosta, kun taas liikkeistä ei löydä erikoisempia lajeja koska myyjät pelkäävät ettei niitä ostettaisi eikä niille riittäisi myyntialtaissa tilaakaan kun ne on täynnä neontetroja, miljoonakaloja, kultakaloja ja taistelukaloja.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Catitus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 21:35, 05.05.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Catitus »

Itsekin olen huomannut,että nämä eläinkauppojen myyjät ovat varsin tietämättömiä.

Oma epäilykseni on se miksei liikkeessä ole mitään informaatiota sopivista kala-lajeista, että myyjät haluavat myydä mahdollisimman paljon mahdollisimman eri lajisia kaloja. Jos eri lajit eivät sovi yhteen ja toiset kuolee, niin tottakai asiakas tulee ostamaan lisää uusia kaloja. Rahastusta sanon minä.
Mitäs me pienistä,
kun ei pienetkään meistä.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Pallokala kirjoitti:"leipäkaloja" ostetaan aina vaan enemmän, ne alkavat pian valloittaa kasvattamot ja vaikeammin viljeltävät hupenevat luonnosta, kun taas liikkeistä ei löydä erikoisempia lajeja koska myyjät pelkäävät ettei niitä ostettaisi eikä niille riittäisi myyntialtaissa tilaakaan kun ne on täynnä neontetroja, miljoonakaloja, kultakaloja ja taistelukaloja.
Mitä vikaa on "leipäkaloissa"??
Olen täysin hullaantunut kardinaalitetraan! Se on kiva värikäs harmiton parvikala, josta saa hyvän hinnan harraste viljelyn tuoksinnassa, jolla rahoittaa omaa akvatoimintaa ja mukisematta otetaan vastaan.
Olen alkuaikoina harrastellut erikoisempia lajeja, eikä mitään ongelmia ilmaantunut.. Esa Ström tilasi kaikki haluamani erikoisuudet mm.tiikerilapamonni mukisematta. Kyllä niitä erikoisuuksia todellakin saa, mutta mitä järkeä kauppiaan on niitä vähäisissä 'varastotiloissaan' pitää, jos ensimmäinen potentiaalinen asiakas saapuu ehkä vasta 3:n vuoden päästä? Ei ole kauppiaan vika! ja mua v***taa että jotain kalaa dissataan sen yleisyyden takia!
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
iisa
Member
Member
Viestit: 320
Liittynyt: 15:23, 29.09.2002

Viesti Kirjoittaja iisa »

KtMan kirjoitti:ja mua v***taa että jotain kalaa dissataan sen yleisyyden takia!
Usein tuntuu että ns. tavallisten kalojen omistajat /kasvattajat leimataan suoralta kädeltä aloittelijoiksi. Tietenkin kirjavampi kokemus eri kalalajeista kasvattaa myös akvaarioharrastajana, mutta ei se kalojen erikoisuus aina kuitenkaan voi toimia kokemuksen mittana.

[;)]
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

iisa kirjoitti:Usein tuntuu että ns. tavallisten kalojen omistajat /kasvattajat leimataan suoralta kädeltä aloittelijoiksi. Tietenkin kirjavampi kokemus eri kalalajeista kasvattaa myös akvaarioharrastajana, mutta ei se kalojen erikoisuus aina kuitenkaan voi toimia kokemuksen mittana.

[;)]
Aivan, siltä mustakin tuntuu. En pidä itseäni enää aloittelijana, enkä edes kokemattomana, mutta silti tykkään kardinaalitetroista. Onhan niitä paljon vaikeampiakin pieniä kaloja, mutta karsinaalitetra vaan on yksinkertaisesti kaunis! Muuten olen luonnollisesti siirtynyt/siirtymässä erilaisiin ja vähän vaikeampiin kaloihin, mutta kardinaalit tulee ehdottomasti kuulumaan kalastooni niin kauan kuin niistä pidän.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

KtMan kirjoitti: Mitä vikaa on "leipäkaloissa"??
Ei mitään, kardinaalitetrakin oli vain hyvä esimerkki, pitäisin kardinaalitetroja itsekin jos ne sopisvat kalastooni. Olen vain sitä mieltä että jo aloittelijoiden olisi hyvä etsiä paljon tietoa laajalti eri lajeista, ja käyttää luovuuttaan kalojen valinnassa. Uskon että aloittelijan mielenkiinto kaloja ja akvaarionhoitoa kohtaan säilyy kauemmin ja hoito on vastuullisempaa jos kalaston joukossa on jokin arvokkaampikin kala ja kalat ovat hänen itse valitsemiaan.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Pallokala kirjoitti:Uskon että aloittelijan mielenkiinto kaloja ja akvaarionhoitoa kohtaan säilyy kauemmin ja hoito on vastuullisempaa jos kalaston joukossa on jokin arvokkaampikin kala ja kalat ovat hänen itse valitsemiaan.
Minkä takia pitää liikkua siinä 'kinthaalla' jossa kala pysyy juuri ja juuri hengissä.. Jokin kokemuksen ja arvostuksen merkki?

Kalan hinnalla on varmaankin syynsä, luonnon 'tukusta' loppumassa, tai sitten se on vain niin vaikea ettei kauppiaskaan uskalla sitä varastossa pitää.
Mutta mitä paremmin kala sopii noihin kahteen argumenttiin, niin sen suositumpi se on gurun/wannabe gurun pöntössä. Minusta vain on väärin että noita tyrkytetään myös aloittelijoille, kun niiden paikka on luonnossa.
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
nannu
Member
Member
Viestit: 389
Liittynyt: 00:55, 08.01.2003
Paikkakunta: Oulun eteläinen

Viesti Kirjoittaja nannu »

Ihmisillä on jännä tarve harrastuksessa kuin harrastuksessa pyrkiä erikoisempaan, isompaan, haastellisempaan jne. oli kysessä sitten mopot, hevosvoimat, autostereot, postimerkit tai kalat.
Akvaarioharrastuksessa olen törmännyt kommentteihin "se on vaan tavallinen seura-akvaario, ei siellä mitään ihmeellistä" tai se on vaan 80 litrainen miljoonakala-akvaario". Minusta nuo ovat hyvinkin ihmeellisiä ja haluaisin kuulla niistä enemmänkin. Minusta kaikki kalat ovat vastustamattomia!
Lisäksi minua tympii joskus esiin tuleva ajatus siitä, että miljoonakalan henki on vähemmän tärkeä kuin esim. jonkin harvinaisemman monnin. Toki miljoonakala lisääntyy hirmuista vauhtia, sitä on aina saatavilla eikä se maksa paljon verrattuna harvinaisempaan monniin tms, mutta kyllä molemmat kalat ovat ansainneet mahdollisimman pitkän ja ennenkaikkea hyvän elämän. Tosin kuuleehan sitä vielä kaikenhuipuksi joskus kommentteja (yleensä onneksi muilta kuin akvaarioharrastajilta) "sehän on vain kala" oli kyseessä sitten se millis tai monni [}:)]
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Jaani »

nannu kirjoitti: Lisäksi minua tympii joskus esiin tuleva ajatus siitä, että miljoonakalan henki on vähemmän tärkeä kuin esim. jonkin harvinaisemman monnin. Toki miljoonakala lisääntyy hirmuista vauhtia, sitä on aina saatavilla eikä se maksa paljon verrattuna harvinaisempaan monniin tms, mutta kyllä molemmat kalat ovat ansainneet mahdollisimman pitkän ja ennenkaikkea hyvän elämän.
Ajatuksena hyvä, että molempien henki on yhtä tärkeä ja samanarvoinen, enkä kiellä sitä, että molemmilla on oikeus elää, mutta...

Ihmiset yleensä maksavat monnista paljon, kun taas miljoonakaloja jaetaan ilmaiseksikin. Kukkaron kautta se monni tulee paljon tärkeämmäksi ja sattuu todellakin paljon enemmän, jos se kuolee. Miljoonakaloja syntyy, tulee ja menee. Yksilö ei merkitse niin paljoa kuin kalliimmissa monneissa. Se vain on tosi asia.

Suuremmissa miljoonakalaläjissä se yksi miljoonakala on todellakin vain yksi miljoonasta, kun taas monni on yksi akvaarion persoonista. Miljoonakaloista puhuttaessa harva personoi kalojaan, varsinkaan sen jälkeen, kun hankittu pieni parvi laajenee kymmeniin yksilöihin.

Itselläni on sekä miljoonakaloja että monneja.

-Jaani-
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Re: Pari kiperää kysymystä

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

plekofani kirjoitti:Miksi akvaariomyyjät ovat niin tietämättömiä?
Varmaankin siksi, koska eläinsuojeluviranomaisetkaan eivät juuri ole kiinnostuneita kalojen hyvinvoinnista. Liikkeessä voidaan myydä vaikka mitä ja miten ja millaiseen akvaarion tahansa. Jos viranomaiset puuttuisivat asioihin enemmän, alkaisi liikkeiden pitäjien mielenkiinto herätä kalojen hyvinvoinnista huolehtimiseen.

Tällä hetkellä trendi on "Rahat asiakkaalta pois!"
- Miksi eläinkaupassa ei voisi olla juliste, jossa lukee muutamia kalastovaihtoehtoja?
Kuka ne tekisi? Millaiseen akvaarioon? Valmiit kalaratkaisut ovat sinänsä huonoja, koska ei vastaa sitten täysin sitä, mitä ostaja haluaa. Ostaa kuitenkin sinne sen sopimattoman kalan joukkoon, vaikka viereisestä liikkeestä. Tärkeämpää olisi saada aloittelijat vaivaamaan päätänsä sen verran, että viitsivät lukea kirjallisuutta.
- Miksi tiikeribarbilla on niin huono maine?
Ei niillä ole huono maine, niillä on vain huonoja omistajia, jotka eivät selvitä, miten niitä kuuluisi pitää akvaariossa. Pikemminkin niillä omistajilla on se huono maine :mrgreen: Tai ainakin katu-uskottavuus nollassa...
ReimaR
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 08:15, 27.03.2003
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

Jaani kirjoitti: Kukkaron kautta se monni tulee paljon tärkeämmäksi ja sattuu todellakin paljon enemmän, jos se kuolee. Miljoonakaloja syntyy, tulee ja menee. Yksilö ei merkitse niin paljoa kuin kalliimmissa monneissa. Se vain on tosi asia.
Todella mielenkiintoinen näkökanta. Itselleni "halvat" tetrat ovat aivan yhtä arvokkaita kuin esim. "kalliit" tiikerinuoliaiset. Kalojeni arvo on niissä itsessään ja niiden olemuksessa elävinä olentoina. Niinhän niitä monnejakin syntyy ja kuolee samalla tavoin kuin miljoonakaloja. Ja meillä itsellämme ihmisinä on täsmälleen arvo kokonaisuudessa kuin miljoonakaloilla ja monneilla.
**********************
Mother nature is a bitch !
**********************
Merri
Senior Member
Senior Member
Viestit: 504
Liittynyt: 00:44, 06.04.2003
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Merri »

Samoin minulle kalan "arvo" on ihan jotain muuta kuin siihen lätkäisty hintalappu. Kyllä "leipäkalaparvestamme" löytyy ne akvamme persoonat ja myös yksilöt. Paljussa ui myös näitä rahakkaampia monneja, mutta en osaa ajatella niitä toisia kalojani tärkeämpinä.
"I'll rise but I refuse to shine"
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

KtMan kirjoitti:Minkä takia pitää liikkua siinä 'kinthaalla' jossa kala pysyy juuri ja juuri hengissä.. Jokin kokemuksen ja arvostuksen merkki?

Kalan hinnalla on varmaankin syynsä, luonnon 'tukusta' loppumassa, tai sitten se on vain niin vaikea ettei kauppiaskaan uskalla sitä varastossa pitää.
Mutta mitä paremmin kala sopii noihin kahteen argumenttiin, niin sen suositumpi se on gurun/wannabe gurun pöntössä. Minusta vain on väärin että noita tyrkytetään myös aloittelijoille, kun niiden paikka on luonnossa.
En ymmärrä tuosta ensimmäisestä lauseesta mitään, voitko sanoa sen suomeksi? Onko siinä jokin pointti?

Korkea hinta tulee yleensä esim. siitä että kala on kuljetettu toiselta puolelta maailmaa eikä naapurin akvaariosta jossa se lisääntyy liikaakin, ei se tarkoita että se on luonnon tukusta loppumassa tai muuta. Kala voi myös olla vaikea pyydystettävä ja siksi harvinainen ja siitä osataan pyytää enemmän kun se lähtee tukkuihin tai tukusta liikkeisiin.

Minä en jaksa tapella jos sinä pidät minua wannabe guruna koska aikoinaan ihaistuin juuri tiettyyn kalasukuun ja sen myötä akvaarioharrastukseni ei lopahtanut miljoonakalojen hurjaan lisääntymiseen ja kalakuolemiin vaan aloin tosissani tutkimaan kaikkea kalojen vaatimuksista ja akvaarion hoidosta jotta osaisin luoda kaloilleni paremmat olosuhteet jos niitä saan hankittua, ja kahden vuoden sinnikkään etsimisen jälkeen sain käsiini pallokaloja joita olin siis kauan etsinyt ja lukenut niistä tietoa. Minun pitämäni lajit eivät ole mitenkään harvinaisia vaikka niitä ei Suomessa olekaan ollut saatavilla enkä ole hankkinut niitä sen takia. Minä aion myös kerätä niistä mahdollisimman paljon tietoa ja kokemusta, toivottavasti myös viljelykokemuksia, jotta voin jakaa ne muun maailman kanssa kun näistä kaloista ei vielä juurikaan ole tietoa.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Pallokala kirjoitti: En ymmärrä tuosta ensimmäisestä lauseesta mitään, voitko sanoa sen suomeksi? Onko siinä jokin pointti?
Tarkoitin että miksi kokenut harrastaja ottaa kaloja sillä perusteella, että ne on vaikeita pitää hengissä?
Kun nyt tuo kasipallo näyttää viihtyvän, niin voisimpa siirtyä losserokalaan jne.. En nyt tarkoita just sinua, käytin vain esimerkkinä jotta sinun olisi se helpompi pallokalojen myötä hahmottaa [;)]
Pallokala kirjoitti: Minä en jaksa tapella...
Enkä minäkään, hiukan vain ärsytti ehdotuksesi hommata akvaarioon jokin kalliimpi kala, jotta rahan menetys toimisi peloitteena altaan hoitoon.
Edellä vastanneiden kanssa samaa mieltä, että pienen miljuunakalan on saatava se paras hoito esim. sairastapauksissa, kuin kalliimman kiekonkin.
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

En minä ole mihinkään vaikeampiin kaloihin siirtymässä, vaan olen löytänyt sen mistä pidän. En todellakaan ole valinnut pallokaloja niiden vaikean hoidon takia vaan ulkonäön ja luonteen, se vaikeus on sitten haittapuoli.

Pointti koko jutussa oli se ettei minusta ole hyväksi että liikkeessä neuvotaan kaikkia hankkimaan juuri se tietty kalasto vaan että jokainen aloittelijakin hankkisi ne omasta mielestä mielenkiintoisimmat kalat oli ne sitten miten halpoja tai kalliita hyvänsä. Siis että neontetran sijasta voisikin valita sinineontetran, vaikkei julisteessa sitä mainostetakaan.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Behemot
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 11:27, 23.08.2002
Paikkakunta: Järvenpää/HAS

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Minusta jokin "mallikalasto" liikkeessä esillä ei välttämättä olisi ihan huono idea. Ensinnäkin, esim. monet pienet tetralajit voi aika helposti vaihtaa toiseen lajiin, eli jos mallikalastoa pitäisi esimerkinomaisena, se voisi antaa aloittelijoille hyvän käsityksen esim. siitä, kuinka paljon kaloja altaaseen mahtuu. Lisäksi tässä yhteydessä voisi esitellä käsitteet "pehmeän veden akvaario" ja "kovan veden akvaario"- ainakin toivoa sopisi, että moni sunnuntaishoppailija alkaisi tuntea äkillistä tarvetta juosta pankkiautomaatin sijasta etsimään lisätietoa siitä, mitä on tekemässä.
Mitä tähän gurukeskusteluun tulee, niin eikö olisi yksinkertaista, jos kaikki pidettäisiin kiinni vanhoista hyvistä tavoista? Siis sillä lailla että yritettäisiin kunnioittaa toisiamme ja perustella sanottavamme asiallisesti? Gurukin on erehtyväinen ja teräväpäinen aloittelija voi osua oikeaan- ja lisäksi akvaarionhoidossa on monta tapaa tehdä myös oikeita ratkaisuja. Siitä huolimatta, aloittelijat kunnioittakoon sitä että saavat pitemmältä edistyneiltä neuvoja ja gurut sitä että vähemmän edistyneet haluavat viisastua. Sekään ei ole itsestäänselvää.
aquado
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 21:21, 01.04.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja aquado »

Kysymys siitä, kuka tuollaisen peruskalaston tai perusakvaarion ohjeiston loisi on aiheellinen. Kovastihan tuosta ei olisi apua, jollei niitä tai vastaavia kaloja sitten liikkeestä löydy. Lajin korvaaminen toisella taas vaatii myyjältä sitä ammattitaitoa, jonka avulla hän voisi yhtä hyvin asiakkaan kanssa keskutelemalla luoda juuri häntä miellyttävän ja hyvän kalaston.

Minä sain ensikertaa akvaarioliikkeeseen jutustelemaan mentyäni myyjältä kotiin lukemiseksi Tetran kustantaman kirjasen (67 sivua) "Akwaario - kiehtova vedenalainen maailma".

Kirjasen lopussa on aukeaman verran esimerkkiakvaariota. Otteita:
"Akvaarion koko n. 160 litraa."
"Kalasto: 8 platya, 5 miekkapyrstöä, 8 korutetraa, 5 keltabarbia, 4 leväbarbia, 4 kuparimonnista."
Kasveja on suositeltu otettavaksi 11 lajia, en jaksa luetella.

Lannoitukseen ja veden huoltoon 5 Tetran tuotetta, ruokintaan 7 Tetran tuotetta. Tietysti kaikki pitäisi tehdä Tetran tuotteilla, mutta älykäs lukija ymmärtää auttaa oman lehmän ylös ojasta.

Minä nyt kuitenkin heti näin, etten tuollaista akvaariota itselleni halua. Jos tämä informaatio olisi ollut akvaarioliikkeen seinällä, muutaman vastaavan ehdotelman keralla, olisi se saattanut latistaa intoani mennä myyjän kanssa raataamaan.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”