Nitriittipiikistä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Kalanen
Junior Member
Junior Member

Nitriittipiikistä

Viesti Kirjoittaja Kalanen »

Ajattelin kysellä hieman apua, kun en oikein tiedä mitä tehdä.. Olen netistä hakenut tietoa, mutta tarvitsisin käytännön kokemuksia. :)

Minulla on ollut nyt kolme vkoa ja pari pvää uusi 54-litranen kypsymässä. Nitriitti on ollut nousussa jo 8 pvää, huipussa se on nyt viidettä pvää. Eikö sen pitäisi jo laskea..? Olen luultavasti parin pvän päästä lähössä pois, eli kiire tulee! Mutta en laita kaloja kypsymättömään altaaseen!

Aluksi sekoitin kukkaruukusta multaa veteen. Alusta asti olen ruokkinut akvaariota varovaisesti ja lisännyt hirvensarvensuolaa (n.4ml). Kun nitriitti lähti nousuun, vähensin määrää parilla millillä. Olen nyt parin pvän aikana laittanut sitä vain millin, teenkö oikein?! Kalanruokaakin olen lisännyt vähän, kerran pvässä.

Minulla on toinenkin akvaario, joka on ollut puolisen vuotta käynnissä. Otanko sieltä kourallisen pohjamateriaalia tähän kypsyvään? (en ole aiemmin niin tehnyt) Tauteja ei pitäisi olla. Tarvitsen siis kiireen takia apua.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Ei siinä auta kuin odotella. Kun nitraatti lähtee kohoamaan ja nitriitti pysyy nollassa lisätessä mömmöjä akvaan, on allas "kypsä". Ei niitä bakteereita oikein voi hoputtakaan lisääntymään...
Kalanen
Junior Member
Junior Member

No niinpä taidan sitten vain odotella, jos ei muukaan auta..
Nitraattitestiä mulla ikävä kyllä ei ole, mutta käyn sen huomenna ostamassa, jos ei nitriitti ala laskemaan. Näen sitten onko nitraatti yhtään noussut. Mutta sitä soraa lisäsin kypsästä akavasta.

Senkin takia vain kyselen, että en vain ole tehnyt kaikkea päin mäntyä. Tietoa olen jatkuvasti hankkinut, mutta pyörällä olen päästäni edelleen..
Maina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Maina »

Minä olen kypsytellyt 100 litraista akvaani vasta viitisen päivää ja saan kotiuttaa kalat luultavasti ensi viikolla.Ostin eläinkaupasta jotain tetran kapseleita jotka estävät nitriitin muodostusta ja aloittavat hyvänlaatuisen bakteeritason tekemisen jo niin äkkiä,että kalat voi kotiuttaa seuraavana päivänä kun kapselit on laitettu tankkiin.
Itse en kuitenkaan ihan niin äkkiä lähde kaloja sinne laittamaan,annan kypsyä vielä viikon verran.
Tabletit maksoivat 9,90 eeroa..Niitä laitetaan sitten ensimmäisen vedenvaihdon yhteydessä jne.
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Maina kirjoitti:..Ostin eläinkaupasta jotain tetran kapseleita jotka estävät nitriitin muodostusta ja aloittavat hyvänlaatuisen bakteeritason tekemisen jo niin äkkiä,että kalat voi kotiuttaa seuraavana päivänä kun kapselit on laitettu tankkiin..
Onko sinulla mitään vesitestejä käytössä? Olisi mielenkiintoista kuulla, miten kyseiset BactoZymit yms. toimivat käytännössä.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
kuusistor
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kuusistor »

Maina kirjoitti:Minä olen kypsytellyt 100 litraista akvaani vasta viitisen päivää ja saan kotiuttaa kalat luultavasti ensi viikolla.Ostin eläinkaupasta jotain tetran kapseleita jotka estävät nitriitin muodostusta...
Nitriitti ei ole vielä ehtinyt nousta, joten odottele ihan rauhassa. Oma kokemukseni on, että nousu alkaa vasta tuossa vaiheessa ja "piikki" kestää 7-20 vuorokautta. Jos olet löytänyt sellaisen ihmetuotteen, mikä kypsyttää akvan viikossa, niin kerro ihmeessä mistä on kysymys. Kukaan muu ei ole viisastenkiveä vielä keksinyt tai sitten on pitänyt omana tietonaan [;)]
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Re: Nitriittipiikistä

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Kalanen kirjoitti: Minulla on toinenkin akvaario, joka on ollut puolisen vuotta käynnissä. Otanko sieltä kourallisen pohjamateriaalia tähän kypsyvään? (en ole aiemmin niin tehnyt) Tauteja ei pitäisi olla. Tarvitsen siis kiireen takia apua.
Siis Häh? Mitä kaikki horisee?.. Jos on toinen (kypsä) akvaario, niin tottakai sieltä lainataan niin paljon vettä ja hiekkaa kuin mahdollista +mahdollisia suodatinmateriaaleja...
Niin mä olen aina tehnyt, eikä juur minkäänlaisia nitriittipiikkejä ole esiintynyt (harvoin ees mittailen muuta kuin NO3:sta)
Mutta miksi ei muut tee? tähän on pakko olla jokin hyvä syy? Mikä?
Jos tauteja pelkää, niin voihan sitä 'kypsytellä' niin kierrossa olevat mahdolliset loiset kuolee ilman isäntää.
Ps:"Ihan pihalla"
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ei todellakaan ole mitään järkisyytä raijata vanhaa vettä uuteen akvaarioon. Syitä, miksi ei:
1) vesi on Suomessa halpaa
2) vanhassa vedessä ei ole juuri lainkaan hyödyllisiä bakteereita
3) potentiaaleja taudinaiheuttajia siinä kyllä on. Ne ovat aivan tavallisia hajottajabakteereita, jotka kyllä pysyvät hengissä ilman kalojakin, kunhan vedessä vain riittää ravinteita.
4) vanhassa vedessä on haitallisia yhdisteitä, kuten kalojen osittain hajonneita aineevaihduntatuotteita.
5) vanha vesi ei sisällä mitään kalojen tai kasvien kannalta hyödyllistä. Monessakin mielessä sitä vastoin haitallista, kuten edellä on mainittu.

Tämä vanhan veden raijaaminen on sekin muinaismuisto ja myytti, vailla todellisuuspohjaa.

Suodattimessa ja pohjamateriaalissa sekä kasvien pinnoilla ovat hyödylliset typpibakteerit. Mikäli tauteja ei tarvitse pelätä (esim. oma akvaario), otetaan ymppi vanhasta akvaariosta. Mikäli tautiriski on olemassa, otetaan typpibakteeriymppi lähimmästä kukkaruukusta. Tautiriski ei tarkoita loisia, vaan mahdollisia viruksia ja bakteereita (mm. kalatuberkuloosi jne.)

Syy miksi typpibakteerien siirtäminen on mielekästä, mutta muiden hajottajabakteerien ei, on että:
1) typpibakteerit kasvavat bakteereiksi todella hitaasti. Ne lisääntyvät vain noin kerran joka 18 tunti.
2) hajottajabakteerit kasvavat nopeasti. Ne tuplaavat lukumääränsä ja massansa jopa kolme kertaa tunnissa. Hajottajabakteereissa on runsaasti potentiaaleja taudinaiheuttajia.
Lisää aiheesta:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/bakteeri.php
http://www.aquahoito.info/suomi/aloitte ... php#oikein
http://aquahoito.info/suomi/taudit/taudbakt.php

Eiköhän asia nuo lukemalla selvinne lopullisesti: vanhan akvaarion vedellä ei ole mitään tekemistä uudessa akvaariossa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kalanen
Junior Member
Junior Member

Mittasin juuri nitriitin ja se näytti edelleen punaista...
Lisäsin akvaarioon siis pohjamateriaalia kypsyneestä sekä eilen että tänään, yhden kivenkin siirsin. Aikaisemmin olen siirtänyt kasvin sekä pari-kolme kiveä.

Nyt tulee vähän typerä kysymys, mutta lisääntyvätköhän typpibakteerit jotenkin hitaasti suodattimen pinnalla, kun se on eheim aquaball ja siitä on ollutkin jotain juttua, sen pienestä suodatusalasta..? Se pyörittää 380l/h.

Sitten vielä, että voinko jättää akvaarion yksin kolmeksi päiväksi, jos se ei ole täysin kypsynyt, vai lisääntyvätkö typpibakteerit elleivät ne saa "ruokaa" vai kuolevatko ne? Kiitos jos taas vastaatte.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Typpibakteerit eivät viihdy kovassa virtauksessa. Jos virtaus on niille liian voimakas, ne muuttavat sinne missä se on sopiva; useimmiten siis akvaarion pohjahiekkaan. Pieni sisäsuodatin toimiikin lähinnä mekaanisena.
Lisää aiheesta:
http://aquahoito.info/suomi/akvaario/ma ... php#nopeus
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
kuusistor
Member
Member

KtMan kirjoitti:Mutta miksi ei muut tee?
Tekee muutkin, mutta harvalla on mahdollisuus sisustaa uusi akva kokonaan vanhasta kypsyneestä akvasta otetulla materiaalilla. Kuten Jukka jo mainitsi, niin NO2 -> NO3 bakteerit lisääntyvät erittäin hitaasti (tuplaantuvat öpaut kerran 3 vrk:ssa). Niin ja sillä vanhalla vedellä ei ole mitään tekemistä kypsymisen kanssa. Mistä muuten tiedät, että NO2 -piikkiä ei ole ollut, jos et ole testannut ?
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Kalanen kirjoitti:Sitten vielä, että voinko jättää akvaarion yksin kolmeksi päiväksi, jos se ei ole täysin kypsynyt, vai lisääntyvätkö typpibakteerit elleivät ne saa "ruokaa" vai kuolevatko ne? Kiitos jos taas vastaatte.
Meillä oli nitriitti huipussaan, ja niin oli myös nitraatti. Muutaman vedenvaihdon jälkeenkään en saanut kumpaakaan riittävän alas, joten jätin altaan kolmeksi päiväksi oman onnensa nojaan. Päätin että takaisin tullessa vaihdan vettä niin paljon että nitraatti ja nitriitti laskee. Kun tulin takaisin, niin huomasin että nitriitistä ei ole jälkeäkään ja nitraattia 25. Eli meillä hoitui vaan odottamalla. Sitä ennen olin viikon lomalla, silloinkin akvaario oli vain vähäisellä hoidolla, kaveri antoi muutaman kerran ammoniakkia ja ruokaa.
sammu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sammu »

jarvij kirjoitti:Eiköhän asia nuo lukemalla selvinne lopullisesti: vanhan akvaarion vedellä ei ole mitään tekemistä uudessa akvaariossa.
Joskus mielsin tuon vanhan veden käytön enemmmänkin siksi, että ei täysin muutettaisi kerralla vesiolosuhteita - toki riippuen siitä onko vesiarvoissa eroja. Lienee sitten kuitenkin parempi tarvittaessa aluksi käyttää kemikaaleja tasoittamaan vesiarvoshokkia...
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

kuusistor kirjoitti: Tekee muutkin, mutta harvalla on mahdollisuus sisustaa uusi akva kokonaan vanhasta kypsyneestä akvasta otetulla materiaalilla. Kuten Jukka jo mainitsi, niin NO2 -> NO3 bakteerit lisääntyvät erittäin hitaasti (tuplaantuvat öpaut kerran 3 vrk:ssa). Niin ja sillä vanhalla vedellä ei ole mitään tekemistä kypsymisen kanssa. Mistä muuten tiedät, että NO2 -piikkiä ei ole ollut, jos et ole testannut ?
Siis aikoinani olen testaillut paljonkin, mutta kun se näyttää aina n.0 ja nyt testaan taas kun tuli tuon 5in1 liuskatestin mukana ja vieläkin näyttää 0...
Okei... Myönnetään että vesikemiani ei ole kovinkaan päivittinyttä :mrgreen:
80luvulla opettelin silloiset hoito-ohjeet yms.. Onneksi löysin teidät ja huomaan että opittu 'kertotaulu' on muuttunut ->takaisin kouluun..

Silti en ymmärrä!
Jos vaihdat 75% vedestä, lappoat pohjan ja putsaat suodattimet...
Eikö tulos ole sama, kun jakaisit veden ja hiekan 50/50% vanhan ja uuden akvan välillä ja uuteen akvaan ostetut suodattimet jaetaan vanhan kanssa siten että kummassakin vaikka yksi uusi ja yksi vanha??
=kaksi identtistä akvariota, joissa juuri suoritettu 50%vedenvaihto (viikkohuolto)

Ja Voi-Voi niitä teidän tautisia kalojanne vanhoissa akvaarioissa sitten :cry:
Itelläni taudit on iskeneet useimmiten kaupasta kotiutettuihin kaloihin (pari poikkeusta) mutta ei ikinä em.materiaalijaon yhteydessä.
Saatan olla hieman vanhuudenhöperö(?) Mutta helpolla olen päässyt, tuuriako?
Maina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Maina »

Heh..kovasti oli lainailtu meikäläisen sepustusta. Kävin tänään kysymässä vielä uudestaan samaisesta akvaarioliikkeestä, että milloin uskallan kalat kotiuttaa. Flikka puheli jotain ensi viikosta, eli akva olisi silloin kypsynyt siihen kuntoon että kalat voi sinne ottaa.

Ei tässä aloitteleva akvaristi(tunaristi)tiedä ketä sitten on enemmän tai vähemmän oikeassa...Täytyy varmaan viedä toiseen eläinkauppaan vesi testattavaksi, kalojen hyväksi tietenkin kypsytän akvan mahdollisen hyväksi.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Maina kirjoitti: Ei tässä aloitteleva akvaristi(tunaristi)tiedä ketä sitten on enemmän tai vähemmän oikeassa...
Joo, älä ainakaan minun juttuja todesta ota [;)]
kuusistor
Member
Member

KtMan kirjoitti:Siis aikoinani olen testaillut paljonkin, mutta kun se näyttää aina n.0 ja nyt testaan taas kun tuli tuon 5in1 liuskatestin mukana ja vieläkin näyttää 0...
Silti en ymmärrä!
Jos vaihdat 75% vedestä, lappoat pohjan ja putsaat suodattimet...
Eikö tulos ole sama, kun jakaisit veden ja hiekan 50/50% vanhan ja uuden akvan välillä ja uuteen akvaan ostetut suodattimet jaetaan vanhan kanssa siten että kummassakin vaikka yksi uusi ja yksi vanha??
=kaksi identtistä akvariota, joissa juuri suoritettu 50%vedenvaihto (viikkohuolto)

Ja Voi-Voi niitä teidän tautisia kalojanne vanhoissa akvaarioissa sitten :cry:
Itelläni taudit on iskeneet useimmiten kaupasta kotiutettuihin kaloihin (pari poikkeusta) mutta ei ikinä em.materiaalijaon yhteydessä.
Tautisista en tiedä...ei ole näkynyt sitten -80 luvun alkuvuosien, paitsi joskus kaupassa. Täytyy myös koputtaa puuta :mrgreen:

Mutta en kylläkään lappoa pohjaa, enkä putsaa suodatinta. Vettä vaihdan puolet per viikko. Hyödylliset (ns. typpibakteerit) eivät elä vedessä, vaan pinnoilla = hiekka, lasit ja suodatin (joiden häiritsemistä ei siis ole mitään syytä harrastaa viikoittain, mutta ehkä kerran pari vuodessa ja tällöinkin hyvin varovaisesti).

Nitriittiä ei ole tyypillisesti mitään tarvetta testata "kypsyneessä" akvassa, ellei epäile jotakin. Mutta uuden akvan kohdalla tilanne on ihan toinen.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

kuusistor kirjoitti:Täytyy myös koputtaa puuta :mrgreen: jne...
Ainiin unohdinpa minäkin tuon koputtelun :| Mutta-joo Olen kovaa vauhtia siirtymässä uuteen aikakauteen, ei tartte hermostua :mrgreen: Matto on jo yhdessä kypsymässä, kun se on "al'dente", siirrän isompaan (uuteen) akvaan ja puhallushiekka/kirteissarvikotilo yhdistelmä pohjalle. (huomaa taas se suodattimen siirto) :P
Näin tämän olin suunnitellut, mutta pitääkös sittenkin keittää tuo vaahtomuovi (sulaako?) ja asettaa uutena uuteen altaaseen, kun sinne (ehkä) kiekkojakin tulossa?
Kalanen
Junior Member
Junior Member

No nyt olen päättänyt jättää kypsyvän akvan yksin kolmeksi pväksi, mutta riittääkö luonnovalo ja ehkä tunnin auringonvalo (illalla), ettei tarvitse pitää lamppua päällä?

Vai onko jo nyt edessä ajastimen osto?? (tarvitsevatko bakteerit siis valaistusta liisääntyäkseen :roll: , mulla on ollut lamppu aina muutaman tunnin päällä, kun oon ollu paikalla.)
Kiki

Viesti Kirjoittaja Kiki »

Kalanen! Samassa tilanteessa (kun lähdin pidennetylle viikonloppureissulle) jätin valot päälle kasvien vuoksi, sillä minulla oli akvaariossa jo kasveja, jotka tarvitsivat valoa (ja mielestäni edesauttoivat osaltaan kypsymistä). Bakteereiden valontarpeesta en tiedä. Jos olisi ollut kaloja olisin luonnollisesti sammuttanut valon yöksi ajastimella, sillä yöhän niillä kaloillakin on [;)]
nannu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannu »

Minulla on nitriittipiikki kestänyt nyt viikon, mutta tuo hirvensarvisuolan ja ruoan annostelu on jäänyt hieman epäselväksi. Sikäli kun nitraatti lähti nousemaan, puolitin hirvensarvisuolan annostelun ja jatkoin hitusella kalanruokaa. Nitraatit ovat nyt aikalailla huipussaan, testin mukaan. Mutta täytyykö jossain vaiheessa lopettaa kokonaan tuo hirvensarvisuolan lisääminen ja jatkaa kuitenkin kalanruoan lisäämistä? Täytyyhän bakteereilla jotain syötävää olla?
kuusistor
Member
Member

nannu kirjoitti:Minulla on nitriittipiikki kestänyt nyt viikon, mutta tuo hirvensarvisuolan ja ruoan annostelu on jäänyt hieman epäselväksi. Sikäli kun nitraatti lähti nousemaan, puolitin hirvensarvisuolan annostelun ja jatkoin hitusella kalanruokaa. Nitraatit ovat nyt aikalailla huipussaan, testin mukaan. Mutta täytyykö jossain vaiheessa lopettaa kokonaan tuo hirvensarvisuolan lisääminen ja jatkaa kuitenkin kalanruoan lisäämistä? Täytyyhän bakteereilla jotain syötävää olla?
Nitraatti ei tunne huippua (tai tietysti joku teoreettinen on, mutta sitä ei varmaan kukaan halua akvassa saavuttaa). Se siis jatkaa kasvuaan, kunnes esim. kasvit alkavat käyttämään enemmän mitä uutta muodostuu. Vedenvaihdolla pidetään tietysti kurissa.

Hirvensarvisuolaa en tuossa vaiheessa enää lisäisi, mutta kevyt ruokinta kalanruoalla pitää tehdä. Itse olen liiallisella hirvensarisuolalla saanut aikaiseksi varsinaisen typpikeiton, jota sitten saa laimennella oikein urakalla=useita peräkkäisiä 80% vedenvaihtoja.
Kalanen
Junior Member
Junior Member

Tulin juuri käymään kotona Vaasassa. Mittasin nitriitin ja edelleen näytti kirkuvan punaista väriä. Tiistaina tällä vkolla olin myös täällä. Olen nyt kahdesti tällä vkolla lisännyt h.sarvensuolaa (n.1ml) ja hieman kalanruokaa. Mitä ihmettä teen? Mikä mättää, voisiko joku kertoa? :) Nitriitti on siis huipussaan ollut jo 16 pvää ja yhteensä aikaa on mennyt 22-23 vrk.

Odottelenko vai onko kypsyminen tosiaan keskeytynyt? En ole siis ollut kuin tiistaina ja tänään kotona, en luultavasti tule vkonloppunakaan.. Olisiko hyvä idea ostaa eläinkaupasta jotainbakteerivalmistetta? Kai se nitriitti joskus putoaa?

--------------------

Nyt mittasin nitraatinkin. Se näytti n.50mg/litra. En oikein ymmärrä, kuinka molemmat voivat näyttää punaista?

Olen tarkistanut suodattimen, sinne ei ole jäänyt suolamömmöä. Olisiko nyt kaikista tärkeintä ruokkia typpibakteereja, mutta pakko mun on kyllä lähteä.. Maanantaina voisin tulla taas paikan päälle.
ReimaR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

Vaihda testejä.
Mother nature is a bitch !
kuusistor
Member
Member

Älä nyt vielä vaihda testejä, mutta lue esim. jarvij kotisivuilta uudelleen akvaarion kypsytys+typpikierto, siellä on erittäin hyvin kerrottu mistä on kysymys. Oma kokemukseni on, että nitriitti voi kypsymisvaihessa olla esim. 5 mg/l ja nitraatti SAMAAN AIKAAN 100 mg/l, ei tässä mitään ihmeellistä ole. Olen usealla altaalla testannut ja todennut, että yleensä nitriitti tippuu 3 viikkoa altaan pystyttämisestä. Tähän luonnollisesti vaikuttavat muut vesiarvot.

Tilanteessasi tekisin pari reilua vedenvaihtoa seuraavan 5 vrk kuluessa ja sitten uudet testaukset (vedenvaihtojen ideana tiputtaaa NO3 pitoisuus kaloille ja kasveille optimaaliseksi n. 10mg/l). NO2 tippuu, sitten kun vauhtiin pääsee, erittäin nopeasti. Saattaa yhden vuorokauden kuluessa tippua jopa useita mg/l yksiköitä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”