Kivet

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Koru
Starting Member
Starting Member

Kivet

Viesti Kirjoittaja Koru »

Juu. Ajattelin rakennella jonkin hauskan piilopaikan (luola tms.) kivistä. Olisiko jollakin ideoita, mitä kaikkea kivistä voisi tehdä? Minuun on iskenyt taas vaihteeksi tällainen sisustuskuume uusien kasvien myötä :P
Hatzizi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hatzizi »

Joo... itse suosin kiviä koska ne ovat luonnollisia ja niistä voi rakentaa hienoja luolia. Esim. Pinoamalla niitä päällekkäin,jotta väleihin jää luolia ja aukkoja. PArtikset tykkää noista :mrgreen:
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Mini-Stonehengen olen tehnyt pariin otteeseen. Sattuu olemaan sopiva valikoima samanvärisiä, pitkulaisia pikkukiviä.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Cory kirjoitti:Mini-Stonehengen olen tehnyt pariin otteeseen. Sattuu olemaan sopiva valikoima samanvärisiä, pitkulaisia pikkukiviä.
Sama täällä, stonehenget ovat olleet pystyssä kauan, vaikkakin kerran riehaantunut leväbarbi sai rakennelmat sortumaan ja oli itse joutua alle.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jospa palauttaisimme mieleen Fimo Soft-massasta muovailtavat kivet. Mitä mahdolliseen haitallisuuteen tulee, niin kalat voivat tuossa testiakvaariossa edelleen kuten kuuluu ja mm. söivät juuri äsken hyvin. Poikasia odottelen ja kun saan ne kasvamaan, niin sitten suosittelen noita kiviä varauksetta kovaan veteen.

Onko kukaan vieläkään testaillut Fimo Soft "kiviä" pehmeässä vedessä. Nythän olisi jo mahdollista testailla vesikirpuillakin.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
ReimaR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

Etsiskelin vaimon ammattikirjallisuudesta tietoa noista polymeerimassoista (Cernit, Fimo). Tässä pari lainausta WSOY:n Askartelun pikkujättiläisestä, s254.

"Polymeerimassoista valmistetuissa astioissa ei saa säilyttää elintarvikkeita, eivätkä ne ole vedenpitäviä. Massaa ei tietenkään saa syödä, eikä työskentelyssä käytettyjä työvälineitä saa enää käyttää ruoanvalmistukseen."

"Massa ei myöskään kestä pitkäaikaista likoamista vedessä, mistä syystä esineet on syytä pestä juoksevalla vedellä. Massasta valmistetut napit kannattaa irrottaa pesun ajaksi."

Voisi olla aiheellista pysytellä "luonnonmateriaaleissa", voipi tulla ajan kanssa ikäviä yllätyksiä. Itse menetin viikko sitten kaksi leväbarbia kun ne söivät päällystettä saviruukusta. Ruukku oli jotakin muuta materiaalia mutta se oli päällystetty aineella, joka teki siihen aivan aidon näköisen ja tuntuisen savipinnan. Kuukauden kuluttua pinnoite alkoi kuitenkin lohkeilla, jolloin nämä onnettomat elukat söivät pinnoitteesta irronneita hiutaleita (muistuttivat hiutaleruokaa) ja ryhtyivät harrastamaan selkäuintia huonolla menestyksellä.
Mother nature is a bitch !
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

Islantilaisia laavakiviä

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Akvaariokeskuksesta saa huokoisia ja turvallisia laavakiviä, joihin voi tavallisella puuviilalla helposti muotoilla ja viilailla lisää onkaloita. Rakensin itse niistä akvaarioon punaruskean, vedenalaisen vuoren, josta tuli heti tosi suosittu paikka. Ikävä vain, että ruokintojen välillä akvaario näyttää lähes tyhjältä, mutta kalat tykkäävät!
-minttu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -minttu- »

sani kirjoitti:
Cory kirjoitti:Mini-Stonehengen olen tehnyt pariin otteeseen. Sattuu olemaan sopiva valikoima samanvärisiä, pitkulaisia pikkukiviä.
Sama täällä, stonehenget ovat olleet pystyssä kauan, vaikkakin kerran riehaantunut leväbarbi sai rakennelmat sortumaan ja oli itse joutua alle.
Stonehengeä olen suunnitellut, mutta en tiedä mistä löytyisi sopivia pitkulaisia, pienehköjä kiviä esim tälläisiä http://www.rockindo.com/brick.html Mistä te olette löytäneet stonehengekivenne?
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

-minttu- kirjoitti:Stonehengeä olen suunnitellut, mutta en tiedä mistä löytyisi sopivia pitkulaisia, pienehköjä kiviä esim tälläisiä http://www.rockindo.com/brick.html Mistä te olette löytäneet stonehengekivenne?
Voih, en muista, kun ne ovat olleet akvakäytössä jo melkein parikymmentä vuotta. Joltain piitsiltä varmaan. Ja kun sanoin pikkukiviä niin ne todellakin ovat pieniä kooltaan. Pisin on kait jotain 7-8 cm, halkaisijaltaan 3-4 cm. Punertavaa graniittia(?).

Tuon Stonehenge-inspis syntyi noiden muodosta. Niitä tuli "vahingossa" tökittyä hiekkaan pystyyn, ja muodon vuoksi niitä saa myös helposti kasattua. Silikoonia tai vastaavaa en ole käyttänyt. Harmaa väri ja suurempi koko olisi toki realistisempi, mutta onpahan kaloilla ainakin jonkinlainen palvontapaikka. Tai siis oli - tällä hetkellä nuo kivet muodostavat kiviaidan. Pitäisiköhän seuraavaksi tehdä alttari risteineen?

Nuo kivet todellakin sattuvat olemaan kuin legopalikoita - niistä tulee kasattua kaikenlaista.
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Jos ei rannoilta tai metsästä sopivia löydy, voi kivien kanssa joskus käydä tuuri rautakauppassa. Kannattaa kierrellä rautakaupan poistomyyntejä ja kaivella ale -korit tarkkaan. Itse löysin Gardenan vesitestin á 3 €. Lienee vastaava kuin Seran liuskatestit, mutta hurjan paljon halvempi. Kiviä unohdin käydä kaivelemassa. Seuraavalla kerralla sitten.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
Masa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Masa »

Eikös se Stonehenge ole,talon korkuinen, ihmisten aikoja sitten tekemä monumetti joten luulisi nykytekniikalla helposti syntyvän altaaseen sopiva pienoismalli. 8)
murmeli_85
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja murmeli_85 »

Kaveri sai joskus akvaarion mukana tosi nättejä korallin näköisiä vaaleita kiviä. Ekat kalat kuoli heti, ja seuraavatkaan ei kauaa elossa pysyneet. Syykin sitten myöhemmin selvisi: Siitä kivestä liukenee jotain myrkkyjä.. Mutta eihän se siihen kilpikonnaan ollut vaikuttanut, mikä oli kyseisessä akvaariossa aiemmin asustanut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”