Suolan lisäys

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
peippis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 19:20, 20.02.2003
Paikkakunta: espoo

Suolan lisäys

Viesti Kirjoittaja peippis »

Onko aivan yleistä lisätä suolaa malawiakvaarioon? Minulla on n. 260-270 litrainen kulma-akvario, jossa on 11 malawikirjoahventa ja 3 pientä poikasta, 4 imumonnia ja 2 ripsimonnia. En ole lisännyt veteen suolaa, mutta vedenparannusainetta kylläkin. Kalat näyttävät voivan hyvin ja ovat aina nälkäisiä. Ruokin ne kahdesti päivässä ja tähän asti olen vaihtanut 1/3 tai 1/4 osan vedestä viikottain. Kauppias sanoi, että nyt riittää veden vaihto joka toinen viikkokin. Mitä mieltä olette?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Et kerro vesiarvoistasi mitään, miksi?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
peippis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 19:20, 20.02.2003
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja peippis »

Minulla on ensimmäistä kertaa Malawiakvaario, johon kalat ostin n. kuukausi sitten, joten olen vasta aloittelija ja siksi kysynkin teiltä näitä neuvoja. Nitriittiä vedessä ei testarin mukaan ole enää lainkaan, vehen ph on jotakuinkin 8:n luokkaa. Mitä muita arvoja voisin mitata?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Ehkäpä yllä viitattiin siihen, että jospa kertoisit ne nykyiset malawipurnukkasi vesiarvot. Malawi-järvessä kun vesi on hiukka toisenlaista kuin muualla.

http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... m-vesi.php

Tarkoitatko suolalla, suolaa NaCl:ia vai suoloja? Aikaisemmista keskusteluista löytyy sitten ohjeet ionien lisäämikseksi veteen.
nannu
Member
Member
Viestit: 389
Liittynyt: 00:55, 08.01.2003
Paikkakunta: Oulun eteläinen

Viesti Kirjoittaja nannu »

aqua2002 kirjoitti:Ehkäpä yllä viitattiin siihen, että jospa kertoisit ne nykyiset malawipurnukkasi vesiarvot. Malawi-järvessä kun vesi on hiukka toisenlaista kuin muualla.

http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... m-vesi.php

Tarkoitatko suolalla, suolaa NaCl:ia vai suoloja? Aikaisemmista keskusteluista löytyy sitten ohjeet ionien lisäämikseksi veteen.
No niin, otettasiinko huomioon, että kyseessä on aloittelijan kysymykset. Taidettiinpa tälläkin vastaustylillä pelästyttää taas yksi apua tarvitseva poies, ainakin tästä aiheesta hää tuskin kyselee enempiä [}:)]
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

nannu kirjoitti:No niin, otettasiinko huomioon, että kyseessä on aloittelijan kysymykset.
No, senpä takia linkitinkin Järven sivuilta löytyvään malawivesitaulukkoon, jossa samalla kerrotaan vedestä ja sen muuttamisesta yleisesti.

Enhän kysymättäkään voi tietää, mitä henkilö tarkoittaa "suolalla". Vai voinko, Nannu?
Turbo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 14:24, 24.10.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Turbo »

:D Kyllä se on yleistä, niin ja niissä ei kannata pihistellä (ajatella ettei niistä ole mitään hyötyä) vaan kandee käyttää se määrä minkä olet todennut vesiarvojen mukaan hyväksi. Eli alussa joudut mittailemaan vesiarvoja useammin mutta myöhemmin muutaman kuukauden väleinkin voi olla ihan riittävää. Näin kalasi voivat paremmin ja tod.näk. vältyt yllättäviltä kalakuolemilta, suolaa kandee käyttää l. älä säästä väärässä kohdassa! Itse vaihdan vettä n. 2 vko:n välein mutta aluksi jos/kun muutat hoitotapojasi niin tarkkaile vettä ja kalojasi useammin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”