Kalaston suunnittelu 100 litraiseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Juha
Starting Member
Starting Member

Kalaston suunnittelu 100 litraiseen

Viesti Kirjoittaja Juha »

Mietin tässä kalastoa vielä kalattomaan 100 litraiseen altaaseeni. Aloittelijana kaipaisin hyviä vinkkejä.

Ajatuksissa olisivat mm. seuraavat kalat:
papukaijapallokaloja
salamanteripleko L-134
perhoskirjoahvenia tai jotain Apistogramma-suvun lajeja
puna-aavetetroja/kerritetroja tms.

Nuo on vähän niinkuin kiinnostavuus järjestyksessä. Mitä noista sinne kannattaisi laittaa ja kuinka monta? Olisiko jotain muita kaloja, jotka sopisivat tuonne kuin valettu?
Suunnitelmassa on siirtää koko poppoo jonkin ajan päästä 150 litran akvaarioon, joka on toistaiseksi varattu.

:D
Juha
Starting Member
Starting Member

Olisiko kellään mitään vinkkejä?
MAMA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MAMA »

Itse suosin ajatusta, että akvaarioon ei rakenneta mitään kalasoppaa. Laittaisin vain muutamaa lajia jotka akvaarioon sopii (esimerkiksi: joitain monnisia (samaa lajia), joku levänsyöjä ja muutama pääkala vaikka ahvenia). Kun kalat ovat mahdollisimman pitkälti saman lajin edustajia niiden käyttäytymistä ei häiritse muut eväkkäät ja onhan se muutenkin paljon luonnollisemman näköistä kun akvaario jossa on kymmeniä erilaisia kaloja!!!
EevaV
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja EevaV »

Minulla samanlaiset aatokset kuin MAMAlla eli yksinkertainen on kaunista ja toimivaa. Itselläni on 100-litraisessa todella toimiva kokoonpano: pieni parvi kuparitetroja, töyhtökääpiöahvenpariskunta, partamonni ja 4 piikkisilmää.

Ei ole allas täyden näköinen, mutta on mukava katsella kun kaikilla on tilaa ja oma paikkansa. Tappeluita ei ole ja vesiarvot pysyvät kurissa ilman sen kummempaa yrittämistä.

Jos tuosta sinun listasta jotain ottaisin, niin Apistogramma-suvusta töyhtökääpiöpariskunnan. Töyhtökääpiöt ovat rauhallisia, näyttäviä eikä niiden kanssa ole (ainakaan minulla) ongelmia. Pariskunnan ympärille voit sitten koota mukavan pienen joukon, mutta sekavaa joukkiota en lähtisi kasaamaan. On tuo 100-litrainen kuitenkin niin pieni... [;)]
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kalaston suunnittelu 100 litraiseen

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Juha kirjoitti:Ajatuksissa olisivat mm. seuraavat kalat:
papukaijapallokaloja
salamanteripleko L-134
perhoskirjoahvenia tai jotain Apistogramma-suvun lajeja
puna-aavetetroja/kerritetroja tms.
Unohdetaan se pallokala nyt tuolta. Sen verran ollut epäsopivuudesta seura-altaaseen tarinaa täällä, etten uskalla ainakaan suositella.

Apistot (ja perhoset, joita en suosittele) liikkuvat mieluiten pohjassa - suosittaisin hankkimaan sellaisia tetroja (tai muita pieniä kalasia), jotka käyttävät enimmäkseen pinta- & keskiveden osastoa (toisin kuin kerrit ja puna-aaveet). Kutuaikoina nämä pienet fisut voivat saada vähän "turhaa" höykytystä affenserkuiltaan. Ahvenaksi voisi ajatella loisto- (A. agassizii), töyhtö- (A. cacatuoides) tai keltakääpiötä (A. borellii, borelli) (pariskunnallisen verran). 150 litraiseen kun siirrät nämä, niin melkein voisit silloin ostaa toisen akan valtakuntaan - haaremiasuminen usein tasapainottaa elämää kun äijä voi kohdistaa halut & himonsa kahteen naikkoseen ;)

Sitten vähän sen mukaan, että minkälämpöistä vettä salamanteripleko tarvitsee, niin valitse joku noista käppänäpariskunnista ja sitten pohtimaan niitä pikkukaloja (pinta/keskivesi + salamanterin & käppänöiden lämpötilaan sopivia, esim. marmoritapparakala on varsin kiintoisa otus).
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Juha
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksista.

Eli vaihtoehdot voisivat olla esimerkiksi:

n papukaijapallokalaa

TAI

salamanteripleko
2 töyhtökääpiöahventa
n marmoritapparakalaa tms.
lämpö 25 astetta???

Eikö mikään kala tule noiden papukaijojen kanssa juttuun? Edes levänsyöjä?
Mikäköhän sitten voisi olla kiva tetra tuonne marmoritapparakalojen tilalle? En tunne kaloja niin hyvin... [:I]
Lisa, mikset suosittele perhoskirjoahventa? Onko allas sille liian pieni?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Juha kirjoitti: salamanteripleko
2 töyhtökääpiöahventa
n marmoritapparakalaa tms.
lämpö 25 astetta???
Jos salamanterille tämä lämpötila sopii, niin sitten on ihan ok :)

Pallokaloista en oikein uskalla sanoa mitään (kun en niistä pahemmin tiedä ja itse laittaisin luultavasti vain lajialtaaseen), mutta palstalla on kyllä palloista tietäviä, joten kysy heiltä. Tässä keskustelussa onkin jo jotain, mutta odottelehan vielä. Ehkä lisäselvennyksiä tulee :)
Juha kirjoitti:Mikäköhän sitten voisi olla kiva tetra tuonne marmoritapparakalojen tilalle? En tunne kaloja niin hyvin... [:I]
Jos 25 astetta tulee olemaan lämpötila ja alaosa altaasta ei se päänäyttämö, niin esimerkiksi kupari-, rubiini-, mustaneon-, kulma- tai sitruunatetra voisivat olla hyviä valintoja. Myös kiilakylki olisi varsin sopiva fisu.
Juha kirjoitti:Lisa, mikset suosittele perhoskirjoahventa? Onko allas sille liian pieni?
Ei kai se liian pieni ole, mutta mielummin näkisin nämä elikot hiukan tilavammassa kodissa. Sairastelu on myös toinen pointti, mutta vahvat suomalaiset kalaset ovat ainakin tuon suhteen puhtailla papereilla :)

Mutta jos perhoset sinua erityisesti kiinnostavat, niin mikä ettei niitä voisi ottaakin. Kokemusteni mukaan veden lämpötila saisi kyllä olla hitusen korkeampi.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Joo minä en ainakaan jaksa joka viestiketjussa kertoa samoja asioita, kun muut niin kovin haluavat tietoni ja kokemukseni kumota ja siihen perään lisätä ettei itsellä ole kokemusta pallokaloista.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
JonskuL
Junior Member
Junior Member

Pallot

Viesti Kirjoittaja JonskuL »

Itse ainakin aion kokeilla papukaijapallokaloja seura-akvaariossa ja olen kuullut muilta ihan hyviä kokemuksia..
TanTan
Member
Member

Kerreistä.

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Lisa, minulla ainakin kerritetrat olelevat satalitraisessa keskikohdan ja pinnan välimaastossa, eivät pohjan tuntumassa laisinkaan. Samoin oli kyseisen parven kanssa karanteenialtaassa, jossa ei muita kaloja ollut. Joten tuntuu ainakin tämän parven kanssa kummalta tuo väite, että kerrit saisivat höykytystä apistoilta, jotka viihtyvät juuri siinä osassa allasta, missä ei kerritetroja ole. Saattaahan kerrien olinpaikka olla tietysti kasveista kiinni, meillä on vallisnerialla viidakoitettu allas. Ja itse asiassa töyhtöjä samassa, mutta kun eivät ole kuteneet niin en uskalla sanoa, miten rivakoiksi ryhtyisivät tosi paikan tullen.

Eli omilla kokemuksilla lähtisin suosittelemaan juuri kerritetraa siksi pintaveden kalaksi. 8)
Parasta ihmisessä on koira.
Juha
Starting Member
Starting Member

Pallokala: luin sivuiltasi, että olet pitänyt mustatetroja papukaijapallojen kanssa. Miten ne tulivat toimeen keskenään?

Viitsisikö sitten kokeilla seuraavanlaista yhdistelmää?
3 papukaijapallokalaa
1 salamanteripleko
5 jotain tetraa

Onhan minulla sitten tulevaisuudessa tuo toinen allas, johon eripuraiset kalat voi evakuoida. :mrgreen:

Kiitos taas kaikille!
iisa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja iisa »

Minä ottaisin niitä tetroja kunnon parven verran kun kerta parvikaloja ovat.

:?
Juha
Starting Member
Starting Member

No monta niitä sinne sitten mahtuisi? 10?
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Ihan hyvin mustatetrat tulivat toimeen papukaijapallokalan (jonka nimi muuttuu kimalaispallokalaksi) kanssa. Mustatetrathan eivät ole hurjan vilkkaita uimareita, joten jos niille ei riitä surviaisia pallokalojen jäljiltä niin ei mitään hätää koska hiutaleet ne saavat varmasti syödä ihan itse :D .

Jos akvaariosi ei olisi noin pieni, suosittelisin jotain barbeja. Mutta mustatetrat ovat ihan hyvä vaihtoehto.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Re: Kerreistä.

TanTan kirjoitti:Eli omilla kokemuksilla lähtisin suosittelemaan juuri kerritetraa siksi pintaveden kalaksi. 8)
Jep, minulla on aivan päinvastaisia kokemuksia tästä asiasta.
nannu
Member
Member

Re: Kerreistä.

Viesti Kirjoittaja nannu »

Lisa kirjoitti:
TanTan kirjoitti:Eli omilla kokemuksilla lähtisin suosittelemaan juuri kerritetraa siksi pintaveden kalaksi. 8)
Jep, minulla on aivan päinvastaisia kokemuksia tästä asiasta.
Kuin myös, ukot viihtyvät pohjan tuntumassa, jokainen omalla reviirillään ja naiset uiskentelevat ympäri akvaariota, käyvät jopa pintakerroksissa, mutta satunnaisesti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”