Akryylia vai PVC:tä

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ville V
Senior Member
Senior Member

Akryylia vai PVC:tä

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Tässä olisi parit kysymykset vaahdottajiin liittyen. Olen ymmärtänyt että, vaahdottimien reaktioputket ovat pääsääntöisesti akryylia. Onko ne? Onko PVC:n käytölle mitään estettä vaahdottajan reaktioputkena?
Kun vaadottajan muu putkitus taitaa kuitenkin olla PVC:tä, niin millä liimalla ne on liitetty toisiinsa?

T: DIY fresh water skimmeriä suunnitteleva :D .
JoHY
Starting Member
Starting Member

pvc vai akryyli

Viesti Kirjoittaja JoHY »

Kirkaskaan pvc ei ole kovin kirkas siksi käytetään yleensä akryylia, aksyylia ja pvc tä voidaan liimata esim tangit pvc-liimalla, pysyy kohtuu hyvin, juuri oikeaa liimaa akryylin ja pvc:n liimaamiseen on vaikea löytää, mutta tangittia on käytetty toimii.
Pvc toimii vaahdottajassa siinä missä akryylikin mutta ei näy läpi hyvin, eli onkohan siellä kuplia vai ei ?
Ville V
Senior Member
Senior Member

Re: Akryylia vai PVC:tä

Ville V kirjoitti:Onko PVC:n käytölle mitään estettä vaahdottajan reaktioputkena?
Vastailen tässä nyt omiin kysymyksiini :D. Yksi syy miksi nyt meinaan käyttää akryyliä, on sen hyomattavasti halvempi hinta (tein soittokierroksen muoviliikeisiin).

Akryylin ja PVC- yhdistämiseen en kuitenkaan löytänyt oikeaa "virallista" liimaa joten kiinnitystekniika jäi hieman epäselväksi. JoHY:n mainitsema tangit oli kauppiaiden "saattaa onnistua" listalla :D .
Millaisia akryyli-PVC liitoksia esim. Sanderin vaahdottimissa on käytetty (liimaus, tiivistemuhvi, kierreliitos tms.).

T:Ville
Jukka
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Ville V kirjoitti:Yksi syy miksi nyt meinaan käyttää akryyliä, on sen hyomattavasti halvempi hinta (tein soittokierroksen muoviliikeisiin).
Yllättäen Saksasta saa PVC:täkin halvemmalla. Esim. 160mm kirkas PVC maksaa saman verran kuin 150mm akryyli Suomessa :roll: . Itse päädyin tilaamaan 160mm PVC:tä Saksasta, koska omien kokemusten mukaan PVC-PVC -liitos on varsin luja ja laippoja en halua tehdä akryylistä sen haurauden vuoksi.

Vahvuuden ja käsiteltävyyden lisäksi etuna on esim. itselläni 63mm kirkkaaseen PVC-putkeen 'heittämällä' sopivat PVC-osat.
Ville V
Senior Member
Senior Member

Jukka kirjoitti:Yllättäen Saksasta saa PVC:täkin halvemmalla. .
Paljonko on tuo "halpa" euroina? Minulle tarjottiin akryyliputkea hinnoilla: 110mm 25e/m ja 200mm 45e/m.

Ville V
Senior Member
Senior Member

Jukka kirjoitti:Itse päädyin tilaamaan 160mm PVC:tä Saksasta, koska omien kokemusten mukaan PVC-PVC -liitos on varsin luja ja laippoja en halua tehdä akryylistä sen haurauden vuoksi.
Juuri edellä mainitsemastasi syystä kyselinkin akryyli-PVC liitosmahdollisuuksia. On nimittäin tarvittavat laipat jo sorvattu valmiiksi PVC:stä :D.

Jukka
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Ville V kirjoitti: Paljonko on tuo "halpa" euroina? Minulle tarjottiin akryyliputkea hinnoilla: 110mm 25e/m ja 200mm 45e/m.
Noin halpa se ei ole, vaan 55,98€/m (160mm). Vertasin tätä Etolan hintaan, mikä oli 55€/m (150mm). Itse en saanut mistään parempaa tarjousta, joten mainitsemasi hinnat tuntuvat aika halvoilta.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Jukka kirjoitti:
Ville V kirjoitti: Paljonko on tuo "halpa" euroina? Minulle tarjottiin akryyliputkea hinnoilla: 110mm 25e/m ja 200mm 45e/m.
Noin halpa se ei ole, vaan 55,98€/m (160mm). Vertasin tätä Etolan hintaan, mikä oli 55€/m (150mm). Itse en saanut mistään parempaa tarjousta, joten mainitsemasi hinnat tuntuvat aika halvoilta.
Kuullostaa niin halvoilta että vaikka nyt jyväskylässä en asustelekaan niin kiinnostaisi tietää mikä firma tuohon hintaan myy ulos ja onko hinnassa jotain firmanalennuksia tai 0% alv? :P
Ville V
Senior Member
Senior Member

jusa kirjoitti: Kuullostaa niin halvoilta että vaikka nyt jyväskylässä en asustelekaan niin kiinnostaisi tietää mikä firma tuohon hintaan myy ulos ja onko hinnassa jotain firmanalennuksia tai 0% alv? :P
Etolalla ja (olikohan se) JKL:n KumiCenterillä oli suurinpiirtein samat hinnat. Hinta oli se minkä puhelimessa sai tuotteista tingittyä :D , ei siis mitään yritysalennuksia. Minimitilaus kuitenkin oli täysi tanko, eli 2050mm.
Nämä hinnat olivat seinämävahvuudeltaan 3mm putkelle. Paksumpiseinämäinen oli luonnollisestikin kalliinpaa.

proto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja proto »

Ville V kirjoitti: Akryylin ja PVC- yhdistämiseen en kuitenkaan löytänyt oikeaa "virallista" liimaa joten kiinnitystekniika jäi hieman epäselväksi. JoHY:n mainitsema tangit oli kauppiaiden "saattaa onnistua" listalla :D .
Jyväskyläläisten meri & makeanveden vaahdottajakokeilut etenevät. :) Testasin PVC putken ja akryylin liittämistä toisiinsa ja paras tulos ja eritättäin pitävän liitoksen sai liimalla jossa oli 50 % tangittia ja 50 % akryylin liimaamiseen tarkoitettua Acrifix liimaa. Putki oli akryylilevyssä kiinni noin 5 X 1 cm alueelta enkä saanut sitä käsin revittyä siitä mitenkään irti. En sitten tuleeko kahden liiman sekoittamisesta muita haittoja mutta näin äkkiseltään tuntuisi toimivan.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

En tunne oikein tätä merivesi puolen tekniikka asioita.Ja ajattelin kysäistä ,että pitääkö sen vaahdottajan olla välttämättä pyöreästä putkesta tehty?

Mulla on omassa makeavesi altaassa leijupeti suodatin mikä on liimattu 6mm akryyli levyn kappaleista.Voisiko samaa systeemiä soveltaa vaahdottajaan? Liitokset on helppo liimata suoran levyn kylkeen ja tossa hiekkasuodattimessa ei kestävyys ole ollut ongelma.

Alan firmoissa myydään usein sopivan kokoisia akryylin levyn jämiä erittäin sopivaan hintaan.
arska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arska »

Tuota noin kun ostatte "alan liikkeistä"pvc putkea (sitä harmaata) tarkistakaa putken sivusta raakaaine merkinnät, jos putkessa on merkintä:pp eli poly propen se ei ole pvc putkea nähnytkään aidossa pvc putkessa lukee selvästi pvc.
Näissä raakaineissa on iso ero esim pp saattaa hajota itsekseen kylmissä olosuhteissa tai iskusta ja siinä ei pysy liimat kiinni millään.
LVI alan liikkeissä on meneillään iso huijaus jossa asiakkaille tarjotaan aina tuota pp putkea ja kiskotaan siittä PVC:n hinta kun ihmiset eivät tiedä muoveista mitään,tamä on yksi keino pistää kaupan katteet kuntoon sillä jos markoissa vertaa muovi raakaineiden hintoja jotka tuotteen valmistaja tietenkin veloittaa jälleenmyyjältä on selvä ero pp maksaa jotakuinkin 4-6mk kg ja pvc maksaa n22-25mk kg.
Tarkistakaas piruuttanne harmaat putkenne mitkä merkinnät niissä on?
Olin n10 v töissä sairaala tuotteita valmistavassa muovitehtaassa tiedän noista jonkun verran välillä oon saanut myyjän ilmeen muljahtamaan kun olen työntänyt tilaamani putken takaisin tiskin yli ja sanonut että sitä oikeaa pvc putkea kiitos...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”