Leväbarbi, parvikala vai eikö sittenkään?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Leväbarbi, parvikala vai eikö sittenkään?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Levistä on tyypillisesti pidetty parvikalana, mutta minä olen tuota hieman mietiskellyt. Olen pitänyt heikäläisiä parvessa, kaksin tai kolmin ja joskus joku on saattanut asustella yksinäänkin pitkähköjäkin toveja. Minkäänlaista muutosta en ole kalojen käyttäytymisessä huomannut, asuivatpa sitten minkälaisessa kokoonpanossa hyvänsä. Pienessä porukassa ei siis kiukutelua, eikä piilottelua. Eli olenkin tullut kyseenalaistaneeksi, vaatiiko levis oikeasti parven? Olisi mukavaa saada tästä keskustelua aikaiseksi ja kokemuksia vaihdeltua.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Minun kokemuksen mukaan ei pakosti tarvitse parvea.
Olen pitänyt ihan vaan kahta yksilöä. Ja hyvin on tullut kaksistaankin toimeen. Ja jopa yksinäänkin.
Timo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo »

Samoin täällä akvaariossa on vain uiskennellu kaksi kappaletta leviksiä. Eikä ole ollut mitään ongelmia. Olisi kiva saada tietää jos jollain on ollut ISO parvi leviksiä niin miten on käyttäytynyt onko uiskennellut parvessa tai parettain ta jotain muuta.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Kaksistaan olen nähnyt levisten joskus ajelevan toisiaan takaa ja yksinäinen levis on saattanut kimpoilla laseja päin (ilmeisesti saattaa tulla hiukan araksi [tai hiukan ärtyisäksi] ainokaisena ollessaan). Pienessä parvessa ei ole arkuuksia eikä takaa-ajeluita näkynyt kuitenkaan. Isosta parvesta ei ole kokemuksia, mutta tuskin menee huonompaan suuntaan.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Olen kuullut, että levis olisi nuorena enemmän lajitovereiden perään kuin vanhempana. Mahtaako tämäkään pitää paikaansa?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Ärtyisyyttä olen kyllä havainnut vanhemmissa yksilöissä, mutta että lajitovereiden tarve häipyisi, niin siitä en kyllä tiedä. Sen olen kyllä havainnut, ettei kypsään ikään ehtineet välttämättä kelpuuta nuoria pienikokoisia tulokkaita joukkoonsa.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Behemot kirjoitti:Olen kuullut, että levis olisi nuorena enemmän lajitovereiden perään kuin vanhempana. Mahtaako tämäkään pitää paikaansa?
Meillä on akvassa 5 levistä ja koko ajan ne ovat parvessa.
Putsaavan yleensä saman kasvin lehtiä yms.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

2

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Kahdesta leväbarbista isompi on ruvennut parin vuoden kuluessa ikävän dominoivaksi ja toinen on masennettuna usein vain samassa nurkassa. Nuorena isompi ajoi pienempää paljon takaa, mutta se vaikutti leikiltä. Siirrän ne kohta isompaan altaaseen ja hankin pari-kolme mahdollisimman samankokoista kaveria lisää. Saa nähdä sopeutuvatko. Ehkä leviksien on paras olla parvessa vauvasta alkaen. Yksinäisistä leviksistä kerrotaan monessakin paikassa, että sellainen voi vanhempana tulla ärtyisäksi tai masentuneeksi. Sitä ei mielestäni ole mitään syytä epäillä.
Viimeksi muokannut Tiitu, 11:07, 20.03.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ceres
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ceres »

Nappasin tämän saman viestin tuolta toisesta ketjusta.

Oma kokemukseni kahdesta (herrat Sikari & Sakari) leviksestä on se että toinen kiusaa toista. Isommalla eli Sikarilla on valta ja Sakari on tossun alla.
Juuri tänään viimeksi katselin kaupassa pieniä leviksiä. Ehkäpä olisi aiheellista hommata pari lisää.

Ceres
*Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.*
Tanja M.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tanja M. »

Itselläni on muinoin ollut leviksiä yksin ja kaksin. Kaksi levistä tuli yllättävän hyvin toimeen vaikka isompi (oikea särki) oli puolet isompi kuin toinen. Tämä "pieni" kaveri sitten löytyi lattialta yksi päivä ja särki jäi leskeksi. Kiukuspäissään se alkoi varsinkin ruoka-aikana järsiä lehtikalojen eviä. Yritin kuumeisesti etsiä sille kaveria muttei tuollaiselle 15-senttiselle pötkylälle löytynyt samankokoista seuraa. Ostin "kaveriksi" alle viisisenttisen leviksen. Eihän siitä tuolle särjelle ollut kaveriksi ja säästääkseni lehtikalojen evät luovuin komeasta leviksestäni. Tässä vielä mainitsisin että tapauksesta on vuosia aikaa, ja allas on ehdottomasti ollut liian pieni sekä levikselle että lehtikaloille, joskaan nyt ei kuitenkaan mikään hillopurkki... :roll:

Vähän aiheesta poiketen, minulla oli joskus pari juovaimubarbia (onkohan sen nimi jo muuttunut?) jotka muistuttavat levistä, mutta eivät ole oikein suvaitsevaisia lajitovereita kohtaa. Lajin levänsyönnistä en osaa sanoa mitään, levää ei juurikaan altaassa ollut, sitä en tiedä oliko se juovaimubarbien ansiota. Ne olivat minusta kuitenkin huomattavasti hauskempia ja kauniimpia kuin leväbarbit, harmi kun en ole nähnyt niitä juuri koskaan myynnissä. :frown:
What Ever! ;)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja What Ever! ;) »

Minulla on tällä hetkellä leväbarbit kahdestaan altaassani. Tulevat toimeen hyvin ja ovat yleinsä kimpassa. Joskus (lähinnä ruoka-aikoina) saattaa isompi vähän heilahtaa pienempää kohti "mene pois" -tyylillä aiheuttamatta kuitenkaan minkänlaista harmia.
lincci
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lincci »

Minulla on 5 leväbarbia. Eivät ole kaikki samanikäisiä ja viihtyvät parvessa. Ei minkäänlaisia tappeluita. Kun nuorimmainen saapui pienenä altaaseen se löysi heti lajikumppaninsa ja liittyi porukkaan. Eli minusta on parvikala.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Kyllä ne leväbarbit minulla ainakin ovat olleet aika lailla kavereita keskenään (hommaan yleensä kaksi kpl 150 litraiseen kasvamaan, myöhemmin annan pois tai siirrän isompaan). Viimeksi hankkimani leväbarbit olivat aika lailla riippuvaisia toisistaan: kun jouduin lopettamaan toisen mulkosilmän vuoksi, toinen tuli hulluksi jäätyään yksin. Se ahdisteli muita kaloja ja kiersi suodatinta hullun lailla. Lopulta se jumiutui suodattimen taakse ja vahingoittui, joten katsoin parhaaksi lopettaa senkin.
Skroik
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Sanoisin, että on parvikala. Toimeen tulevat kyllä pienelläkin porukalla (harvalla on tilaa kovin suurelle parvelle). Seitsemän kappaletta altaassani uiskentelee ja lisää tulee varmasti, jos sitä uimatilaa saan joskus järjestettyä. Varmaksi en voi mennä vannomaan, mutta kyllä nuo silmin nähden nauttivat toistensa seurasta.

Olisi kiva tietää onko kellään ollut yli 10 yksilön levisparvea? Ja niitä kokemuksia.
Saara
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saara »

Kyllä leväbarbi minun mielestäni näyttää käyttäytyvän kuten parvikala. Oma kuuden porukkani parveilee jatkuvasti 500-litraisessa altaassa ja on lähes erottamaton. Silloin kun minulla oli pienempi neljän porukka - joka kuoli kesähelteillä hapen puutteeseen yksi kerrallaan - 200-litraisessa altaassa yksi levis oli dominoiva ja kiusasi muita. En osaa sanoa, heikentyykö parviluonne iän myötä. Ainakin minun nuoret kalani ovat erottamattomia. Minun mielestäni levikset muodostavat tiiviimmän parven kuin ruusutetrat - ehkä nekään eivät ole parvikaloja... [;)]
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Omien kokemusteni ja havaintojen perusteella sanoisin myös, että leväbarbi on parvikala. Tiiviimmässä parvessa omat neljä levistäni viihtyivät kuin vaikkapa neontetrat. (Yksi levis tosin teki itsemurhan)

Putsailevat yhdessä aina samaa kasvinlehteä ja muutenkin menevät jonossa pitkin akvaariota.

Akvaariota vaihtaessa, neljästä leväbarbista kuoli kolme. Ajattelin ensiksi, että jätän vain yhden leväbarbin uuteen akvaarioon, mutta kun huomasin että yksinäinen kala vain nökötti paikallaan, eikä oikeastaan syönytkään, hommasin kolme lisää.

Vaikutus oli saman päivän aikana valtaisa. Ennen yksin ollut leväbarbikin sai ruokahalunsa takaisin ja muutenkin piristyi silmiin nähden, vaikka uudet kaverit olivatkin vasta aivan pieniä.
Timo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo »

Kun nämä minun kaksi levistä saivat uuden kodin. Pyydystin niitä pienestä altaaasta mutta sain vain yhden sitten päätin laittaa sen jo isompaan altaaseen ja möyhemmin toisen kunhan saan sen ekana kiinni. Mutta levis oli kuin hätää kärsimässä uudessa kodissa yksin sitten kun laitoin toisen niin johan rauhottui ja levikset alkoivat tutkia uutta kotia kavereina [;)] .
ljm88

Viesti Kirjoittaja ljm88 »

Monet ovat laittaneet että levikset ovat tiiviimmässä parvessa kuin tetrat. Tetrathan tarvitsevat parven turvakseen, ja kun ne eivät koe olevansa vaarassa ne levittäytyvät laajalle alueelle. Leviksellä ei taida olla ainakaan niin paljon kuin neontetralla vihollisia, joten se tarvii kai kaverin vain seuraksi.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

6 levistä on toisessa akvaariossa ja uiskentelevat parvessa. Kiukkuilua ei juurikaan ole. (450l)

4 levistä toisessa akvaariossa, tilaa puolet vähemmän, kiukkuilevat toisilleen. (~200l)

Pienenä tulitikun mittaisina nuo 6 olivat kuin sillit purkissa, tiiviinä parvena.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Olen minäkin sen huomannut, että pieninä kaipaavat selkeästi enemmän sitä parven suomaa turvaa, kuin sitten vanhempina. Nuo silakan kokoiset levikset eivät ainakaan minulla enää juurikaan parveile.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Reetu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Meikäläisenkin viitoset viihtyvät toistensa seurassa vallan mainiosti 500-litrassa. Näyttävät pitävän toistensa seurasta ja tekevät asioita mielellään yhdessä. Kolmella kalalla 250-litraisessa sitä ei niinkään huomannut, menivät jokainen omaan suuntaansa enemmän.
Äänestän siis leväbarbin parveilunhalun puolesta.

Kokoa otuksilla nyt kuonosta pystönpäähän n.10 cm.
...Ja vielä kun oppisi laskemaan kunnolla kuusihan niitä tuolta löytyy. Tosin yksi viihtyy enemmän omissa oloissaan ja sitten nuo viitoset yhdessä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”