Minkälainen valaisin olisi hyvä akvaariooni?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Maria
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Riihimäen akvaristit
Sukupuoli: Nainen

Minkälainen valaisin olisi hyvä akvaariooni?

Viesti Kirjoittaja Maria »

Meille muutti tänään akvaario joka on 50cm syvä metrin pitkä ja noin 200 litrainen. Altaan mukana ei ole kuitenkaan valaisinta ja kysymys kuuluukin nyt että minkälaista valaisinta suosittelette. Eli kuinka monta ja minkä vahvuisia lamppuja.
Olen myöskin aivan hakosessa eri lamppujen kanssa joten merkki ja malli ehdotuksia ottaisin myös ilolla vastaan.

Kovasti olen yrittänyt lukea vanhoja viestejä, mutta vaihtoehtoja näyttää näiden lamppujen kohdalla olla niin monta ,että en todellakaan ole viisastunut yhtään [;)] .

Tulikohan nyt kaikki vain onko vielä jotain muuta mitä teidän tarvitsisi tietää?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

100 cm pitkään altaaseen menee nätisti (n. 100 cm pitkä valaisin) 90 cm pitkät putket (vai olikohan putkien täsmällinen pituus 89,5 cm, hmmh), joiden teho on 30W. Itse laittaisin triplavarustuksen eli valaisimen, joka vetää 3 kpl 30W:n putkia. Philipsin tehosarjan 840- ja 865-putkista saat hyvät valot kasveille että silmälle :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Ratala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ratala »

Itse perustin juuri 180 l akvaarion (pituus 80, korkeus 50) ja laitoin katosta riippumaan kolmeputkisen valaisimen. Valaisimessa on kaksi tehoputkea (Philips 865 ja 84) ja yksi kipale arcadian original tropival lamp eli kasveille sopivaa valoa. Tulos on ihan kiva ja kasvitkin ovat ainakin vielä voineet mallikkaasti.

Valaisin on itse tehty ja siitä voi sammuttaa jokaisen putken erikseen, joten pystyn säätelemään valotehoa tarpeen mukaan joko 1, 2 tai 3 lampulla :D Tämä ei kuitenkaan kaupan lampuilla ole mahdollista...Suosittelen kuitenkin 3 putken hankkimista, varsinkin jos nostat lamppua lasiesta ylemmäs. 50 cm korkea allas tarvitsee jo melkoisen valotehon, että pohjan kasvit kukoistavat kunnolla. Valon tarve on toki hieman käytetyistä kasveistakin kiinni.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Ratala kirjoitti:Valaisin on itse tehty ja siitä voi sammuttaa jokaisen putken erikseen, joten pystyn säätelemään valotehoa tarpeen mukaan joko 1, 2 tai 3 lampulla :D Tämä ei kuitenkaan kaupan lampuilla ole mahdollista...
Onhan. Mulla on seitsemän kaupasta ostettua kahden putken valaisinta, ja kaikissa niissä on katkaisijat joka putkelle erikseen.
50 cm korkea allas tarvitsee jo melkoisen valotehon, että pohjan kasvit kukoistavat kunnolla.

Olikos se 50cm syvä vai korkea? Jos se on 50cm syvä (siis edestä-taakse), 200-litraiseen jää korkeutta 40cm.

Itse panostaisin myös heijastimiin, varsinkin jos korkeus on 50cm. Kunnon heijastimet suuntaavat valon sinne, mihin se on tarkoitettu, ja saattavat siten lisätä valon määrää pohjalla jopa toisen mokoman.

Kati
Ratala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ratala »

Kati kirjoitti:Onhan. Mulla on seitsemän kaupasta ostettua kahden putken valaisinta, ja kaikissa niissä on katkaisijat joka putkelle erikseen.
Sehän on sitten hieno asia, että kaupastakin saa erikseen ohjattavia "moniloisteputkivalaisimia". Minä etsin sellaista, mutta ei kuulemma sellaisia edes tehdä...Sitten teimme valon itse.
Kati kirjoitti:
Ratala kirjoitti:50 cm korkea allas tarvitsee jo melkoisen valotehon, että pohjan kasvit kukoistavat kunnolla.

Olikos se 50cm syvä vai korkea? Jos se on 50cm syvä (siis edestä-taakse), 200-litraiseen jää korkeutta 40cm.

Kuten siis edellisessä viestissä kerroin selvästi, on altaan korkeus 50 cm. Ei syvyys!
Itse panostaisin myös heijastimiin, varsinkin jos korkeus on 50cm. Kunnon heijastimet suuntaavat valon sinne, mihin se on tarkoitettu, ja saattavat siten lisätä valon määrää pohjalla jopa toisen mokoman.
Sen unohdinkin viimeksi mainita, että kunnon heijastimet ovat tosi hyvät! Olen tästä siis Katin kanssa ehdottomasti samaa mieltä. :D
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ratala kirjoitti:
Kati kirjoitti:Olikos se 50cm syvä vai korkea? Jos se on 50cm syvä (siis edestä-taakse), 200-litraiseen jää korkeutta 40cm.

Kuten siis edellisessä viestissä kerroin selvästi, on altaan korkeus 50 cm. Ei syvyys!
Viittasin sen alkuperäisen kysyjän 200-litraiseen pönttöön.

Kati
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Näin Marilla niitä monenkin kehumia BigBoy-valaisimia ja kyllä vain vaikuttivat fiksuilta. Eivät hirvittävän kalliita ja heijastimet ovat valmiina mikä entisestään kääntää vaakaa näiden suuntaan verrattuna sellaisiin valaisimiin joissa heijastimetkin joutuu hankkimaan erikseen. Tuplaputkivaloissa putket ovat lähellä toisiaan saman heijastimen alla joten putkisekoitukset toimivat hyvin. Ja nyt harmittaa että tuli hommattua omaan altaaseen Giant, eipä vaan kauppiaalla ollut parempaa vaihtoehtoa tarjolla, paitsi hirvittävän hintaiset monimetallit.

Mika
Lehdykkä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lehdykkä »

Kati kirjoitti:Onhan. Mulla on seitsemän kaupasta ostettua kahden putken valaisinta, ja kaikissa niissä on katkaisijat joka putkelle erikseen.
Kati: Oletko ostanut nuo valaisimet ihan akvaariokaupasta vai muualta?
Minä tartteisin 2- putkisen valaisimen ja mietinkin, että mahtaisiko löytyä rautakaupoista?

edit: muokattu lainaus kuntoon - Lisa -
Aves
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aves »

Minullakin on neljän putken valaisin, jossa on katkaisijat erikseen joka putkelle.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Lehdykkä kirjoitti:Kati: Oletko ostanut nuo valaisimet ihan akvaariokaupasta vai muualta?
Minä tartteisin 2- putkisen valaisimen ja mietinkin, että mahtaisiko löytyä rautakaupoista?
Ihan akvaariokaupasta.

Kati
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”