Lehtiksen sukupuolen tunnistaminen ruokatestillä

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ljm88

Lehtiksen sukupuolen tunnistaminen ruokatestillä

Viesti Kirjoittaja ljm88 »

Useimmat ovat varmaan kuuleet ruokatestistä jolla tunnistetaan lehtikalan sukupuoli. Eli siis annetaan lehtiksille paljon ruokaa ja naaras lehtikalan mahan pitäisi pullistua kun taas uros pysyisi "tasapaksuna". Itse en ole koskaan nähnyt tätä tehtynä varmalle urokselle ja naaraalle, joten en tiedä kuinka selvä ero on. Jos omistatte pariskunnan, niin tehkää tämä ja kertokaa tuloksista. Itselläni kummankin mahat pullistuivat. En tiedä kuitenkaan varmasti kalojeni sukupuolta.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Enpä ole kuullut tuollaisesta. Tuohan tarkoittaisi, että koiraan ja naaraan välillä olisi suuria rakenteellisia eroja, mikä taas olisi kovin outoa.
Paula Luotola
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Paula Luotola »

En kyllä jaksa uskoa tuohon. Ruuansulatuselimistössä tuskin on eroa sukupuolten välillä. Kaikkien kalojen mahat pullistuvat, kun riittävästi syövät.
dressage
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dressage »

Itselläni on viisi marmorilehtikalaa joista on muodostunut kaksi pariskuntaa ja ne kaksi joita käyttäytymisen perusteella olen pitänyt uroksina,uhittelevat toisilleen ja puolustavat reviiriä erittäin ärhäkästi, ovat kyllä korkeaotsaisempia ja syödessään näiden urosten vatsat pullistuvat "alaspäin" selvästi eli ikäänkuin roikkuu :roll: kun taas naaraiden vatsat pullistuvat vain sivusuunnassa.
No nämä nyt ovat omia tulkintoja, ei siis mitään tieteellistä faktaa, eli jos olen ymmätänyt sukupuolierot ihan väärinpäin tai jotain niin korjatkaa.
ljm88

Viesti Kirjoittaja ljm88 »

Kyllähän naaraan vatsan täytyy venyä enemmän kuin uroksen. Sehän näkyy jo kudussa. Ei niin hirveän suuria rakenteellisia oloja. En kuitenkaan halua suututtaa teitä mielepiteeni takia. :)
S.M.R
Member
Member

Viesti Kirjoittaja S.M.R »

Meillä ainakin naaraan vatsa venyy ruokkiessa isommaksi, kuin koiraalla.

Siis kyllä siinä eroa on.
-S.M.R-
dressage
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dressage »

Eli siis naaraiden vatsat pyöristyvät/pullistuvat enemmän ja koiraiden pysyy litteämpänä ja venyy alaspäin kun syövät paljon.
Miten sitten tuo "korkea otsa", onko se mikään luotettava tapa erottaa koiraat?
S.M.R
Member
Member

Viesti Kirjoittaja S.M.R »

No nuorena sitä ei erota mutta siinä 3v iässä sen jo suht koht erottaa.
-S.M.R-
KAri
Junior Member
Junior Member

Re: Lehtiksen sukupuolen tunnistaminen ruokatestillä

Viesti Kirjoittaja KAri »

ljm88 kirjoitti:Useimmat ovat varmaan kuuleet ruokatestistä jolla tunnistetaan lehtikalan sukupuoli. Eli siis annetaan lehtiksille paljon ruokaa ja naaras lehtikalan mahan pitäisi pullistua kun taas uros pysyisi "tasapaksuna". Itse en ole koskaan nähnyt tätä tehtynä varmalle urokselle ja naaraalle, joten en tiedä kuinka selvä ero on. Jos omistatte pariskunnan, niin tehkää tämä ja kertokaa tuloksista. Itselläni kummankin mahat pullistuivat. En tiedä kuitenkaan varmasti kalojeni sukupuolta.
Ammattilaisten keskuudessa tuo on yksi varmimpia tapoja tunnistaa poikasista sukupuolierot. Amatööriltä ei tosin helposti onnistu kovin helposti - vaatii silmän harjaantumista.

Itseni luokittelen amatööreihin [;)]

-KAri-
Suski
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Suski »

Tuosta vatsan mallista ruokinnan yhteydessä oli joskus sellainen väite, että naaraan vatsa on siksi erilainen, koska kehittyvä mäti vie mahalaukulta (sanotaanko kalan vatsaa myös näin?) tilaa ja ruoka pakkautuu pienemmälle alalle ja leveyssuunnassa! ts. jos naarasta ja koirasta katsoo suoraan edestä, niin vatsan näkee pullistuneen terävästi, koiraalla loivemmin, koska tilaa on enemmän. Enkä ole kyllä itse osannut ikinä sitä katsoa, joten älkää kysykö mitään todisteita.....
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
Mr. z
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mr. z »

dressage kirjoitti:Itselläni on viisi marmorilehtikalaa joista on muodostunut kaksi pariskuntaa ja ne kaksi joita käyttäytymisen perusteella olen pitänyt uroksina,uhittelevat toisilleen ja puolustavat reviiriä erittäin ärhäkästi, ovat kyllä korkeaotsaisempia ja syödessään näiden urosten vatsat pullistuvat "alaspäin" selvästi eli ikäänkuin roikkuu :roll: kun taas naaraiden vatsat pullistuvat vain sivusuunnassa.
No nämä nyt ovat omia tulkintoja, ei siis mitään tieteellistä faktaa, eli jos olen ymmätänyt sukupuolierot ihan väärinpäin tai jotain niin korjatkaa.
Sama juttu, urosten vatsa "venyy" alaspäin ja naaraiden vatsat pullistuvat sivusuunnassa. Muutenkin naaraan vatsa muistuttaa enemmän sitä, että se olisi nielaissut pallon. Uroksilla on myös hitusen kyrmyä otsalla ja mielestäni mitä "kovempi karju" sitä korkeampi otsa. Näin ainakin minun kokemuksilla lehtikaloista. Tällä tavalla sukupuolen erottaminen ei siis onnistu mielestäni nuorella ja pienikokoisella kalalla.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Olen viljellyt kaupallisesti lehtikaloja "montakymmentä tuhatta kappaletta" enkä tuohon ruokatestiin usko ainakaan nuorilla kaloilla. Kalojen sukupuolet erottaa varmasti vasta kun kalat rupeavat kutemaan ja naaraalla mädinasetusputki sekä koiraan maitiputki työntyvät kokonaisuudessaan ulos. Nuorena kaloilla ei ole ulkoisia merkkejä kuten otsakyömyä, masiivisempaa kokoa jne kuten vanhoilla kaloilla joidenka sukupuolet jo ennestään tietää. Lisäksi kalojen "värkit" tulee osata erottaa toisistaan mutta se on helppoa kun kerrankin on nähnyt lehtikalojen kutevan. Naaraalla mädinasetusputki on paksu ja tylppäpäinen kun taas koiraalla ohut ja terävämpipäinen.

Minun mielestäni tuo ruokatesti on enemmänkin harrastajien keskuudessa liikkuva urbaani legenda. Lehtikalat tekevät hyvissä olosuhteissa ensimmäiset kuturypistyksensä jo noin 1/2 vuoden vanhana. Tästä on omakohtaista kokemusta viljelyajoilta kun jätti emokaloiksi kasvamaan viljelemiään poikasia niistä tiesi tarkkaan kalojen iän, mutta mitä pidemmälle viljelty värimuoto sen myöhemmin sukukypsyys tulee lehtikaloillakin. Mielipiitenäni sanon että lehtikaloista joutaisi huntupyrstöiset lehtikalat jättää ostamatta harrastajien ne ovat haitaksi kalan lonnonmukaiselle elämiselle, olen tämän omakohtaisesti vuosien kasvatus ja viljelytyössä nähnyt. Eri värimuotoja toki saa ja pitääkin olla mutta huntupyrstöt ovat ainakin minun mielestäni out. Ja ennen väittelyn alkua korostan että tämä huntupyrstöistä esittämäni väite "on minun mielipiteeni."
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
Mr. z
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mr. z »

TiHe kirjoitti:
Minun mielestäni tuo ruokatesti on enemmänkin harrastajien keskuudessa liikkuva urbaani legenda. Lehtikalat tekevät hyvissä olosuhteissa ensimmäiset kuturypistyksensä jo noin 1/2 vuoden vanhana.
Urbaani legenda? Sitä se ei mielestäni ole, sillä minä olen ainakin tunnistanut ao. menetelmällä omat kalani ja hyvin on "urbaani legenda" toiminut. Kuten thrediä seuraamalla huomaat ei kukaan väittänyt että sillä voi tunnistaa nuoria kaloja < ½ vuotta, mutta kyllä ruoka menetelmällä pikkasen isommista lehtikaloista sukupuolet erottaa. Ehkä minut sitten voi laskea harrastajaksi. :) Kuten sanoit, varmin tapa ne on tunnistaa suvunjatko instrumenteista. [;)]
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Mr. z kirjoitti: Urbaani legenda? Sitä se ei mielestäni ole, sillä minä olen ainakin tunnistanut ao. menetelmällä omat kalani ja hyvin on "urbaani legenda" toiminut. Kuten thrediä seuraamalla huomaat ei kukaan väittänyt että sillä voi tunnistaa nuoria kaloja < ½ vuotta, mutta kyllä ruoka menetelmällä pikkasen isommista lehtikaloista sukupuolet erottaa. Ehkä minut sitten voi laskea harrastajaksi. :) Kuten sanoit, varmin tapa ne on tunnistaa suvunjatko instrumenteista. [;)]
Jep. Jack Wattleykin tapasi aikoinaan jonkin "fakirin" joka väitti tunnistavansa kalojen sukupuolet kiekkokaloja ja kiekkokalojen ulkomuotoa tutkimalla. Jack Wattley ja joku hänen kiekkokaloja viljelevä tuttavansa teettivät tällä fakirilla kokeen niin että valitsivat omista kaloistaan (kutukalat sukupuolet varmuudella tiedossa) suuren määrän kaloja ja jakoivat nämä kalat useaan erillisiin tankkeihin sekaisin. Tämä toistettiin monta kertaa kaloja välillä tankeissa sotkemalla tulos oli tälle fakiirille muistaakseni sukupuolenmäärityksen onnistumisessa 23 % luokkaa. Eli 1 X 2

Tosin lehtikalojen sukupuolet näkee kokeneempi harrastaja jo sukuakkojen muodosta, kalojen ulkomuodosta sekä jos näkee mädin/maidinasetusputkien päät, ei ole vaikeaa lehtikalojen kohdalla. Mutta vaikka tunnistaisikin lehtikaloista vaikkapa akvaarioliikkeessä uroksen ja naaraan ei se takaa että niistä poikasia saisi. Onhan tuossa ruokatestissä se totta että aikusilla sukukypsillä kaloilla jos syötetään "tankki täyteen" työntyvät kalojen mäti/matiputkien päät hiukan esille. Mutta niin kuin sanoin on nuorista kaloista melkeimpä mahdoton sukupuolia erottaa, päätellä voi esimerkiksi ulkomuodosta mutta tämä ei ole tosiaankaan veikkausta kummempi sukupuolen määrityskonsti.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”