Kuinka pitkään oireet voivat kestää?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ankku123
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Kuinka pitkään oireet voivat kestää?

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Eli kun miekkiksilläni on ollut sitä hankailua, vääristä vesioloista johtuen uskoakseni (luulin johtuvan loisista ensin), kuinka kauan menee että oireet häviävät vesiarvojen oikeanlaisiksi muuttamisen jälkeen? Vai onko mahdollista että niillä on loisia ollutkin, sillä hankailua on edelleen :( . Kuinka kauan odotan että alan lääkitä loislääkkeellä, kiduksiaan nuo näyttävät hankaavan vieläkin!

Eläinkauppaan en oikein viitsisi mennä, siellä kaupataan sitten vaan niitä lääkkeitä joten sillä kysyn teiltä miten kauan odotan :?
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Varmin tapa olisi nirhiä yksi kala hengiltä ja tutkia kidukset mikroskoopilla (asiantuntevan henkilön toimesta!). Jos loisia löytyy, ne sitten hoidetaan oikealla lääkkeellä mutta ei Steratzin-nimisellä (tämä yleisloislääke ei kokemuksieni mukaan tapakaan loisia, heikentää ehkä hetkeksi).
Mutta kannattaa varmaan odotella parikin viikkoa vesiarvojen kuntoon laittamisen jälkeen miten hankaamisen käy? Tästä minulla ei kyllä ole tarkempaa kokemusta.
Kerro sitten joskus miten kävi!
Ankku123
Member
Member

Kiitokset neuvosta, minäpäs odottelen sen pari viikkoa ja jos vielä sitä hankaamista esiintyy, kysyn onko mahdollista tuon meidän eläinkaupan tutkia asiaa ja vien yhden kaloista sinne tutkittavaksi. Luulisi siellä olevan mahdollisuus siihen :roll:
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Joo ja muista viedä kala elävänä, kuolleessa kalassa eivät loiset kauaa viihdy vaan irrottautuvat. Niin ja jos kyseessä on eläinkauppa reporanka Jyväskylässä, niin sieltä ne minun kalojen kidusmadot ainakin olivat peräisin!
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

sani kirjoitti:Joo ja muista viedä kala elävänä, kuolleessa kalassa eivät loiset kauaa viihdy vaan irrottautuvat. Niin ja jos kyseessä on eläinkauppa reporanka Jyväskylässä, niin sieltä ne minun kalojen kidusmadot ainakin olivat peräisin!
Jaaha, alkaa kuulostaa tutulta :cry:
Meillä oli samainen ongelma jota monniset harrastivat. Kalat olivat karanteenissa kaupasta tultuaan, mutta siitäkin huolimatta toivat mukanaan tämmöisen mukavuuden. Lääkitsin monniset kerran jonka jälkeen siirsin ne akvaarioon, jossa oli niille paremmat olosuhteet (ph alle 7). Enää eivät ole hankailleet itseään ja karanteenit meillä pitenevät, mikäli kyseessä on tuo mainitsemasi liike.

Anteeksi Ankku123, tämä ei tainnut olla vastaus kysymykseesi.
~Tinski~
Ankku123
Member
Member

Tinski kirjoitti:Anteeksi Ankku123, tämä ei tainnut olla vastaus kysymykseesi.
Ei sinänsä vastaus mutta se ei haittaa ollenkaan, "kiva" huomata että muillakin on ollut samoja ongelmia sieltä ostettujen kalojen kanssa se nimittäin on juuri sama liike ja pidin sitä tosi tarkkana ja asiantuntevana paikkana.
Tosin nyt hiljan olen vähän miettinyt ja kuunnellut (kun olen siellä käynyt) näiden tyttöjen ohjeita, siis jokainen heistä on antanut minulle erilaiset ohjeet kuinka toimia.
Vieläpä tämä kalavastaava ehdotti minulle sitä korallimurskaa jota he itsekin sinne altaaseen laittavat. Siinä vaiheessa sain tämän hoito-ohjeen kun huomasin heidänkin kalojen hankailevan itseään. No joo, pitäisiköhän tosiaan vaihtaa kaupunkia :roll:
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Ankku123 kirjoitti:No joo, pitäisiköhän tosiaan vaihtaa kaupunkia :roll:
Mielummin liikettä kuin kaupunkia
Ankku123
Member
Member

Anna-Marjatta kirjoitti:Mielummin liikettä kuin kaupunkia
:D Niin mutta tässä tapauksessa sitten molempia [;)]
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Muuta Nurmijärvelle koska hanasta tulee kovaa vettä miekkapyrtöille. Gh 10 ja Kh 5, ja Helsinkiin voidaan mennä kimpassa ostoksille.

:D
Ankku123
Member
Member

Kiitos kutsusta Anna-Marjatta :D mutta vasta pääsin sisälle tähän akvaarioveden ihmeelliseen maailmaan ja mielelläni jatkan kemistinä Jyväskylässä kunhan vaan saisi asiantuntevaa palvelua liikkeistä. Taidan siis turvautua aina tänne forumin puoleen kun jotain ongelmaa ja kysyttävää tulee :)
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Ankku123 kirjoitti:Kiitos kutsusta Anna-Marjatta :D mutta vasta pääsin sisälle tähän akvaarioveden ihmeelliseen maailmaan ja mielelläni jatkan kemistinä Jyväskylässä kunhan vaan saisi asiantuntevaa palvelua liikkeistä. Taidan siis turvautua aina tänne forumin puoleen kun jotain ongelmaa ja kysyttävää tulee :)
Näin on hyvä tehdä. Olen monta kertaa saanut muualta niin ristiriitaisia ohjeita, mutta taasen täältä on löytynyt kokemusta, näkemystä ja tietoa.
~Tinski~
Jimpula
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jimpula »

Hei!
Pakko kysyä, kun mä kävin kans viikko sitten Reporangassa kyselemässä tota veden koventamista ja neuvoivat käyttämään korallimurskaa. No, sitä on nyt altaaseen laitettu ja platyt ovat painuneet pohjalle. Johtuuko tämä näistä minun hoidoistani? Etenkin yksi kala ui tai paremminkin matoilee pitkin pojasoraa. Miten voisin sitä parhaiten auttaa? Onko hankaaminen merkki sairaudesta vai huonosta vedestä?
Ankku123
Member
Member

Jimpula kirjoitti:Hei!
Pakko kysyä, kun mä kävin kans viikko sitten Reporangassa kyselemässä tota veden koventamista ja neuvoivat käyttämään korallimurskaa. No, sitä on nyt altaaseen laitettu ja platyt ovat painuneet pohjalle. Johtuuko tämä näistä minun hoidoistani? Etenkin yksi kala ui tai paremminkin matoilee pitkin pojasoraa. Miten voisin sitä parhaiten auttaa? Onko hankaaminen merkki sairaudesta vai huonosta vedestä?
Miekkapyrstöjen veden kovuus ei ole heillä siellä altaissa ollenkaan sitä luokkaa mitä ne vaatisivat. Itse kävin siellä juuri tänään ja kuulin tuon. Kaikkein viisainta on todellakin ostaa sitä kipsiä ja kovettaa vesi sillä miekkiksille ja platyillekin sopivaksi. Platyt tarvitsevat samat vesiarvot kuin miekkapyrstötkin. Hankaaminen voi johtua vääristä vesiarvoista tai sitten myöskin sairaudesta(loisista, ym.). Omat miekkapyrstöni vaan raapivat edelleen enkä tiedä mitä niiden kanssa teen. Odotan viikon ja jos hankaaminen ei lopu, sitten kalat on pakko päästää päiviltä ja vaikkapa vaihtaa kalasto kokonaan :( niin surulliselta kuin se kuulostaakin. Jos kovetat sitä vettä, muista kovettaa se pikkuhiljaa, ettei kalat järkyty nopeasta muutoksesta. Mitä olen kuullut ja lukenut tuo korallimurska kyllä varmasti jotain vaikuttaa muttei siitä kyllä sen kummempaa hyötyä ole.
Ankku123
Member
Member

Väliaikatietoa! Hankaaminen jatkuu edelleenkin. Se ärsyttää minua kyllä niin paljon että kyllä taidan kalaston laittaa uusiksi. Mitä olette mieltä? Ei tässä muu taida auttaa. Olisi jo viikon jälkeen luullut että se hieman rauhoittuu mutta ei! En tiedä mhin nuo sitten laitan, onkohan joku halukas parantamaan niitä :( Aika surku alkaa listimään ainakin 18poikasta ja niitä aikuisia vielä.
Jimpula
Starting Member
Starting Member

Meillä kuoli perjantaina yksi platy ja toinen on kanssa alkanut matoilla pohjaa pitkin. Vedenvaihto piristi niitä eilen hieman, mutta tänään on taas sama vanha pohjan matelu jatkunut :( Taidan minäkin vaihtaa kalat paremmin aloittelijalle sopivaksi ;)
Ankku123
Member
Member

Tarkoitatko matoilulla sellaista edestakaista liikettä sivulta sivulle? Meillä yksi miekkisuros on alkanut tekemään sillä tavoin. Mitenhän nyt kannattaisi sitten tehdä jos aloittaa kaikki alusta? Desinfioinko jotenkin kaikki mitä altaassa on vai miten se tapahtuu?
Jimpula
Starting Member
Starting Member

Just sellasta ihmeellistä nytkyttelyä, näyttää, että kala yrittää haudata pyrstönsä pohjaan. Muutenkin ne uiskentelee evät supussa ja värit on entisestään kadonneet. Yhdelle saman altaan milliksellekin on ilmestynyt pilkku selkäevän yläpuolelle.
Onneksi toisen altaan tetrat näyttää voivan mainiosti :)
Ankku123
Member
Member

Tähän vielä lisään että tuo heiluva yksilö ei oleile pohjassa vaan heiluu ihan ympäriisä allasta, ei siis mitään paikoillaan oloa tällä uroksella. Ja tuossa äskettäin tein sen lopullisen päätöksen että luovutan nyt kokonaan tämän kalalajin hoitamisen ja kasvattamisen muille ja vaihdan kalaston. Mitä olette mieltä, desinfioinko siis koko altaan vai? Ja miten se käytännössä tapahtuu? Jos jaksatte neuvoja rustailla, olen ikionnellinen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”