Sitruunaa veden hapatukseen...

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Suski
Member
Member

Sitruunaa veden hapatukseen...

Viesti Kirjoittaja Suski »

Pakko laittaa tämä tänne, jos vaikka jollekin muullekin on vastaavaa kerrottu...

Olin tänään eräässä akvaarioliikkeessä, kun korvaani osui seuraava keskustelu:

Asiakas: Millähän saisin veden pH:ta laskettua alemmas, kun en haluaisi noita Ph buffereita käyttää, eikä turvesuodatuskaan ole auttanut?

Myyjä: No niitä kotikonsteja on monia, ja ne on aika epäluotettavia, mutta sitruunaa voisit mielestäni kokeilla. Se on luonnontuote, eikä vahingoita kalojasi, jos aloitat lisäämään sitä maltillisesti. Osta sellaista sitruunanmallisessa pullossa olevaa mehua, se on puhtaampaa kuin suoraan hedelmästä puserrettu...Tässä olisi hyvä pH testi ja niitä kovuuksiakin kannattaa mitata sekä aamulla, että illalla, kunnes jotain alkaa tapahtua.

Minä olin korvat höröllä, koska olen itse paininut liian korkean Ph:n kanssa (7-7,5), mutta innostukseni hyvistä vinkeistä lopahti sanaan sitruuna... :roll:

Ajattelin vain, että mitähän ne monet muut kotikonstit ovat?
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Pitääpä merkitä ostoslistaan...
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
ljm88

Viesti Kirjoittaja ljm88 »

Tämähän on selvää kemiaa: Miten saan emäksisen aineen happamaksi? Lisäät happoa eli jotain happanta ainetta, ja eikös sitruuna ole melko hapan.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ja orgaanisena happona hyvää ruokaa bakteereille, happea kuluu ja hiilidioksidia sekä koko joukko muita aineita muodostuu sitruunahapon hajotessa. En suosittelisi kokeiluja kuin kalattomassa akvaariossa. Ei siis ole kemiaa, vaan biokemiaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
kankaanp
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kankaanp »

Jos nyt on pakottava tarve päästä happojen kanssa pH:ta virittämään niin sitruunahappo lienee yksi niistä vaarattomimmista vaihtoehdoista. Pienellä kauhulla olen aina katso näitä typpi-, suola-, rikki-, fosfori- ja muita vahvojen happojen käyttövihjeitä. Heikot hapot kuten sitruuna- tai hiilihappo lienevät suhteellisen turvallisia, mutta ei niitäkään kannata käyttää kuin pakon edessä. Toimivimmat ratkaisut lienevät puskuriliuokset (pl. fosfaattipuskuri joka todennäköisesti jotaisi leväräjähdykseen). Valitettavasti mikään tällainen ratkaisu ei muuta ongelmaa pysyvästi vaan lisäys on tehtävä jatkuvasti eli aina vedenvaihdon yhteydessä. Pysyvämpi, mutta eivät haitattomia, ratkaisuja ovat erilaiset suodatinmassat ja hiilidioksidin lisäys.
Tero Kankaanperä
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Osa säikeestä jaettu tänne, koska keskustelu valui hyvin kauas vesikemiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”