Liikajuurista
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
Liikajuurista
Mistä johtuu, että joissain kasveissa juuria kasvaa maan pinnan yläpuolelta? Siis keskeltä kasvia. Onko se ihan normaalia? Se ei vaan näytä kovin kauniilta. Esim. vesisaniainen...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Olen joskus lukenut maininnan, että "ilma"juuret voivat olla haitallisia plekoille. Ohitin asian olankohautuksella, mutta mikähän tuonkin jutun "juuri" oikein on, ja millä tavalla ne muka olisivat haitallisia?
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Kyselin samasta asiasta täällä aikaisemmin ja totesin, että se johtuu kasvien ravinnon puutteesta.
Juhani
Paitsi että tuskinpa aina johtuu. Eipä ole juurien kasvu lannistunut, vaikka olen superlannoittanut liuskavesitähdikkejä... tuntuvat vaan innostuvan enempi!J kirjoitti:Kyselin samasta asiasta täällä aikaisemmin ja totesin, että se johtuu kasvien ravinnon puutteesta.
-
- Junior Member
Meillä on vähän samaa ongelmaa että kasvien ilmajuuria tuppaa olemaan liikaa. Ja ainakin meillä ilmajuuret ja levät ilmaantuivat samoihin aikoihin, eli mun päätelmä on että kasvit saavat liian vähän ravinteita.
Kun vaihdoin lampun ja lisäsin pikkuhiljaa lannoitusta niin nyt on ruvennut ilmajuuria kasvattavat kasvit paremmin kasvamaan ja levät ovat vähentyneet.
Kun vaihdoin lampun ja lisäsin pikkuhiljaa lannoitusta niin nyt on ruvennut ilmajuuria kasvattavat kasvit paremmin kasvamaan ja levät ovat vähentyneet.
Kaikilla asioilla on taipumus järjestyä,ellei otetaan apuun tarkkuus,voima ja nopeus.
No muista plekoista en tiedä mutta meidän partis Tessi on niin tyhmä, että onnistuu vähän väliä jumittamaan itsensä kaiken maailman ruohoihin ja juuriin. Ei siitä sille vaaraa ole, helpostihan se irti pääsee mutta aika huvittavan näköistä. Joskus se yrittää syödä safkapilleriä niin ettei suu edes yllä ruokaan, kun edessä on joku ruohonkorsi tai juuri jonka ympäri imukuppihuulet mussuttaa, näin saattaa jatkua hyvän aikaa...NesteHukka kirjoitti:Olen joskus lukenut maininnan, että "ilma"juuret voivat olla haitallisia plekoille. Ohitin asian olankohautuksella, mutta mikähän tuonkin jutun "juuri" oikein on, ja millä tavalla ne muka olisivat haitallisia?
Mika
Minun rusolehdillä on melko paljon ilmajuuria, ja silti kasvavat ehkä liiankin kovaa vauhtia. Ravinteiden puutetta ei myöskään pitäisi olla. Ja levää ei ole, mistä täytyy tietenkin kiittää myös ahkeria partiksiani.japa kirjoitti:Meillä on vähän samaa ongelmaa että kasvien ilmajuuria tuppaa olemaan liikaa. Ja ainakin meillä ilmajuuret ja levät ilmaantuivat samoihin aikoihin, eli mun päätelmä on että kasvit saavat liian vähän ravinteita.

-
- Starting Member
Liikajuurista
Liikajuurien kehittyminen riippuu varmaan aika paljon kasvilajista: toisilla niitä syntyy aina ja toisilla elinympäristön huonontuessa (liikaa/liian vähän ravinteita, typpeä, fosforia, valoa, jne.).
Uusia juuria kasvattamalla kasvi voi luonnossa varmistaa, että jos olosuhteet ovat huonot ja osa siitä kuolee (esim. varjossa elävät osat lähellä pohjaa), loppuosa voi ajelehtia veden mukana uudelle kasvupaikalle, kiinnittyä juurilla ja...
Uusia juuria kasvattamalla kasvi voi luonnossa varmistaa, että jos olosuhteet ovat huonot ja osa siitä kuolee (esim. varjossa elävät osat lähellä pohjaa), loppuosa voi ajelehtia veden mukana uudelle kasvupaikalle, kiinnittyä juurilla ja...
Ei olisi elämää ilman leviä!