Taistelukalan kummalliset evät

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tsar
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Taistelukalan kummalliset evät

Viesti Kirjoittaja Tsar »

Ensiksi olen aivan aloittelija akvaharrastuksessa joten suokaa anteeksi jos tämä on aivan päätöntä...

Ostin siis taistelukalan ja laitoin omaan akvaani (tietenkin ohjeiden mukaisesti). Seurailin kaverin menoa kiinnostuneena ja huomasin, että sen toinen evä on jotenkin outo. Tai ennemin huomasin ensimmäisenä iltana, että se ei käytä toista eväänsä liikkuessaan vaan vain toista, jatkoin kalan seuraamista ja teinkin tänään huomion, että sen toinen evä on aivan erimallinen kuin toinen, paljon pienempikin se on.

Mikä kaveria vaivaa? Voiko se olla luonnostaan tuommoinen vai onko sille sattunut jotain? (meillä ainakaan kukaan ei ole sitä kiusannut tai hätistellyt) Voiko se evä kasvaa normaaliksi? (en todellakaan tiedä [:I] ) Pirteältä se vaikuttaa kyllä muuten ja uiskentelee akvassa ja syö myös.

Minusta ei ainakaan ole sitä raasua lopettamaan jos semmoista suosittelette... Miten se muuten tapahtuu oikein?
Muho
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Muho »

Minulla taistiksen evät menivät suppuun ilmeisesti liian viileästä vedestä, mutta ei oikein satu tuohon...
ja taistelukalan kokoisella kalalla paras teloitusmenetelmä on että haaviin ja pääpoicki.
-->Olen puutarhatonttu<--
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Jos vetesi on riittävän lämmintä, taistiksellasi voi olla synnynnäinen epämuodostuma tai sitten se on loukkaantunut. Jälkimmäisessä tapauksessa evä saattaa parantua normaaliksi.

Lopettamista miettiessäsi tärkeintä on kalan hyvinvointi. Jos taistiksesi pärjää hyvin akvaariossa ja näyttää hyvävointiselta, ei sitä ole mielestäni syytä lopettaa.
Jos sensijaan näyttää siltä, että vamma aiheuttaa sille kärsimyksiä, se on syytä lopettaa. Minä olen pehmo, jota niskojen napsiminen lemmikiltä hirvittää, joten suosittelen sinua tutustumaan neilikkaöljyllä nukuttamiseen. Haku-toiminnolla aiheesta pitäisi löytyä paljonkin asiaa.
Tsar
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Vesi on 27 asteista, eikös se pitäisi olla ihan sopivaa taistelukalalle?

Ja todellakin se on ihan pirteä, tänäänkin oli ensimmäisenä ruokaa odottelemassa kun ruokintaluulun aukaisin, se uiskentelee minun mielestä ihan normaalisti ja näyttää ihan pirteältä. Tosin minulla tuo akva on ollut vasta noin kuukauden ja siinä on kaikki akvaarion pito kokemus joten en nyt voi olla varma, että se käyttäytyy niin kuin normaali taistelukala käyttäytyy.

Taidan tuota neilikkaöljyä katsella ihan tulevaisuuden varalle ja siihenkin hommaan taidan nakittaa jonkun muun... ei mun kantti kestä. :?
lagi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lagi »

"Jos et lähde tänään, et lähde huomennakaan..."
(Vanha arabialainen sananlasku)
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Miksi ihmiset samantien tappamisesta alkaa puhua..Voihan vammainenkin elää ihan yhtä huvää elämää
Jos kala ei kärsi vammastaan niin se voi ihan rauhassa elellä
Jos se oikeesti kärsii vammastaan niin sitten tapa se kiduttomasti
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Miksi ihmiset samantien tappamisesta alkaa puhua..Voihan vammainenkin elää ihan yhtä huvää elämää
Jos kala ei kärsi vammastaan niin se voi ihan rauhassa elellä
Jos se oikeesti kärsii vammastaan niin sitten tapa se kiduttomasti
Tsar
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Eihän kukaan ole fisua tappamassa.

Kysyin vain kun en oikeasti tiedä, että voiko se elää normaalia kalan elämää vaikka se toinen evä on epämuodostunut tai vaihingoittunut. Jos voi niin eläköön rauhassa mutta jos ei voi niin on aika epistä antaa sen kärsiä vain sen takia, että minä en tiedä mikä sille olisi parasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”