Sateenkaari M. splendida suomeksi?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Sateenkaari M. splendida suomeksi?

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Niin. Tilasin siis tänään muutaman yksilön Melanotaenia splendidaa (ei tietoa onko se sitten tatei, splendida, rubrostriata tai inornata). Mutta mikä mahtaa olla splendidan suomenkielinen nimi? Itse olen löytänyt maininnan siitä Akvaarion vuosikirjassa '97 (se surullisen kuuluisa ensimmäinen ja viimeinen), jossa kaikki nimet ovat listattu. Splendida on siinä mielikuvituksellisesti "sateenkaarikala". Englanniksi jokaisella eri splendidalla on oma nimi, onko näin suomeksikin?
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Melanotaenia splendida on valitettavasti ihan pelkkä sateenkaarikala ilman lisukkeita, eikä sen nimi muutu uudessa kalannimilistassakaan (vaikka minä yritinkin moisesta kitistä). Sen alalajeilla/muunnoksilla ei ole erillisiä suomalaisia nimiä, kuten ei useimpien muidenkaan kalojen muunnoksilla. Vain lajeilla on nimet, jotain "keltarihmakalaa" lukuunottamatta.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

No voihan, tähän olisi tarvinnut sitä mulkosilmänaamaa... Hassua moinen, onpa sitten helppoa puhua "minun sateenkaarikaloista" kuin joku taukki joka ei tiedä että niitä on erilaisia :roll: Onko esim. rihmakalaa jonka nimi on "rihmakala" vaikka se on tieteellisesti määritelty? No, turhaa kitisemistä, mutta Melanotaenia splendida on niin hieno kala että pitäisi olla hieno nimikin :mrgreen:

Kiitos tiedosta, siis. Onko nyt muuten tietoa minkänimiseksi Sateenkaarikala (lajinimi siis, ei melanotaenia splendida) muuttuu uudessa listassa?[/i]
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Sateenkaari02 kirjoitti:Onko esim. rihmakalaa jonka nimi on "rihmakala" vaikka se on tieteellisesti määritelty?
Niistä en sano mitään, mutta esim. pelkkä piikkisilmä löytyy ja kyllä melkoinen joukko muitakin.

Onpahan edes yhdellä sateenkaarikalalla asiallinen kolmiosainen nimi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”