Sateenkaari M. splendida suomeksi?
Valvoja: Moderaattorit
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Sateenkaari M. splendida suomeksi?
Niin. Tilasin siis tänään muutaman yksilön Melanotaenia splendidaa (ei tietoa onko se sitten tatei, splendida, rubrostriata tai inornata). Mutta mikä mahtaa olla splendidan suomenkielinen nimi? Itse olen löytänyt maininnan siitä Akvaarion vuosikirjassa '97 (se surullisen kuuluisa ensimmäinen ja viimeinen), jossa kaikki nimet ovat listattu. Splendida on siinä mielikuvituksellisesti "sateenkaarikala". Englanniksi jokaisella eri splendidalla on oma nimi, onko näin suomeksikin?
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
Liisa S
- Advanced Member

- Viesti:
Melanotaenia splendida on valitettavasti ihan pelkkä sateenkaarikala ilman lisukkeita, eikä sen nimi muutu uudessa kalannimilistassakaan (vaikka minä yritinkin moisesta kitistä). Sen alalajeilla/muunnoksilla ei ole erillisiä suomalaisia nimiä, kuten ei useimpien muidenkaan kalojen muunnoksilla. Vain lajeilla on nimet, jotain "keltarihmakalaa" lukuunottamatta.
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
No voihan, tähän olisi tarvinnut sitä mulkosilmänaamaa... Hassua moinen, onpa sitten helppoa puhua "minun sateenkaarikaloista" kuin joku taukki joka ei tiedä että niitä on erilaisia
Onko esim. rihmakalaa jonka nimi on "rihmakala" vaikka se on tieteellisesti määritelty? No, turhaa kitisemistä, mutta Melanotaenia splendida on niin hieno kala että pitäisi olla hieno nimikin
Kiitos tiedosta, siis. Onko nyt muuten tietoa minkänimiseksi Sateenkaarikala (lajinimi siis, ei melanotaenia splendida) muuttuu uudessa listassa?[/i]
Kiitos tiedosta, siis. Onko nyt muuten tietoa minkänimiseksi Sateenkaarikala (lajinimi siis, ei melanotaenia splendida) muuttuu uudessa listassa?[/i]
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.