Leväbarbin mulkosilmä
Valvoja: Moderaattorit
Leväbarbin mulkosilmä
Ostin n. kuukausi sitten kaksi leväbarbia, joista toisella toinen silmä oli huomattavasti suurempi "mulkosilmä". Kalatauteja selatessa huomasin, että tätä voi esiintyä usean eri taudin seurauksena. Akvaarion kaikki muut kalat ovat terveitä, samoin itse tämä mulkosilmäinen leväbarbikin vaikuttaa olevan ok (kasvaa todella nopeasti kaveriinsa verrattuna ja on innokas levänpuhdistaja). Olisiko mahdollista että tuo kala kantaa jotain sairautta? Akvaarioliikkeessä sanottiin, että ei muka syytä huoleen...
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
On mahdollista että kantaa jotain. Yleensä mulkosilmäisyys on mielestäni ikävä merkki ja ainoa konsti estää mahdollisen taudin puhkeamista on pitää akvaarion vesi mahdollisimman hyvässä kunnossa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Arrrgh sinua Mari! Kyllä ne muut fisut pärjää, vesiarvot on aina pysyneet hyvänä... Ja taitaapa tuo leväbarbi sitten lähteä kohti taivaallisia vesiä ihan vaan varmuuden vuoksi.
...pitäs sun Mari tulla katteleen mun viidakkoaltaita ja kärsiviä kaloja. Voisit vaikka hieman muuttaa tuota jyrkkää kantaasi. Eipä pahalla, painvastoin!
...pitäs sun Mari tulla katteleen mun viidakkoaltaita ja kärsiviä kaloja. Voisit vaikka hieman muuttaa tuota jyrkkää kantaasi. Eipä pahalla, painvastoin!
-
- Elite Member
No jos minun kantani on jyrkkä, niin mitäpä muut tekisivät yrittäessään estää kalallaan mahdollisesti piilevää tautia puhkeamasta? En muuten ole sanonut kalojesi kärsivän, olen vain sanonut miten voit hoitaa niitä entistä paremmin!
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Öötotanoin - Mari kehotti pitämään veden hyvänä. Sanot vetesi olevan hyvää. Mitä jyrkkää tahi kärsimystä tässä oli? Eipäs nyt nähdä sarvia siellä missä niitä ei olesani kirjoitti:Arrrgh sinua Mari! Kyllä ne muut fisut pärjää, vesiarvot on aina pysyneet hyvänä... Ja taitaapa tuo leväbarbi sitten lähteä kohti taivaallisia vesiä ihan vaan varmuuden vuoksi.

Sama olisi minunkin neuvoni - kun vesi on hyvää, kalojen oma vastustuskykykin toimii hyvin.
Kati
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Joo, jyrkkyys oli nyt kysyjän silmässä. Itse kalan mulkosilmäisyys on voinut tulla vaikkapa kalaa haavittaessa, jolloin ei liene kauhean vaarallinen. Saattaa jopa parantuakin hyvissä vesioloissa. Jos taas kyseessä ei ole tällainen tapaturmainen silmävamma niin en anna kovin hyvää ennustetta paranemiselle.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
-
- Elite Member
Sani taitaa viitata tähän: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... sc&start=0