Kiekkojen kesyyntymisestä

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Katja
Starting Member
Starting Member

Kiekkojen kesyyntymisestä

Viesti Kirjoittaja Katja »

Ajattelin mielenkiinnolla tiedustella muiden kiekkoharrastajien kokemuksia kiekkojen kesyyntymisestä.

Olen opettanut kiekkoja syömään kädestä ja niistä on tullut jo todella rohkeita. Kun ruokin kiekkoja pidän ruokapalasta peukalolla kämmentä vasten jotta se ei murene ja tipahda pohjalle kun ne nyhtävät siitä palasia. Käden ympärill' hyörivät ja ruokapalasta nahisteleva kiekkoparvi muistuttaa lähes pirajalaumaa kunnes ruokapala on hävinnyt ahnaisiin suihin :) .

Hauskaa kun aina välillä joku rohkeampi kiekko uskaltautuu kokonaan kämmenelle tutkimaan sormien välejä josko sinne jokin ruokamuru olisi eksynyt. Siinä se sitte pyörii ja nyppii sormia kaikessa rauhassa :).

Tästä on tullut myös lieviä ongelmia [:I]...
Viikottaista vedenvaihtoa/ pohjan imurointia suorittaessani kiekot heittäytyvät välillä liiankin uteliaiksi, eikä pohjan lappoamisesta meinaa tulla mitään, kun aina jokin utelias eväkäs on käden kimpussa herkkupalojen toivossa :P.
Katsellaan ja kuunnellaan kevättä.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Nämä mun ensimmäiset 9 kiekkoani ovat olleet alusta asti hurjan kesyjä. Pelkäsin niiden viettävän aluksi aikaansa lähinnä juurakoiden takana, mutta toisin on käynyt. Kerjäävät ruokaa kaiken aikaa, kun altaan nurkalla heilutaan, ja syövät kädestä. Kuteva parikin (4. mäti lasissa :mrgreen:) käyttää kutualustanaan altaan jostain syystä ihmisliikennettä lähinnä olevaa pystysaumaa.

Kati
Tapsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Sama täällä!
Alusta alkaen allas on ollut paikassa, jossa on liikettä. Eipä ole kaloista tullut arkoja, siinä siinä sitten möllistellään molemmin puolin lasia ja aina kun lähelle menee alkaa hillitön ruoan kerjäys.
Tässä jokin aika sitten eräs tuttava sanoi lopettavansa kiekkojen pidon, kun ei niistä ole mitään iloa, piilottelevat vaan kuulemma takalasin tuntumassa ja kasvien takana. Outoa!
:?
vanne
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vanne »

Meillä kyllä liikettä löytyy pöntön ympärillä, mutta fisut on varsin arkoja :cry:. Pyöriikö teillä perusruokinta käsin vai tomaatilla?

Luulen että meillä arkuus johtuu Eheimin ruokinta-automaatista!!! Pitäisiköhän sillä viskata vesilintua :twisted: ?
TimoV

"Pain decreases as nerve damage accumulates"
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

vanne kirjoitti: Luulen että meillä arkuus johtuu Eheimin ruokinta-automaatista!!! Pitäisiköhän sillä viskata vesilintua :twisted: ?
Kyllä kalojen mielestä pakasteet aina kuivaruuan voittavat, joten ei ruokinta-automaatista sinun kilpailijaksi voi olla :mrgreen: Ruokinta-automaatti on hyvä lisä varsinkin kasvavien kiekkojen kassa, jos ei niitä muuten saa ruokittu riittävän usein.

T:Ville
Ville V
Senior Member
Senior Member

Re: Kiekkojen kesyyntymisestä

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Katja kirjoitti:Ajattelin mielenkiinnolla tiedustella muiden kiekkoharrastajien kokemuksia kiekkojen kesyyntymisestä.

Olen opettanut kiekkoja syömään kädestä ja niistä on tullut jo todella rohkeita.
Minäkin syötin kiekkojani aikoinaan kädestä, silloin kuin ei ollut kuin yksi kiekkoallas. Nyttemmin kun altaita on useita olen tullut niin varovaiseksi kalasairauksien takia, että ruokin kaikki altaat käsiä altaissa liottamatta [;)]

T:Ville
Tapsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

vanne kirjoitti:Meillä kyllä liikettä löytyy pöntön ympärillä, mutta fisut on varsin arkoja :cry:. Pyöriikö teillä perusruokinta käsin vai tomaatilla?
Käsin ruokitaan aina kun on mahdollista, ja pakasteesta kun on kyse kerran päivässä, ei se oikein muuten onnistukaan.
Lomaruokinta sitten automattilla osin, lomatuuraajaa työllistäen osin.

Edit: Lainaus korjattu. Pehis
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”