Leopardimonninen "nuupeana"

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Irene
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Leopardimonninen "nuupeana"

Viesti Kirjoittaja Irene »

Elikkäs kolmeviikkoa suurinpiirtein altaassa ollut monninen ( ei vielä täyskasvuinen) on mielestäni huomattavan paljon eristäytynyt muista lajitovereistaan ( 5kpl muita samanmerkkisiä) . Siinä ei näy ulkoisia muutoksia eikä se näytä muutenkään ulospäin huonolta Se ei mene kaveriensa kanssa , eikä mene ruokailemaankaan vaan kyyhöttää, pohjalla välillä vaihtaen paikkaa. Tätä on kestänyt ehkä viikonpäivät Sitä ei kyllä onneksi kukaan hätyytä joten olen antanut sen olla. Kyllä sillä varmasti jotakin on kun noin käyttäytyy? Tarkistan sen voinnin useasti päivässä mutta annanko sen vaan olla ja seuraan tilannetta vai mitä mieltä olette?
Lisäys
Eipä tarvitse sitä nyt enään pohtiakkaan sillä se löytyi kuolleena aamulla, tutkin sitä luupin kanssa ( valokuvaus kun myös harrastuksena) niin en nähnyt mitään ulkoisia merkkejä, no sattuuhan niitä :cry:
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
Anza
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Minulle kävi täsmälleen samalla tavalla leopardimonniseni kanssa. Altaassa muuten kaikki hyvin, muut kalat ovat pirteitä (pikkukiilakyljet jopa kutevat seura-akvaariossani) ja vesiarvot kohdallaan. Yksi monnisistani, pienin, vain oli nuopeana kanssa tuon n. viikon-pari ja sitten kuoli pois. Vastauksestani ei nyt suurta iloa ole, koska ei hajuakaan mistä moinen johtuu.. Mutta jos joku muu osaisi valaista asiaa niin kiinnostaisi minuakin :).
Irene
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Niin ei kait voi mitään varmaa sanoa ketään, ilman että tehtäisiin parempia tutkimuksia kun ei kerran elinympäristöstä eikä itse kalasta löydy mitään. Kaikki muut monniset ovat onneksi pirteitä [:I]
Ehkä tarvii hankkia niitä muutama lisääkin että saa kunnon parven.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Muuta ei tule mieleen kuin se, että nykyään liikkeissä myytävät monniset ovat todella pienikokoisia. Siis aivan nuoria yksilöitä vielä.

Ehkäpä liiankin nuoria, koska itselläni on ollut ongelmia niiden kuljetuksessa pitkiä matkoja.

Usein ovat vielä laihoja ruipeloita. Eli veikkaisin, ettei tuo ollut kuitenkaan selviytynyt stressistä, kun ostit sen liikkeestä ja siirsit omaan altaaseesi.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Minullakin on parille leopardimonniselle käynyt tuontapaisesti: ensin ovat olleet hiljaisia, joskaan minkään erityisen taudin oireita ei ole (silmämääräisesti) näkynyt, ja seuraavaksi ne ovat kuolleet. Näiden tapauksien jälkeen olen aina mitannut vesiarvot, ja ne ovat olleet kunnossa ja muut kalat ovat voineet hyvin.
Mystistä mutta surullista, varsinkin kun leopardimonniset ovat muuten niin kivoja.
Irene
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Tulipa myös sellainenkin mieleen tässä että kun ostin nämä kaverit niin yhtä jouduttiin jahtaamaan aika kauan, olisikohan siinäkin osuutta asiaan jos sai siinäkin niin kovaa kyytiä että ei tokeentunut.?! Kaikkea tässä nyt pohtiikin. Minäkin tiedän vesiarvoista sen ettei niissä ainakaan ollut syy.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

On tietysti mahdollista, että se on loukkaantunut...
Eeva
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Eeva »

Ostin aikoinaan (7 v. sitten) neljä leopardimonnia, joista myös yksi kuoli seuraavana päivänä. Lopuista kaksi ovat mielestäni hieman kitukasvuisia, sillä ne ovat paljon pienempiä ja "matalampia" kuin isoin monniseni. Kannattaa varmaan monnisia hankkiessa valita mahd. isoja yksilöitä.

Nyt olen kyllä alkanut epäilemään, ettei suurin olekaan leopardi, vaan jotain samannäköistä lajia. Päässä ja ruumiin etuosassa on selkeää "labyrinttimaista" tai verkkomaista kuviota pisteiden sijasta. Selkäevän täplä on samanlainen kuin leopardeilla, samoin kyljessä kulkevat kaksi vaaleaa raitaa ja pyrstön pisterivit.

Mistähän löytäisin tunnistusapua? Vai onko leopardeilla isojakin yksilökohtaisia vaihteluja värityksen suhteen?
Irene
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Toivottavasti joku vastaa tuohon että onko siis mahdollista että ne kaikki eivät olisikaan leopardeja? Minulla on kanssa kaksi monnisista isompia huomattavasti kuin samassa satsissa tulleet serkkunsa. Minä taasen ajattelin sen johtuvan sukupuolesta!?
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Irene kirjoitti:Toivottavasti joku vastaa tuohon että onko siis mahdollista että ne kaikki eivät olisikaan leopardeja? Minulla on kanssa kaksi monnisista isompia huomattavasti kuin samassa satsissa tulleet serkkunsa. Minä taasen ajattelin sen johtuvan sukupuolesta!?
Corydoras julii on saman näköinen kuin Corydoras trilineatus (Leopardimonninen). Joten noitten kanssa voi mennä sekaisin. Tosin samaa kokoluokkaa nuo kummatkin ovat.

Joskus myös olen täällä kommentoinut, että minusta on myös vaikea erottaa Corydoras leopardusta trilineatuksesta, varsinkin jos ei niitä rinnakkain pääse vertailemaan.

Tuo leopardus on sitten isompaa kokoluokkaa.

(Ja ei, en edelleenkään välttämättä osaa tunnistaa kumpi on kumpi)
Irene
Junior Member
Junior Member
Viesti:

No huh! Ovat tosiaan aika lailla saman näköisiä tässä linkissä poseeraavat molemmat vierekkäisissä kuvissa. Tässä Corydoras julii on kyllä erinäköinen mutta joissakin kuvissa ei näin selkeää eroa "leopardiin"
Tarkempaa tutkimusta kun tein omissa monnisissani niin taitavat olla kuitenkin kaikki tuota Corydoras trilineatus niinkuin pitikin...Luulisin ainakin niin [;)] hmm...
http://www.scotcat.com/factsheets/c_trilineatus.htm
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Niinpä.

Omassa altaassa polskii ilmeisesti neljä trilineatusta, yksi julii ja yksi monninen mistä en ole ihan varma.
Kuviointi sillä on lähinnä viivoitusta ja tuo trilineatuksen musta viiva pyrstöön saakka ei ole noin voimakas tahi pitkä.

Hyvin nuo näyttävät kuitenkin keskenään toimeen tulevan ja parvessa liikkuvan.
dressage
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dressage »

No tämähän valaisi minunkin asioita noiden leopardimonnisten kanssa :o
Hankin niitä nimittäi kahdeksan kappaletta joku aika sitten ja yksi niistä on vähän niinkuin orpona, kun muut uiskentelevat enemmän yhdessä. Olenkin ihmetellyt että mikä sitä vaivaa, kunnes näin tuon kuvan :idea:
Se ressukka on joutunut väärään seuraan, on ilmeisesti Corydoras julli kun muut ovat selviä Corydoras trilineatuksia.
Pitäisköhän sille nyt etsiä omanlaistaan seuraa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”