Kalojen lähettäminen matkahuollon tms välityksellä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

juhani kirjoitti:No nyt on piru merrassa. Olen soitellut Jyväskylässä VR:lle ja Matkahuoltoon ja nyt ne sanovat, että eläviä eläimiä ei kuljeteta. Kysyin vielä Transpointiltakin ja vastaus oli sama.
Kuinkahan pysyvä ratkaisu tuo päätäs on?

Laitoin viimeksi viime perjantaina 3.1 matkahuollon kautta normaalirahtina kaloja pari laatikkoa ja mitään ongelmia ei ollut. Laitoin tosin normaalista poiketen, kovasta pakkasesta johtuen, laatikoihin vielä varmuuden vuoksi Heat Packit.
Laatikossa myös luki sen sisältävän eläviä kaloja. Jos ei laita tekstiä "eläviä kaloja" tms. ei matkahuolto ei ilmoita puhelimitse vastaanotajalle heti kun paketti on perillä. Tästä kuitenkin saattaa seurata rahtihinnan korotus, koska kalakuljetukset luetaan varovasti käsiteltäväksi rahdiksi.

Kuitenkin melkein joka kerta matkahuollossa sanotaan että kalat pitäisi lähettää pikarahtina. Näin kalat ovat kuulemma varmemmin "lämpöisessä" kuljetuksessa ja ne luovutetaan vastaanottajalle heti auton saavuttua perille. Pikarahdin huonona puolena on, että lähettäjä joutuu maksamaan rahdin, hinta on korkeampi ja ei voi käyttää bussiennakkoa.

T:Ville
juhani
Member
Member

Viesti Kirjoittaja juhani »

Kuinkahan pysyvä ratkaisu tuo päätäs on?

Laitoin viimeksi viime perjantaina 3.1 matkahuollon kautta normaalirahtina kaloja pari laatikkoa ja mitään ongelmia ei ollut.
Matkahuollossa on näköjään eri käytäntöjä henkilöstä riippuen. Tämä nainen, jolta asiaa tiedustelin, oli sitä mieltä, että kaloja ei ole saanut lähettää aikoihin. Se lupasi ottaa vielä asiasta selvää ja soittikin minulle sitten vielä erikseen. Eli ilmeisesti periaatteessa kaloja ei saisi lähettää, mutta käytännössä saa. Siis sekä Matkahuollon että VR:n kautta.
Juhani
Anza
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Onpas omituista että Matkahuolto "valikoi" asiakkaat joilta suostuu ottamaan eläviä eläimiä.. Itse olen kuullut, että eläimiä ei enää lähetetä Matkahuollon kautta. Sitten kaksi ihmistä sanoi, että lähetetäänpäs -> uskoin sitten heitä, ajoin linja-autoasemalle "paketin" kanssa. Sanoivat, että ei. Taisi vielä Matkahuollon kotisivuillakin olla hintoja koskien eläimien lähettämistä.. Tämän kun sanoin heille, he vain sanoivat, että eivät ota. Kokeilin VR:lle, eivät suostuneet ottamaan sielläkään.. *vieläkin ärsyttää*.
Aquados
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aquados »

Tuohon elävien olentojen lähtettämiseen en osaa ottaa kantaa, mutta mieleeni tuli yksi vuosien takainen muisto, jolloin olin elukkakaupassa töissä.
Olimme tilanneet muutaman ison lasisen terraarion yhdeltä valmistajalta. Sovittiin, että valmistaja lähettää ne VR:n kautta. Terraarioiden laatikoihin oltiin teipattu varovasti/särkyvää-tarroja ympäriinsä, mutta siitäkin huolimatta VR:n trukkikuski oli sihdannut hiukan vikaan. Trukin piikit olivat menneet suoraan kahden terraarion lasin läpi :roll:
Luonnollisesti VR korvasi aiheuttamansa vahingon.

EDIT: Tämän piti tulla tuonne yleisellä keskustelupalstalle...
siruli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja siruli »

Hmm, pari kuukautta sitten (Tampereen) Matkahuollosta kysyttäessä sanoivat, etteivät kuljeta eläviä selkärankaisia.
Eläviä selkärangattomia (jauhomatoja, sirkkoja jne) ovat kyllä kuskailleet iloisesti, mutta ainakaan hämähäkkipakettia eivät suostuneet ottamaan kyytiin.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member

Kiva jos annatte pihalla olevalle vinkkejä :)

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Miten tää junassa lähettäminen nyt oikeen toimii? Joko blondi ei tajua tai sitten muo on taas vedetty höplästä.
Ekaksi kun soittelin ja kyselin eri lähetystavoista eri yhtiöille piti tuon lähetyksen onnistua ihan ookoo. Halvalla olisi lähtenyt styroksipaketti konnarivaunussa eteenpäin.
Mutta nyt kun kävin sitten paikanpäällä Hkin asemalla kyselemässä, että mitens tarkkaan ottaen pitäisi toimia niin ei kuulemma sitten onnistukkaan.
Että junissa ei kuljeteta ylimääräisiä matkatavaroita, jollei ole saattaja mukana. Sanoi, että saat mennä kyseleen Transpointilta. Mutta ette kai te junassa kaloja lähetelleet ole niitä millekkään Transpointille laittaneet? Eihän siellä ole ees konnarivaunua! :o
Siis että häh? Voisinko minä siis välittämättä tämän ko. henkilön oudoista neuvoista hoitaa tämän asian konnarin kanssa?
Vai pitääkö mennä kysymään ja selvittämään vielä moneltakin eri ihmisieltä ja sitten mahdollisesti saada eri vastaus kaikilta? :?
Olen vähän ihmeissäni ja pihalla.
Olisiko sitten joku muu parempi keino kuin VR? Kun en alkuunkaan ymmärrä miten koko matkahuolto toimii. Haluisin vaan saada paketin perille ja sillä hyvä, mutta pelkään, että tätä menoa jää paletti Helsinkiin.
Missä hintahaarukassa teillä on noi lähetykset olleet?
Kun mulla kyse on ihan tavallisesta styroksilaatikosta ja parista kalapussista ja hintahaitari on ollu kyselyjen mukaan aika huima.
Ärsyttää, kun tää on niin epäselvää, ettei ei ees kysymällä selviä. :(
I'm #1 so why try harder?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”