Mikä tappaa taistikset??

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
fisuli
Senior Member
Senior Member

Mikä tappaa taistikset??

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Allas on noin 180 litraa, muina kaloina mustatetrapervi, partiksia, pari monnista, kääpiökynsäreitä, levikset ja 2 taistonaarasta.

Ensimmäisen taistouroksen ostin tässä syksyllä, se eli jonkin kuukauden, haalistui ja kuoli pois. Ajattelin että se oli jo ostettaessa sairas ja ostin toisen. Se pysyi virkeänä vähän kauemmin mutta sai sitten samanlaisen kohtalon: muuttui apaattiseksi, haalistui, evät repeilivät ja lopulta kuoli. taistelunaaraat voivat erittäin hyvin, terveesti ja pulskasti.

Vesiarvoissa ei luultavasti ole mitään ongelmia,tosin muuta en ole mitannut kuin pH:n, jotain vähän alle seiskaa. Mikä siis voi tappaa taistot, nimenomaan urokset? Voiko asiaan vaikuttaa se että myöskään monnisiä (täplä) en ole onnistunut pitämään hengissä. Ne vain riutuvat pois, joissakin näkyy pieniä verestäviä purkaumia. Tosin aiemmin ne jopa kutivat.
KingLittle
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KingLittle »

Mustatetrat ainakin ovat niin vilkkaita kavereita etten niitä pitäisi taistiksen kanssa, voivat kiusata sitä ja aiheuttaa stressiä, puhumattakaan evien nyppimisestä. Tämän lisäksi minua viisaammat (eli lähes kaikki) sanovat että kalat ja sammakot ei kuulu samaan tankkiin...
koh-i-nor
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja koh-i-nor »

Mustatetrat osaavat halutessaan olla hyvinkin häijyjä. Jos vesiarvosi ovat ok, niin sen perusteella mitä näin kahden mustatetran tekevän eräälle perhoskirjoahvenelle, en yhtään epäisi etteivätkö ne tavalla tai toisella liittyisi taistelukajojen kohtaloon. Esim. evien repiminen, jatkuva kyttääminen ja jahtaaminen yms. sopisivat yksiin minun mustatetramielikuvani kanssa.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Jotenkin käy ensimmäiseksi mielessä että eikai vetesi ole liian viileätä? Yhden taistokoiraan olen minäkin tappanut 22 asteisessa vedessä, missä naaras pärjäsi kyllä vallan vilkkaana. Oireet olivat: evät repeilivät ja se muuttui apaattiseksi ja lopulta löytyi kuolleena. Muina kaloina oli vain neontetroja jotka nekin viihtyivät hyvin, huolimatta siitä että vesi oli niillekin turhan viileätä.

Mutta kuitenkin kysyn että paljonko altaasi veden lämpötila on?
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Re: Mikä tappaa taistikset??

Viesti Kirjoittaja dsl »

fisuli kirjoitti:Allas on noin 180 litraa, muina kaloina mustatetrapervi, partiksia, pari monnista, kääpiökynsäreitä, levikset ja 2 taistonaarasta.
Osa partiksista pitivät meillä taistoa vihollisena. Eivät kuitenkaan tappaneet. Akvaariossa, jossa oli päivisin lämmintä, mutta aamuisin ei, taistot eivät menestyneet, apaattisuutta, evien kulumista päistä ja repeilyä, haalistumista. Noin isossa lämpötilan vaihtelu (mitä itselläni epäilin syyksi) eivarmaan ole kovin nopeaa, mutta Rääkyn veikkaama alhainen lämpö voisi olla.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Lämpö se ei ole, se keikkuu siinä 28 tienoila. Ja sori ajatusvireh, ne ovat mustaNEONteroja eli siis niistä ei luulisi taistoille vaaraa olevan. Ja sammakotkaan syynä eivät ole, ne vain köllöttelevät pinnassa ja odotelevat ruokaa suurimman osan ajasta. Muita ehdotuksia miksi taistot eivät säily? Altaan pitäisi kyllä olla iaka ihanteellinen rihmoille: hidas virtaus,lämpö,laaja vesipinta-ala,paljon (pinta)kasveja...
janneko17
Starting Member
Starting Member

sama ongelma

Viesti Kirjoittaja janneko17 »

Mulla oli ihan sama homma yhden taistiksen kans, kai se oli uros. Haalistui, evät rispaantui ja lopulta se kuoli. Samoin kävi pandamonniselle, se vain kuoli. Lämpötila vaihteli siihen aikaan aika kovasti. Mulla on lisäksi akvassa 2 haibarbia, ne ehkä stressasivat taistista liikkaa?

En halua viestilläni vaihtaa puheen aihetta, ajattelin vaan ilmoittaa ettet ole ainoa ongelmasi kanssa. :)
Älä KOSKAAN syö keltaista lunta!
makoski
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja makoski »

Kävin itse eilen illalla Turun Akvaariossa ja ihailin taistelukaloja. Myyjät sanoivat, että jopa kupari monniset ja piikkisilmät voivat repiä ja ahdistaa taistelukaloja. Siellä sanottiin, että taistot on parasta pitää kokonaan eristettynä muista kaloista, jopa pienessä purkissa missä on vähän soraa ja kasveja ja oikea lämpö. Koska ne on labyrintti kaloja, ne tulevat toimeen vähä happisessa vedessä. En kuitenkaan itse ostanut taistoa, koska ajattelin ottaa selvää asioista, koska meille kävi kanssa taistelukalan huonosti parin kuukauden jälkeen. Tämä tieto ei sitten ole varmuudella tosi tai oikein!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”