Intiaanisulka ja nyt tulievä?

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
memmu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 23:03, 13.04.2002
Paikkakunta: Oulu

Intiaanisulka ja nyt tulievä?

Viesti Kirjoittaja memmu »

Kirjoitin tuossa aikaisemmin intiaanisulasta joka ui kyljellään ja kuoli päivän päätteeksi. Nyt mahallaan altaassa ui tulievä! MItä tämä oikein on? Millä minä nyt tuon tulievän pelastan ja mistä kummasta tämmöinen johtuu? Onko joku tauti tarttunut kaikkiin kaloihin?
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Re: Intiaanisulka ja nyt tulievä?

Viesti Kirjoittaja Kati »

memmu kirjoitti:Kirjoitin tuossa aikaisemmin intiaanisulasta joka ui kyljellään ja kuoli päivän päätteeksi. Nyt mahallaan altaassa ui tulievä! MItä tämä oikein on? Millä minä nyt tuon tulievän pelastan ja mistä kummasta tämmöinen johtuu? Onko joku tauti tarttunut kaikkiin kaloihin?
Useimmat kalat uivat mahallaan [;)]... Tarkoitatko selällään, vai pohjaa pitkin?

Kerro kaikki, eli altaan historia, kalasto, hoitorutiinit, vesiarvot (nitriitti, nitraatti, kovuus, pH, lämpö) jne.


Kati
memmu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 23:03, 13.04.2002
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja memmu »

niin siis tietenkin selällään [:I] Ongelma on kuitenkin (taas) ratkennut... KH oli 0 ja pH tippunut alle 6.4 KÄÄK! Joten juoksin heti ostamaan Aquadur plussaa... tuo tulievä taitaa olla mennyttä kalua (haukkoo henkeä pinnan tuntumassa) mutta toivotaan että muut kalat pelastuvat...
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Tiedätkö miksi näin oli käynyt? Syy kannattaisi selvittää, todennäköisesti hoidat nyt vain yhtä oiretta tuolla Aquadurilla.

Paljonko pH ja kovuus ovat olleet aikaisemmin? Mitäs arvoja saat vesijohtovedestä? Koska vaihdoit viimeksi vettä ja kuinka paljon? Kerro kaikki, vastaa vaikka noihin aiempiin kysymyksiini.

Vaihdoitko nyt vettä, vai lisäsitkö vain Aquaduria? Haukkoiko tulievä jo aikaisemmin, vai aloittiko nyt vasta?


Kati
KingLittle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 11:56, 02.09.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja KingLittle »

Toisaalta alle 6.4 Ph ei pitäisi vielä tappaa intiaanisulkaa. Mutta jos kovuus on noin alhaalla niin kuka tietää kuinka alas se Ph on pudonnut yöllä kun kasvit ovat pitäneet taukoa yhteyttämisessä...
memmu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 23:03, 13.04.2002
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja memmu »

Elikkä, elikkä... pH on ollut 6.5, kovuus sellainen 3, No3= 50 ja No2=0 lämpö on n.25-26. Vaihdoin n. 4kk:tta sitten tuommoissesta 100 litraisesta 250 litraiseen... samalla vaihdoin pohjan hienoksi hiekaksi. Vettä vaihtelen sellaiset 1/3 n.2 viikon välein. Kaloina on erilaisia monneja, lehtikalapariskunta, inkkareita, keltabarbi parvi (6kpl) ja pari tulievää. Jos tuo nyt jotain selventäisi...
Niin ja nyt vaihdoin tuota vettä semmoisen hieman reilu 1/3 muttei ihan puolia ja laitoin tuota Aquadurria sinne. Kaupassa neuvottiin että 1 mittalusikallinen 100litraa kohti kolmena päivänä, kuulostaako sopivalta? Tuo tulievä tuolla altaassa on nyt nokka kohti kattoa elikkä aivan pystysuunnassa... Onkohan siitä enää eläjäksi vai kannattaisiko sille näyttää veistä?
dsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1387
Liittynyt: 11:41, 22.12.2001
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja dsl »

memmu kirjoitti:Vettä vaihtelen sellaiset 1/3 n.2 viikon välein.
Vaihda enemmän. Näin välttyy ongelmilta, kun kaloilla on paremmat elinolot ja ne ovat siksi terveempiä ja vastustuskykyisempiä. Itse vahdan hieman yli 50% viikossa.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

memmu kirjoitti:Elikkä, elikkä... pH on ollut 6.5, kovuus sellainen 3, No3= 50 ja No2=0 lämpö on n.25-26.
Hujjuj noita nitraatteja! Oliko tuo siis ennen vai jälkeen tämän ylimääräisen vedenvaihdon? Vettä on joka tapauksessa vaihdettu liian vähän. Syy ongelmiin taisi löytyä.
memmu kirjoitti:Niin ja nyt vaihdoin tuota vettä semmoisen hieman reilu 1/3 muttei ihan puolia ja laitoin tuota Aquadurria sinne. Kaupassa neuvottiin että 1 mittalusikallinen 100litraa kohti kolmena päivänä, kuulostaako sopivalta?
Sinuna vaihtelisin vettä nyt muutaman päivän ajan 50% päivässä , jotta nitraatit tulevat alas. Sitten mittaisin uudestaan pH:n ja kovuuden, ja vasta sitten käyttäisin AquaDuria, jos on vielä tarvis.

Tulevaisuudessa vaihtaisin puolet vedestä joka viikko, ei pääse mömmöt kasautumaan.


Kati
memmu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 23:03, 13.04.2002
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja memmu »

Nitraatit oli tuon ennen kun vaihdoin tänään vettä. Tuosta veden vaihdosta jota ehdotit tehtäväksi muutaman päivän ajaksi... kun altaassa nyt on tuota aquadurria niin nehän sieltä lähtevät veks... Muuten nitraatit ovat olleet siinä 10 hujakoilla noilla mun veden vaihdoilla... siellä on vaan nyt jostain syystä tapahtunut rajähdys [}:)]
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

memmu kirjoitti:Nitraatit oli tuon ennen kun vaihdoin tänään vettä. Tuosta veden vaihdosta jota ehdotit tehtäväksi muutaman päivän ajaksi... kun altaassa nyt on tuota aquadurria niin nehän sieltä lähtevät veks...
Niin lähtevät. Mutta ne nitraatit ovat suurempi ongelma kuin kutosen hujakoilla heiluva pH, joka sitäpaitsi nousee todennäköisesti vaihtamalla sitä vettä.
memmu kirjoitti:Muuten nitraatit ovat olleet siinä 10 hujakoilla noilla mun veden vaihdoilla... siellä on vaan nyt jostain syystä tapahtunut rajähdys [}:)]
Oletko itse ruokkinut allasta koko ajan? Jos ne nitraatit eivät ole kasautuneet pikkuhiljaa, jotain on todellakin tapahtunut. Ja jos siellä on tosiaan tapahtunut yhtäkkinen "räjähdys", se on todennäköisesti aiheuttanut myös nitriittipiikin, mikä on saattanut olla kaloille vielä pahempi juttu kuin nuo nitraatit.


Kati
KingLittle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 11:56, 02.09.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja KingLittle »

Kuinka paljon sulla on kasveja tuolla tankissa ? Nopeakasvuiset kasvit kai käyttävät jonkun verran tota nitraattia...
memmu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 23:03, 13.04.2002
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja memmu »

Kasveja on aika reilusti.. ja nopeakasvuisia..
Olen itse ruokkinut koko ajan allasta, joten en usko yliruokintaa tapahtuneen...
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

"Pari tulievää"? Kyseessähän on etenkin lajitovereilleen tavattoman häijy kala, jota ei missään tapauksessa saa pitää pareittain. Tässä tapauksessa se sairas kala voi olla ottanut turpiinsa ja pahasti. Sinun tulisi joka tapauksessa pudottaa tulievien määrä tasan yhteen.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

memmu kirjoitti:Kasveja on aika reilusti.. ja nopeakasvuisia..
Olen itse ruokkinut koko ajan allasta, joten en usko yliruokintaa tapahtuneen...
Ellei äkillistä yliruokintaa ole ollut, toinen mieleentuleva yllättävän typpipiikin nostattaja on suht ison kalan kuoleminen (ja hajoaminen akvaarioon)... tai huonekasveille tarkoitetun (eli typpipitoisen) lannoitteen käyttäminen.

Oletko aivan varma, ettei nitraatti ole kasautunut pikkuhiljaa? Kuinka usein olet mitannut sitä viime kuukausina?


Kati
memmu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 23:03, 13.04.2002
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja memmu »

Arvasin että joku jossain vaiheessa kommentoi tuota kahta tulievää... Ne ovat tuolla vain sattumien summasta.. ja tulevat (vastoin uskomuksia) toimeen keskenään (toinen asuu toisessa päässä allasta ja toinen toisessa). Olen kyllä täälläkin palstalla koittanut toista tulievää antaa johonkin muuhun altaasen mutta olisitkos sinä Liisa S valmis ottamaan tuon kalan altaaseesi? Kun en niitä raski turhan takia lopettaa kun toimeen tulevat keskenään!
Isoja kaloja ei ole altaasta kuollut (muuta kuin tuo inkkari muutama päivä sitten, mutta sehän ei ole iso kala) enkä ole käyttänyt mitään lannoitteita en huonekasveille- enkä akvaariokasveille tarkoitettuja. Olen mittaillut arvoja noin kahden viikon välein...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”