Litistyneitä pusukaloja?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Litistyneitä pusukaloja?
Olen muutamaan kertaan nähnyt kirjoitettavan pusukaloista, jotka eivät kunnolla kasva täyteen mittaansa. Näillä "kitukasvuisilla" on jotenkin vänkyrä ruoto, jonka vuoksi niiden pituus jää huomattavasti tavallista pusukalaa lyhyemmäksi. Muuten tälläinen vänkyräselkä on yhtä iso kuin suoraselkäinen pusuttelija. En ole kuitenkaan koskaan tainnut tälläistä pusukalaa nähdä, onko niitä Suomessa edes ollut? Olisi kiva nähdä, jos joku tietäisi vaikkapa linkin sivustolle, jossa olisi kuvia tälläisistä pusukaloista. Ja onko tämä todellakin jolostuksella aikaansaatu ominaisuus, ja jos on, niin miksi ihmeessä? Vaikea uskea että tälläinen yksilö olisi kauniimpi kuin normaali pusukala. Vai onko ajatuksena mitä pienempi kala, sitä pienempään tilaan se menee... Mitähän haittaa kalalle voi olla tälläisestä rakenteesta?
Pusukaloista on todellakin "jalostettu" samanlaisia käyräselkäisiä ressukoita kuin vaikkapa kultakaloista. Onkohan sen muunnoksen nimi nyt ilmapallopusukala, en ole varma.
En ole luojan kiitos itsekään tälläisiä nähnyt (anteeksi jos loukkaan jalostusmuotojen kannattajia...). Valitettavasti en osaa antaa myöskään nettiosoitetta. Joku muu?
Käsittääkseni niillä voi olla samoja vaivoja kuin pallovatsaisilla kultakaloillakin; suolistotukoksia ja varmasti liikkuminenkin on kyttyräselällä vaikeampaa.
Olisin valmis kieltämään lailla kaikkien eläinlajien ulkonäköön, tuottavuuteen jne. kohdistuvan "jalostuksen"; ei vain taida olla minun päätettävissäni
Sairauksien vastustuskyky ja vaikkapa kaloilla helppo lisääntyvyys akvaariossa ovat sitten eri asia...
T: Aino
En ole luojan kiitos itsekään tälläisiä nähnyt (anteeksi jos loukkaan jalostusmuotojen kannattajia...). Valitettavasti en osaa antaa myöskään nettiosoitetta. Joku muu?
Käsittääkseni niillä voi olla samoja vaivoja kuin pallovatsaisilla kultakaloillakin; suolistotukoksia ja varmasti liikkuminenkin on kyttyräselällä vaikeampaa.
Olisin valmis kieltämään lailla kaikkien eläinlajien ulkonäköön, tuottavuuteen jne. kohdistuvan "jalostuksen"; ei vain taida olla minun päätettävissäni
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
T: Aino
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Itse menin joskus vuosia sitten ostamaan tällaisen pusukalan.. Akvaarioharrastukseni oli tuolloin vielä ihan alkutaipaleella, ja minähän luulin tietysti, että kaikki pusukalat ovat tuollaisia
. Nettisivuista en osaa antaa vinkkejä, lähinnä viestini pointti oli se, että näitä on ainakin joskus saanut eläin/akvaarioliikkeistä. Tosin nykyään tämä liike (sijaitsi Tampereella) on jo lopetettu.