Sander vaahdottaja

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Sander vaahdottaja

Viesti Kirjoittaja rambi »

Kyllä tässä lueskellessa menee pää sekaisin.
Sander WT ja Sander 1 vaahdottajat toimii hohkapuilla, valmistajan kotisivuilla kuitenkin sanotaan kyseisten mallien kohdalla seuraava :

Operation with injector (venturi) or air stones , both included.

Osaako joku selventää asiaa, toimiiko se sitten kuitenkin molemmalla systeemillä, eli jos käytetään hohkapuu menetelmää niin liitetään siihen ilmapumppu ja kiertovesipumppu, jos taas halutaan käyttää injectoria niin ilmapumppua ei tarvi, täytyy ostaa vain esim. turboflotorissa käytettävä aquabeen ilmapumppu missä on ilmanottoliitin.
Kuinka tehokkaan pumpun ne laitteet vaatii.
Venturipumppuja en ole missään nähnyt eriksen myynnissä (paitisi jenkeissä esim. maxijet ), saitko Mikkokoo jostain turboflotorille semmoisen pumpun erikseen tilattua.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

En ole vielä tilannut kun yritän räpistellä vanhalla. Makeanveden käsittely 24 h auttoi pariksi viikoksi. Nyt rupeaa taas yskimään ja tänään aion käsitellä etikassa.
Mä olin käsittänyt, että Sander ei enää tee hohkapuihin perustuvia (vaan venturiin tai diffuusoriin) vaahdottajia, mutta voin olla väärässä. Tuon sun tekstin todella tulkitsisi niin, että molemmat vaihtoehdot on mahdollisia ja mukana paketissa haluttaessa.
Mistä sä olet harkinnut tilata Sanderin vaahdottajan? Katselin heidän kotisivuja ja hintaosasto on jatkuvasti (jo monta viikkoa) näkymättömissä...? Paljonko esim. Model 2p maksaisi Saksassa?
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Aquaristic.net-issä on Sanderi halvin, tutkaile sieltä hintoja.
Kotisivuilla ei hintoja ole ja muutenkin saisi olla selvemmin selitetty sen käyttö.
Jos siinä käyttää diffuuseria niin mistään ei selviä että tarvitaanko siihen mallia turboflotor pumppu vai ottaako se ilman sitten suoraan ilmatilasta ja siihen kelpaa ihan tavallinen pumppu (kuten minun kiinanmallissa nyt on), jos näin on niin herää heti kysymys metelistä, turboflotorin ilmanotto oli aika hiljainen verrattuna vaikka siihen bioflotoriin tai kiinan vaahdottajaan.
Vaikka luulisi asian olevan yksinkertainen niin näin se ei ole ja juuri siitä syystä olen vieläkin Tunzea tilaamassa vaikka Sanderiakin tekisi mieli.
Ehkä sen käyttö vielä jostain selviää (juuri se diffuuseripuoli, hohkapuilla homma on ihan helppo, ilmapumppu ja joku kiertovesipumppu minkä teho ei kai ole mitenkään ratkaiseva ,päinvastoin kuin diffuuseria käyttäessä).
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Pikkuhiljaa netistä vastauksia löytyy, kummallista että muualta kuin valmistajan kotisivuilta.
Eli Sander 1 toimii hohkapuulla tai injectorilla. Jos käyttää injectoria niin 1200 l\h pumppu tarvitaan (ilmeisesti ihan tavallinen kiertovesipumppu, ei turboflotorin mallinen), jos taas haluaa käyttää hohkapuuta ja ilmapumppua niin syöttöpumpun teho voi olla pienempi ja mitä pitempi putki sen parempi tulos.

http://www.tmc-ltd.co.uk/aquariumproducts/skimm.asp
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Kimi, laita omat kommentit sen Sander 1 toiminnasta kun ei muilla siitä kokemusta ole,kerran oli puheta niin sanoit että vain Sander 2 ja 3 saa injectorilla, onko ne uudet mallit tullut ihan hiljattain markkinoille.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Moi, en lukenu ihan kaikkea.
Sander modell 1 toimii joko perinteisellä tavalla eli hohkapuilla.
Siihen tarvitaan syöttöpumppu
n. 300 l/h ja ilmapumppu esim WS2.
Tai diffusorilla ( injektorilla ) 1200 l/h esim Eheim 1250, jolloinka hohkapuut voi heittää pois.( ei tarvitse erillistä syöttöpumppua )
Diffuusoria voi käyttää jos vaahdotin on lyhyt maksimi 60 cm.
Koska diffusori on asennettu niin että se puhaltaa suoraan alaspäin keskellä putkea.
Jos esim vaadotin on 120 cm pitkä niin pumppu ei jaksa työntämään kuplia niin syvälle eli yli puolet putkesta on pelkkää vesitilaa.
vesi menee kumminkin ylhäältä alas ja pientä putkea pitkin takaisin akvaariooon.
Sander 2 ja 3 toimii omalla inkektori pumpulla joka on vaahdottajan alaosassa.
Modell 1 ns syöttöpumppu toimii samalla injektori pumpulla
Diffuusori ja injektori tarkoittaa tässä yhteydessä samaa

Kimi
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

mikkokoo kirjoitti:En ole vielä tilannut kun yritän räpistellä vanhalla. Makeanveden käsittely 24 h auttoi pariksi viikoksi. Nyt rupeaa taas yskimään ja tänään aion käsitellä etikassa.
Mä olin käsittänyt, että Sander ei enää tee hohkapuihin perustuvia (vaan venturiin tai diffuusoriin) vaahdottajia, mutta voin olla väärässä. Tuon sun tekstin todella tulkitsisi niin, että molemmat vaihtoehdot on mahdollisia ja mukana paketissa haluttaessa.
Mistä sä olet harkinnut tilata Sanderin vaahdottajan? Katselin heidän kotisivuja ja hintaosasto on jatkuvasti (jo monta viikkoa) näkymättömissä...? Paljonko esim. Model 2p maksaisi Saksassa?
n. 970,00 € ilman rahtia ja veroa

T. Kimi
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Kiitos Kimi vastauksesta.
Hynde
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Itselläni on sanderin power skimmer diffuusorilla ja syöttöpumppuna eheimin 1250->1200l/h, hyvin on toiminu eikä tarvitse ilmapumppuja eikä hohkapuita.... helppoa kaiken lisäksi kunhan muistaa välillä tyhjentää kupin ja puhdistaa diffuusorin/injektorin.... tosin ei sitä yhtään isompaan akvaan saisikaan kuin minun on... 250l.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Hynde kirjoitti:Itselläni on sanderin power skimmer diffuusorilla ja syöttöpumppuna eheimin 1250->1200l/h, hyvin on toiminu eikä tarvitse ilmapumppuja eikä hohkapuita.... helppoa kaiken lisäksi kunhan muistaa välillä tyhjentää kupin ja puhdistaa diffuusorin/injektorin.... tosin ei sitä yhtään isompaan akvaan saisikaan kuin minun on... 250l.
Kuinka pitkällä putkella sinun Sanderi on, minulle tule se AH600 mikä sitten on kai se maksimi mihin injectorin saa toimimaan, mistä se ottaa ilman ja onko äänekäs, jos on oletko keksinyt jotain sen vaimentamiseen.
Ilmeisesti se pumppu voi olla myös tehokkaampi, esim. 1800-2000 l\h ?
Hynde
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hynde »

rambi kirjoitti: Kuinka pitkällä putkella sinun Sanderi on, minulle tule se AH600 mikä sitten on kai se maksimi mihin injectorin saa toimimaan, mistä se ottaa ilman ja onko äänekäs, jos on oletko keksinyt jotain sen vaimentamiseen.
Ilmeisesti se pumppu voi olla myös tehokkaampi, esim. 1800-2000 l\h ?
sanderini on wt 550 (tosin vanhempi malli siitä, mutta sama peli kuitenkin) eli 55cm korkuinen, ilman se ottaa siitä vihreässä kauluksessa olevasta pienestä reijästä johon olen laittanut letkun pätkän.ja se hiukan suhisee, mutta olen heittänyt sen akvaarion taakse, ei se ainakaan minua ole häirinnyt, kiertovesipumput kovempaa ääntä ovat pitäneet.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Nyt on Sander AH 600 käytössä, diffuusorilla se on mielestäni aika huono, hohkapuilla saa ainakin puolet enemmän kuplia aikaseksi, diffuusori jaksaa työntää vain 20 cm kuplia alas päin joten käytän näin alkuun hohkapuita, ehkä tehokkaampi pumppu auttaisi diffuuserin käytössä (kokeilin 1800 l\h ja 2000 l\h pumpulla.
Ilmapumpun tilasin liian tehokkaan, paljonko on Shego WS 2 teho l\h, missään ei ole sitä kerrottu, tilaamani M2K3 on 350 l\h, sen kun laittaa täysille niin saa istua vieressä tyhjentämässä kuppia :) .
Kiertovesipumppu ei saa olla liian tehokas, kokeilin 800 l\h niin aivan liikaa, täytyy hakea tänään pienempi pumppu, kyllä sieltä Saksasta saa usein ilmaista tavaraa [;)] , nyt oli paketti postiennakolla ja postin virkailija ei kysynyt rahaa, täytynee kai kysellä Saksasta asiasta.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

rambi kirjoitti: Ilmapumpun tilasin liian tehokkaan, paljonko on Shego WS 2 teho l\h, missään ei ole sitä kerrottu, tilaamani M2K3 on 350 l\h, sen kun laittaa täysille niin saa istua vieressä tyhjentämässä kuppia :) .
Entä jos säätäisit hieman vesipatsasta kupissa alemmas?

WS2 ja WS3 pumpuille ei anneta l/h tehoja. M2K3 tuottaa 350l/h 180-200mbar paineella kun taasen esim WS3 tuottama paine on väh 300mbar. Mulla olis renan air 200 ja 400, haluasitko vaihtaa :mrgreen:
rambi
Advanced Member
Advanced Member

jusa kirjoitti:
Entä jos säätäisit hieman vesipatsasta kupissa alemmas?
Mulla olis renan air 200 ja 400, haluasitko vaihtaa :mrgreen:
Millä korkeudella sinulla se vedenpinta kulkee, minulla on lähellä sitä ritilää mikä on kupin alaosassa ja ilmapumpulla sitten säädän sen vaahdon korkeuden (pienen putken puolessa välissä).
Meinasin vaihtaa juuri siihen Renan pumppuun, kokeilin tänään Rena 200 ja Rena 300 mallia, 200 oli turhan tehoton ja 300 juuri sopiva .
Halusin vaihtaa Renaan kun mielestäni M2K3 on liian äänekäs mutta kun pääsin tänään vertailemaan niin ei niissä juuri eroa olen ,jotenkin muistin että Rena oli melkein äänetön, mutta silloin oli mäntykaappi käytössä niin se varmaan sammutti ääntä enemmän kun nykyinen vaneriviritelmä ja siinä ei ole takaseinää ollenkaan.
Jos sun Rena 400 on äänetön :mrgreen: niin voisin vaihtoa ajatella.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

rambi kirjoitti: Millä korkeudella sinulla se vedenpinta kulkee, minulla on lähellä sitä ritilää mikä on kupin alaosassa ja ilmapumpulla sitten säädän sen vaahdon korkeuden (pienen putken puolessa välissä).
Meinasin vaihtaa juuri siihen Renan pumppuun, kokeilin tänään Rena 200 ja Rena 300 mallia, 200 oli turhan tehoton ja 300 juuri sopiva .
Halusin vaihtaa Renaan kun mielestäni M2K3 on liian äänekäs mutta kun pääsin tänään vertailemaan niin ei niissä juuri eroa olen ,jotenkin muistin että Rena oli melkein äänetön, mutta silloin oli mäntykaappi käytössä niin se varmaan sammutti ääntä enemmän kun nykyinen vaneriviritelmä ja siinä ei ole takaseinää ollenkaan.
Jos sun Rena 400 on äänetön :mrgreen: niin voisin vaihtoa ajatella.
Ilmapumpun ääntä en kuule ollenkaan muun melun alta joten ei se ainakaan mikään jänisrääkkä ole :mrgreen: Eipä sulla ole paljon tehtävissä jos vedenpinnan korkeus on lähellä ritilää tai jopa sen alapuolella, pirtänee vaan sitten vähentää ilman tuloa.

Itse pitelen vesipatsasta suunnilleen samalla tasolla.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Minkä merkkisiä hohkapuita käytätte vaahdottajassa, Sanderia saa Suomesta mutta Saksassa on myös muita merkkejä.
Tuli taas huomattua hohkapuun "hyvät"puolet :twisted: , vedenvaihdon jälkeen kun laitoin vaahdottajan päälle niin tuli myös isoja kuplia ja vaahdottaja ei toimi silloin ollenkaan, laitoin varalle ostetut uudet kiinni niin sama juttu, toisesta tuli isoja kuplia.
Onko jotkut muut merkit varmempia kun Sanderi, täytyy tässä tilata varastoon reilu satsi ja markkinoilla on myös Aqua-Medicin, Knopin ym... hohkapuita.
Jos jollain on ylimääräisiä kotona voisin pari kpl ostaa (huomenna haen jo kaupasta).
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Tämä ei ole varsinaisesti hohkapuiden ongelma (olet varmaan jo kerinnyt huomata tämän [;)] ), vaan kaikki vaahdottajat lopettavat vaahdottamista joksikin aikaa vedenvaihdon jälkeen. Tämä johtuu osittain siksi, että vastasekoitetussa merivedessä on vielä suolassa olevia kelaatteja, mitkä hajoavat ajan kanssa.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

ealex kirjoitti:Tämä ei ole varsinaisesti hohkapuiden ongelma (olet varmaan jo kerinnyt huomata tämän [;)] ), vaan kaikki vaahdottajat lopettavat vaahdottamista joksikin aikaa vedenvaihdon jälkeen. Tämä johtuu osittain siksi, että vastasekoitetussa merivedessä on vielä suolassa olevia kelaatteja, mitkä hajoavat ajan kanssa.
Joo, normaalisti tämä ei ole hohkapuun eikä diffuusorin ym.. onkelma ja sen jo "kokeneena" harrastajana tiedän, tässä tapauksessa on vika hohkapuissa kun niistä ei saa lähteä isoja kuplia, eli "putkessa" on tasaisesti pieniä ilmakuplia kun nyt on joukossa jopa 5 mm kokoisia kuplia, usein hohkapuu menee halki kuten keväällä Kurjen mallissa huomasin , nyt on se outoa että mitään halkeamia ei ole näkyvissä.
Tilaan tänään monen vuoden [;)] hohkapuut niin eivät lopu kesken, voisin nyt hyvin käyttää sitä diffuusoria mutta kun ei ole sopivaa pumppua siihen.
hartar
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hartar »

Itse olen n. vuoden aikana kokeillut myös Knopin hohkia,mut ei ole Sanderin veroisia.Knopin hohkapuu on ilmeisesti "kovempaa" eli ilma ei tule puun läpi niin hyvin kuin Sanderissa.Enkä ole löytänyt mistää yhtä isoa hohkapuuta kuin Sander 4.Mut ei nyt ole "järkyttävä" kustannus vaihtaa puut kerran kuussa (jos ajattelee harrastuksen hintaa). :)
BenZo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BenZo »

Käytän Sanderin puita ja hyväksi havainnut.

Kun laitat puut ilmaletkun päähän, älä pistä sitä "kerralla nopeasti" paikoilleen, vaan varovasti hivuttaen antaen ilman "vuotaa" alussa. Tämä siksi ettei vesi ja ilma tee niin suurta vastapainetta joka tempaisee sen muoviholkin irti puusta ja saat aikaan vain isoja kuplia. Ja liotathan puita pyöritellen ennen paikoilleen laittoa.

Toimii.. :)
rambi
Advanced Member
Advanced Member

BenZo kirjoitti:Käytän Sanderin puita ja hyväksi havainnut.

Kun laitat puut ilmaletkun päähän, älä pistä sitä "kerralla nopeasti" paikoilleen, vaan varovasti hivuttaen antaen ilman "vuotaa" alussa. Tämä siksi ettei vesi ja ilma tee niin suurta vastapainetta joka tempaisee sen muoviholkin irti puusta ja saat aikaan vain isoja kuplia. Ja liotathan puita pyöritellen ennen paikoilleen laittoa.

Toimii.. :)
Täytyy niitä sitten pitää pikkasen aikaa vedessä ennen kun käytän, harjoittelu tekee mestarin :D
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Osaako kukaan selittää Sander 2 diffuusorilla varustetun vaahdottajan 1000 euron hintaa, suositus 650 l akvaarioon, onko laite täysin ylihinnoiteltu, jos vertaile muihin merkkeihin niin samalla rahalla saa 2-3 vaahdottajaa tai sitten se vaan on niin hyvä, kova hinta kyllä putkelle ja pumpulle.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

En olisi halunnut enää tänne kirjottaa, mutta kai se on pakko

Sander 2 P riittää 500 - 3000 litraiselle altaalle riippuen altaan muista suodatin järjestelmistä.
Ja sitä käytetään myös muihin merivesiakvaariohin kuin riuttatyyppisiin altaisiin.
Sander ilmoittaa mihin se riittää oikeasti ei " mutu" eikä mainos mielessä.

esim. Gigantoskim 5000 riittää 10 000 litran akvaariolle ja maksaa 119,90 €. :roll:

Joku aina maksaa enemmän ja vähemmän kun toi tai tää :D

Kimi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”