Kuinka saa valokuvat akvasta onnistumaan?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jögö
Starting Member
Starting Member

Kuinka saa valokuvat akvasta onnistumaan?

Viesti Kirjoittaja Jögö »

Olen ottanut vaikka kuinka monta kuvaa akvaariosta mutta ne ei ole kuin kerran onnistuneet :twisted: . Mikä neuvoksi?

Edit: Pientä hienosäätöä otsikkoon ja tekstiin : Rääkky
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!
Millälailla olet epäonnistunut.
Täällä on loistavat ohjeet

Edit: Linkki kuntoon /sam
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
ok
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ok »

Kiitoksia loistavasta linkistä. Eipä ole tullut mieleen etsiä Googlella ruotsinkielisellä hakusanalla :P

Kerro Jögö vähän, millaisella laitteistolla olet kuvannut, tai vielä paremmin laita tähän tai muualle nettiin pari kuvaa, niin niistä on aika helppoa sanoa, mikä on mennyt vikaa.

Tässä muutamia juttuja, joita olen itse oppinut kantapään kautta viimeaikoina.

0. Pidä kamera aina vinossa lasiin nähden. (vinossa pystyakselin suhteen on ihan yhtä hyvä kuin vinossa vaaka-akselin suhteen.) Mieti, mistä sektorista linssiin voi lasin kautta tulla heijastuksia, ja katso että siellä ei ole mitään kirkkasti valaistua kohdetta (esim. salama, pöytälamppu, tv, salaman valaisema pöytä, kameran jalusta, valkoinen seinä...). Jos tämä kohta ei ole sinulle ilmeinen, etsi fysiikan kirjasta tms. "heijastuslaki".
1. Käytä salamaa tai ISO 800-filmiä, muuten valo ei millään riitä. Jälkimmäisellä kuvista tulee tosin jo aika rakeisia.
2. Ilman salamaa valotusajan on hyvä olla korkeintaan 1/60, tai liike ei pysähdy riittävän hyvin.
3. Ilman salamaakin saa ihan kohtalaisia kuvia, mutta värit saattaa joutua säätämään Photoshopilla kohdalleen. Salamatta heijastukset ovat kuintenkin noin miljoona kertaa pienempi ongelma kuin salamalla, varsinkin jos huoneesta ovat valot pois.
4. Jos sinulla on TTL-salama, niin etualalla olevasta kalasta tulee automatiikalla helposti ylivalottunut. Säädä salamaa manuaalisesti.
5. Jos automaattisalama mittaa valon muuten kuin TTL-menetelmällä, varo ettei lasista tule suoraa heijastusta salaman anturiin.
6. Joitain kaloja ei voi valaista salamalla kuvaussuunnasta, tai ne kiiltävät kuin peili. Ei-hopeakylkisistä tulee hyviä kuvia kun salama on suht. lähellä kameraa.
6.1 Jos salama on altaan yläpuolella, varo että välähdys ei valaise koko huonetta, kameraa ja kuvaajaa samalla -> Ikäviä heijastuksia.
(7. Jos sinulla on vanha käyttöohjeeton kamera, jossa on jokin tuntematon vipu, niin sen oleminen väärässä asennossa saattaa aiheuttaa käsittämättömiä ongelmia. Nimim. Miksi h-vetissä salama välähtää eri aikaan, kuin suljin aukeaa?)
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Vau mikä linkki! Saa kyllä varmaan "kamerataidottoman" karvat pystyyn - valokuvaus ON aika hankalaa alussa (muistan omat alkeiskurssini... :roll: ).

Itse kannatan vasta-alkajalle hyvää digikameraa, sillä hukkakuvia tulee kymmenen yhtä onnistunutta kohden... Jälki ei ole koskaan sama kuin kunnon käsisäätö-järjestelmäkameralla (ellei omista ylimääräistä neljännesmiljoonaa vanhaa rahaa jota voi laittaa palamaan digiperään), mutta into loppuu varmasti alkuunsa jos pitää maksaa niistä hukkakuvista (ja 24/36 kuvaa palaa HETI kun allasta innostuu kuvaamaan).

Toiseksi minä suosittelen kunnon lisävalaistusta salaman sijaan. Kestää tosin jonkin aikaa ennenkuin kalat tottuvat valoon, eikä herkkiä kaloja saa tottumaan siihen ollenkaan (puhumattakaan siitä että saisi plekot esille...), mutta parilla orjalla otetut kuvat ovat minun parhaimpia. Orja on siis lisävalo. Ja 400-filmi riittää hyvin silloin.

Kolmanneksi: ne ok:n mainitsemat heijastukset pitää saada mminimoitua. Eli kaikki häiritsevät valot pois päältä, verhot kiinni, valeat/heijastavat pinnat piiloon, mukaanlukien orjien heijastukset sekä kameran salama jos sitä käyttää. Lisäksi vielä akvaarion lasin pilkuntarkka puhdistus (minulla on paljon hienoja kuvia pisaranjäljistä :mrgreen: )

Ja tärkein vihje: kärsivällisyyttä! Sitä saa leikkiä "oikeaa" luontokuvaajaa ja istua siinä altaan vieressä koko illan ja odottaa että kala olisi oikeassa kohdassa...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Pertti Rassin sivuilla on myös aiheesta : http://www.pp.song.fi/~prboy/valokuvaus.htm

Olen tärvännyt erinäisiä ruutuja filmiä yrittäessäni kuvata sinttejä siten että salama on kiinni suoraan kameran rungossa. Muun muassa siihen suivaantuneena pistin viikonloppuna tilaukseen ttl-synkkapiuhan, jotta saan sijoitettua salaman pöntön yläpuolelle. Nyt kun salamaongelma ratkeaa tullee seuraavaksi vastaan makron autotarkennuksen soutaminen edes takaisin (okeiokei, voin käyttää käsitarkennusta, mutta...) sekä makron ja loittorenkaiden rajoittunut syvyysterävyys alue.
Hyönteisiä kuvatessa on tullut konkereettisesti todettua että 105mm 1:1 makro+loittosarja+lähilinssi ja joskus vielä 1,5xtelejatke piirtävät filmille alle millin terävän tason ja kaikki muu onkin sitten häiritsevän epätarkkaa.

Kari
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Fisu kirjoitti:Nyt kun salamaongelma ratkeaa tullee seuraavaksi vastaan makron autotarkennuksen soutaminen edes takaisin (okeiokei, voin käyttää käsitarkennusta, mutta...) sekä makron ja loittorenkaiden rajoittunut syvyysterävyys alue.
Hyönteisiä kuvatessa on tullut konkereettisesti todettua että 105mm 1:1 makro+loittosarja+lähilinssi ja joskus vielä 1,5xtelejatke piirtävät filmille alle millin terävän tason ja kaikki muu onkin sitten häiritsevän epätarkkaa.
No jos NOIN lähelle halajaa niin saa jo elellä suhrun kanssa! 8O Itse turhaudun jo tavallisen makron kapeaan tarkkuussyvyyteen, jos käsivaralla yrittää niin saa nojata aika tiukkaan johonkin ettei väärä alue ole tarkka...
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Sateenkaari02 kirjoitti:...jos käsivaralla yrittää niin saa nojata aika tiukkaan johonkin ettei väärä alue ole tarkka...
Oletko kuullut jalustasta? [;)]
Kyllä jalusta on must makrokuvauksessa ainakin täysin keinovalo-olosuhteissa.

Kari
Jögö
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jögö »

Siis saako tavallisella valokuvakameralla otettua akvaariosta kuvia?
Yksi kuva on onnistunu. Niin siis se on heijastanu eikä kuvaamossa olla siten teetetty niitä. Onko jalusta välttämätön?

Edit: Pientä fiksausta /sam
KaSu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KaSu »

jarvij kirjoitti hyvätä linkistä:
valitettavasti oli ruotsiksi josta ainakaan minä en ymmärrä hölkäsen pöläystä :cry:
~Katja~
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Hei!
Sellaista elämä on!
Tuo on niin erinomaisen hyvä sivu, mutta niin pitkä että sen kääntämiseen (luvan saannin jälkeen) kuluisi pari kolme päivää, joten minä tuskin siihen ryhdyn. Kertokoot kuvat sen minkä pystyvät

Valitan :cry:
vicky
Junior Member
Junior Member

käännös

Viesti Kirjoittaja vicky »

Täällä Maisun suosikki taas äänessä... ei tuo käännös nyt niin vaikeaa ollut...puhuu yksi monikielinen Kirkkonummelta. Jos en joku ilta keksi mitään tekemistä, niin käännän tekstin teille yksikielisille.
be reasonable, do it my way.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Re: käännös

vicky kirjoitti:Täällä Maisun suosikki taas äänessä... ei tuo käännös nyt niin vaikeaa ollut...puhuu yksi monikielinen Kirkkonummelta. Jos en joku ilta keksi mitään tekemistä, niin käännän tekstin teille yksikielisille.
Hei!
Muista että tarvitset käännöksen julkaisemiseen myös luvan tuon sivun tekijältä.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Fisu kirjoitti:
Sateenkaari02 kirjoitti:...jos käsivaralla yrittää niin saa nojata aika tiukkaan johonkin ettei väärä alue ole tarkka...
Oletko kuullut jalustasta? [;)]
Kyllä jalusta on must makrokuvauksessa ainakin täysin keinovalo-olosuhteissa.

Kari
Ai se on se kolmijalkainen putkikasa tuolla kaapin nurkassa? [;)] Itse kuvaan niin harvoin makrolla keinovalossa ettei ole tullut tarvetta. Pysyy käsi nojatessa tarpeeksi hyvin paikallaan jotta auringonvalossa saa hyvää jälkeä mun Nikonin 55 mm objektiivilla kuvatessa. Ja kun kuvaa tuotekuvia/asetelmia niin jalustahan on must, muuten menee hermo. Mutta luovalle kuvaamiselle pitää suoda luova vapaa käsi :mrgreen:

Allasta kuvaan ainoastaan ei-yhtä-lostavalla digikameralla, muuten on tasku tyhjä kun ne kaksi ja puoli tsiljoonaa filmiä on kehitetty... Tosin saa katsoa kun kohta tuo uusi skanneri on asennettu mun koneeseen jospa sen diataso olisi tarpeeksi hyvä jotta voisi siirtyä posafilmiin. Jäisi kuvien kehitys kokonaan pois, turhahko menoerä nykykäytössäni. Kinolla saa kuitenkin paljon parempaa kuvalaatua kuin millään valmisdigikameralla (tai vaihtoehtoisesti en edelleenkään monen vuoden käytön jälkeen ole aivan sinut mun kameran kanssa...).
nannu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannu »

Hei,
tuossa on yhdet akvaarioaiheiset valokuvaussivut. Kauniita kuvia ja myös niitä epäonnistuneita heijastuksilla ja ilman. Tekstiä en jaksanut lukea mutta varmaan sieltä saa vinkkejä, tosin engelskaksi.

http://characin.com/photography/index.html
Janda
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Janda »

Lainasin tuossa töistä 3,3 megapixelin digikameran, kun pitää sisustuskilpaan ottaa kuvia. :)
Ihan kelvollisia kuvia tuli, kun pimeässä huoneessa ilman salamaa räpsi. En todellakaan voi valittaa, ainut ongelma on että kamera ei tarkennu kovinkaan lähelle. :(
nannu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannu »

Hei,
tuohon samaan kuin alla olevassa linkissä pystyisi. Todella kauniita kuvia kaloista!
http://www.akwafoto.pl/fotoreport/zoo_w ... a_inne.htm
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”