Vallisneria poikki, naps.

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Jussian
Member
Member

Vallisneria poikki, naps.

Viesti Kirjoittaja Jussian »

Hips.

Mitenkä tuo vallisneria mahtaa suhtautua sen typistämiseen.

Siis, jos katkon ylipitkistä vallisnerioistani latvuksia ihan reilusti tapahtuuko mitään seuraavista:

a) kasvi kuolee,
b) kasvi innostuu kasvamaan entistä enemmän
c) kasvi ei kuole, muttei kasva lisää pituuttakaan.

Kaikki ylläolevat ovat käsittääkseni ihan mahdollisia vaihtoehtoja.

Jotain kuitenkin nyt pitää tehdä, sillä olen vahvasti sitä mieltä, että lähes kaksi kertaa akvaarion mittainen vallisneria on aivan liian pitkä, varsinkin kun niitä on allas puolillaan (älkää innostuko, vain 60litranen).

Jussi
Kiirestä pääsee parhaiten eroon istumalla alas hetkeksi. Toimii erityisen hyvin rautatieasemalla.
Petteri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Jussian kirjoitti:Mitenkä tuo vallisneria mahtaa suhtautua sen typistämiseen.
Naps-naps-menoks vaan.

Ainakaan meidän vallisneriat eivät ole moksiskaan, vaikka silloin tällöin tulee vetästyä jenkkisiili.
Kawai
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kawai »

Sama täällä. Ei ole moksistaan.

Ei muuta kuin liiat pois vaan!

-K-
"Paikallisia sadekuuroja... ja v***t!!" - Nooa, 4341 eKr
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Oln myös huomannut saman jutun ettei kasvi välitä vaikka laittaa lehtiä poikki.
satunnainen
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja satunnainen »

Minun mielestä niistä tulee ruman näköisiä ja siihen leikkauskohtaan kasvaa levää
oppo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja oppo »

Poikki vaan julmasti saksilla -nips-, eikä meillä mitään levää ole tullut! Yleinsä itse katkon ne hieman vedenpinnan alle jääviksi niin eivät näytä tökeröiltä tasalatvaisina ja tätä toimenpidettä saa tehdä melko usein.

8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Ei vallisneria tosin saksimiseenkaan kuole ja itsekin joskus kiireessä napsaisen, mutta parempi vaihtoehto olisi jos jaksaisit nyppiä liiat vanhat lehdet alhaalta asti pois.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
oppo
Senior Member
Senior Member

Lisäisin vielä omaan vallisnerian-parturointiin sen seikan että toki kuolleet ja huonokuntoiset lehdet poistetaan tyvestä käsin. Näin toimin kaikkien kasvien kohdalla mutta tuon vallisnerian liikakasvun kanssa toimin kera saksien.

8O
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minusta koko kasvi menettää omaperäisen ilmeensä ja muuttuu joksikin keinotekoiseksi bonsaiksi jos sitä saksii.
oppo
Senior Member
Senior Member

maisu kirjoitti:Minusta koko kasvi menettää omaperäisen ilmeensä ja muuttuu joksikin keinotekoiseksi bonsaiksi jos sitä saksii.
Makunsa kullakin, minusta taas akvaario on ruman näköinen jos vallisneria peittää puolet pinnasta ja rönsyilee ties missä. On paljon kauniimpaa leikata kasvia niin että se ulottuu juuri ja juuri pintaan ja sen jälkeen antaa taas kasvaa. Toimenpidettä saa ja voi toistaa silloin kuin kerkiää/jaksaa/viitsii. Tosin minä haluankin että kasvit ovat melko yksinkertaisen näköisiä ja selkeitä(vierastan kaikkenlaisia vesitähdikkejä ja muuta roskaisen näköisiä), kalat toki saavat muokata asumustaa miten tykkäävät(tonkija nyt pääasiassa).

8O
Jussian
Member
Member

Juu,

taidan liittyä vallisnerioiden leikkaajien joukkoon huolimatta muutamasta soraäänestä. Mielestäni on nimittäin erityisen ikävän näköistä, kun vallisneriat peittävät koko pinnan.. Eivät näytä enää edes erityisen luonnollisilta kun ovat niin helvetillisen pitkiä.

Tosin, taidan ensin käydä kysymässä akvaliikkeestä vaihtoehtoa vaihdella niitä pienempii yksilöihin pienellä välikorvauksella. Olisivat varmasti nimittäin isommassa altaassa oikein näyttäviä.

Jussi
Kiirestä pääsee parhaiten eroon istumalla alas hetkeksi. Toimii erityisen hyvin rautatieasemalla.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Jussian kirjoitti:Eivät näytä enää edes erityisen luonnollisilta kun ovat niin helvetillisen pitkiä.
Tai oisko se sittenkin toisinpäin?
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Mulla vallisneria kasvaa leikkaamisen jälkeen kymmenessä päivässä 30cm. Ongelma ei minulla ole se miltä ne näyttää vaan se että heti kun lehdet on kasvanut niin että ne kääntyvät vedenpinnan myötäisesti, ne estävät vedenkierron lähes täysin. Etenkin kun on salviniaa ym. pintakasveja, sillä kaikki pinnalla liikkuva pysähtyy vallisnerian lehtiin.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!
Vallisneriaa on monta lajia ja muotoa, kannattaisi ehkä hankkia lyhyempiä muotoja, ja valita niistä sopivia. Veden laatukin vaikuttaa vallisnerian kasvutapaan. Esimerkiksi Tanganjikajärven kovassa emäksisessä vedessä vallisneria kasvaa vai 5 -10 sentin pituiseksi:
http://www.akvaariotieto.info/suomi/tan ... llisne.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
marius
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marius »

Tropican sivuilla on tällanen vallisneria spiralis "Tiger". Kasvaa 30-55+ cm(mitä tuo plussa sitte tuolla perässä tarkottaneekaan..?). Siinä olis potenttiaalinen kasvi kun on vielä luokiteltu helppohoitoseksikin. Mitenhän sitä on yleisesti myynnissä? Ja oiskohan sillä suomenkielistä nimeä? (Tiikerivallisneria?)
Sen tiiän että jos täällä menee eläinkauppaan kysymään jotain tieteellisellä nimellä niin myyjät kahtoo monttu auki että mikäs ihme se sellanen on.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

"Tiikerivallisneria" on aika ihanteellinen kasvunopeudeltaan muiden vallisnerioiden joukossa, se kasvaa kyllä n. 60-65 cm korkuiseksi mutta paljon hitaammin kuin muut kaltaisensa. Siltä menee sopeutumiseenkin enemmän aikaa, kuukausia, mutta suosittelen sitä kyllä. Minulla se on kasvanut mopanin ympäri näyttäen siltä kuin mopani olisi pudotettu kasvien keskelle vaikka tosiasiassa järjestys on ollut päinvastainen, aika hauska efekti sinänsä.
Jussian
Member
Member

Pallokala kirjoitti:Mulla vallisneria kasvaa leikkaamisen jälkeen kymmenessä päivässä 30cm. Ongelma ei minulla ole se miltä ne näyttää vaan se että heti kun lehdet on kasvanut niin että ne kääntyvät vedenpinnan myötäisesti, ne estävät vedenkierron lähes täysin. Etenkin kun on salviniaa ym. pintakasveja, sillä kaikki pinnalla liikkuva pysähtyy vallisnerian lehtiin.
Itseasiassa tämä on pointti on yksi parhaita pistää vallisneriaa poikki. Toisaalta asiaa voisi auttaa myös muutaman taimen poistaminen altaasta. Sinällään ikävää, kun kasvi on ihan komia, mutta tuntuu tuottavan ongelmia pitkäksi kasvettuaan...

Jussi
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

marius kirjoitti:Mitenhän sitä on yleisesti myynnissä?
Olen joskus nähnyt tikruvallisneriaa Helsingin Itäkeskuksen Faunattaressa, mutta sielläkin aivan muutaman kerran vain. Altaissani kyseistä kasvia on, kiitos Rääkyn anteliaisuuden, ja voi todella mainiosti. Hoito samanlaista kuin tavallisen vallisnerian, mutta sanoisin tikrun vaativan hiukkasen enemmän valoa.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Lisa kirjoitti:Altaissani kyseistä kasvia on, kiitos Rääkyn anteliaisuuden, ja voi todella mainiosti.
Mitäs sitä suotta pihtailemaan, pitäisi varmaan itsekin joskus kokeilla kyseistä kasvista.
Martsu
Starting Member
Starting Member

Vallisneria

Viesti Kirjoittaja Martsu »

Itselläni on kierteisvallisneriaa tai sillä nimellä se joskus myytiin. Se ei ole kasvanut kuin 20-25 cm pitkäksi. Se kasvaa myös aika hitaasti ja on todella kaunista. Tavallista vallisneriaa leikkelen surutta!
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Holzig kirjoitti:Mitäs sitä suotta pihtailemaan, pitäisi varmaan itsekin joskus kokeilla kyseistä kasvista.
Tarkoitatko nyt, että jee, Rääkky on antelias vai pitäisikö minun jatkaa hyväntekeväisyyttä? [;)]
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Cory
Advanced Member
Advanced Member

tiger

Viesti Kirjoittaja Cory »

Hip, hip, meikäläisen yhdestä pöntöstä löytyy myös tuota tigeriä! :) On kököttänyt siellä jo kohta kuukauden, mutta ei ole sanottavasti inahtanut mihinkään. Pari kasvia on kasvattanut muutaman rönsyn, mutta siinä oikeastaan kaikki. Pituuttakaan ei ole tullut lisää juuri lainkaan. No, taimet olivat vain noin kymmensenttisiä ne ostaessani ja ilmeisesti kotiutumiseen menee aikaa, joten odottelen kärsivällisesti.

Tavallista V. spiralistakin löytyy, about metrin mittaisena. Näyttää ajoittain hieman pusikkoiselta, sillä vaikka akvan korkeus on puoli metriä ei pituutta pöntöllä ole kuin 80cm. Toisaalta pintakasveja ei ole ollenkaan. Valoa saan tarvittaessa lisää pätkäisemällä noin puolet noista huituloista saksilla ja karsimalla muutaman taimen pois. Mutta kauniita ne ovat pinnallakin.
marius kirjoitti:vallisneria spiralis "Tiger". Kasvaa 30-55+ cm(mitä tuo plussa sitte tuolla perässä tarkottaneekaan..?).
Lainaus Tropican omasta selostuksesta: 'A "+" sign after the height or width figure indicates that the plant may grow much higher/wider in favourable conditions such as light and nutrients.' Elikkä vapaasti suomentaen, tuo plussa tarkoittaa, että suotuisissa olosuhteissa (esim. valo, ravinteet) kasvi voi kasvaa paljon korkeammaksi tai leveämmäksi kuin ilmoitettut ylämitat.
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Mulla oli aiemmin jotain tavallista vallisneriaa jo edesmenneessä altaassani, hyvin kasvoi eikä muistaakseni ainakaan kovin paljoa pinnalla taittuen (aikaa vuosia, allas 270 l)..nyt mulla on 312 litrasessa yks iso jättivallisneriapuska jonka kasvatin 80 litrasessa. Kaverilta sain taimia jotka oli saksittu. Kyllä ne hyvin lähtivät kasvamaan ja mun mielestä ne on upeita ku ne on lähellä ulkosuodattimen veden ulostuloaukkoa ja menevät virran mukaisesti. Eri asia varmasti olisi, jos allas olisi vallisneriaa täynnä, mutta kun tällä hetkellä sitä on vain yksi tiheä puska. Toinen puska kun oli ollut kultakala-altaassa ja siinä on muutama n. 5 cm lehti ja yksi ehkä 20 cm pituinen lehti...samaan aikaan istutetut altaisiinsa ja suurinpiirtein samankokoisina...kultakala päätti pistää bileet pystyyn. :D Aivan samalla lailla kävi jättimiekkakasvinkin... Eli makunsa kullakin.
-Chyental-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Lisa kirjoitti:Tarkoitatko nyt, että jee, Rääkky on antelias vai pitäisikö minun jatkaa hyväntekeväisyyttä?
Tarkoitin, että joku voisi tyrkyttää minulle alkua kyseisestä kasvista. Ihan sama kuka.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Holzig kirjoitti:
Lisa kirjoitti:Tarkoitatko nyt, että jee, Rääkky on antelias vai pitäisikö minun jatkaa hyväntekeväisyyttä?
Tarkoitin, että joku voisi tyrkyttää minulle alkua kyseisestä kasvista. Ihan sama kuka.
Multakin voit tuota saada, sen verran hyvin tuntuu leviävän. ;)
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”