Akvaarion rakennus

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Akvaarion rakennus

Viesti Kirjoittaja Blue »

Olen tässä suunnitellut isompaa akvaariota. Nykyinen akvaario on itse tehty 100 litrainen, joka on hyvin kestänyt tähän asti (n. 7 vuotta). En ole kuitenkaan varma miten lasit pitäisi liittää toisiinsa, eli millaiset saumat. Tarkoitan, että kannattaako laittaa päätylasit isojen lasien päälle, vai isot päätylasien päälle, vai pitäisikö lasit laittaa niin, että niiden sisäkulmat ovat vastakkain ja jää enemmän tilaa silikonille? Olen ajatellut että kun lasien väliin laitetaan tulitikku, se riittää silikonille. Olenko oikeassa? Entä kootaanko akvaario pohjalasin päälle vai ympärille?

Toinen kysymys, kuinka paksua lasia tarvitaan 180-200 litraiseen akvaarioon?

Jos aiheesta löytyy nettisivut, niin kertokaa ihmeessä [;)] Viimeksi ei ollut niin tarkkaa miten saumat tekee, kun akvaariokaan ei ole hurjan suuri. Nyt kuitenkin on kokoa (ja vettä :D ) tuplasti, joten täytyy ottaa vähän tarkemmin asioista selvää. Tulee selvästi halvemmaksi rakentaa itse, kun vaan joku viitsii ruveta väsäämään [;)]

Lisäyksenä kuva selityksen selventämiseksi
http://kotisivu.mtv3.fi/blue/akvaario.html
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Mulla on 400 litranen kasattu tuon B vaihtoehdon mukaan.

Lisäksi sivu- ja päätylasit ovat pohjalasin päällä.
Akvaarioni on 1500mm pitkä ja lasinpaksuus 8mm.

Yläreunassa kiertää 5cm leveät lasit, estävät sivu- ja päätylasien taipumista ja mahdollisti järkevämmin nurkkalistan asentamisen myös yläreunaan.

Keskellä akvaariota on 10cm leveä poikittaistuki tukemassa kansilasia ja myöskin estää sivulaseja taipumasta.
Pysynyt kasassa 5 vuotta eikä vuoda [;)]
Petteri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Ohjeet:
http://saltaquarium.about.com/library/w ... 7diyaq.htm
"ealexin" kommentit hänen akvaariostaan threadissä (puolivälissä):
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... c&start=15
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Hmm.. pitäisikö tuosta päätellä, ettei lasin tarvitsekkaan olla kovin paksua? Joidenkin ohjeiden mukaan 200 l akvaarioon pitäisi käyttää 11 mm lasia, mutta jos 800 litrainen kestää vaikka lasi on vaan 12 mm paksua niin.. riittäisikö sitten esim. 8 mm 200 litraiseen?
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Katso:

http://www.kingvinnie.dynip.com/aquaria/diy/#Tank

En ole noita linkkejä tarkastellut sen kummemmin, mutta sieltä näyttäisi löytyvän asiaa myös lasin paksuudesta.
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Blue kirjoitti:Joidenkin ohjeiden mukaan 200 l akvaarioon pitäisi käyttää 11 mm lasia, mutta jos 800 litrainen kestää vaikka lasi on vaan 12 mm paksua niin.. riittäisikö sitten esim. 8 mm 200 litraiseen?
Käytännössä lasin paksuuden määrää akvaarion korkeus, ei litra määrä(kun käytetään riittävästi välitukia etu- ja takalasin välillä). 8mm riittää, kunhan altaan korkeus ei ole paljoa yli 50cm.

T:Ville
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No niin sitten seuraava kysymys, onko ok että korkeus ja leveys ovat sama? Ajattelin että 100x45x45 olisi ihan oko, siitä tulisi 180 litraa. Tai sitten 100x45x50, jolloin korkeus olisi tuon 50 cm. Miltäs nuo mitat kuullostaisivat? Tarvitaanko välitukia jos teen jommalla kummalla mitoituksella? Nykyisessä akvaariossa ei ole välitukia (paitsi pohjassa kaksi alumiinista) joten en edes tiedä miten nuo välituet pitäis laittaa [:I]
colourx
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja colourx »

Minulla on itse tehty 1700L akvaario, jossa ainoastaan etu- ja sivuseinät ovat lasia, pohja ja takaseinä ovat todella paksua vaneria ja kaikki tämä on kasattu metallikehikkoon. Hienosti toimii.
Tosin paksu lasi tuollaisissa mitoissa maksaa jo aika paljon.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Blue kirjoitti:No niin sitten seuraava kysymys, onko ok että korkeus ja leveys ovat sama? Ajattelin että 100x45x45 olisi ihan oko, siitä tulisi 180 litraa. Tai sitten 100x45x50, jolloin korkeus olisi tuon 50 cm. Miltäs nuo mitat kuullostaisivat? Tarvitaanko välitukia jos teen jommalla kummalla mitoituksella? Nykyisessä akvaariossa ei ole välitukia (paitsi pohjassa kaksi alumiinista) joten en edes tiedä miten nuo välituet pitäis laittaa [:I]
Ei kai kukaan kiellä tekemästä omien mittojen mukaan.
Leveydessä kannattaa ottaa huomioon veden ilmiö kaventaa akvaariota. Tarkoitan että akvaario ei näytä niin leveältä kuin se todellisuudessa on.

Mutta jos vertaat saman pituiseen ostoakvaarioon, katson sen leveyden, ja et ainakaan kapeampaa tee niin uskon että hyvä tulee.

Esimerkkinä näkemäni 3000 mm pitkä akvaario jonka leveys oli 350 mm.
Näytti enemmänkin taululta kuin akvaariolta. Eli pituuden kasvaessa on hyvä leventää ettei näytä taulumaiselta.

Ihmisen silmä on vähän hassu tietyissä asioissa.

Välituella tarkoitetaan lasi "soiroa" joka liimataan silikoonilla sivulasien yläreunaan. Siis taka-sivulasin ja etu-sivulasin välissä.

Jos ensin laittaa akvaarion pituus suunnassa lasi "soirot" (3-5 cm leveät ja 10 cm lyhyemmät kuin akvaario ) sivulasien kanssa tasan ja niin että muodostavat sivulasien kanssa 90 asteen kulman. Silloin on helppo liimata välituki niiden alapuolelle ja syntyy sopivasti lasin paksuinen pykälä kansilasia varten.

Välituki siis tukee samalla kansilasia. Ja nurkat jäävät auki suodattimen putkille ja sähköjohdoille ja muille vehkeille.

Äh, mä en valitettavasti osaa paremmin selittää.

Sun pitää tulla katsomaan mun akvaariosta miten minä olen sen tehnyt ja sitten voit tehdä omat johtopäätöksesi onko hyvä idea.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Niin tuli tässä vielä mieleen että miksei kukaan rakenna akvaarioitaan a-vaihtoehdon mukaan (lasien sisäkulmat vastakkain)? Onko siihen joku erityinen syy? Kestäisikö tuo sauma paremmin kuin tavallinen? Ehdotin isälle tuota akvaarion rakentamista ja laskin kaikki mitat tavallisen kokoamisvaihtoehdon mukaan. Hän on nyt kuitenkin vakuuttunut että akvaario pitäisi tehdä tuon a-vaihtoehdon mukaan, koska yhdessä vanhassa akvaariokirjassa sanottiin niin. Antakaas tulla perusteluja miksi niin ei välttämättä tarvitse tehdä [;)]

Kuinkas muuten valmiiden akvaarioiden saumat on tehty?
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Blue kirjoitti:Niin tuli tässä vielä mieleen että miksei kukaan rakenna akvaarioitaan a-vaihtoehdon mukaan (lasien sisäkulmat vastakkain)? Onko siihen joku erityinen syy? Kestäisikö tuo sauma paremmin kuin tavallinen? Ehdotin isälle tuota akvaarion rakentamista ja laskin kaikki mitat tavallisen kokoamisvaihtoehdon mukaan. Hän on nyt kuitenkin vakuuttunut että akvaario pitäisi tehdä tuon a-vaihtoehdon mukaan, koska yhdessä vanhassa akvaariokirjassa sanottiin niin. Antakaas tulla perusteluja miksi niin ei välttämättä tarvitse tehdä [;)]

Kuinkas muuten valmiiden akvaarioiden saumat on tehty?
Kyllä mä väittäisin että b-vaihtoehto on kestävämpi.

Perustelen sillä että jos lasin paksuus on esim 10mm niin silikooni liimaa 10mm matkalta lasit vastakkain. Sen lisäksi tulee tietenkin sisänurkkaan silikoonipalko.

Mitä ohuempi silikooni on lasien välissä, sitä kestävämpi liitos. Silikooni kun on joustavaa. A- vaihtoehdossa laseja ei tavallaan liimata toisiinsa kuin ihan lasien sisä nurkasta. Se paksu silikoonipalko ulko nurkassa ei mielestäni kestä niin hyvin kuin voisi luulla.

Ei se mene niin että mitä enemmän silikoonia, sen parempi, vaan juuri päin vastoin.

Tämä on minun mielipiteeni enkä väitä olevani 100 % oikeassa.
Tämän voisi tietysti testata koepaloilla. Kuivumisaika sama molemmilla tavoilla ja sitten rasitus koe.

Lasiliikkeestä voi kysyä ammattilaisten mielipiteen. Mulle sanottiin aikoinaan että juuri tuo b-vaihtoehto on kestävämpi.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!
Tuossa silikonisaumassa ja tavassa liimata akvaario pätee raaka matematiikka eli se on laskettavissa. Joku insinööri tms. voisi sen laskea, muutoin menee juupas eipäs.
Lasin ja silikonin ominaisuudet tunnetaan ja loppu on pelkkää mekaniikkaa

Silikoni muistaakseni kestää suoraa vetoa paremmin kuin vääntöä sivusuunnassa.
Sauman leveyden ja paksuuden välissä on myös jokin suhde.

Enempää en osaa auttaa, koska en tunne noita tarvittavia kaavoja.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kiitos kiitos, tuo auttaakin jo paljon :) eipä tuolle isukille varmaan mtkään matemaattiset kaavat menisi perille, joten riittänee ihan järkiperustelut [;)] Kyselen taas lisää, jos tulee jotain uutta mieleen.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

jarvij kirjoitti:Silikoni muistaakseni kestää suoraa vetoa paremmin kuin vääntöä sivusuunnassa.
Sauman leveyden ja paksuuden välissä on myös jokin suhde.
Osuit naulan kantaan. piste.
Miksi mä en saanut sanottua tuota noin selkeästi. [;)]
Siksi päätylasit tulevat sivulasien väliin.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Voih, kommenttina oli: Kyllähän se paine kohdistuu niihin päätylaseihinkin, ja näinollen vääntää silikonia myös sivusuunnassa. Hmm.. mitäpä tuohon sitten sanot.. "no muttakun se on laskettukin.." No kai saan itse päättää minkälainen sauma siihen tulee, tärkeintä että minä tiedän [;)]
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Hehee, tulee ihan oma iskä mieleen. Sekin jäkätti aina vastaan kun keksin kivoja juttuja.

"Ei sitä niin voi tehdä". Ja kun sitten juttu oli tehty "Ei se noin voi toimia". Ja kun homma pelitti "Ei se kyllä kauan kestä". :mrgreen:
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Eka akvaario on tehty ihan tavallisella saumalla, mutta kuulemma se toinen kestää paremmin, "ihan loogisesti ajateltuna.." . Oikea akvaario-asiantuntija :roll:
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mä tein aikoinaan 80 litrasen kulma-akvaarion. Sellasen 5-kulmasen.
Siihen tuli väkisinkin kulmat auki jättävät saumat.

Siinä oli kaksi 45 asteen kulmaa. Lasinpaksuus 6mm.
Kyllä se hyvin kesti. Eikä siinä ollut kansilaseja eikä tukia.
Korkeutta tosin vain 350mm.

Mutta en kovin isoa uskaltaisi tuolla tyylillä tehdä. Voi olla että kestää mutta en kokeile.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No niin, lasit ovat siis valmiina, mutta ilmaantui yksi ongelma. Lasit on leikattu niin, että ne kootaan pohjalasin päälle. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan kannattaisi tehdä, vaan niin että lasit kasataan pohjalasin ympärille. Onko näin? Eikö 200-l akvaario kestä jos sen kasaa ensimmäisen vaihtoehdon mukaan?

Siitä päästäänkin sitten toiseen ongelmaan, eli onko 8 mm lasia helppo pienentää kotikonstein? Meillä ei taida kummempaa leikkuria olla, kuin lasiveitsi. Sillä sai hyvin 6 mm lasia leikattua, mutta saako 8 mm?
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Blue kirjoitti:No niin, lasit ovat siis valmiina, mutta ilmaantui yksi ongelma. Lasit on leikattu niin, että ne kootaan pohjalasin päälle. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan kannattaisi tehdä, vaan niin että lasit kasataan pohjalasin ympärille. Onko näin? Eikö 200-l akvaario kestä jos sen kasaa ensimmäisen vaihtoehdon mukaan?
Kyllä tuon 200 litraisen voi pohjan päälle kasata. Jos haluat lisää silikooni pintaa niin liimaa lasisoirot altaan pohjalle pitkiä sivuja vasten. Näin saat pitkien sivujen ja pohjan väliin myös silikooni sauman johon kohdistuu suora "vetorasitus" leikkaavan sijaan.
Blue kirjoitti:Siitä päästäänkin sitten toiseen ongelmaan, eli onko 8 mm lasia helppo pienentää kotikonstein? Meillä ei taida kummempaa leikkuria olla, kuin lasiveitsi. Sillä sai hyvin 6 mm lasia leikattua, mutta saako 8 mm?
Lasin laatu (kovuus/sitkeys) vaikuttaa siihen kuinka helppoa se on leikata. Itse en lähtisi leikkaamaan 8mm lasista alle 2 sentin siivua edes hyvällä lasiveitsellä. Ja ainahan on vaarana että lasilevy halkeaa muualtakin kuin on ajatellut :D

T:Ville
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”