Kultarihma ja sinirihma
Valvoja: Moderaattorit
Kultarihma ja sinirihma
Tätä on varmaankin jo kysytty täällä, mutta kysynpäs uudestaan.
Eli kultarihmakala on sinirihman muunnos. Ok. Jos altaassa on kultarihmauros ja sinirihmanaaras - onko todennäköistä että poikasia tulee/ei tule?
Eli kultarihmakala on sinirihman muunnos. Ok. Jos altaassa on kultarihmauros ja sinirihmanaaras - onko todennäköistä että poikasia tulee/ei tule?
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Samaa lajia, eri väriä. Eli jos sinulla on musta kissa ja valkoinen kissa eri sukupuolia, niin lisääntyvätkö ne? ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Junior Member
samanväriset kavereita keskenään
Olen kuullut että joissakin eläimissä samanväriset ovat helpommin kavereita keskenään. Esimerkiksi sen näkee helposti siinä kun katselee hevoslaumaa... En tiedä oliko sattumaa, mutta eräässä hevoslaumassa aina ne pari erikoisen väristä hevosta (laikukas ja palomino) olivat muitten syrjimiä!
Mutta kaloihin... Itselläni oli kolme rihmistä (2 kultarihmistä ja yksi sininen) keskenään, kaikki naaraita. Pienin, sininen oli selvästi pomo, ja samaa olen kuullut muiltakin. Joten luultavasti siniset ovat vähän ärhäkämpiä. Mutta kyllä nuo kolme rihmakalaa käyttäytyivät kuin olisivät samaa lajia (ja olivathan ne) mutta jos laumassa olisi ollut uroksia olisi se epäilemättä pariutunut mieluuummin samanvärisen kanssa. Kyllä kai kaloillakin siis on värisilmää! Mutta jos vaihtoehtoja ei ole, kai se toisen värinenkin kelpaa.... Onko joku todennut, että kala valitsisi kutukumppanikseen erivärisen (esim. albiinon) jos "normaaleja" on saatavana?

Mutta kaloihin... Itselläni oli kolme rihmistä (2 kultarihmistä ja yksi sininen) keskenään, kaikki naaraita. Pienin, sininen oli selvästi pomo, ja samaa olen kuullut muiltakin. Joten luultavasti siniset ovat vähän ärhäkämpiä. Mutta kyllä nuo kolme rihmakalaa käyttäytyivät kuin olisivät samaa lajia (ja olivathan ne) mutta jos laumassa olisi ollut uroksia olisi se epäilemättä pariutunut mieluuummin samanvärisen kanssa. Kyllä kai kaloillakin siis on värisilmää! Mutta jos vaihtoehtoja ei ole, kai se toisen värinenkin kelpaa.... Onko joku todennut, että kala valitsisi kutukumppanikseen erivärisen (esim. albiinon) jos "normaaleja" on saatavana?
Siksipä tätä kysyin, koska olen myös itse kuulostellut sellaista, että vaikka samaa lajia, niin eivät siltikään välttämättä lisäänny keskenään jos ovat eri muunnoksia (värit). Tieteellistä tekstiä minulla ei ole mihin vedota, saati kokemusta - kuulopuheita vain. Mutta jos jollakulla on kokemuksia onnistuneesta lisääntymisestä eri "värien" kesken rihmakaloissa, niin olisi kiva kuulla.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Silloin kun eläin valitsee partneria, se on semmoisten asioiden kuin värin kanssa tarkka vain kun sillä on valinnanvaraa. Jos kaloja on vain yksi kumpaakin sukupuolta niin taatusti kelpaavat toisilleen väristä huolimatta - jos vain muuten ovat yhteensopivia. Ja sininen ja keltainen sinirihma tuottavat keskenään keskimäärin ruskeita poikasia. Muunkinvärisiä voi tulla, jos vanhemmat eivät ole perimältään "puhtaita".
(Hevosista: Palomino on eräs amerikkalainen värirotu jonka edustajia Suomessa tuskin on. Sen pelkän värin nimi on suomeksi voikko.)
(Hevosista: Palomino on eräs amerikkalainen värirotu jonka edustajia Suomessa tuskin on. Sen pelkän värin nimi on suomeksi voikko.)
-
- Junior Member
Palomino=voikko=isabella
Hevosmaailman sivuilla todetaan kermanvärisen hevosen olevan voikko, isabella tai palomino. Palominoksi kutsutaan myös amerikkalaista hevosrotua, jota ei luultavasti Suomessa edes hyväksytä hevosroduksi.
Eriväristen rihmakalojen risteyttäminen ei taida olla kovin kannattavaa, jos poikasista ruskeita tulee... Ainakin omasta mielestäni keltainen ja sininen rihmakala ovat hyvin kauniita sellaisenaan... Mutta kai sinisen ja keltaisen poikasista osa on myös vanhempiensa näköisiä?
Eriväristen rihmakalojen risteyttäminen ei taida olla kovin kannattavaa, jos poikasista ruskeita tulee... Ainakin omasta mielestäni keltainen ja sininen rihmakala ovat hyvin kauniita sellaisenaan... Mutta kai sinisen ja keltaisen poikasista osa on myös vanhempiensa näköisiä?