Murtoveden valaistus ja levät
Valvoja: Moderaattorit
Murtoveden valaistus ja levät
Minkälainen valaistus teillä on murtovesi tankeissanne? Entä onko leväongelmia?
Itselläni alkaa jo kärsivällisyys loppua noiden levien kanssa. Veden vaihdon yhteydessä raaputan kaiken levän irti, minkä saan. noin 3-4:n päivän kuluttua kasvit ovat sellaisen nöyhtämäisen melko helposti irtoavan levän peitossa. Ensin levä oli vihertävää, mutta nykyään lähinnä harmahtavaa. Levä tukahduttaa ja vähitellen tappaa kaikki kasvit.
Vettä vihdan reilun kolmanneksen joka viikko. Valot päällä n.8 tuntia (olen vähentänyt valaistusaikaa levän hillitsemiseksi) Lamput: sylvania aquastar 10000K ja joku perus lämmin valkoinen 18W(menossa vaihtoon tulivat valaisimen mukana) sekä puhdas valkoinen 16W. Ajajttelin noi kaksi 18W vaihtaa päivänvaloon. Olisiko parempi?
Itselläni alkaa jo kärsivällisyys loppua noiden levien kanssa. Veden vaihdon yhteydessä raaputan kaiken levän irti, minkä saan. noin 3-4:n päivän kuluttua kasvit ovat sellaisen nöyhtämäisen melko helposti irtoavan levän peitossa. Ensin levä oli vihertävää, mutta nykyään lähinnä harmahtavaa. Levä tukahduttaa ja vähitellen tappaa kaikki kasvit.
Vettä vihdan reilun kolmanneksen joka viikko. Valot päällä n.8 tuntia (olen vähentänyt valaistusaikaa levän hillitsemiseksi) Lamput: sylvania aquastar 10000K ja joku perus lämmin valkoinen 18W(menossa vaihtoon tulivat valaisimen mukana) sekä puhdas valkoinen 16W. Ajajttelin noi kaksi 18W vaihtaa päivänvaloon. Olisiko parempi?
Akvaario ollut käytössä noin 2.5 kk. tänä aikana on ollut vaihtelevasti erilaisia leviä joista osa onkin jo hävinnyt, mm. pohjalle mattona levittäytynyt tummanvihreä ja laseihin tarrautunut ruskea kelmu ovat hävinneet lähes kokonaan. Toivottavasti tilanne helpottuu, kun akva kypsyy. Kasveja en kyllä osta lisää, ennenkuin levät hellittää.
Ajattelin mustamolleja mahd. levänsyöjiksi, vai olisiko parempia murtoveden (1.005) levänsyöjiä?
Ajattelin mustamolleja mahd. levänsyöjiksi, vai olisiko parempia murtoveden (1.005) levänsyöjiä?
Kannustukseksi kaikille murtovesi aloittelijoille hauaisin kertoa että nyt, kun akvaario on ollut käytössä kohta puoli vuotta ovat levät hellittäneet. Vaikka pari viikkoa sitten oli muutokin välissä. Hiekat ja suodatin pidettiin kosteana koko muuton ajan, ja kaikki meni hyvin. Ensi viikolla kasviostoksille ja sormet ja varpaat ristissä odottelemaan. niin ja kun joskus joku sanoi, että täällä ihmiset kertovat aina niitstä huonoista kokemuksista ja ongelmista niin täytyy vielä kertoa (juuri alkaneen kesäloman innoittamana), että viime viikolla Stockmannin kalaosastolta oskarien joukosta(makeasta vedestä) pelastettu kasipallo voi loistavasti. Evät parantuneet ja värit kirkastuneet.
Mukava kuulla että levät ovat kaikonneet. Unohdin tarkentaa edellisessä viestissäni että meillä jouduttiin perustamaan akvaario muuton yhteydessä uudestaan. Muutimme talvella ja muuttoautona oli avolavapaku, jonka lavalla hiekat kujetettiin ja tietenkin ne jäätyi
ja suodattimen massat oli vasta vaihdettu=uusittu, eli meillä ei ollut tuuria... Onneksi kalat selvisivät rytäkästä vahingoittumattomina.
-
Pallokala
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Iiks! Kasipallo viime viikolla stockalla? Sinne ei varmaan jäänyt enää yhtään? Miksi, oi miksi saan kuulla noista aina niin myöhään... KatjaN, jos kalasi eivät jostain syystä (kuten siitä että pallokala muuttuu agressiiviseksi aikuisena vaikka nuorena olisikin rauhallinen) tule toimeen sen kanssa niin myythän sen minulle?
Paljonko muuten maksoi?
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Pakko tähän perään laittaa vielä yksi omitunen juttu :
Ostin eilen komean näköosen erittäin vehreän miekkalehden. Tänä aamuna, kun heräsin oli lehdissä reikiä. Ajattelin heti, että panteleen keltakirjo... Päivällä, kun tulin kotiin oli kaikki lehdet reijitetty, ja syyllinen jäi kiinni itse teosta: kasipallo. Se räpsytteli siinä nenu kiinni lehdessä ja käänteli isoja silmiään,ja... HAM haukkeli paloja. Ilmeisesti tämä kertoo jotain pallojen ruokahalusta, sillä ainakaan kasipallo ei todellakaan syö mitään vihreää. Piti silti maistella. Sama juttu kävi, kun laitoin akvaan kalkkikivisen 'luolakiven'. Kasipallo haukkeli kivestä paloja pari päivää. Taitavat olla, kuin koiranpennut, että kaikkea uutta täytyy maistella.
Harmittaa vaan, kun se kasvi maksoi 5e![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Ostin eilen komean näköosen erittäin vehreän miekkalehden. Tänä aamuna, kun heräsin oli lehdissä reikiä. Ajattelin heti, että panteleen keltakirjo... Päivällä, kun tulin kotiin oli kaikki lehdet reijitetty, ja syyllinen jäi kiinni itse teosta: kasipallo. Se räpsytteli siinä nenu kiinni lehdessä ja käänteli isoja silmiään,ja... HAM haukkeli paloja. Ilmeisesti tämä kertoo jotain pallojen ruokahalusta, sillä ainakaan kasipallo ei todellakaan syö mitään vihreää. Piti silti maistella. Sama juttu kävi, kun laitoin akvaan kalkkikivisen 'luolakiven'. Kasipallo haukkeli kivestä paloja pari päivää. Taitavat olla, kuin koiranpennut, että kaikkea uutta täytyy maistella.
Harmittaa vaan, kun se kasvi maksoi 5e
-
Pallokala
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
onko jotain muita kasveja mitä olet pitänyt murtovedessä niiden kanssa?
Tuollaisia ne pallokalat juuri on. Monelta taholta (toisella mantereella) olen kuullut että esim. juuri kasipalloilla on tapana "rakentaa pesää" siirtelemällä jaavansammalta hampaidensa välissä sopivaan nurkkaukseen ja sitten ne vain asettuvat tyytyväisenä nukkumaan siihen päälle
Tuollaisia ne pallokalat juuri on. Monelta taholta (toisella mantereella) olen kuullut että esim. juuri kasipalloilla on tapana "rakentaa pesää" siirtelemällä jaavansammalta hampaidensa välissä sopivaan nurkkaukseen ja sitten ne vain asettuvat tyytyväisenä nukkumaan siihen päälle
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Kaveina Anubiasta ja Jaavansammalta. Olen kokeillut myös vesiruttoa. Sekin pärjää varmasti, mutta silloin oli mulla paha levä vaihe menossa ja kaikki kuoli. Ajattelin kyllä hankkia lisää, nyt kun levät on hellittäneet.
Mun isompi pallo nukkuu aina samalla kivellä pullean masunsa päällä. Oletkos muuten humannut, että tykkäävät myös mennä ruokalevolle. Johonkin sopivaan piiloon köllöttämään, että masu laskee.
Mun isompi pallo nukkuu aina samalla kivellä pullean masunsa päällä. Oletkos muuten humannut, että tykkäävät myös mennä ruokalevolle. Johonkin sopivaan piiloon köllöttämään, että masu laskee.