Kupo
Eka oma akvaario!
Valvoja: Moderaattorit
Ymmärrän kyllä että kalojen hyvinvointi on tärkeintä. Noudatin laskelmissani sääntöä 1cm kalaa vastaa 1 l vettä. Luin jostain että sääntö on suhteutettavissa, esim pienenpienet kalat vaikkapa neontetrat tulevat toimeen puolella tästä lasketusta tilasta. MUTTA en ottanut suhteuttamista huomioon laskuissani ja siis laskin kaikkien kalojen sentit ja niistä tuli siis 211 l. Jos akvaario on 240 litrainen, ja kalat suurimmaksi osaksi pieniä, mutta silti niillä on litra vettä per sentti. Joten mielestäni eikä kauppiaiden mielestä 240 litrainen allas ole liian pieni.
Kupo
Kupo
Toimii myös toisinpäin, eli isommat kalat vaatii enemmän. Liisa Sarakontu kirjoitti juuri "nyysseihin" mielestäni hyvän säännöstön tuohon laskemiseen...Kupo kirjoitti:Noudatin laskelmissani sääntöä 1cm kalaa vastaa 1 l vettä. Luin jostain että sääntö on suhteutettavissa, esim pienenpienet kalat vaikkapa neontetrat tulevat toimeen puolella tästä lasketusta tilasta.
http://www.fourtalk.net/fourtalk.phtml? ... &id=195235
En jaksa ruveta laskeskelemaan, mutta tuon mukaan taitaisi listasi mennä jo ylikin ja vaikka ne nyt juuri sinne sopisivatkin niin täyttä jokatapauksessa on. Usko pois, akvaariota on huomattavasti helpompi hoitaa ja ongelmat vähenee puoleen, kun sitä ei ole tungettu täyteen :-)
Valitettavasti suurimmalla osalla kauppiaista raha menee kaiken edelle, eli he kyllä myyvät vaikka 2 metriseksi kasvavan monnin altaaseesi...Joten mielestäni eikä kauppiaiden mielestä 240 litrainen allas ole liian pieni.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Hei"
En puutu kalastosi laatuun, mutta mitä tiheämmässä kaloja on, sitä helpommin ne sairastuvat ja sitä helpommin loiset ja sairaudet myös leviävät kalasta toiseen.
Valitettavasti kalojen sairastumisesta ja tautien ennalta-ehkäisystä keskustellaan paljon vähemmän kuin kalojen lääkityksestä ja sekin "ainakin se minulla auttoi tyyliin".
Vähän lukemista aiheesta:
http://www.akvaariotieto.info/suomi/taudit/index.html
En puutu kalastosi laatuun, mutta mitä tiheämmässä kaloja on, sitä helpommin ne sairastuvat ja sitä helpommin loiset ja sairaudet myös leviävät kalasta toiseen.
Valitettavasti kalojen sairastumisesta ja tautien ennalta-ehkäisystä keskustellaan paljon vähemmän kuin kalojen lääkityksestä ja sekin "ainakin se minulla auttoi tyyliin".
Vähän lukemista aiheesta:
http://www.akvaariotieto.info/suomi/taudit/index.html
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kiitos vinkistä, Pehis.
Päätin karsia pois yhden leväbarbin, sillä ne ovat todella kookkaita, vaikka parvikaloja ovatkin. Kolme saa luvan riittää..
Lisäksi otin pois kaksi seppraa, jolloin nitä on kahdeksan.
Kuitenkin, laskin tuon antamasi osoitteen ohjeen mukaan kalojeni tarvitseman tilavuuden ja sain tulokseksi n.215 l. Perheeni ja minun mielestäni varsinkin tuolla ohjeella laskettuna olisi 245 litrainen akvaario ihan hyvän kokoinen. Eikö?
Päätin karsia pois yhden leväbarbin, sillä ne ovat todella kookkaita, vaikka parvikaloja ovatkin. Kolme saa luvan riittää..
Lisäksi otin pois kaksi seppraa, jolloin nitä on kahdeksan.
Kuitenkin, laskin tuon antamasi osoitteen ohjeen mukaan kalojeni tarvitseman tilavuuden ja sain tulokseksi n.215 l. Perheeni ja minun mielestäni varsinkin tuolla ohjeella laskettuna olisi 245 litrainen akvaario ihan hyvän kokoinen. Eikö?
No kuinka paljon sitä tilaa on ylimääräistä oltava kun noiden ohjeiden mukaan laskin kaloille sopivan tilavuuden. Eikä kyseinen tulos edes ollut silmiähipovan lähellä akvaarion tilavuutta. Jos akvaarion koko on 245l niin kuinka paljon pitää kaloilla olla ylimääräistä tilaa (siis yli niiden lasketun tarpeen) ?
Kupo.
Kupo.
-
Lisa
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kun ei se pituus riitä noissa laskuissa. Huomioon tulisi myös ottaa esim. kalalajin uintihalu. Seeprakala ui erittäin vilkkaasti ja tarvitsee paljon pituussuuntaista tilaa siis. Sinulla on jo helmirihmoja sekä taisto, jotka kansoittavat myös pintakerrosta ja pitävät rauhallisesta menosta. Minun logiikan mukaan seeprakalaparvi ahtauttaisi pinnan ja vieläpä häiritsisi helmirihmoja sekä ehkä taistoakin.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
Lisa
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mikset ostaisi samantien yli 300 litraista allasta? Mahtuisi kaikki kalat mukaan eikä tarvitsisi karsia. Altaan kokokaan ei aivan järkyttävän paljoa muuttuisi.
Tää on oikeasti ihanku seinille tai kuuroille korville juttelis
Tää on oikeasti ihanku seinille tai kuuroille korville juttelis
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
Pyrstötähti
- Starting Member

Ne vesilitrat
Pieni välikommentti aloittelijalta, pieni kevennys tähän väliin.
Tähän saakka olin ymmärtänyt omistavani 180 l altaan (mitat 101*41*50 / p*l*k), kunnes sain ahaa -elämyksen
Vesilitroja on ehkä vain n. 160 l ja soraakin on n. 20 l + iso kanto + 2 isoa laavakiveä + sisäsuodatin koteloineen. Huh huh, paljonkohan sitä vettä sitten loppujen lopuksi on.
Eipä ota Erkin velikään selvää, paljonko kalasenttejä mahtuu.
Itselläni on vieläkin ylikansoitusta, en raaskisi millään ylimääräisistä ystävistäni luopua
Olin laskenut kalat 180 l:n vesimäärään.
Edit: Muokattu luettavammaksi. Pehis
Tähän saakka olin ymmärtänyt omistavani 180 l altaan (mitat 101*41*50 / p*l*k), kunnes sain ahaa -elämyksen
Eipä ota Erkin velikään selvää, paljonko kalasenttejä mahtuu.
Itselläni on vieläkin ylikansoitusta, en raaskisi millään ylimääräisistä ystävistäni luopua
Edit: Muokattu luettavammaksi. Pehis
- Sirpa -