Tarkennusta: Kuluttajavirasto esittää kannanottoja ja antaa suuntausta asioissa. Ne eivät kuitenkaan ole lakeja, joita täytyisi noudattaa - harva yritys kuitenkaan uskaltaa vastustaa kuluttajavirastoaPehis kirjoitti: Vastaus tuli kuitenkin. Amazonin kanta on, että heillä ei ole velvollisuutta takuuhuoltaa kuin itse maahantuomansa tuotteet, vedoten siihen että Suomen kuluttajaviraston mukaan takuun myöntää aina maahantuoja.
En nyt jaksa alkaa noita kuluttajaviraston pykäliä sen kummemmin tarkistelemaan, mutta siis tämän mukaan Saksasta ostettu suodatin pitää lähettää ostopaikkaan takuuasioissa. Sitä en osaa sanoa rikkooko Amazon jotain Eheimin "maailmantakuuta" vai ei, mutta ilmeisesti ainakaan Suomen kuluttajaviraston säännösten mukaan heillä ei tätä velvollisuutta ole.


Lainsäädännöstä viis, jos Eheimilla on oma sopimus Amazonin kanssa, kuten yllä olevasta tekstistä voi lukea rivien välistä. Ei auta, että vetoavat lainsäädäntöön, jos ovat sopineet valmistajan kanssa muuta.EHEIM GmbH & Co. KG kirjoitti:
Please be informed that company Amazon is our importer for Finnland and therefore responsible for any guarantee problems or repairs of our products.
En tiedä, esititkö asiasi niin, että onko Amazonilla velvollisuus huoltaa myös ulkomailta ostetut laitteet vai ymmärsikö Eheim kysymyksesi sitten väärin ja tarkoittaa vastauksellaan sitä, että "Suomesta ostetut" tuotteet kuuluvat Amazonin vastuulle. Voihan olla, että eivät ymmärtäneet/tai lukeneet kirjettäsi riittävän hyvin tai antoivat vakiovastauksiaan...