Paludaarion perustaminen

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
VetyVoima
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 00:02, 07.01.2002
Paikkakunta: Oulu / Oulunsalo
Viesti:

Paludaarion perustaminen

Viesti Kirjoittaja VetyVoima »

Aihe oli sen verran sopimaton niin moneen paikkaan, niin ajattelin laittaa sen ensin Aloittelupuolelle, mutta sitten kuitenkin päädyin tänne.

Mielessäni olisi rakentaa n. 75 x 31 x 31 cm altaasta jonkinlainen systeemi, jossa pitäisi olla:

- Toinen pää vetinen, siis n. puolet akvan pinta-alasta veden alla

- Toinen pää veden yläpuolella, mutta tämän "kuivan" maan osuus olisi sellainen, että sen keskeltä virtaisi pieni joki. (Kai tämän voi hoitaa jollakin suodattimella, johon saa taipuisaa kumiletkua kiinni ulostuloon, jonka sitten upottaa ja asettaa paikoilleen kivillä, tms. Tämä pienoispuro alkaisi jonkun kiven alta (ulostuloputken yläpuolelle laakea kivi) ja valuisi hieman mutkitellen toista päätyä kohden kivistä rakennetusta purosta.

-Kasveja tulisi olla vedessä kasvamassa veden alla ja veden yläpuolella, sekä "kuivalla" maalla. Olen harkinnut kuiville laitettavaksi kihokkeja, elikkä näitä suomalaisten soiden lihansyöjäkasveja kun suomaaperä ilmeisesti on kostea, kuten paludaarionkin "maa" olisi.

Minkälaista elävää tällaiseen altaaseen pitäisi laittaa? Olen miettinyt joko kynsisammakoita tai tuliliskoja. Mitä kaloja tänne voisi laittaa? Ehdotukset ja omakohtaiset kokemukset ovat tervetulleita.

-Sale
Miksi Tiku ja Taku ei ole enää kavereita? No ku Taku kaivoi Tikulla pyllyä.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Mulla on jonkinlainen viritelmä. 180l. akva, jossa noin 2/3 vettä. 'Maa' on lasinen taso lasi jaloilla. Tasossa on reunat, että hiekka pysyy tasolla. Alunperin olin ajatellut myöskin puroa ja taso olisi ollut liuskekiveä. Ongelmaksi muodostui saatavilla olevien liuskekivien paino ja suuri koko. Myös jalkojen värkkääminen olisi ollut hankalaa.
Tason alla pimeässä kiviluolia. Lisäksi keskellä iso männyn juurakko, jonka 4 haaraa tulevat ylös vedestä (kotimainen mangrove jäljitelmä). Kun saan mangroven siemeniä käsiini laitan niitä kasvamaan.
Kaloina itselläni liejuryömijöitä 2* P. chrysospilos ja figure-8 pallo (odottelee kavereita) vesi murtovettä, joten kasvit vielä vähän hakusessa.
Jaavansaniainen saattaisi viihtyä 'puolivedessä'. Eikös se kotiseudullaankin kasva jokien reunoilla?
Joka tapauksessa kivaa askartelua tiedossa!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!
Muutoin antamatta ohjeita tai neuvoja tms. paludaarion tekoon, voisi ajatella kuivan alueen liuskekivien tekemistä styrox-injektiohartsimenetelmällä. Ei tulisi ainakaan nostetta eikä kovin paljon painoakaan.

Siis lisää askartelemista. Jos vielä kerran menen Tanganjikajärven rannoille, niin tällaisilla ohjeilla taitaa syntyä paludaario taskuravuille. :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

... styrox- injektiohartsi? Kuullostaa mielenkiintoiselta. Olisiko tarkempia ohjeita?
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1234
Liittynyt: 18:22, 21.06.2001
Paikkakunta: Espoo

Paludaario/akvaario

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Hei!

Onkos paludaariosi edistynyt? Minuakin on sattuneesta syystä asia ruvennut kiinnostamaan, mutta niin että kyseessä olisi yhdistetty paludaario/akvaario/terraario ilman maaeläimiä. Reunoja kiertävä puro pienine suvantoineen ja mahdollisine suodatinmateriaaleineen/hiekkoineen voisi olla jännittävä.

Onko kellään hyviä linkkejä, joista näkisi miten puolillaan vettä oleva akvaario on sisustettu? Todella vaikea löytää juuri mitään!
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Ainakin tulla AGA 2002 Aquascaping contastissa oli erikseen sarja paludaarioille. Olivat kyllä erittäin hienoja, että oikeen harmittaa kun tuota omaa purkkia katselee.

http://showcase.aquatic-gardeners.org/? ... paludarium
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Re: Paludaarion perustaminen

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

VetyVoima kirjoitti:Olen harkinnut kuiville laitettavaksi kihokkeja, elikkä näitä suomalaisten soiden lihansyöjäkasveja

Minkälaista elävää tällaiseen altaaseen pitäisi laittaa? Mitä kaloja tänne voisi laittaa? Ehdotukset ja omakohtaiset kokemukset ovat tervetulleita.
Jos noiden suomalaisten kasvien kanssa alat kokeilemaan niin mahdollisesti tarpeellinen kylmempi talvikausi kannattaa ottaa huomioon. Kalastoksi sitten vaikkapa kymmenpiikkejä Pungitius pungitius.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Jussian
Member
Member
Viestit: 282
Liittynyt: 13:02, 13.06.2002
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Jussian »

Hips.

Hakusanoilla paludarium ja muut vastaavat löytyy kohtalainen kokoelma erilaisia linkkejä joiden perästä löytyy paludaarion rakennusohjeita. Tapoja toteuttaa moinen viritelmä on useitakin. Joissain on käytetty styrox ja injektiohartsimenetelmää, joissain rajattu akvaariota lasilevyjen (tai muovilevyjen) sekä silikoonin avulla. Puron tekeminen onnistunee helpoiten esimerkiksi uppopumpulla tms. josta vain johdetaan letku puron alkupisteeseen.

Tapoja toteuttaa on monia ja jos omistaa sopivan altaan ja työkalut niin saa kyllä mielenkiintoista askartelua pitkäksi aikaa.

Mitä kasvistoon tulee, niin itse suosisin lämpimien maiden kasveja, sillä ne eivät tarvitse yleensä viileämpää lepokautta. Mm. kärpäsloukkuja ja muita vastaavia löytyy ihan mukavasti kukkakaupoista.
Kiirestä pääsee parhaiten eroon istumalla alas hetkeksi. Toimii erityisen hyvin rautatieasemalla.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!
Minulle tulee kivistä mieleen akvaristo ja "kiinalaiset kivet". Onkohan valikoimissa liuskekiven näköisiä murikoita?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja
Viestit: 840
Liittynyt: 11:39, 08.08.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

Katsotaan, mikä tilanne nyt Hong Kongin "kivimarkkinoilla", kun menen sinne kohta.

Kerron kyllä: kuvin ja sanoin.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Tässäpä melko huikea paludaarioviritelmä:
http://www.aquarium-background.com/imag ... made01.JPG
bettaboy85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 834
Liittynyt: 20:43, 11.09.2002
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Itse olen miettinyt juuri tuommoista paludaariota

Mietin vaan sitä että miten se "puro" siihen tehtäisiin.
Siinä kaipaisin itsekkin neuvoa.

itse ajattelin laittaa maanpääliseen osaan bonsaipuita ja muita kasveja joita pystyn kasvattamaan "pienenä". idea olisi siis tehdä pieni metsän ja pellon välinen alue jossa menee pieni puro jossa mahdollisesti olisi myös pari pientä lammikkoa matkalla- vesiputouskin mahdollisesti.

Vesi olisi täysin makeaa.

Kaloina jotain PIENIÄ parvikaloja tai luonnon millejä. Pieniä koska isot lehtikalat ei oikeen sopisi ajatukseen minimaailmasta(jos lehtikalat on kerran puiden kokosia)

No sitä vaan sitten väsäämään. Olen miettinyt juuri tuota styroks juttua ja sitten tietty oikeitakiviä ja hiekkaa liimaisi sinne. ja siinä maan päälisessä osassa pitäisi jotenkin saada multaa jossa kasvit kasvaa.
Multa ei kuitenkaan saisi lähteä virranmukana kaloja häiritsemään

*huokaisu* aina sitä saa haaveilla :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”