Perhoskirjoahvenen värimuodot ja risteyttäminen

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
VetyVoima
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 00:02, 07.01.2002
Paikkakunta: Oulu / Oulunsalo
Viesti:

Perhoskirjoahvenen värimuodot ja risteyttäminen

Viesti Kirjoittaja VetyVoima »

Mitä värimuotoja harrastajilla löytyy tästä kalasta? Onko kenelläkään risteytyskokemuksia?

-Sale
Miksi Tiku ja Taku ei ole enää kavereita? No ku Taku kaivoi Tikulla pyllyä.
Suski
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 11:06, 24.02.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Suski »

Minä olen tavallisen (blue ram) lisäksi yrittänyt metsästää kultaista muotoa (gold ram), tuloksettomasti. Karvakorvissa oli jotain ihmeen näköistä perhosta, jota myyjä ensin arveli kultaiseksi, mutta koska olen nähnyt niistä paljon kuvia (tosi asiantuntija! :mrgreen: ), tyrmäsin ehdotuksen.

Arvelin ensin, että olisivat risteymiä, mutta nyt kuulin, että perhosia olisi ainakin jossain vantaalaisessa tukkuliikkeessä kolmea lajia. En tiedä, olisiko rusokääpiö laskettu yhdeksi niistä, voi olla.

Nämä kyseiset kalat olivat päästään noin puoleenväliin keltaisia, loppuosa kalaa norm. värinen. Silmien mustat pystyjuovat olivat paksut ja voimakkaan väriset. Pää näytti melko terävältä.

Samoin olen nähnyt perhosia, joiden mustat merkit ovat olleet huomiotaherättävän voimakkaat ja selkäevässä on vielä ylimääräinen musta piste.
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Mulla oli aikanaan sen värinen pariskunta mikä on Markku Varjon kirjoissa Akvaariomaailama ja Akvaario-opas.

En risteyttänyt enkä edes kudettanut.
VetyVoima
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 00:02, 07.01.2002
Paikkakunta: Oulu / Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VetyVoima »

Minulla on kaksi pariskuntaa perhosia; kultainen ja "normaali". Tällä hetkellä minulla on n. 2kk vanhoja kultaisia poikasia 13kpl. Kaksi menee tyttökaverini altaaseen, kaksi minulle ja loput menee myyntiin. Jos kiinnostuneita on, niin ilmoitelkaa.

Kalat ovat noudettavissa Oulunsalosta, Oulun läheltä. Pituutta poikasilla on vasta parisen senttiä parhaimmillaan, joten ehkä joskus kesä-heinäkuussa olisi otollisempaa sukupuolenmäärityksen suhteen tulla kaloja katselemaan.

-Sale
Miksi Tiku ja Taku ei ole enää kavereita? No ku Taku kaivoi Tikulla pyllyä.
Suski
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 11:06, 24.02.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Suski »

Onko kultaisten poikasissa mustia merkkejä? Entä niissä sinun aikuisissasi? Olen kuullut, että joskus kultaisillakin olisi mustat merkit kuten normaalillakin. Kaikissa kuvissa joita minä olen nähnyt on kyllä ollut tasainen, merkitön väri. Kerro lisää! :D
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
VetyVoima
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 00:02, 07.01.2002
Paikkakunta: Oulu / Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VetyVoima »

Aikuisissa ja poikasissa on vain yhtä väriä: kultaa. Tietenkin sävyeroja on vartalossa, mutta niitäkin erittäin vähän. Kutuaikana kultaisen naaraan selkäevän etuosa punertuu, samoin kuin vatsa muuttuu violetin ja pinkin sävyiseksi. Tämä ks. naaras on pulleana ja kutua odottelen parin päivän sisään.

-Sale
Miksi Tiku ja Taku ei ole enää kavereita? No ku Taku kaivoi Tikulla pyllyä.
Jessi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 168
Liittynyt: 15:22, 24.09.2001

Viesti Kirjoittaja Jessi »

Kertoisitteko minullekin missä (nettisivulla) voin vertailla kultaisen ja tavallisen perhosen kuvia? Kun kotona on juuri noita perhosia Turun Karvakorvista... :)

Itse olen löytänyt italialaisen sivuston, jossa on aikas paljon kuvia perhosista ja kututouhuista:

http://www.cinghialo.it/ramirezi/index.html
Suski
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 11:06, 24.02.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Suski »

Mene googlelle ja siellä hakusanoiksi gold ram tai golden ram, sitten valkkaat sieltä yläreunasta sen valokuvia/kuvia, mitä siellä nyt lukikaan...
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
Jessi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 168
Liittynyt: 15:22, 24.09.2001

Viesti Kirjoittaja Jessi »

Njoo, Google on ihan tuttu kaveri... Aattelin vaan vähän "fuskata", jos teillä ois ollut tiedossa suositeltavia sivuja. :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”