Meillä on 6 kiekkokalan poikasta (5 kk ikäisiä) 265 litraisessa akvaariossa. Kiekot ovat olleet meillä nyt reilun kuukauden. Alussa kaikki meni hyvin, mutta nyt yksi on päättänyt ryhtyä nälkälakkoon. Se möllöttää takalasin tuntumassa kasvien takana kun toiset syövät. Tämä on se päähänpotkittu yksilö, jota kaikki muutenkin ajelevat. Tarkoittaako syömättömyys nyt sitä, että kiekko kuolee väistämättä nälkään, vai onko jotain mitä voin tehdä auttaakseni? Olen yrittänyt tiputtaa ruokaa sille myös sinne akvaarion perukoille, mutta ruoka ei näytä kiinnostavan.
Olen antanut ruoaksi Tetran discus rakeita, sera nip tabletteja ja itsetehtyä muikkumixiä (eli naudansydän on korvattu muikulla). Muille fisuille maistuu ruoka edelleen hyvin.
Nälkälakossa olevalla kalalla ei ole ulkoisia sairauden merkkejä. Kaikki pystyraidat tosin ovat selvästi näkyvissä (punaturkoosikiekko). Kiekot olivat saaneet loiskuurin ennen kuin hankin ne.
Vesiarvoja: pH 6.5, KH 4 dH, nitraatti <12.5mg/l, lämpötila 28.5 C. Altaassa on hiilidioksidisysteemi (pullo & levitin) ja suodatusta hoitaa Eheim professionel 2028 (suodattimessa on ehfisubstratia, hiukan turvetta ja päällä vanua), lisänä on pieni sisäsuodatin keräämässä roskia.
Muita kaloja: 3 taistelukalaa, 6 valkopilkkumonnista, 2 L-163 plekoa, piikkisilmiä.
Miten saisin kiekon taas syömään?
Valvoja: Moderaattorit
Kiekko parvessa yleensä on yksi yksilö kuka on päähänpotkittu eli tämä on normaalia. Syömättömyyteen ei kannata olla vielä huolissaan, kiekot on siitä vekkuleita kaloja vaikka alussa näyttää että kaikki syövät hyvin , ne voivat kuitenkin tehdä jossain vaiheessa stopin syöntiin. Minulla on parahaimillaan ollut kiekot syömättä 1,5 kuukauttakin kun olen hankkinut kiekkoja.
Jos kalan väritys on hyvä ettei ole vielä tumma ei hätää.
Voit kokeilla nostaa lämpöjä akvaariossa vaikka 30 C ja pidät sitä lämpöä yllä vaikka viikon ajan, eikä pitäisi kasvit vielä kärsiä eikä muut kalat, elä kuitenkaan vielä tee seuraa vaikka vielä viikkon ajan.
Yksi hyvä konsti vielä ei muuta kuin keräämään lammikoista hyttysen toukkaa eli elävää ruokaa kyllä pitäisi alkaa syömään.
Näin olen itse tehnyt kiekkojen kanssa kun ne eivät syö eli jollakin on varmasti toisiakin temppuja tähän syömättömyyteen.
Minun mielestäni ei kannata vielä alkaa lääkitsemään ja siirtelemään sitä kiekkoa mikä ei syö voi ottaa vielä enemmän stressiä siitä touhusta.
Teillä on vielä isomman altaan hankinta kun ne kiekot siitä kasvavat
Jos kalan väritys on hyvä ettei ole vielä tumma ei hätää.
Voit kokeilla nostaa lämpöjä akvaariossa vaikka 30 C ja pidät sitä lämpöä yllä vaikka viikon ajan, eikä pitäisi kasvit vielä kärsiä eikä muut kalat, elä kuitenkaan vielä tee seuraa vaikka vielä viikkon ajan.
Yksi hyvä konsti vielä ei muuta kuin keräämään lammikoista hyttysen toukkaa eli elävää ruokaa kyllä pitäisi alkaa syömään.
Näin olen itse tehnyt kiekkojen kanssa kun ne eivät syö eli jollakin on varmasti toisiakin temppuja tähän syömättömyyteen.
Minun mielestäni ei kannata vielä alkaa lääkitsemään ja siirtelemään sitä kiekkoa mikä ei syö voi ottaa vielä enemmän stressiä siitä touhusta.
Teillä on vielä isomman altaan hankinta kun ne kiekot siitä kasvavat

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
Kiitos vastauksesta! Ehkä huolehdin sitten turhaan... vajaan viikon tuo on vasta ollut syömättä. Luulin, että se pian kuolee nälkään tai jotain, mutta jos kerran puolitoista kuukauttakin pärjää niin koetan rauhoittua 
Kerättiin miehen kanssa hyttysentoukkaa sunnuntaina, ja koetettiin silläkin ruokkia, mutta tämä yksi ei tullut sittenkään syömään. Muille kyllä maistui. Se voi tietenkin olla ettei se raukka uskalla tulla syömään kun toiset ajaisivat sen heti pois.
Mutta seuraanpa vielä tilannetta vaikka ensi viikonloppuun ja koetan sitten varovaista lämmön nostoa, jos se auttaisi.
Mites tuo kiekon tummuminen, onko se sitten oire jostain taudista? Kun meillä on tuo lauman johtoyksilö (isoin, ahnein, ärhäkkäin) aivan tumma, raitoja ei näy ollenkaan. Luulin, että raidat tulevat näkyviin silloin kun kala on stressaantunut.

Kerättiin miehen kanssa hyttysentoukkaa sunnuntaina, ja koetettiin silläkin ruokkia, mutta tämä yksi ei tullut sittenkään syömään. Muille kyllä maistui. Se voi tietenkin olla ettei se raukka uskalla tulla syömään kun toiset ajaisivat sen heti pois.
Mutta seuraanpa vielä tilannetta vaikka ensi viikonloppuun ja koetan sitten varovaista lämmön nostoa, jos se auttaisi.
Mites tuo kiekon tummuminen, onko se sitten oire jostain taudista? Kun meillä on tuo lauman johtoyksilö (isoin, ahnein, ärhäkkäin) aivan tumma, raitoja ei näy ollenkaan. Luulin, että raidat tulevat näkyviin silloin kun kala on stressaantunut.
Mikäli ruokaa on tarjolla kiekot eivät kuole nälkään. Se on joku tauti/ tulehdus tms. mikä kiekon hengen vie jos siihen pisteeseen ollaan tultu.
Käsittääkseni lähes kaikki kiekkoilijat ovat törmänneet tilanteeseen jossa joku kiekoista ei syö - ja alkaa taas jossain vaiheessa itsestään syömään. Pitemmän päälle tämä kyllä tekee kalasta pitkulaisen mallisen ja kasvattaa sen silmät.
Tummuminen ei ole varma merkki taudista. Kunnon säikytys tai pH:n tiputtaminen/ heilahtelu saa todennäköisesti kiekot tummiksi.
Syömättömän kalan siirrosta minulla on huonoja ja hyviä kokemuksia. Eli kerran se ei toiminut, vaan aiheutti lisää stressiä. Palautettuani kalat isoon altaaseen alkoivat taas syödä.
Tällä hetkellä minulla on kuudesta kiekostani kolmanneksi pienin erillään. Se on aina ollut tumma, raidallinen ja päähänpotkittu "reppana". Nyt yksin ollessaan se on vaalea, raidaton ja syö hyvin. Siirsin sen pitkien valkoisten ulosteiden takia. Nekin olivat stressin oireita (niin kuin arvelinkin) ja nyt uloste on normaalia. Saa kasvaa hiukan erillään jos vaikka käsittämätön toisten kiekkojen pelkääminen vähentyisi.
Käsittääkseni lähes kaikki kiekkoilijat ovat törmänneet tilanteeseen jossa joku kiekoista ei syö - ja alkaa taas jossain vaiheessa itsestään syömään. Pitemmän päälle tämä kyllä tekee kalasta pitkulaisen mallisen ja kasvattaa sen silmät.
Tummuminen ei ole varma merkki taudista. Kunnon säikytys tai pH:n tiputtaminen/ heilahtelu saa todennäköisesti kiekot tummiksi.
Syömättömän kalan siirrosta minulla on huonoja ja hyviä kokemuksia. Eli kerran se ei toiminut, vaan aiheutti lisää stressiä. Palautettuani kalat isoon altaaseen alkoivat taas syödä.
Tällä hetkellä minulla on kuudesta kiekostani kolmanneksi pienin erillään. Se on aina ollut tumma, raidallinen ja päähänpotkittu "reppana". Nyt yksin ollessaan se on vaalea, raidaton ja syö hyvin. Siirsin sen pitkien valkoisten ulosteiden takia. Nekin olivat stressin oireita (niin kuin arvelinkin) ja nyt uloste on normaalia. Saa kasvaa hiukan erillään jos vaikka käsittämätön toisten kiekkojen pelkääminen vähentyisi.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
Jee!!! 5 viikkoa on mennyt ja nyt se pikkuinen päähänpotkittu kiekko syö vihdoinkin! Onni ja autuus... 
Kiekko laitettiin reilu viikko sitten karanteenialtaaseen jonka lämpö nostettiin 30 asteeseen. Koetin ensin Tetran general tonicilla, mutta sillä ei ollut suurempaa vaikutusta kiekon käyttäytymiseen (ulkoisia sairauden merkkejä sillä ei laihtumisen lisäksi ole ollutkaan). Sitten aloin lisäilemään veteen flubenolia, ja kappas, nyt tosiaan ruokakin jo maittaa.
Kuinka kauan kiekkoa pitäisi pitää karanteenialtaassa? Mietin vaan, että jos siirrän sen takaisin muiden luo niin alkaako syömättömyys taas vaivata... se vissiin pelkää toisia kiekkoja ihan tosissaan.

Kiekko laitettiin reilu viikko sitten karanteenialtaaseen jonka lämpö nostettiin 30 asteeseen. Koetin ensin Tetran general tonicilla, mutta sillä ei ollut suurempaa vaikutusta kiekon käyttäytymiseen (ulkoisia sairauden merkkejä sillä ei laihtumisen lisäksi ole ollutkaan). Sitten aloin lisäilemään veteen flubenolia, ja kappas, nyt tosiaan ruokakin jo maittaa.
Kuinka kauan kiekkoa pitäisi pitää karanteenialtaassa? Mietin vaan, että jos siirrän sen takaisin muiden luo niin alkaako syömättömyys taas vaivata... se vissiin pelkää toisia kiekkoja ihan tosissaan.
Mellä tuo reppana, josta Jukka aiemmin kirjoitti, oli karanteenissa noin kuukauden. Jos mahdollista, kannattaa sijoittaa karanteeniallas akvaarion viereen, että yksinäinen pääsee näkemään lajitovereita. Lasin takana on hyvä kerätä rohkeutta. Lämmön voi nostaa huoletta ainakin 32 asteeseen. Niin, paitsi jos käytät edelleen flubenolia lämpöä 'pitää' laskea tonne 27 tienoille ja ilmastusta lisätä. Nyt meidän reppana on takaisin 'kotona'. Syö ahnaasti, ei ole tummunut uudestaan, mutta raidoissa koko ajan, koska on edelleenkin allin arvoasemassa. Kuitenkin paljon reippaampi ja rohkeampi.