Kalojen ravinto

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Rihmu
Starting Member
Starting Member

Kalojen ravinto

Viesti Kirjoittaja Rihmu »

Annan kaloilleni Seran viformoa (monneille) ja vipania (yleisruokaa). Joskus annan myös (huonolaatuisempia...) Aqua Winin Kasvisruokaa, Keron väriruokaa ja Best Friendin Tubifexia. Pakasteruoat pääsivät juuri loppumaan,mutta sitä olen ostamassa lisää. Mitä muuta voisin tarjota? Kun menemme käymään Hesassa ostan muutaman purkin erillaisia ruokia vaihteluksi kaloilleni. Entä jotain vitamiinia? Elävää ruokaa voisin tietysti yrittää metsästää kohta puolin lammen reunoilta. Tosin siellä lammessa asustelee joitakin kaloja...haittaakohan tuo? Entä mitä vihanneksia? Millaisina paloina niitä antaisin ja ihan tuoreenako vain? Kuulin että myös katkaravut maistuisivat kaloille. Olisiko niitä hyvä antaa kaloilleni? Olisiko hyvä pitää yksi paastopäivä viikossa? Kiitos jos jaksat vastata!!
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Sopiva ruokalista riippuu tietysti paljolti kalastostasi, mutta ainakin räkmix voisi olla toivottu lisä. Ohjeita löytyy vanhoista akvaariomaailmoista ja netistä. Kuuluu myös joidenkin akvaarioliikkeiden tuotevalikoimaan. Lähimmän akvaarioseurasikin ohjelmistoon saattaa lähiaikoina tulla opastusta tai yhteistekemistä tuon tiimoilta.

Jos lammessasi asuu kaloja niin ihan sellaisenaan ei kannata pyydystyssaalista tarjoilla kaloillesi tautien ja loisten varalta. Kenties kannattaa etsiä jokin toinen lampare.

Mutta tosiaan ennen lisähöpinöitä...se kalasto?
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Rihmu
Starting Member
Starting Member

vielä...

Viesti Kirjoittaja Rihmu »

Kalastona mulla on tällä hetkellä vaan 8 neontetraa, 2 partamonnia ja 9 kuparimonnista 128-litrasessa akvassani. Aion tosin ostaa ehkä rihmakala pariskunnan ja joitain tetroja. Mitkä merkit akvaarioruoissa on hyviä? Tetra, Sera...?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Re: vielä...

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Rihmu kirjoitti:Kalastona mulla on tällä hetkellä vaan 8 neontetraa, 2 partamonnia ja 9 kuparimonnista 128-litrasessa akvassani. Aion tosin ostaa ehkä rihmakala pariskunnan ja joitain tetroja. Mitkä merkit akvaarioruoissa on hyviä? Tetra, Sera...?
Tuolle kalastolle ruokintaan käy hyvin joku perushiutale ja lisäksi pohjalle vajoava vihertabletti. Seran ruoista ei minulla ole kokemusta, mutta hiutaleruoaksi suosittelen JBL:n Galaa. Se sisältää spirulina - levää ja kuivattuja surviaisen toukkia. Nam!

Parina päivänä viikossa voisit sitten hemmotella kalojasi ja tarjoilla niille pakastimesta survaria, sulkasääsken toukkaa, artemiaa, mysistä, hyttysen toukkaa, vesikirppuja...
Ja sitä Mikon jo ehdottamaa räkmixiä tietysti myös.

Tetra on merkkinä tunnettu, mutta merkki maksaa muutaman pennin lisää ruokapurkin hintaan. Astra on hyvä merkki ja väittävät sen olevan lähes samaa kamaa kuin mitä Tetrankin purkeista löytyy (Astra on Tetran entisten työntekijöiden perustama firma, joten tietopuolessa luulisi löytyvän).

T: Mari
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mari kirjoitti: mutta hiutaleruoaksi suosittelen JBL:n Galaa. Se sisältää spirulina - levää ja kuivattuja surviaisen toukkia. Nam!

Tetra on merkkinä tunnettu, mutta merkki maksaa muutaman pennin lisää ruokapurkin hintaan. Astra on hyvä merkki ja väittävät sen olevan lähes samaa kamaa kuin mitä Tetrankin purkeista löytyy (Astra on Tetran entisten työntekijöiden perustama firma, joten tietopuolessa luulisi löytyvän).
JBL:n hiutaleruuat samentavat vettä ainakin minun akvaarioissani mutta rakeet ovat melko kelvollisia. Tetra on hyvä merkki jota suosittelen, Astraakin sillä varauksella että kaikkien kalat kuulemma eivät sitä kelpuuta kuten eivät välttämättä Tropicaliakaan. Minun fisuilleni molemmat kyllä maistuivat. Muita hyviä merkkejä Tetran lisäksi ovat minun mielestäni Nutrafin, Hikari, O.S.I. ja saksalaisista nettikaupoista tilattavissa oleva Star Artemia Flocke, jossa on 80% artemiaa. Maistuu kaloille todella hyvin!

Pääasia ruokinnassa on se, ettet osta mitään isoa jumbopurkkia ja ruoki siitä samasta purkista vuosikausia. Pieniä purkkeja pienelle altaalle ja mahdollisimman hyvää laatua. Käyttämäsi merkit eivät ole parhaasta päästä, kuulostavat markettitavaralta jonka säilytysoloissa usein on ennen kuluttajalle päätymistä paljonkin toivomisen varaa.

Vitamiineja en itse ole koskaan lisännyt, mutta jos tietää tarjoamansa ruuan olevan vanhaa tai muuten vitamiiniköyhää niin voihan niitäkin nuukuuksissaan kokeilla. Mieluummin suosisin kyllä tuoretta ruokaa.

Räkmixiin kalasi ehkä tottuisivat, ehkä eivät. Vähän pieniltä kuulostavat mielestäni moista syömään. Vihreinä tuoreruokina voisi tarjota pakasteherneitä (kuoret pois ja malto littaan sormilla puristaen), tomaattia (hyvin pieni siivu kerrallaan, hörppäise siemenet omaan suuhusi tai alkavat kasvaa jopa ulkosuodattimessa), kurkkua tai kesäkurpitsaa (kokeile pienillä siivuilla ja poista jos eivät 1,5 vuorokaudessa maistu, leikkaa kuori halki ja iske esim. lusikka kovan osan läpi jotta uppoavat). Katkarapuja voi antaa kaloille kunhan ei liioittele, pieniä määriä, hyvin huuhdeltuina ja tarkkaan vahtien että tulevat syödyiksi. Sinuna pilkkoisin katkaravutkin pieniksi (helpoin pilkkoa puolisulina).

Paastopäivistä en osaa sanoa tuon taivaallista, mielestäni kalat saavat luonnossa ruokaa lähinnä kausittain eivätkä kuusi päivää viikossa. Kausittainen ruokinta tuntuu stimuloivan kutupuuhiakin. En itse pidä tietoisia paastopäiviä mutta olen toki vähintään kerran parissa viikossa poissa kotoa jolloin fisutkin voivat vain uneksia gourmeeruuistaan.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

maisu kirjoitti: JBL:n hiutaleruuat samentavat vettä ainakin minun akvaarioissani
Mielenkiintoista kuulla. Milloin olet viimeksi kokeillut ja minkätyyppinen samennus tuon ruoan käytöstä seurasi? Itse en ole noista JBL: n hiutaleista muita kokeillut kuin tuota Galaa, eikä sen kanssa ole minulla ollut mitään ongelmaa, enkä myöskään ole koskaan saanut tällaista palautetta asiakkailta (olen silloin tällöin kiireapuna akvaariokaupassa). Päinvastoin, tuntuisivat olevan tyytyväisiä tuohon.

oppo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja oppo »

Minä itse käytän Seran valmistamia ruokia (ja aineita, lääkkeitä jne.). Ja pidän niitä laadukkaina ja kohtuu hintaisina. Suosittelen niitä lämpimästi.

Tälläistä mössöä minä kaloilleni syötän:
Sera:
- viformo
- vipan
- san
- granumix (vital)
- FD mixpur
- FD Cyclops
- spirulina tabs (premium)
- O-nip

Tetra:
- tetramin pro
(meillä tämä ei ainakaan meinaa maistua, ovat kovia nuo hiutaleet ja muutenkin kummia minun silmääni.)

Tuoreruokaa:
- kesäkurpitsaa
- pakasteherneitä

Siinä ne tämän hetkiset ruokavaihtoehdot taisivat olla. Tulevaisuudessa aijon tehdä/hankkia räxmiksiä ja pakastettuja öttisiä.

8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

maisu kirjoitti:JBL:n hiutaleruuat samentavat vettä ainakin minun akvaarioissani mutta rakeet ovat melko kelvollisia.
En osaa sanoa samentaako juuri JBL:n hiutaleet sen enempää kuin minkään muunkaan firman tuotteet. Wardleysta minulla oli joskus huonoja kokemuksia, mutta kun en juurikaan käytä hiutaleita, rakeita
kylläkin, niin jäävään itseni.
maisu kirjoitti: tomaattia (hyvin pieni siivu kerrallaan, hörppäise siemenet omaan suuhusi tai alkavat kasvaa jopa ulkosuodattimessa),
Tämä oli ihan uutta tietoa minulle. Olen aina silloin tällöin laittanut altaaseen tomaatinviipaleita, mutta olen ainakin tähän mennessä säästynyt kasvustolta tai sitten en vaan ole osannut katsella. Onkos tämä ihan yleistäkin?
Maisu
Elite Member
Elite Member

Mari, kyseessä oli JBL Novobel -täyttöpakkaus, ja minä kyllä annoin asiasta palautetta saman ketjun liikkeeseen kuin missä sinä työskentelet kiireapulaisena. Tuote-erä pysyi hyllyssä palautteesta huolimatta, joten päättelin että kyseessä on ominaisuus eikä virhe. Mainitsin tuosta kyllä silloin monille ja joillakin oli samoja kokemuksia. Uudelleen en ole tuotetta kokeillut, kun parempiakin on tarjolla runsaudenpulaan asti. Samennus oli tyypiltään ihan sellainen samanlainen kuin mikä tulee muistakin samentavista ruuista (näitähän oli enemmänkin joskus muinaisina vuosina) ja hälveni suodattimeen nopeasti, mutta ikäväähän sellainen on kuitenkin. Varsinkin kun ei oikein osaa arvioida miten paljon tuo veteen liukeneminen kuormittaa vettä ylimääräisesti.

Mikko, ehkä sinulla joku kala on syönyt tomaateista siemenet? Tosin tomaatti itää kaatopaikoillakin eli säilyttää itämiskykynsä kuljettuaan ihmisen ruuansulatuksen läpi, voisi kuvitella että kalakaan ei sitä saisi tuhottua.

Wardleyn ruuista minulla on pieniä epäilyksiä muttei mitään tarkempaa tietämystä joten jätin koko merkin mainitsematta.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Wardleyn sapuskoista vihertabut ovat huippuhyviä ja katkarapupelletitkin hyviä. Hiutaleet on mielestäni suoraan sieltä, minne ei päivä paista. :D

Maisu
Elite Member
Elite Member

Mitä vihertabuja tarkoitat? Spirulinapelletithän muuttivat muotoaan enkä ole kokeillut uusia kun niitä niin monelta taholta haukuttiin. Katkarapupellettien epäilen nostavan fosfaatteja enemmän kuin on sopivaa.

Minulta muuten hävisi punalevä samaan aikaan kun lopetin spirulinapellettien käytön, onko kenelläkään samaa havaintoa?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Tarkoitin juuri niitä spirulina discejä. Uudistuivat tosiaan, mutta ainoa mikä mielestäni noissa uusissa on huonompaa kuin vanhoissa on purkkikoon pienentyminen ja saman tekivät myös katkapellettien kohdalla. [}:)]
Fosfaatteja en testaile säännöllisesti, joten en osaa ottaa kantaa pellettien vaikutuksesta niiden pitoisuuksiin. Olen kuitenkin sitä mieltä, että katkapelletit ovat lähinnä mukava lisä kalojen ruokavalioon, eivät pääasiallinen ruoka ja järjellisissä määrissä annettuna, vettä viikottain vaihtaen tuskin pääsevät nostamaan fosfaatteja mitenkään hälyyttävästi.
Spirulina discien vaikutuksesta punalevien esiintymiseen olen yhtä hyvä kommentoimaan. :) Itselläni punaleviä esiintyy vain hyvin satunnaisesti ja silloinkin niin vähäisissä määrin, että en ole oikeastaan tullut kiinnittäneeksi niiden tulemisiin ja menemisiin juurikaan huomiota. Vain yhdessä altaassa on tupsulevää säännöllisesti ja sielläkin luultavasti siksi, että altaassa ei ole nopeakasvuisia kasveja juurikaan.

Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

maisu kirjoitti:Mikko, ehkä sinulla joku kala on syönyt tomaateista siemenet?
Enpä ole sen tarkemmin seuraillut kenelle siemenet olisi kelvanneet vai ovatko ylipäätään. Varmaan jokaiseen altaaseen olen jossain vaiheessa tomaatin viipaleita kuitenkin laittanut eikä mistään ole lähtenyt vielä puskemaan uutta näkyvää kasvustoa.
maisu kirjoitti: Minulta muuten hävisi punalevä samaan aikaan kun lopetin spirulinapellettien käytön, onko kenelläkään samaa havaintoa?
Olen käyttänyt noita Turun Akvaariossa myytäviä päivämäärältään vanhentuneita kelluvia spiruliinapötkylöitä. Tuntuvat olevan erityisesti viivakirjoahvenpariskuntani suosiossa. Yhteyksiä punalevän määrään en ole havainnut. En myöskään siinä vaiheessa kun lopetin saman valmistajan discien käytön.
maisu kirjoitti: Katkarapupellettien epäilen nostavan fosfaatteja enemmän kuin on sopivaa.
Katkarapupelletit ovat minulla kanssa jääneet kauppaan muiden korvaavien ruokien, lähinnä räkmixin käytön myötä. Oletko sinä tai joku tehnyt tästä jotain mittauksia vai ihanko vain silmämääräisestä arvioinnista ja päättelystä kyse?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”